KULT

Trokán Anna olyan zenés darabban szerepel, amit te sem hagyhatsz ki

A Somnakaj című musical elsöprő erővel robban be a színpadra a zenével és a tánccal. A színésznővel arról beszélgettünk, miért izgalmas benne játszani.

Link másolása

Elképesztő elementáris erejű előadás olyan zenészekkel és táncosokkal, akik felrobbantják a színpadot. Nem lehet nem megnézni – mondja a Somnakaj című darabról Trokán Anna, aki játszik a Nemzetiben, a Veszprémi Petőfi Színházban, a Váci Dunakanyar Színházban és május 13-án beugrott az országos turné utolsó állomására érkező fergeteges sikerű musical címszerepébe is. Az előadást ősztől a Nemzeti Színházban több alkalommal is játsszák, ahol viszontláthatjuk majd őt is. A beugrás színészi feladatáról, a turnét végig járt darabról és annak érdekességéről beszélgettünk.

- Örömmel hallottuk, hogy új főszereplőként Téged láthatunk Somnakaj musical címszerepében. Ez valóban csak egy beugrás a részedről vagy váltott szereposztásban fogtok majd játszani a későbbiekben debreceni kolléganőddel, Szakács Hajnival?

- Egyelőre két előadást játszom én, a május 13-i kecskemétit, illetve egyet a Nemzeti Színházban, május 20-án. De szó van róla, hogy Hajni elfoglaltságai miatt több alkalommal is játszhatom majd Somnakaj szerepét.

Az előadásban együtt fogsz játszani a mamáddal, Papadimitriu Athinával, hisz ő alakítja a nagynéni szerepét. Volt már rá példa, hogy egy előadásban együtt játszottatok?

- Anyuval először Veszprémben játszottunk együtt a Koldusoperában, Szinetár Miklós rendezésében. Féltem tőle, mert ő elsősorban az édesanyám, és nem a kollégám. De érdekes módon az első pillanattól kezdve nagyon gördülékenyen mentek a próbák, egyáltalán nem éreztem, hogy az anyukám van a színpadon. Nagyon megkönnyebbültem. Így ettől a próbaidőszaktól sem félek.

Mi az a Somnakaj?

Ismert hazai alkotó-, és előadóművészek komoly előkészítő munkájával született meg az első gypsy musical, a Somnakaj. A 2014-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatták be a Művészetek Palotájában.

A cselekmény egy létező, Alsószentlélek nevű településen játszódik. Egy roma lány, Somnakaj meséli el családja és saját történetét. Sorsának állomásai elevenednek meg, reális képet festve a cigányságról. A lány, annak ellenére, hogy a családja ellenzi, elindul szerencsét próbálni a fővárosba. Példát mutat arra, hogy akkor is kitörhet valaki a szegénysorból, ha vállalja származását.

12046583_1676510682567766_4365146267417490971_n Képen: Falusi Mariann, Szakács Hajnalka, Oláh Gergő, Papadimitriu Athina forrás:Somnakaj Facebook oldala

Szerzők

Író: Müller Péter Sziámi

Zeneszerzők: Kovács Antal, Marco Markovic, Szakcsi Lakatos Béla, Szirtes Edina Mókus, tradicionális roma dalok

Szereposztás

Somnakaj: Szakács Hajnalka, Trokán Anna

Gojma: Kovács Antal

Misi: Oláh Gergő

Doktornő: Falusi Mariann

Zsáró: Papadimitriu Athina

Sanyi tata: Balogh Lajos

Béla bácsi: Szakcsi Lakatos Béla

Lajoska: Kathy Horváth Lajos

További részleteket az előadásról hivatalos oldalukon és Facebook oldalukon találtok.

Egy színész számára egy kész előadásba beugrani mindig érdekes feladat. Neked kellett már beugranod korábban?

- Azt hiszem talán egyszer volt rá példa, még főiskolásként. Akkor reggel szóltak, hogy este előadás. Nem volt főszerep, de viszonylag sok dolgom volt benne. Az félelmetes volt, de túléltem én is, és az előadás is.

Mennyi időd van felkészülni erre az előadásra?

- Szerencsére most könnyebb dolgom van, hiszen láttam az előadást élőben is, és hamar megkaptam a videót és a szöveget, így volt időm megtanulni. Mindenki nagyon segítőkész, nagyon várom már a próbákat.

Van-e valami, amiben úgy érzed, hasonlítasz a darabbéli Somnakajra?

- Talán abban, hogy ő is a szüleitől, őseitől kapta a tehetségét, és a hang, amit hall magában, amikor énekel, kicsit az ősei hangja is. Felfedeződik a tehetsége, amit azáltal, hogy felveszik a jazz-konziba, kamatoztathat. Velem is ez történt a Színművészetin, csak talán az út egy kicsit barátságosabb volt, mint Somnakajé.

DSC_0050_b

Sok megjelent kritikában olvashattuk, hogy mennyire fantasztikus az előadás zenéje is. Neked van már kedvenc dalod a darabból?

- Elképesztő, milyen zenélés megy a színpadon! Nekem a roma kultúra nagyon nagy szerelmem. Gyakorlatilag minden számot imádok, ordíttatom itthon a zenét, és alig várom, hogy élőben halljam. Talán ha a kedvencemet kellene említenem, akkor a Tu san mato-t mondanám, amit Somnakaj a felvételin énekel. Ennek a dalnak különben fontos szerepe van a darabban, de nem szeretném előre lelőni a poént.

Hát akkor nincs más hátra, mint hogy arra bíztassuk a nézőket, hogy menjenek el megnézni az előadást, hogy ők is megtudják a titkot. Mivel ajánlanád még az előadást a nézőknek?

- Egy gyönyörű történet szeretetről, szerelemről, tehetségről, erőről... Elképesztő elementáris erejű előadás olyan zenészekkel és táncosokkal, akik felrobbantják a színpadot. Nem lehet nem megnézni. Amikor én láttam, azt éreztem, hogy minden pillanata megérint, és hol sírtam, hol nevettem, hol meg azt hittem, hogy nem bírom tovább, fel kell ugranom a színpadra velük énekelni. Most hála Istennek ezt megtehetem. :)

Somnakaj előadások

05.13 Kecskemét, Hírős Agóra

05.14 Szekszárd

05.20 Budapest, Nemzeti Színház

06.03 Nyíregyháza, koncert

07.08 Budapest, Művészetek Palotája (Zártkörű előadás)

07.29 Szavas, Szarvasi Vízi Színház

08.27. Szombathely, Savaria Történelmi Karnevál koncert

További részleteket az előadásról hivatalos oldalukon és Facebook oldalukon találtok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: