News here

BUDAPEST

Boldog születésnapot, Szabadság-híd!

123 éve adták át a Szabadság-hidat, melyet még világháború után is az eredeti tervek alapján építették újjá. Ráadásul két rekord is fűződik hozzá.

Link másolása

Budapest egy csodás város, tele szívvel és rejtett titkokkal. Vajon milyen lehetett ez a gyönyörű város a XIX. és a XX. században? Elsősorban romantikus...

A rekordok hídja

A noha a Szabadság-híd csupán a negyedikként felépült pesti dunai híd,

nevéhez két rekord is fűződik. Az egyik, hogy 331,2 méteres hosszával ez a főváros legrövidebb hídja, és – ami talán fontosabb – ez az első olyan fix átkelő, mely kizárólag a magyar ipar termékeként épült.

Az akkor még Fővám téri híd építése már 1885-ben eldőlt, lévén akkor iktatták törvénybe, hogy amennyiben város kasszájába legalább 650 ezer forint folyik be a hídpénzekből, úgy azt egy újabb ilyen szerkezet építésére kell fordítani. Mivel a meglévő két közúti híd, a Lánc- és a Margit a tervezettnél is nagyobb hasznot hajtott, 1893-ban már két új átkelő építését rendelték el. Ezek valójában a negyedik és ötödik állandó hidak voltak a városban, ám mivel harmadikként az Északi Vasúti Összekötő híd készült el, így a közúti hidak közül a harmadik és negyedik lett a Fővám téri (Szabadság) és az Eskü téri (Erzsébet) híd.

Nemzetközi pályázat a hidak építésére

A hidak tervezésére kiírt nemzetközi pályázatra 74 anyag érkezett be, melyek közül 21 vonatkozott a Fővám térről induló hídra. A győztes végül az ország egyik legjobb nevű hídtervezőjének, Feketeházy Jánosnak a terve lett (igaz végül kisebb, Gálik István, Beke József és Nagy Virgil által eszközölt változtatással).

Budapest Ferencz József hid. Fővámház és a Közraktárak 1896 körül. A háromnyílású, konzoltartós vasszerkezetű híd 1894-96-ban épült a leghíresebb magyar hídépítő mérnök, Feketeházy János díjnyertes pályázati terve alapján. A turuljairól híres kapuzatok építész-tervezője Nagy Virgil volt. Ez az egyetlen fővárosi híd, melynek vámpavilonjai részben ma is megvannak a pesti oldalon. (Vadas Ferenc gépirat) Szerző ismeretlen. Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény

Az építkezés a pályázat eredményének építése után igen hamar, már 1894-ben megkezdődött és a pillérek, valamint a hídfők már egy évvel később, 1895 decemberében készen voltak. Ahogyan fentebb már említettük a Fővám téri híd volt az első olyan budapesti átkelő mely kizárólag a magyar ipar termékeiből épült fel. Ennek megfelelően a vasszerkezeteket gyártása 1895 februárjában, a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárában indult meg, és ez a gyár szállította le a teljes mennyiséget, határidőre.

Mivel az alapanyag ilyen kiváló ütemezésben érkezett, így a vasszerkezet szerelését már 1895 júliusában meg tudták kezdeni és 13 hónappal később, 1896 augusztusában be is fejezték. Az ünnepélyes átadásra végül is éppen 123 éve, a Millennium évében, október 4-én került sor. Az átadó ünnepségen részt vett Ferenc József, sőt ő maga verte be az utolsó szegecset is. A hidat végül az ő tiszteletére Ferencz József hídra keresztelték el.

A Pesti Napló 1896. október 5-i, hétfői számában így számolt be a híd átadásáról:

"A király a hídon.

Most ő felsége rálépett a hidra és ezzel a hid átadatott a forgalomnak. A király oldalán haladtak báró Bánffy Dezső miniszterelnök és Dániel Ernő kereskedelmi miniszter, utánuk József főherceg, körülvéve a többi miniszterektől, majd a többi meghívott vendégek, akik nagy csoportokban kisérték a felséges urat.

A király legelőször az első mederpillér feletti vaskapuzatnál állt meg, ahol Dániel Ernő megmagyarázta a turulmadarak jelentőségét. A kapu gazdag ornamentikája nagyon megtetszett a királynak, aki azután ismét folytatta az utat. Amikor a hid közepére ért, a hid alól lelkes éljenzés hallatszott. Néhány evező-egyesület tagjai voltak az éljenzők; akik mintegy 20—25 csolnakban elhelyezkedve cirkáltak a hid alatt.

Minél közelebb ért a király a budai oldal felé, annál zajosabb és lelkesebb lett az üdvrivalgás, amely- lyel a budai parton és a Gellérthegyen álló közönség fogadta ő felségét. Szűnni nem akaró éljenzés hangzott fel minden oldalról, és a király mindenfelé katonásan tisztelgett.

Átérve a hid budai feljárójához, ő felsége megállt és végig jártatta szemeit a gyönyörű panorámán, amelyet a hatalmas folyam számos hajóival, a szemben levő pesti rakodópart gazdagon díszített palotáival nyújtott.

— Ez igazán szép. mondotta a király, József főhercegnek, akivel most hosszabb beszélgetésbe eredt. Azután még kezet nyújtott Bánffy Dezsőnek és Dániel Ernőnek, amire a közönség folytonos éljenzése közben kocsira ült és a rakodóparton végig, a királyi palotához a Krisztinavároson át vezető uj utón hajtatott fel a váriakba.

A király távozása után a miniszterek és méltóságok gyalog tértek a pesti oldalra. Utánuk azonban a budai közönség is ellepte a hidat, amelyen ma egész nap ingyenes volt a forgalom. Óriás embertömeg járt fel és alá, gyönyörködve az uj hídon, amely a mai napon ki is állotta fényesen a teherpróbát, mert gyakran igazán veszélyes tolongás volt a hídon.

A rend azonban egy percig sem zavartatott. Egész nap a kiváncsiak tömege nézte a főváros uj alkotását; éjfél 12 órakor azonban elfoglalták helyeiket a hidvámszedők és pont éjfélkor az első pesti átkelő lefizette a hid első bevételét, két krajcárt, amelyért egy fényes pléhdarabot kapott.

Ugyanekkor egy fess fiákker is robogott a hid kocsiutjára, és ezzel a hid forgalma megkezdődött."

Fakockákkal borították és a villamos síneket is beépítették

Az elkészült alkotás akkoriban Európa szerte modernnek számított, hiszen 12 elektromos ívlámpa, 8 izzólámpa és 48 gázlámpa mellett, villamos síneket is elhelyeztek rajta. Ezeket az eredetileg fakockákkal borított úttest két oldalán helyezték, alsó vezetékes rendszerben, hiszen ekkor még a főváros valamennyi villamosvonalán az úttestben futott az elektromos vezeték. Mivel az építkezés megindulásakor a Vámház körút (akkoriban Mészáros utca) csak a Lipót (Váci) utcáig tartott, azt időközben egy útban lévő háztömb lebontása mellett egészen az új hídig vezették el.

Ezzel – a híd átadása után másfél évvel – a villamos közlekedés is megindulhatott a Kálvin (akkoriban Széna) tér felől Budára. A járatot a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) üzemeltette. A villamos pályát végül 1923-ban alakították át felsővezetékes rendszerűre, míg 1938-ban helyezték át a híd közepére. A sors fura fintora, hogy mindössze hét évvel a felújítás és átalakítás után a II. világháborúban, a visszavonuló német alakulatok felrobbantották a hidat, és ezzel majdnem megpecsételték a sorsát.

Villamosvasúti pálya építése a Ferenc József hídon. A munkát felügyelők, munkások. Közelről látható az alsóvezetékes sínpálya útburkolat alatti szerkezete 1896 körül. Szerző ismeretlen. Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény

Ám a híd még a komoly károsodások ellenére is túlélte a robbanást, ami egyértelműen Feketeházy János zseniális munkáját dicséri. A hidat végül a robbanás után alig egy évvel, 1946 tavaszán kezdték újraépíteni, az eredeti tervek alapján gyártott alkatrészekkel és még abban az évben, augusztus 20-án adták át a forgalomnak, immáron Szabadság-híd néven.

Ha szereted a romantikát, a múltat és Budapestet, neked írják a Budapest romantikája blogot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
4500-nál kezdődik egy főétel, 1200 egy forralt bor, 1500 a rétes a budapesti karácsonyi vásárokban
November 18-án nyílt meg a Vörösmarty téren, valamint a Szent István Bazilika előtti téren található karácsonyi vásár. Egy négyfős családnak minimum 22 ezer forintot kell kifizetnie, ha itt akar ebédelni.

Link másolása

Már jóval az adventi időszak előtt megnyitották kapuikat a Budapest V. kerületében található adventi vásárok. Az érdeklődőket mindennap 11 órától várják egészen este 9 óráig, pénteken és szombaton pedig meghosszabbított nyitvatartással egészen este 11 óráig.

Az árak viszont itt is az egekbe szöktek. Noha a korábbi vásárok sem az alacsony árakkal csalogatták oda az érdeklődőket, most még mélyebbre kell nyúlnia a zsebében annak, aki meginna egy forralt bort vagy enne is valamit.

Tavaly 900 forintért lehetett kapni 3 dl forralt bort, ez idén viszont már 1200 forintba kerül, azaz bő 30 százalékkal emelkedtek az árak.

Jó hír, hogy idén is van 1500 forintos egytálétel, mivel minden kiállító vendéglátóegységnek vállalnia kellett, hogy a menüsorban lesz egy kedvező árú tétel. A rossz hír viszont az, hogy ez a pénztárcabarát étel nagyjából a rétesben merül ki.

Egy főétel ára 4500 forinttól kezdődik és egészen 8500 forintig terjed.

Ez azt jelenti, hogy egy négyfős családnak a legolcsóbb étellel és gyümölcsteával együtt 22 ezer forintot kell kifizetnie, ha úgy döntenek, itt ebédelnek vagy vacsoráznak.

2022-es árlista a Vörösmarty téren található karácsonyi vásárból

Italárakból néhány:

  • forralt bor: 1200 Ft/3dl
  • gyümölcstea: 1000 Ft/3dl
  • puncs: 1200 Ft/3dl
  • pálinkás és rumos puncs: 2400 Ft/3dl
  • rövid italok: 2300 Ft/4cl

Az ételek árai közül néhány:

  • rétes: 1500 Ft
  • sült gesztenye: 2000 Ft
  • töltött káposzta 4800 Ft
  • malacsültek 6900 Ft


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
Ilyen kalóz éttermet se látott még Budapest: Kraken űzés és lakomázás a Pirate Empire birodalmában
Füstölgő kalóz főzetek, tengeri ételek, prémium pizzák, különleges desszertek, valamint show elemek várnak rád, a lelkes legénység és a páratlan kalózkapitány jóvoltából!

Link másolása

Mintha egy valódi kalózhajó kötött volna ki a Nagymező utcában. A Pirate Empire - A Kalóz Birodalom névre hallgató budapesti kalóz étteremben közel sem mindennapi élményben lehet részed. Az étterem hangulatvilága olyan könnyen rabul ejt téged, mint Feketeszakáll egy francia kereskedőhajót.

Füstölgő kalóz főzetek, tengeri ételek, prémium pizzák, különleges desszertek, valamint show elemek várnak rád, a lelkes legénység és a páratlan kalózkapitány jóvoltából!

Varázspálca után szablya és kovás pisztoly: új étterem a The MAGIC csapatától

Dárdai Gergő és Mokány Mátyás 2019-ben gyakorlatilag minden Harry Potter rajongó gyerekkori álmát váltották valóra a The MAGIC Budapest élményétteremmel. Azóta igencsak széles rajongói tábort vívott ki magának részletes látványvilágával, na meg persze a sok vajsörnek és más tematikus ételeknek köszönhetően.

2022 nyarán újabb tematikus élményéttermet nyitottak meg a The MAGIC tulajdonosai – ezúttal a kalózok világába „hajózhatsz el”. Ahogy betérsz ide, rögtön világos lesz, hogy a részletek iránti elkötelezettség már hagyomány ennél a csapatnál.

A Pirate Empire egy olyan élményétterem, ahol néha szívesen ottragadnál

A Pirate Empire nem egy mindennapi vendéglátóhely. Ez egy élményétterem, ahol még felnőttként is szívesen kiszakadnál egy pár órára a mindennapokból.

Minden pincér büszkén viseli kalóz egyenruháját, és kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy korosztálytól függetlenül minden vendég jól érezze magát. A Kraken űzés (a hírhedt tengeri szörny szellemének az elijesztése) egy füstölgő koponyával, egy kovás pisztollyal, és egy Kraken-űző verssel párosul, amit olyan beleéléssel mondanak a pincérek, mintha tényleg a mélybe akarná rántani a hajót egy gigászi polip.

Bőven átlagon felüli a vendéglátás színvonala, amit nem egyszer emeltek már ki a Pirate Empire Google értékelései között a családok, párok, és nagyobb baráti társaságok is:

- „Rég volt részünk ilyen figyelmes kedves felszolgálásban! Köszönjük, hogy szebbé tettétek fiam 6. szülinapját!”

- „Nagyon szép hely. Kedvesek nagyon a felszolgálók és mindig mosolyognak. Meglepték a páromat (és engem is), hogy szülinapja alkalmából kapott egy gyertyás desszertet. Köszönünk mindent!”

- „Először jártam tematikus étteremben. Tegnap voltunk egy nagyobb baráti társasággal és csak ajánlani tudom ezt a helyet mindenkinek. A hangulat és a körítés lenyűgöző. Ami a kiszolgálást illeti, nos bátran ki merem jelenteni, hogy életemben nem találkoztam még olyan közvetlen és barátságos felszolgálókkal, mint itt.”

Ebből is látszik, hogy a Pirate Empire minden korosztálynak szól. A zene is külön említést érdemel, hiszen csakis tengerésznóták szólnak, úgyhogy egy percig sem zökkensz ki a kalózos hangulatból. Ráadásul nem egyszer hallani, hogy a jókedvű legénység is fütyörészi a tengeri csatadalok dallamát.

Tényleg minden részletre figyeltek – Érdemes szétnézni a fedélzeten!

Minden egyes részlet egy rendkívül aprólékos munkáról tanúskodik: az egész hely egy óriási tisztelgés a kalózok világa előtt.

Mindemellett direkt úgy van kialakítva a kalóz étterem, hogy több helyen is lehet fényképezkedni, sőt, a legénység még kellékeket és fegyvereket is biztosít hozzá! Így még haza is viheted magaddal ezt az élményt. Ezenfelül, akár ajándékutalványt is vásárolhatsz, vagy magaddal vihetsz egy 9 decis, papagáj vagy koponya alakú sörös korsót!

FÖLDSZINT: Az egyik falból a türkízkék fiatalság forrása folyik, másik oldalt pedig hordóról hordóra folyik a félelmetes Kraken vére. Az étterem belseje felé haladva láthatod a lehorgonyzott hajót, de mielőtt még a felső szintre mennél, érdemes fényképezkedni egyet a Kraken szoborral (már ha van hozzá bátorságod).

EMELET: Itt található a kapitány szobája és a hajó fedélzete is, ahol szintén Pazar látványban gyönyörködhetsz. Akár a dolgozóasztalhoz is odaülhetsz megcsodálni a kapitány felszerelését! A kabin fényűző hangulatához üvegbe zárt hajómakettek és mesés festmények is hozzájárulnak, amelyek legendás tengeri ütközetekről tanúskodnak.

Egy kalóz sem maradhat éhen! Ilyen étel és ital különlegességekkel várja vendégeit a Pirate Empire

A Pirate Empire csapatának kreativitása az étel és ital kínálatból is látszik, ahol minden fogás különleges elnevezést visel. Kiemelt szerepet kapnak a „Kalóz Birodalom Prémium Pizzái” és a tengeri étkek, vagyis a „Zsákmányok a Kraken Birodalmából”.

- A „Tortugai Kalózok Hírhedt Tésztái” között szerepel a „Szirének Éneke”: egy tejszínes, tengeri gyümölcsös fekete spagetti, ami a nem mindennapi színét a tintahal tintának köszönheti.

- A tengeri finomságok között nem egy különlegességet próbálhatsz ki, mint például a fenséges kardhal steaket („Atlantis Szigonya”), a forró, vajpuha, bundázott tintahalkarikákat garnélával („A Leterített Kraken és Csatlósai”), de a „Halászok Aranyaként” elkeresztelt lazac steak és a Fish and Chips (Smith’s és Gib’s) is szenzációsan finom.

- A könnyed, nápolyi jellegű pizzák között olyan nagy a választék, hogy elsőre nem is olyan egyszerű a választás. Ha nálad is felmerülne a bőség zavara, akkor érdemes a „Hármas Csapást” választanod, így 3 db különböző mini pizzát süt neked a legénység!

A Pirate Empire konyhájának színvonalát szépen összefoglalja a következő értékelés, ahol egy vendéget igazán rabul ejtett „Calypso Ajándéka”, azaz a tengeri gyümölcsös pizza:

- „Végre egy tisztességes tenger gyümölcsei pizza a városban! A feltétek valóban tenger gyümölcsei, tintahallal és polippal, nem csak némi kagyló és surimi, mint sok másik helyen. Mindennek tetejébe még kapribogyó is van rajta, pont ahogyan kell.”

Az itallapon az alkoholmentes „Füstölgő Kalóz Főzeteknek” köszönhetően pedig mind a gyerekek, mind a kocsival érkezők részesülhetnek valami különlegesben.

Végezetül, ha ezek után jut még hely a desszertnek, és kíváncsi vagy arra, hogy milyen lehet egy csokigolyóba zárt Rákóczi-túrós, akkor mindenképp próbáld ki „Davy Jones Ágyúgolyóját”: már csak a látvány miatt is megéri!

Érdemes egyébként bekövetni a kalóz étterem Facebook oldalát is. A Pirate Empire csapata mindig azon agyal, hogy milyen újdonságokkal kedveskedhet még az új és visszatérő vendégeknek!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Kiakadtak a kommentelők a rezsicsökkentett „fényvillamoson” – mi is megnéztük magunknak
Kicsit fakóbb, kicsit kevésbé díszes – nyilván akaratán kívül, de valamelyest visszatükrözi az ország jelenlegi hangulatát.

Link másolása

Az emberek át lettek verve – nagyjából ez érződik a legtöbb kommenten, amit idén a BKV a szokásos adventi karácsonyi villamosok képei alá kapott. A szokásosan csak "fényvillamosnak" hívott, feldíszített járműveket idén is ezzel a névvel hirdették meg több helyen, de ez az elnevezés csalóka.

A több vonalon is közlekedő járműveket idén takarékosság okokból nem díszítették fel fényfüzérrel, csak a belső teret alakították át.

Az így kapott terméket végül a táblákon már "Adventi villamosnak" keresztelték el, de a közösségi média népe érezhetően csalódott volt. Egyesek szerint a belső díszítés veszélyben lehet egy-egy zsúfolt időszakban, míg más azt veti a város szemére, hogy a fényvillamosok a korábbi években némi melegséget csempészhettek azok szívébe is, akik messziről látták elsuhanni, míg most csak azok tudják igazán élvezni, akik fel is szállnak rá.

A legtöbben mégis azt jegyzik meg, hogy a spórolás értelmetlennek tűnik, tekintve azt, hogy mennyit lehet megtakarítani egy LED-es fényfüzérrel.

„Saccolva is a villamos vontatómotorjához képest ezred nagyságrendű lehet a díszkivilágítás energiaigénye!” – írja az egyik kommentelő, míg egy másik megjegyzi: „Látom annyi esze senkinek sem volt, hogy kiszámolja annak a pár nyamvadt LED-nek a fogyasztását, ami elárulom, hogy fillérekben lenne mérhető.”

De szinte minden hozzászólás arról, szól, hogy az utazóközönség nagyon szomorú a fényvillamosok hiánya miatt, sokan külön kiemelik a gyerekeket, akik nagyon várták a különleges járműveket.

A Szeretlek Magyarország fotósa a helyszínen járva hasonló gondolatokat fogalmazott meg az "Adventi villamossal" kapcsolatban. A fények hiánya, és a gyér külső díszítés mintha kissé visszatükrözné az ország jelenlegi pesszimista állapotát és nehéz helyzetét. Ottjártakor az emberek sem voltak felhőtlenül boldogok, a korábbi években a fényvillamosokon szinte minden kattintásra jutott egy boldog vagy csodálkozó arc.

Valószínűleg túl erős lenne a "gagyi" szót használni, de az a kicsik és nagyobbak arcán és a kommentekben is tükröződik, hogy a rezsiválság, az energiakrach, az infláció, a bezárások idején és általában a sötét novemberi-decemberi napokon ennél többnek örült volna igazán Budapest utazóközönsége. Apróságnak tűnhet, mégis beszédes: a villamoson az adventi járatot reklámozó plakáton található QR-kód segítségével az Oltalom Egyesület hajléktalanóvodáját lehet támogatni...

Különösen beszédes a villamos "szegényessége", ha a gyakorlatilag teljes pompában világító Parlament előtt húz el, vagy ha a Dunapartról feltekintve az emberek a sokmilliárból felújított Vár épületeit nézik.

A Facebookon rengetegen szinte követelik vissza a korábbi évek díszes fényvillamosát, így még bízhatunk benne, hogy összeül a városháza kiszámítani, hogy vajon nem éri-e meg kissé felvidítani az utazókat. De a jelenlegi helyzetet figyelembe véve könnyen lehet, hogy idén ez van, ezt kell – megpróbálni – szeretni.

Az Adventi villamosról további információt EZEN A LINKEN találsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Megnyitott a Városligeti Műjégpálya – mutatjuk, mennyibe kerül
Az idén 152 éves Műjégpálya Budapest 149. születésnapján megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt.
Fotó: Pitz Dániel - szmo.hu
2022. november 17.


Link másolása

A jégpálya 1870-ben nyitotta meg kapuit, Rudolf koronaherceg jóvoltából és azóta is hatalmas népszerűségnek örvend. Péntek este a korábbi hagyományoknak megfelelően a Magyar Honvédség Központi Zenekarának zenéje mellett léphettek ismét jégre a korcsolyázni vágyók.

Az viszont kétséges, hogy a Fővárosi Önkormányzat meddig fogja tudni fenntartani a pályát ilyen energiaárak mellett.

A tervek szerint december 31-ig mehetnek a Városligetbe a korcsolyázni vágyók. Jövőre viszont csak akkor nyitják ki, ha lesz elegendő látogató.

Most hétköznapokon 9:00–12:15 és 17:00–20:15 között, szombaton 10:00–13:15 és 16:00–20:15, vasárnap pedig 10:00–13:15 és 16:00–19:15 között várják a sportolni és szórakozni vágyókat

Az árak itt is meglehetősen magasak, különösképpen ha korcsolyát is szeretnénk bérelni. A Budapesti Sportszolgáltató Központ Nonprofit Kft. a Városligeti Műjégpálya jegyárain hat évig nem változtatott, most viszont a rezsiköltségek emelkedése miatt kénytelenek volt emelni.

Egy teljes árú jegy korcsolya bérléssel már 5500 forintba kerül, de az is csak hétköznap. Hétvégén a felnőtt jegy bérléssel már 6500 forint.

Az árak a következőképpen alakulnak:

  • felnőtt jegy (hétköznap) 2500 Ft,
  • nyugdíjas/diák 2000 Ft,
  • családi jegy: 2 felnőtt, 2 gyerek (14 éves korig) 7000 Ft,
  • családi jegy 3 gyermekkel 8000 Ft
  • hétvégén a felnőtt jegy 3500 Ft,
  • hétvégén diák/nyugdíjas 2500 Ft
  • hétvégi család jegy 2 gyerekkel 9 500 Ft
  • hétvégi családi jegy 3 gyerekkel 10 700 Ft

A korcsolya 3000 Ft összegért lehet kölcsönözni, de mellé még 2000 forintot is ki kell fizetni, amit viszont visszakapunk a korcsolya leadásakor. Részletes árlista a Műjégpálya oldalán olvasható.


Link másolása
KÖVESS MINKET: