KULT
A Rovatból

Reális világvégével fenyeget a Fehér zaj, mi pedig csak nevetünk rajta

Hitler- és Elvis-szakértők, halálfélelem, civakodó család, titokzatos gyógyszerek, egy vonatbaleset és egy halálos gázfelhő… Noah Baumbach a Házassági történet után valami teljesen másba fogott. Kritika.

Link másolása

1985-ben jelent meg Don DeLillo Fehér zaj című őrült szatírája a káoszról, amit családnak hívunk, az akadémiai, értelmiségi életről és az egzisztenciális szorongásról. Nem sokkal később bekerült a megfilmesíthetetlennek tartott regények klubjába, mivel a labirintusszerű cselekmény, amely a függőséget, a vallásos hitet és a fogyasztói kultúrát is vizsgálja, még a legmerészebb rendező számára is hatalmas kihívást jelentene – gondolták akkor.

Noah Baumbach azonban nem egy ijedős filmes.

Olyan mozgóképek után, mint a szülei válását feldolgozó A tintahal és a bálna (2005), az énkereső huszonéves lány kálváriáját taglaló Frances Ha (2012) vagy a szintén egy kapcsolat megromlásán végigkalauzoló, hatszoros Oscar-jelölt és nem mellékesen egészen parádés Házassági történet (2019) után úgy döntött, hogy új projektjének az eddigiek szöges ellentétét választja, s megfilmesíti a megfilmesíthetetlent.

A Fehér zaj a ’80-as években játszódik, és a Gladney család eseménydús történetét regéli el, amelyet Jack (Adam Driver), Babette (Greta Gerwig), Denise (Raffey Cassidy), Steffie (May Nivola), Heinrich (Sam Nivola) és a kis Wilder alkotnak. A família tagjai mintha egy Woody Allen-filmből ugrottak volna elő, folyton-folyvást társadalmi, politikai, kulturális dolgokon civakodnak. Jack a helyi egyetem előadója, a "Hitler-tanulmányok" professzora, de amúgy az egész család a vérengzésről és pusztításról szóló történetek rajongója. Babette fitness-oktatást tart a helyi időseknek, és megszállottja a halál gondolatának (ami szintén gyakori Woody Allen-topik).

A regény olyan sok kitárgyalandó témába vág bele, hogy könnyedén összezavarhatja s elidegenítheti az olvasót/nézőt, és Baumbach sem könnyíti meg a dolgunkat.

Az egyik pillanatban még a család és a hűség dinamikáját vizsgálja, a másikban pedig már Jack professzori elhivatottságán és a nácizmuson szórakozik.

Ráadásul író-rendezőnk sok esetben ragaszkodott a könyv eredeti dialógusaihoz, ami mozgóképen teátrálisnak, valószínűtlennek hat, hiszen nem így beszélgetnek az emberek a valóságban.

A Fehér zaj alapvetően három felvonásra oszlik. Az elsőben megismerjük a családot és mindennapi életüket. A másodikban aztán erős műfajváltást láthatunk, ugyanis egy katasztrófa sújtja a várost, amikor egy vonatbaleset halálos füstfelhőt szabadít fel. A "légmérgezés-incidens" arra kényszeríti Gladney-éket, hogy elhagyják az otthonukat, és több ezer másik emberhez csatlakozva megpróbáljanak egy biztonságos helyre menekülni a rejtélyes felhő alatt, amely eltakarja a napot, ráadásul áramkimaradást is okoz. A film ezen szakaszára mehetett el a költségvetés nagy része, hiszen a balesetet, a felhő általi fenyegetést és a város evakuálását rendkívül látványosra és hitelesre hangszerelték az alkotók. Amikor egy közös, mindenre és mindenkire kiterjedő fenyegetés piszlicsáré színben tünteti fel az addigi élet „nagy problémáit”...

Ez a katasztrófa a modern kor allegóriája is lehetne, könnyű belelátni a Covidra adott reakciókat, hiszen a városlakók kénytelenek maszkot húzni valamilyen levegőben terjedő kórság ellen.

Ráadásul az evakuálás során teljes káosz alakul ki, s amikor az emberek karanténba kényszerülnek, mindenféle vad összeesküvés-elméletek bukkannak fel, és sokan kezdenek bizalmatlanná válni a médiával szemben. Egyértelműen ez a szakasz a legszórakoztatóbb Baumbach filmjében, aki élvezettel húzta ezt alá pirossal egy olyan könyvben, amit több mint 30 évvel azelőtt adtak ki, hogy a koronavírus elszabadult volna. Ez pedig DeLillo érdeme.

Van azonban sajnos egy meglepő harmadik felvonás is, amiben Jack és Babette újraértékelik az életüket, és a történtek hatására egyre inkább félnek a haláltól. Babette egy titokzatos gyógyszert szed, amiről a lánya, Denise és Jack próbálják kideríteni, mire jó. A nyomozás pedig egy lepukkant motelszobába vezet... Már-már David Lynch üti fel a fejét ebben a harmadban, nehezen követhető és értelmezhető jelenetek sorjáznak, amelyek rendesen megosztják majd a közönséget. Szét is esik valamiképp itt a cselekmény, hiszen annyi mindenbe kapott már bele a sztori, ezt pedig kissé feleslegesnek is érezhetjük,

A Fehér zaj néhol költői, máshol teljesen őrült, ám az kétségtelen, hogy ez igen merész új irányt jelöl ki Noah Baumbach számára.

A kérdés csupán, hogy szeretnénk-e, ha alkotónk ezen a csapáson maradna-e a továbbiakban. A korábbi filmjeit nézve örülnénk, ha visszatérne az emberi kapcsolatok érzékletes bemutatásához, a Fehér zajba ugyanis egy kissé beletört a bicskája.

Egy részleteiben valóban megkapó és emlékezetes alkotásról beszélünk (ráadásul Adam Driver és Baumbach felesége, Greta Gerwig is kiválóan kattant alakítást nyújtanak), összességében azonban nem igazán áll össze a cselekmény, zavart érzünk majd az Erőben, káoszt, kuszaságot, zagyvaságot. Persze könnyen lehet, ez volt a cél…

Ám akármennyire is türelmet és embert próbáló etap a harmadik, érdemes végignézni, mivel szemtanúi lehetünk a vége-főcím alatt az amerikai fogyasztói társadalom totálisan őrült ünneplésének. Na, ez veszettül szórakoztató lett!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: