BUDAPEST
A Rovatból

Amikor a téglák mesélnek egy házról

A Lónyay utcai ház látszólag egy épület a sok közül, de a homlokzatát fáradtságos munkával vésett írások díszítik.
A DRKUKTART blog cikke - szmo.hu
2016. január 16.


Link másolása

A DRKUKTART bloggerének szemei elől - amióta édesapja megmutatta, hogy micsoda titkokat rejt az egyik nagyhírű kampuszunk dísztéglaborítása - nem menekül egyetlen egy dísztéglával fedett épület sem.

Micsoda titkokat rejthetnek Budapest dísztéglával fedett épületeinek falai! Aki még nem leplezett le párat belőlük avagy már felfedezte némelyiket, és el is indult a titok felderítésének útján, annak valószínűleg nem mondok újat, de aki általában csak elsuhan a pesti utakon, azt arra biztatnám, hogy merészkedjen közelebb a falakhoz és ne legyen rest perceket eltölteni a vizslatásukkal.

A Lónyay utca 9-11. alatti épületek falai is igen érdekes karcolásokat rejtenek. Tulajdonképpen a kor falfirkáit, a vandalizmus akkor elítélendő nyomait, ma pedig az adott kor emlékeit tisztelhetjük bennük.

teglak12

teglak13

teglak14

teglak15

teglak16

Maga a dísztégla a XIX. század közepétől kezdve lopózott be az építészetbe köszönhetően dekoratív jellegének és annak, hogy könnyen tisztán tartható. Üröm az örömben, hogy a Lónyay utcai épületeket úgy tűnik, még soha nem tisztították meg, így nem csak a burkolatba vésett, de - ahogyan alább látjuk majd - még a grafittal írt szövegek is megmaradtak rajtuk. Vessünk tehát pár kósza pillantást a falak díszeire.

teglak1

teglak2

teglak3

Nem ismerem, és még tippelni sem tudok a fenti "V.F." monogram elkövetőjének személyére, dátum híján még azt sem tudjuk, mikor került oda. Tény viszont, hogy az épület több pontján bepróbálkozott monogramjával, így az első képen látható kapualjban is megtalálható monogramja, igaz, nem annyira mélyre vésve, mint a második és harmadik képeken (ezek ugyanazt a falszakaszt ábrázolják).

teglak4

teglak5

Érdekes a kapu melletti fenti számsor is, először azt hittem helyrajzi szám, hiszen a legutóbbi kateszteri térkép szerint itt 8 és 7 számokkal indulnak a helyrajzi számok. Ha közelebb húzódtok a képernyőhöz, látni fogjátok, hogy 1936-ban "SOGHY" is karcolt vagy inkább vésett a falakba. Mellette 2014-es "bejegyzés" is húzódik, de elkövetői (Stefan és Monika) nem voltak olyan kitartóak, mint SOGHY, mindenesetre következtethetünk a nevekből és a dátumozásból (22.06.2014.), hogy a szerelmesek nem magyar személyek (vagy legalábbis nem a magyar helyesírás szerint vésték jeleiket).

teglak6

Íme az az 1970-es, talán augusztus 1-jei (VIII. 1.) grafit dátum, ami arra enged következtetni, hogy a ház homlokzatának teljes felületét legalább negyvennégy éve nem tisztította ember.

teglak7

FTC jelzés emlékeztet arra minden ferencvárosit, hogy melyik a tornaklub mellé illő odaállni.

teglak8

'SA' igencsak szerényen szintén monogramját és az 1936-os dátumot véste a falba.

teglak9

Pepi és Csucsu is szerelemben járthattak itt, és a vájat mélysége szerint kitartóbban voltak mint Stefan és Monika.

teglak10

teglak11

Azt hiszem, egy bejegyzés keretei között felsorolni is lehetetlen, hogy mi mindent őriznek a téglák, van itt 'TE', 'MM', 'PR', 'VF' (fent), de vannak múlandóbb eszközzel, grafittal és krétával (lent) felvitt alkotások is.

Remélem ez a kis nyúlfarknyi iromány meghozta a kedveteket ahhoz, hogy szűkebb-tágabb környezeteteket is felfedezzétek, hiszen nem kétséges, tud újat mutatni. Megéri nyitott szemmel járni az olyan, számunkra 'hétköznapinak' tűnő helyeken is, mint Budapest utcái, hiszen Budapest kitűnő hely turistáskodni, még a lokálpatrióták számára is. Én pedig ahogy időm és a rendelkezésre álló szakirodalom engedi, mélyebbre ásom magam a történetben, hátha többet megtudok a harmincas évekből származó fenti, egyelőre titokzatos monogramokról. Ha többet szeretnél megtudni a ház történetéről, olvasd el a teljes cikket!

Ne feledkezz meg a DRKUKTART blogról sem: ne maradj le az újdonságokról, kövess Facebook-on ITT és Instagram-on ITT, vagy, ha úgy tetszik értesülj a friss bejegyzésekről a Bloglovin segítségével!

Ha tetszett a cikk, ajánld ismerőseidnek is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós pénzről, amit a Nyugati pályaudvar átépítésére kaptak
A tervek szerint az Eiffel-csarnok alá vitték volna a vágányokat, az így felszabaduló részen pedig közösségi teret alakítottak volna ki. Lázár János azonban közbelépett.

Link másolása

Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal

felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést a kabinet

- írja a Népszava.

A lap megjegyzi, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapvetően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, de az utolsó pontjában az is szerepel, hogy Magyarország a szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedések keretében felmond egy Európai Bizottsággal korábban megkötött Támogatási Megállapodást is.

A Népszava információi szerint a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatainak elvégzésére még tavaly a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ és a jogutódja a Lázár János felügyelete alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) által elnyert uniós forrásról van szó.

Az már korábban kiderült, hogy a spórolás legnagyobb vesztese Budapest lesz. Folyamatosan állítják le a projektjeit az iskoláktól a hídakig.

A Nyugati Pályaudvar újjászületését célzó terv 2,5 milliárd forint összértékű projekthez az állami forráson kívül ugyanis az EU-tól pályázati úton 2,8 millió eurót, azaz körülbelül 1,1 milliárd forint forrást nyert el a BFK jogutódjaként az NKK.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg. Lehetőség nyílt volna a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrészt alakítottak volna ki.

A brit építészirodával meg is kezdődtek a részleteket tisztázó tárgyalások, de a tervezői szerződést már nem tudta aláírni a BFK, mivel Lázár János előbb átnevezte, majd minisztériumába olvasztotta a céget.

Korábban mi is bemutattuk a terveket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Így ünnepelt Budapest utcáin a tömeg szilveszter éjjelén
A fővárosban a Covid-éveket leszámítva mindig jó nagy tömeg ünnepelte az új évet, éjjel sem volt ez másképp. Sok ember, dudaszó, tűzijáték, petárdák, színes és hangos kavalkád volt az utcákon.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Szilveszteri hangulatban Budapest - már kora este elárasztották a belvárosi utcákat az ünneplők
Hangos dudaszó, színes parókák, konfetti, és egyre nagyobb tömeg - ezt találtuk Budapest utcáin néhány órával éjfél előtt. Mutatjuk a képeket.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Videó: Koncertteremmé alakult a Deák téri metróállomás az átadás előtt
A metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. Most te is bepillanthatsz a különleges eseménybe.

Link másolása

Január 23-án átadják a fővárosi közlekedőknek az M3-as metró Deák téri, valamint a Ferenciek tere állomásokat.

Ám a közlekedés megindulása előtt a metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. A koncertről az Énbudapestem készített felvételt.

Az M3-as metró felújítása újabb szakaszához érkezik:

január 23-án megnyitják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat az utasforgalom előtt

– írta a Budapesti Közlekedési Központ.

Az átadás után Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is pótlóbusz közlekedik, a Nagyvárad téren pedig az állomás felújítása miatt továbbra sem állnak meg a szerelvények.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén a vonal északi szakaszán kezdődött. A felújítás 2023 második negyedévében fejeződik be, várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok – ígéri a BKK.

A koncertről szóló anyagot EZEN A LINKEN lehet megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: