KULT
A Rovatból

Vége a szuperhősfilmeknek? Mi a baj a Marvelnél?

2023 végeztével ez egy nagyon fontos kérdés. Miért buknak sorra a szuperhősfilmek? A 2010-es évek slágerfilmjeiben mi változott?

Link másolása

Marvel, a Disney első számú fejőstehene

Ha nem számítjuk a Titanic újra moziba küldését, akkor a Bosszúállók: Végjáték minden idők legsikeresebb filmje. 2019-ben majdnem 3 milliárd dolláros bevételt hozott világszinten, ami egy nagyon átgondolt, felépített terv csúcsa volt.

Több mint 10 év alatt egy egész univerzumot hozott létre nekünk Kevin Feige és a Disney.

A csúcsról pedig már csak lefelé vezet az út. Ezt követni, gyakorlatilag a nulláról indulni egy új csapattal nagyon nehéz lett volna, ezért nem is ezt tették. Fogták a meglévő karaktereiket és próbáltak egy új nagy főellenséget kreálni nekik, aki betölthette a Thanos által hagyott hatalmas űrt.

A probléma ott kezdődött, hogy ötletük sem volt, hogy kellene folytatni. Mivel nagyon szoros volt a megjelenési naptár, valahogy kellett egy kis idő: itt jött képbe a Fekete özvegy, ami egy régi elmaradása volt a Disneynek. A koronavírus beütött, mindenki kedvenc özvegye pedig csak a streamingen tudott hódítani, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Elég nagy bukta lett Scarlett Johansson hattyúdala. Ezután jött egy új hős, Shang-Chi, ami nagyon szórakoztató, de nem igazán sikerült még itt az új főgonoszt bevezetni.

Mivel jól debütált a film, a pandémia is a végéhez közeledett, egy tisztességes 430 milliót összeszedett, ami a körülményekhez képest pozitív számadat.

Valószínűleg legjobb esetben is csak nullszaldóra jött ki belőle a Disney. Ezt követte az első, hatalmas bukás, az Örökkévalók, akiket nem is érdemes megjegyezni, egy filmmel kiírták magukat az MCU-ból. Sajnos hiába pakoltak bele nagy nevű színészeket, ez sem tudta becsalni az embereket a moziba. A Pókember: Nincs hazaút végre elhozta a hőn áhított anyagi sikert a stúdióknak (itt Sony és Disney közös projektről van szó), a majdnem 2 milliárd dolláros bevétellel. Ez annak volt köszönhető, hogy visszahozták a két korábbi, nem Disney-s Pókembert és

mindenki kíváncsi volt rájuk, egy rajongó sem akart lemaradni a nosztalgiavonatról, főként ez hozta a nagy bevételt.

Ami még ezt a nosztalgia-faktort meg tudta valamennyire lovagolni, az a Doktor Strange az őrület multiverzumában volt, az X-mennel, bár ez már fele annyit se hozott a konyhára, mint Pókember kalandja.

Itt jött a fekete leves. Két nagyobb nevű, eredeti bosszúálló is bukás volt a kasszáknál saját filmjeikkel. A Thor: Mennydörgés és szerelem nagyon blőd és fárasztó lett, a szájhagyománnyal így nem jóhíre terjedt, csak 760 millióra futotta Hemsworthéknek.

A Fekete párduc második része, immár a tragikus gyorsasággal elhunyt Chadwick Boseman nélkül jóval az első rész számai alatt teljesített, csak 860 millióra futotta.

De nem csak az anyagiak, a történet is harmatgyenge volt. Innentől beszélünk 2023-ról, amikor is A Hangya és a Darázs: Kvantumánia a maga jó nyitásával és második heti hatalmas esésével – 69%-ot csökkent az első héthez képest a második hét bevétele, ez kiemelkedően nagy esés, főleg egy ekkora film szempontjából – megkezdte a Disney a Marvel háza táján döngetni a vészharangot. Ugyanis ez lett volna az első film, amiben tényleg szerepel az új bosszúállók-szintű főgyenó: Kang, a Hóditó. A maga 476 millió dolláros világszintű bevételből pedig az jött le, hogy nem sokan ismerték meg Thanos 2.0-át.

Idén érkezett egy kakukktojás, a Galaxis őrzői 3. része, vagyis James Gunn búcsúja a Marveltől.

Átszerződött a DC képregények világába és ez volt az öröksége. Tisztességes bevétel, egy keserédes tisztelgés eddigi munkája iránt. De nem találkozhattunk Kanggal benne – nem volt igazán köze a nagy Marvel univerzumhoz. A viszonylagos siker itt annak volt köszönhető leginkább, hogy Űrlord és társai szinte a Bosszúállók felfutásától velünk voltak, és a rajongók szívéhez nőttek. Ezt követte a Marvelek, ami minden idők egyik legnagyobb buktájának tekinthető. A probléma összetett, benne volt a Covid, a forgatás idejében hatalmas gondot okozott a vizuális effekt cégek elégedetlenkedése a képregényfilmek irányában, sőt, az amerikai író és színész szakszervezet sztrájkja is beleszólt a promócióba. Minden drágább lett, és nagyon lassan készült el a film, többször halasztották, egyszerűen vert helyzetből indult a produkció.

A 250 milliós költségvetés és még egyszer ennyi marketing költség mellé 204 millió dolláros bevételből látszik, hogy iszonyat bukást produkált.

Ezen a pénzen ugyebár a stúdió még osztozik kb. 50-50 arányban a mozikkal, tehát a tényleges bevétel 100 millió dollárra becsülhető a körülbelül 500 milliós költségvetés mellett.

Mi a baj a Marvellel? Egyrészt az átlagnézők kiszálltak, csak a rajongók maradtak, akiket pedig nehéz kielégíteni és akkora vásárlóerejük nincsen. A 2010-es években felépített Bosszúállók nem csak a fanokat, hanem asz átlag nézőket is összefogta egy olyan „kultuszt” hozott létre ezzel a Disney, mely ténylegesen a Végjátékkal ért véget.

A legtöbb embert a klasszikus csapat Thanos-szal való küzdelme érdekelte.

Nem érdekel igazán senkit egy Marvel kapitány, vagy Hangya, ha nincs ellenük valami jól felépített főgonosz. Itt szintén hiba csúszott a gépezetbe, hiszen, akit kinéztek, Kang szerepére, az amúgy zseniális színész Jonathan Majors belekeveredett egy családon belüli erőszak ügybe. Mivel most húzódik a per, újra kell castingolni a szerepet, a Disney ezzel gyakorlatilag kirúgta. Hatalmas gond, mert Majorsnak olyan szerződése volt, hogy Kang-ot csak ő játszhatja, mert multiverzum karakter volt, így lehet nem is Kang lesz a soron lévő főellenfél már.

A következő veszélyes komponens a mozi kérdéskörben a streaming. Sok család inkább vár 4-5 hetet, mert úgy is látja majd a filmeket a Disney+-on. Nem rohannak az emberek a mozikba egy új filmért, főleg, hogy a mozijegy árak is kezdenek elszállni. Idehaza a legnagyobb mozihálózatnál egy normál 2D jegy lassan 3000 jó magyar forint. Ez egy család esetében hatalmas kiadás.

Hasonló problémával küzd az animációsfilm részleg is az egeres cégnél.

Sorra buknak a nagyobb költségvetésű mesék. Valamint a Marvel-sorozatok is gyengécskék és futószalagszerűek a Disney+-on, ami negatívan befolyásolhatja a mozis részleget is. Egy szerencséje van a Disneynek: nem a filmekből élnek. A 2019-es eddigi legsikeresebb filmes évük teljes bevétele csupán 7%-át képezi a teljes vállalat bevételeinek, így pénzügyileg bírják még. Egyelőre.

Az adósságokkal terhelt DC háza tája

Na itt kezdődnek az érdekesebb kérdéskörök. A DC-nél egy-egy váratlan sikeren kívül szinte csak anyagi és kritikai kudarcok vannak. Itt csavarok egyet és a legfrissebbtől haladok visszafelé az időben, kezdjük a heti premierünkkel.

Aquaman legújabb kalandját előre elkönyvelték veszteségnek – a megérkezett első heti adatok alapján, teljesen jogosan.

Az előző rész szintén karácsonyi első heti bevétele 67 millió dollár volt, ez a második résznek, szintén az ünnepek alatt, 27 millió dollár lett. Csak úgy, mint a Marvelek, ez a film se tud majd felnőni elődjéhez, hosszú ideje húzódik a forgatás, Amber Hearddel kapcsolatban folyamatosan voltak visszásságok. Az eddigi kritikai visszhangok szerint szörnyű a film, 36%-on áll a rottentomatoes.com-on, így még a szájhagyomány sem fog neki segíteni. A Kékbogár csak azért nem tekinthető akkor buktának, mint a Marvelek, mert jóval kevesebből készült, de így is horribilis a 130 millió dolláros világszintű bevétel. A Flash talán még a Marveleknél is nagyobb veszteség a Warnernek, nagyon sokáig húzódott a forgatás, a főszereplő hatalmas botrányokba keveredet. Aki gondolja nézzen kicsit utána, ijesztő mit művelt Ezra Miller. Szinte totál vesztes helyzetből indultak és nem sokat értek el, egy állítólagos 270 milliós bevétellel a 300 milliós plusz még egyszer ennyi marketing költségekhez ez édes kevés.

A Shazam második része teljesen felejthető volt, amellett, hogy hatalmas anyagi veszteség.

A Black Adamet a Dwayne Johnson se tudta megmenteni a bukástól – ami nagy szó, hiszen a Sziklának külön rajongótábora van, akármennyire is rossz egy film stabilan kitartanak a színész mellett –, de már most lemondott a Warner a karakterről.

Az egyetlen mentsvár a DC oldalán A Batman volt, ami szerény forgatási költség mellett jó számokat hozott és a kritikusok is szerették.

A Sucide Squad James Gunn egyik legjobb filmje, mégis utódai sorsára jutott, nem aratott sikert a nézők körében. Mondjuk itt erősen közrejátszott a Covid, a teljesen jogos 18+-os korhatár, és hogy a marketingköltségeken spórolt a Warner.

A Wonder Woman 1984 szörnyű, mind bevételileg, mind minőségileg. Egy buta izzadságszagú CGI szörnyeteg, pénzért se nézném meg még egyszer, pedig rengeteg potenciál volt benne. A Jokerig már nem mennék vissza, de jól látszik, hogy a két anyagilag is sikeres működő láncszeme a DC-nek Joker és Batman. Mindkettőt folytatják majd a jövőben, a Joker második része már 2024-ben várható és a musical zsánerében készült, érdekes lesz.

A Warnernél egyébként is nagy a baj. Nemrégen átvette egy üzletember David Zaslav a vezérigazgatói posztot, aki gondolkodás nélkül öli meg projekteket. Már kidobott két elkészült filmet is, amik csak bemutatóra vártak, egy teszt vetítéseken jól szereplő vígjáték és a Batgirl-film is a kukában landolt, csak mert adóvisszatérítést kapott így a cég. Ő egy tipikus „számok embere”, aki jelenleg a kárrendezéssel foglalkozik.

A Warner stúdiónak jelenleg hatalmas, 45 milliárd dolláros adóssága van, így mindent pénzé próbálnak tenni.

Rengeteg filmjüket, sorozatukat törölték a streaming platformjukról, hogy ne kelljen miattuk jogdíjakat fizetni, vagy eladták más streaming szolgáltatóknak. A DC alapvetően későn akart felülni a szuperhős-univerzum sikerhullámvasútjára, és ennek ez lett az eredménye. A kezdetekben még sikerült kasszasikereket produkálni, lásd például Wonder Woman, vagy Aquaman, de ez a hajó úgy látszik kifutott.

A már nem létező Fox és a szenvedő Sony

Ez a két stúdió tényleg csak szenvedett. A Fox egyetlen sikeres próbálkozása a Deadpool sorozat volt, de őt már beolvasztották a Disney-Marvel égisze alá. Az X-men mutánsos projektek többségét pedig nem folytatják soha, lehúzták őket a wc-n. Várhatóan majd a Deadpool 3. része vezeti be a mutánsokat és a Fantasztikus négyest a Marvel univerzumába – bár ezeket már a legújabb Doktor Strange-film és a Marvellek belengették kicsit. A kérdés, hogy egyáltalán lesz-e belőlük valami, ha igen mennyire vonzza majd a közönséget.

A Sony pedig húzott egy váratlant és összeállt a Marvellel, közösen hozták kalap alá a Tom Hollandos Pókember filmeket.

Amikor a Sony egyedül próbálkozott, csak olyan egyszer nézős filmek voltak az eredményei, mint a két Venom film, a röhejes Morbius vagy a szörnyű Vin Diseles Bloodshot film. A jövőben jön még egy Kraven és egy Madame Webb mozifilm is a japán vállalattól, amik az első előzetesek alapján inkább a Morbius minőségi szintjén lesznek, mint a Pókemeberekén.

Ezek szerint az embereket már nem érdeklik az új képregényfilmek? Ez így nem kijelenthető szerintem, mert mindig van egy-két sikeres kivétel, például a Galaxis őrzői, vagy A Batman. A streamingen néha érkezik egy-egy kiemelkedő sorozat (Loki, Peacemaker), de ez se biztos, hogy jó hatással van a nagyfilmekre. De akkor mikor dől el tényleg, hogy kidurrant-e ez a lufi? Én azt mondanám akkor tudjuk majd kijelenteni, hogy tényleg vége a szuperhős-film korszaknak, ha az új Bosszúállók-film lesz bukta. Ha az a film veszteséges lesz, a Marvelnél a Disney valószínűleg gyökeresen változtatni fog.

Egyelőre kibír a Disney még egy-két bukást, de el fog jönni a pillanat, amikor az egeres cégnél is betelik a pohár.

A Warnernél, ha a James Gunn vonal nem válik be, valószínűleg kiszállnak a DC mögül és hagyják a képregényfilmeket, a Sony pedig próbálkozik-próbálkozik, de valószínűleg nem fog sokat elérni az új mesés nevű SSMU-val (Sony’s Spider-Man Universe). Azért reméljük egy Morbius folytatás még bele fog férni nekik, mert annál viccesebb, szánalmasabb, „annyira rossz, hogy az már jó” filmet nagyon régen láttam. Meglátjuk mit hoz a jövő.

Források: imdb.com, boxofficemojo.com


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: