KULT
A Rovatból

Megtippeltük, kik nyerhetnek Oscar-díjat idén

Vajon a papírforma érvényesül a 94. Oscar-gálán, vagy lesznek meglepetések is? Esélyeket latolgatunk.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. március 26.


Link másolása

Az éves filmes díjszezon kezdetét sokan nyár végére-ősz elejére teszik, amikor számos filmfesztivál (velencei, londoni, torontói stb.) és kritikusi szövetség adja át díjait az adott év legjobb teljesítményeinek. Persze, ha úgy vesszük, akár már a tavaszvégi Cannes-i mustra vagy akár a télvégi Sundance fesztivál is elindíthatja azt, hiszen az ezeken bemutatott filmek is már a következő évi Oscar-versenyben vehetnek részt (amennyiben valamilyen bemutatót kapnak, persze).

A legfőbb díjak már az új évben kerülnek átadásra, a Golden Globe-bal, a színészek, a forgatókönyvírók, a rendezők és a producerek szakszervezeteinek gáláival, s természetesen az egész hajcihőre az utolsó állomás, az Oscar teszi fel a koronát. Aki pedig figyelemmel követi ezeket a korábbi díjátadókat, egyre élesebb képet kaphat arról, milyen filmek és mely színészek nyerik majd meg a hőn áhított aranyszobrocskát (főként a különféle szakszervezetek díjai számítanak, hiszen azokat is az adott filmes szakág ítéli oda, ahogyan az Oscarokat is).

Meglepetések természetesen mindig előfordulnak, az Oscaron ez is megszokott, hiszen azért itt sok esetben más a szavazási rendszer és nagyobb, szerteágazóbb a tagság is.

Mi most mégis megpróbáljuk megtippelni a legfőbb kategóriákban a március 27-én, vasárnap este (itthon hétfőre virradóra) kihirdetésre kerülő újdonsült nyerteseket.

Legjobb nemzetközi játékfilm

A jelöltek: Isten keze (Olaszország), Lunana: A Yak in the Classroom (Bhután), Menekülés (Dánia), Vezess helyettem (Japán), A világ legrosszabb embere (Norvégia)

Bár az olasz jelölt rendezője, Paolo Sorrentino már elnyerte korábban ezt a díjat (2014-ben A nagy szépséggel), idén szinte bizonyosan nem ő lesz a befutó. Sokan a tavalyi dán csodát, A világ legrosszabb emberét várták a kategória győztesének, aminek a legjobb eredeti forgatókönyvek közti jelölése rá is erősített erre, ám van itt egy még egyértelműbbnek tűnő bajnok, méghozzá Japán és a Vezess helyettem. Hamagucsi Rjúszuke filmje már Cannes-ból és Torontóból is hozott el díjakat, ráadásul idegen nyelvű film létére négy Oscarra jelölték, köztük a legjobb rendező és a legjobb film díjára is. Az pedig elég furán nézne ki, ha nem nyerné meg a nemzetközi játékfilm kategóriát úgy, hogy közben kiemelték az itteni produkciók közül a fődíjra esélyek közé.

Tippünk: Vezess helyettem (Japán).

Legjobb női mellékszereplő

A jelöltek: Jesse Buckley (Az elveszett lány), Ariana DeBose (West Side Story), Judi Dench (Belfast), Kirsten Dunst (A kutya karmai közt), Aunjanue Ellis (Richard király)

Öt valóban csodálatos alakítás kapott itt helyet, bár Judi Dench jelenléte kissé nagyvonalú, tekintve, hogy néhány perces szerepét kisujjból kirázta, persze azt a tőle megszokott profizmussal. A színészi kategóriák egyébként idén eléggé egyértelműnek tűnnek, vagyis, ha bármelyikben nem a favorit győz, az óriási meglepetésnek számít majd. A női mellékszereplők Dench kivételével (aki az 1998-as Szerelmes Shakespeare-ért már kapott Oscart ugyanezen kategóriában) mindannyiuknak az első jelölése ez, az eddig átadott díjak alapján azonban a legnagyobb esélye a West Side Story Ariana DeBose-ának van, aki Rita Moreno 1961-es szerepét (Anita) örökölte meg, s ne feledjük, Moreno akkor szobrot érdemelt érte, szóval, ha DeBose is megkapja, Anita igazi Oscar-gyáros szereppé nemesedik. Kirsten Dunst amúgy még megszorongathatja a 30 éves színésznőt.

Tippünk: Ariana DeBose (West Side Story)

Legjobb férfi mellékszereplő

A jelöltek: Ciarán Hinds (Belfast), Troy Kotsur (CODA), Jesse Plemons (A kutya karmai közt), J.K. Simmons (Az élet Ricardóéknál), Kodi Smit-McPhee (A kutya karmai közt)

A férfiaknál sem várhatóak nagy meghökkenések, hiszen, bár a mindössze 25 éves Kodi Smit-McPhee nyerte visszafogott alakításával a kategória Golden Globe-ját januárban, ám nagyjából minden mást a CODA siket apukája, a valóságban is siket Troy Kotsur, így abszolút ő az esélyes. Ha pedig Kotsur megnyeri, ő lesz a második siket színész, aki Oscart nyer, hiszen a CODA anyukáját alakító Marlee Matlin 1987-ben már győzedelmeskedni tudott a női főszereplők közt (21 esztendősen) az Egy kisebb isten gyermekei című filmért. Szóval ez a díj minden bizonnyal Kotsur és Smit-McPhee között dől majd el.

Tippünk: Troy Kotsur (CODA)

Legjobb női főszereplő

A jelöltek: Jessica Chastain (Tammy Faye szemei), Olivia Colman (Az elveszett lány), Penélope Cruz (Párhuzamos anyák), Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál), Kristen Stewart (Spencer)

Amikor tavaly szeptemberben a Velencei Filmfesztiválon először került vászonra a Spencer, szinte mindenki biztosra vette, hogy Kristen Stewarttól nem lehet majd elvenni az Oscar-díjat, annyira megdöbbentő és kivételes alakítást nyújtott Diana hercegnőként. Majd jött a torontói és a római fesztivál, és máris mindenki Jessica Chastain nagy átalakulásáról kezdett beszélni a tévés hitszónok házaspárról szóló Tammy Faye szemeiben. Majd szót kért két streamingfilmes (Nicole Kidman, Olivia Colman) és egy spanyol nyelvű (Cruz) alakítás is, Kidman ráadásul behúzta a Golden Globe-ot (ezzel legyőzve Jessicát) Az élet Ricardóéknálért. Szóval nem teljesen egyértelmű a helyzet, mi mégis úgy gondoljuk, Chastain lesz az, aki a harmadik jelöléséért (korábban: A segítség, Zero Dark Thirty – A Bin Láden hajsza) átveheti élete első Oscarját.

Tippünk: Jessica Chastain (Tammy Faye szemei)

Legjobb férfi főszereplő

A jelöltek: Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál), Benedict Cumberbatch (A kutya karmai közt), Andrew Garfield (tick, tick… Boom!), Will Smith (Richard király), Denzel Washington (Macbeth tragédiája)

A férfi főszereplők közt a jelenlegi állás szerint nincs sok kilátás meglepetésre, ugyanis Will Smith rengeteg díjat besöpört már a Richard király címszerepéért, köztük az Oscar előtti három legfontosabbat: a Golden Globe-ot, a BAFTA-t és a Színészi Szakszervezet díját is. Szóval elállna nem kevés lélegzet, ha nem Smith kapná meg harmadik nekifutásra az első aranyszobrát (az Aliért 2002-ben jelölték, A boldogság nyomábanért pedig 2007-ben). Ha mégsem ő rebegheti majd el a köszönőbeszédét, akkor minden bizonnyal Benedict Cumberbatch vagy Andrew Garfield, nekik még van némi esélyük.

Tippünk: Will Smith (Richard király)

Legjobb rendező

A jelöltek: Kenneth Branagh (Belfast), Hamagucsi Rjúszuke (Vezess helyettem), Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza), Jane Campion (A kutya karmai közt), Steven Spielberg (West Side Story)

A Rendezői Szakszervezet díja, a Golden Globe és még rengeteg, rengeteg más díj: Jane Campion legyőzhetetlennek tűnik a legjobb direktorok között. Egyrészt megérdemelné az elismerést, másrészt, ha megkapná, az további két okból lenne csodálatos. Ő lenne a harmadik nő az Oscar-díjak 94 éves története során, aki ebben a kategóriában győzni tud (Kathryn Bigelow és Chloé Zhao után), illetve zsinórban másodszor nyerné nő a rendezői Oscart, hiszen tavaly Chloé Zhao lett a nyertes A nomádok földjéért. Campion egyébként a második rendezőnő volt, akit Oscarra jelöltek 1994-ben a Zongoraleckéért (a tavaly decemberben elhunyt Lina Wertmüller volt az első 1977-ben a Pasqualino Settebellezze című olasz filmért), így jó kis elégtétel lenne, ha végre meg is kapná a díjat. Egy leheletnyi eséllyel talán Kenneth Branagh vagy Steven Spielberg tudná csak maga mögé utasítani.

Tippünk: Jane Campion (A kutya karmai közt)

Legjobb film

A jelöltek: Belfast, CODA, Dűne, A kutya karmai közt, Licorice Pizza, Ne nézz fel!, Rémálmok sikátora, Richard király, Vezess helyettem, West Side Story

Korábban, ha egy film rengeteg jelölést kapott az Oscaron, szinte egyértelmű volt, hogy az nem véletlen, és minden bizonnyal az nyeri majd a fődíjnak számító legjobb film kategóriáját is. Amióta azonban kibővítették a jelölhető alkotások számát ötről tízre, és bevezették a preferenciális szavazást (ebben a kategóriában bármelyik akadémiai tag szavazhat, nem szakághoz kötött, és sorrendet kell felállítaniuk a nomináltak közt), ez már egyáltalán nincs így, sőt!

Az utóbbi tíz évben például csak kétszer fordult elő, hogy a legtöbb jelöléssel büszkélkedő film vitte el a fődíjat is (2014-ben a Birdman és 2018-ban A víz érintése).

Szóval, bár eddig minden jel arra mutatott, hogy A kutya karmai közt című Netflix-film a 12 jelölésével simán besöpri majd ezt is, meglepő dolog történt: sokak nagy ámulatára a Producerek Szakszervezetének nemrég átadott díját a CODA vitte el, a magyar származású Sian Heder filmje így, megelőzve Campion remekét, a legfőbb esélyessé lépett elő, tekintve, hogy eddig a díj története során kilencszer fordult elő, hogy nem egyezett az Oscar-győztes a producerek kiválasztottjával. Persze ettől még A kutya karmai közt is abszolút esélyes, bár a mozi varázsát hirdető Akadémia lehet még nem áll készen arra, hogy egy streamingfilmnek adja oda a legfőbb Oscart (igaz, a CODA is Apple TV+-os, de a mozikban is elérhető volt az USA-ban és a világ számos más pontján is). A többiek valószínűleg nem rúgnak labdába, így a végső győztes e két film párharcából fog kikerülni. Vagy maximum csodálkozunk egy hatalmasat!

Tippünk: CODA

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah, Beton.Hofi és Pogány Induló is Aristjus-díjat kapott – mutatjuk a teljes listát
Díjazták rajtuk kívül cserihannát, Kovács Adriánt és posztumusz elismerést kapott Eötvös Péter is.

Link másolása

Tabár István alkotói életműdíjat kapott, az év könnyűzenei szövegírója Beton.Hofi lett, elismerést vehetett át mások mellett Azahriah és Pogány Induló a zenei Artisjus-díjak átadásán. A komolyzenében posztumusz Eötvös Pétert is díjazták.

A szerzői egyesület 24. alkalommal díjazta a kortárs zeneszerzőket és szövegírókat, idén tizenhárom alkotót ismert el. A díjakat hétfőn a Magyar Zene Házában adták át a korábban bejelentett irodalmi Artisjus-díjakkal együtt.

Az év könnyűzene-szerzője Kovács Adrián. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen zenés színészmesterséget oktat, 2023-tól a Vígszínház zenei konzulense, tíz színházi darabot jegyez. „Érettebb műveinek zenei világa a művészi elmélyülés, az alkotói igényesség értékét hordozza magában” – írta róla Kocsik Tibor.

Az év könnyűzenei szövegírója Schwarz Ádám (Beton.Hofi) hiphop előadó. Két sikeres albumon – comic sins, Playbánia – van túl, Hundred Sins-szel közös Bagira című dala minden idők harmadik legtöbbet játszott magyar dala a Spotifyon. „Négy év alatt ötven dalt és húsz klipet adott ki, számos kollaborációban vett részt, miközben önazonos maradt. Érett, szociografikus, önfeltáró szövegeivel belekarcolta magát a magyar zenei életbe” – írta róla Major Eszter.

Az év produkciója a Stúdió 11 60 éves koncertje lett. A zenekar a Magyar Rádióban Zsoldos Imre és Dobsa Sándor vezetésével 1963-ban alakult. A mai Stúdió 11 Ensemble a dzsesszben és a könnyűzenében alkot.

Az év junior könnyűzenei alkotója elismerést hárman kapták.

Baukó Attila 2019-ben publikálta első dalait Azahriah néven. DESH-sel közös száma, a Rét 2020-ban felkerült a slágerlistára, 2021-ben megnyerte az MTV EMA legjobb magyar előadója díját, 2022-ben a Sziget nagyszínpadán lépett fel, tavaly teltházas koncertet adott a Sportarénában, ősszel Európában turnézott. „Megtalálni a megfelelő és sikeres hangvételt, szöveget, hangszerelést, színpadi- és médiajelenlétet páratlan koncentráció és szórakoztatóipari bravúr” – foglalta össze Czutor Zoltán.

Szintén elismerést kapott Cseri Hanna, azaz cserihanna bábszínházi rendező, dalszerző és énekes. Debütáló albuma, a Kikötő tavaly jelent meg. Három díjat nyert a Színikritikusok díjátadóján, 2023 tavasza óta a Budapest Bábszínház zenei vezetője. „Közhelymentes és önironikus dalaival úgy enged betekintést a hétköznapjaiba, mintha csak a naplójából olvasna fel nekünk” – írta róla méltatásában Major Eszter.

A harmadik díjazott Szirmai Marcell, azaz Pogány Induló 2022-ben robbant be az underground rap színtérre Zártosztály című dalával. Nagylemezei: Megáll az idő (2023), Vagy mindent vagy semmit (2024). „Dalai társadalmi relevanciát és mély személyes élményeket tükröznek, miközben friss lendületet adnak az old school rap műfajának” – fogalmazott laudációjában Both Miklós.

  • Az Év Komolyzenei Műve: Eötvös Péter: Valuska (posztumusz díj), szövegkönyvet írta: Keszthelyi Kinga, Mezei Mari; Dargay Marcell, Dinyés Dániel és Futó Balázs: Jób könyve, szövegíró, dramaturg: Mátrai Diána Eszter; Mohay Miklós: Aranyszájú Szent János liturgiája
  • Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Oláh Patrik
  • Az Év Magyarnóta-szerzője: Ludvig József

Link másolása
KÖVESS MINKET: