News here

TECH
A Rovatból

Teszteltük az új fejlesztést, amivel megszűnhetnek a villamosbalesetek Budapesten

Az utasok biztonságát növelő ütközéselkerülő rendszer fejlesztésébe kezdett a BKV és a Bosch, aminek bemutatóján mi is részt vettünk.
Pitz Dániel - szmo.hu
2022. augusztus 31.


Link másolása

Egyelőre tesztelési céllal két darab – jellemzően a 41-es vonalán közlekedő – BKV-s Tátra villamosra telepítették a Bosch új, külföldön és Debrecenben már bizonyított ütközéselkerülő technológiáját, amely hozzájárul a még biztonságosabb közlekedéshez. Ezzel az autóipar csúcstechnológiáját hozták el a városi tömegközlekedésbe.

Tavaly összesen 365 baleset történt a budapesti villamoshálózaton, de csak 47 esetben volt felelős a BKV. Ez azt jelenti, hogy minden megtett egymillió kilométerre 2,3 baleset jutott, ami a BKV hibájából történt. Szerencsére ezek közül is csak három esetben történt személyi sérülés.

Minden más esetben külső tényező miatt történt ütközés vagy egyéb baleset, aminek megelőzésében segíthet az új ütközéselkerülő rendszer, ami veszély esetén hangjelzéssel figyelmezteti a villamosvezetőket, akik így másodpercekkel hamarabb megkezdhetik a fékezést, elkerülve a koccanásokat, baleseteket.

Az ütközések elkerülésével ráadásul nem csak az utazók biztonsága növekszik, de hosszú távon a karbantartási a javítási munkák csökkenésével pénz takaríthat meg a BKV.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója kérdésünkre elárulta, hogy a villamosok jelzésrendszerrel történő telepítésének mértéke elsősorban az anyagi lehetőségeiktől függ.

Arra is rákérdeztünk, a fejlesztésnek lehet-e az a következő lépése, hogy a villamosok akár önvezető módon működjenek, mint a 4-es metró.

Az üzemigazgató válaszában elmondta, hogy

„vizsgáljuk azt, hogy az önvezetésnek bizonyos fázisai mikor és milyen formában valósíthatóak meg. Van is nemzetközi példa erre, de azért ebben mi még gyerekcipőben járunk. De vizsgáljuk a technikai lehetőségeit.”

A villamosokra szabott technológiára duplán is büszkék lehetnek a magyarok, ugyanis a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának magyar mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki a rendszer alapját képező kamerát, a radarszenzort pedig a vállalatcsoport magyarországi, hatvani telephelyén gyártják.

Az egyik BKV-s Tátra villamosra telepített érzékelő

A technológia egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. A speciális adatkamera pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi, előre jelzi a mozgásokat, a radarszenzor pedig folyamatosan figyeli a pályát, és mindent észlel, ami a villamos útját keresztezheti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


TECH
Cifra káromkodásokat rejt a KRÉTA kiszivárgott forráskódja
Az is kiderült, hogy a tiltott szavak listája igen terjedelmes, és a redditezők szerint a szavak szűrése csak másodlagos célt szolgált, a listát sokkal inkább a saját szórakoztatásukra készítették a fejlesztők.

Link másolása

Pár hete feltörték a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer, vagyis a KRÉTA fejlesztőcége, az eKRÉTA Informatikai Zrt. adatbázisát, és hackerek kezébe kerültek diákok és tanárok adatai - írja az RTL.hu.

A fejlesztők szerették volna elhallgatni, de most kiderült, hogy a rendszer összes forráskódja is felkerült egy Telegram-csoportba.

Az egyik hacker a Telexnek elmondta, hogy egy úgynevezett RAT-et használtak a támadáshoz, ami egy trójai vírus. Ez távoli hozzáférést biztosított nekik az egyik KRÉTA-adminisztrátor fiókjához. Ezzel pedig már bármit el tudtak érni.

A forráskód birtokában pedig támadni lehet a KRÉTÁT, így a tanárok és diákok személyes adatai is nagyobb veszélyben vannak

- árulta el a 24.hu-nak egy IT-szakértő.

Az RTL.hu megjegyzi, hogy a Reddit-felhasználók azóta sem tértek napirendre a forráskód egyik részén. A tiltott szavak listája ugyanis igen terjedelmes, és a redditezők szerint a szavak szűrése csak másodlagos célt szolgált, a listát sokkal inkább a saját szórakoztatásukra készítették a fejlesztők.

A teljes lista ITT érhető el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
Menekülnek a felhasználók a Twitterről, egy új app lehet a nagy nyertes
Aznap, amikor Elon Musk átvette a Twitter irányítását, 230 000 ember regisztrált a Mastodonra.

Link másolása

Mióta Elon Musk átvette a Twitter irányítását, megugrott azoknak a száma, akik regisztráltak a Mastodon nevű közösségi felületre – számolt be róla a CNN.

De mi is ez pontosan? A Mastodonról azt lehet tudni, 2016 óta létezik, a felhasználóinak száma pedig folyamatosan növekszik.

A nagyobb közösségi felületekkel ellentétben a Mastodon nemcsak ingyenes, de hirdetések sincsenek rajta.

A felületet egy nonprofit szervezet fejlesztette, amit közösségi finanszírozáson keresztül lehet támogatni.

Vannak, akik a Twitterről menekülnek ide, sokan pedig egy olyan másodlagos platformot keresnek, ahol szigorú tartalmi moderálások, de mégis gyűlöletektől mentesen kifejezhetik gondolataikat.

A Mastodon népszerűsége azért is tud növekedni, mert megjelenésben és szolgáltatásban is hasonlít a Twitterhez. Itt viszont a rövid bejegyzéseket az idővonalon nem algoritmikus rendezik, hanem időrendi sorrendben vannak rendezve. De ugyan úgy lehet követni másokat, rövid bejegyzéseket létrehozni (500 karakteres korláttal), képeket és videókat feltölteni.

Eugen Rochko, a fejlesztő szervezet vezetője egy csütörtöki interjúban elmondta, hogy a Mastodon 230 000 felhasználót szerzett október 27. óta, amikor Musk átvette az irányítást a Twitter felett.

Külön érdekesség, hogy a Mastodon-felhasználók fiókjait rengeteg különböző szerver tárolják. A költségek is sokféle ember és csoport között oszlanak meg. Ennek előnye, hogy a hálózat egésze nem áll egyetlen személy vagy cég irányítása alatt sem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Hoppá! Musk elkezdte visszahívni a kirúgott embereket a Twitterhez
Kiderült, hogy nélkülük nehézkesen működik a cég, ennyi embert nem lehet még egy ekkora vállalattól sem egyszerre kirúgni.

Link másolása

Elon Musk, a világ egyik leggazdagabb embere 44 milliárd dollárért vette meg a Twittert, a világ egyik legkedveltebb közösségi médiás platformját, és rögtön kirúgta a vezetőket, majd több ezer munkatárs is megkapta a felmondólevelét.

Pontosabban nem mindenki kapta meg, sokan csak abból sejthették, hogy már nem dolgoznak a Twitternél, hogy egyszer vsak már nem fértek hozzá a cég belső platformjaihoz, a saját levelezésükhöz, sőt, volt, akinek távolról agépéről is töröltek minden céges anyagot.

A dolgozók jobb híján különböző fórumokon tartják egymással a kapcsolatot, és itt adnak hírt arról, hogy mi lett a sorsuk. Ezt a szerencsésebbek e-mailekből tudják meg. Akiket kirúgtak, azok a személyes fiókjukba kapnak erről mailt, akiket nem, azokat a vállalati fiókjukban várja egy levél.

Mostanra persze kiderült az is, hogy olyan tudástőke távozik a vállalattól, amire szüksége van a tulajdonosnak ahhoz, hogy végrehajtsa a terveit.

A Bloomberg szerint Musk hamarjában kinevezett emberei elkezdték arra kérni az ex-munkatársakat, hogy térjenek vissza a céghez.

A Twitter majdnem 4 ezer dolgozójától vált meg, Musk azzal indokolta a lépést, hogy napi 4 millió dolláros veszteséget termel a cég, és ez tarthatatlan.

Az Egyesült Államokban kedden félidős választások lesznek, és ezekben a napokban éppen hogy plusz emberekre van szükség a tartalmak figyelésére, mert a platformot sokan megpróbálják elárasztani hamis információkkal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Ultimátumot adott a Twitter dolgozóinak Musk, erre felmondtak 1200-an
El kellett dönteniük, hogy az új tulajdonos által vezetett cégnél akarnak-e tovább dolgozni, vagy sem. Sokan nem akartak. Musk bejelentette: elindul a Twitter 2.0 projekt.

Link másolása

Felszólította a Twitter dolgozóit Elon Musk, hogy döntsék el: szeretnének-e tovább a cégnél dolgozni vagy sem. Erre 1200-an felmondtak. A közösségi oldal új tulajdonosa elindítja a Twitter 2.0-t, ami sokkal több munkával jár majd.

A Guardian szerint Elon Musk pénteken küldött mailt a Twitter munkatársainak, hogy a szoftverkódot író alkalmazottak jelentkezzenek a San Franciscó-i központban kora délután. Közölte, hogy feltétlenül személyesen szeretne velük találkozni, így aki épp nincs a városban, az repüljön oda gyorsan.

Musk arra volt kíváncsi: miért hasznos a szoftverkódjuk, milyen eredményeket értek el vele az elmúlt fél évben.

Musk rövid beszélgetések, interjúk segítségével próbálja majd megérteni a platform technológiai működését.


Link másolása
KÖVESS MINKET: