A régi Budapest, ahogy még sohasem láttad: színesben
2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.
A fotótárban pedig mintegy százhetvenezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook-oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.
Hollán Lajos (1896(?)-1944) a Felvidéken, Zólyomjánosiban született, ahol szüleinek fatelepük volt. Bár mérnök szeretett volna lenni, nehéz körülményei miatt egyetemre nem járhatott, kereskedő lett belőle. Az I. világháborúban főhadnagyként szolgált a fronton. 1918-ban megnősült, két leánya született.
A '20-as évek vége felé fordult érdeklődése a fényképészet felé. A Magyar Amatőrfényképezők Országos Szövetsége 1930-ban vette fel tagjai közé. 1931-ben megválasztották a MAOSZ Számvizsgáló Bizottságának tagjává. 1932-től a MAOSZ-EMAOSZ választmányi tagja. Ő rendezte az 1936-os MAOSZ-kiállítást, 1939-ben az EMAOSZ első tehetségkutató kiállítását. Aktív részt vállalt az EMAOSZ szervezésében alakuló magyar fénykép-múzeum szervezésében. Több szakelőadást tartott, cikkeket írt a Fényképészeti Hírekbe. Kiállításokon több képét díjazták.
1939-től a színes fényképezés egyik népszerűsítője, illetve az Agfacolor film egyik első hazai szakértője lett. Kunszt János "Színes fényképezés Agfacolor filmre" (1940) című szakkönyvében olvasható: „Több évre kiterjedő tapasztalataink azt mutatják, hogy az Agfacolor-film egyes emulziói inkább a kék, más emulziói inkább a melegebb színek felé hajlanak. Az EMAOSz igen sok tagja foglalkozik színes fényképezéssel s a heti összejövetelek, illetve a kéthetenként megtartott vetítések alkalmával bemutatott nagyszámú színes dia alapján gyakran sikerül megállapítani, hogy melyik számú emulzió túlzottan kékérzékenységű. [...] A hiba javítására felvételünket megfelelő színű festékoldatban áztathatjuk. Nálunk Hollán Lajos dolgozta ki az eljárást s azóta jóformán mindenki reá is szorult, sokan maguk kerestek ki és állítottak össze nekik jobban megfelelő színkeveréket.”
Hollán Lajost 1944-ben, a németek Budapestre történő bevonulásakor munkaszolgálatra vitték, ahonnan többé nem tért vissza. A város- és utcaképek, jelenetképek mellett csendéleteket, sőt, reklámfotókat is készített.
Negresco kávéház a Duna-korzón. [1937-1944]
Vízivárosi látkép (havas háztetőkkel). [1937-1944]
Szalutáló katona. [1937-1944]
Városligeti (?) részlet, biciklissel. [1937-1944]
Piac, édességes-stand részlete.[1937-1944]
Hollán Lajos önarcképe [1937-1944]
Gül Baba utca, földön ülő, játszó gyerekek. [1937-1944]
Városliget, Vidámpark. [1937-1944]
Teherautó (MATEOSZ) a Budai alsó rakparton. [1937-1944]
Shell kút. [1937-1944]
Konyhai csendélet tésztagyúrás előtt.[1937-1944]
Reklámfotó Zizi, Stühmer.[1937-1944]