KULT
A Rovatból

Magasról köpnek mindenkire, aki vár tőlük bármit is – megjelent a Turnstile új lemeze, minden számhoz készült egy klip is

Látható, tetten is érhető számokban, az előző pár évben erősen szivárog vissza a gitárnehéz zene a köztudatba, a popkultúrába. Itt a Turnstile Summer, erre várt a közönség és a kritikusok hada.


Mindannyian ismerünk a popzenében olyan korszakos alkotásokat, ahol éreztük: itt most valami történik. Ahogy a heavy metal összefonódik a Black Sabbath névvel, vagy a pop punkkal a Blink 182, úgy kötöttük össze tavaly az eszetlen bulizást, a “bratséget” Charli XCX-szel. Új érák érkeznek, soha nem látott sebességgel, ahol várjuk a megváltót. De aztán, mikor ideér, nem történik semmi.

Az előbb említett kolléganő, Charli XCX valóban egy olyan popfenomén, akiről úgy beszélünk, hogy 10-15 évet lehúzott a zeneiparban, majd a semmiből, váratlanul berobbanva leuralta a teljes 2024-es évet. Slágerlisták éle, és egy “Brat Summer”, amiről külön anyagokat forgattak még hazai újságok is.

Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy kinek a dolga ez, kinek a dolga megtippelni, hogy kié lesz a következő nyár, merre mocorgunk legközelebb, mi az, amiről úgy beszélünk majd, hogy “én ott voltam, amikor iksz meg ipszilon éppen óriássá vált”.

Látható, tetten is érhető számokban, az előző pár évben erősen szivárog vissza a gitárnehéz zene a köztudatba, a popkultúrába. Elég csak belegondolni, amikor Jimmy Kimmel műsorát ezrek jelentették fel a Knocked Loose fellépése miatt, mert az túl ijesztő volt az átlagfogyasztónak, ilyen és ehhez hasonló jelek már vannak, hogy ez a műfaj újult erővel létezget a burkoltabb köztudatban. Viszont egy óriási üres piacról beszélünk, ahol a naggyá válás most sosem volt ennyire könnyű, mint a következő pár évben: egyszerűen ki kell mondani, hogy kell valaki, akit “újra isteníthetünk”. Lehet, hogy a korábbi munkáik is már valamekkora zsongást jelentettek, de a berobbanás mellett egy igazán nagy tömeg melléjük állhat.

Így jutunk el Baltimore-ba, ahol meg kell ismerkedjünk a Turnstile-lal.
A Turnstile, valahol párhuzamot vonható Charli XCX mellett, akik a nagy sodrásban mindig is egy különutasként haladtak a nagy szcénák, és hasonlóan klisés konstruált kifejezések mellett. A 2010 óta tevékeny marylandi banda az előző lemezével már 3 Grammy-jelölésig is elcsorgott, és a Glow On valóban elhozta, amit egyébként egy akkor 10-11 éve létező bandától a legideálisabb várni.

A Turnstile a hardcore-punk világában valahol egy minden irányban kommercializáltabb outsider volt, hiszen ha ezzel a műfajjal kapcsolatban szorosan összefűzzük azt, hogy szinte kötelező a szociális kitekintés a szövegekben, a politikai megnyilvánulások sorozata, akár a Black Flagből kiindulva, talán nem tévedés a Bad Religiont is idesorolni, mindaddig a Turnstile-nál semmi ilyen nincsen. Egyszerűen teljesen másról szól ez az egész, miközben az energia, a lázadás és szintén hasonló klisék, amiket itt is kötelező lenne elpuffogtatni, valóban ott vannak.

A valódi lázadás a Turnstile esetében ott történik, hogy magasról köpnek mindenkire, aki vár tőlük bármit is. Többször is megfogalmazták interjúkban, hogy rémesen kellemetlen nekik az, amikor a rajongók skatulyákba helyezik őket, és erre egyébként valahogy ott az elfelejtett példa, amikor a BADBADNOTGOOD nevű jazz-formációval kiadtak egy rettenetesen fura, 3 dalos kis projektet.

Na de, gyors visszatekintés Charlihoz, a Brat Summert lezáró Coachella-fellépésén, áprilisban, a kivetítőn ő is megtippelte, hogy kinek, vagy kiknek a nyara lehet 2025, ahol magának a Turnstile-nak a neve is felmerült. Ez már önmagában furcsa, hogy hardcore bandák vannak megnevezve egy popikon koncertjén.

Mert valóban tudvalevő volt, hogy Brendan Yates és a bandája valami olyanra készül, amiről az igazi nagy zenei szakértők már a Szentlelket is lespoilerezték: a következő 15-20 évet meghatározó, az eddigi legdurvábban zúzó, brutál lemez lesz. Szépen jöttek is a lemez előtti dalok, először a Never Enough, ami kicsit úgy hatott, mintha egy halál utáni fura kiértékelés történne, és ezzel elmaradt a várt zúzda.

Aztán jött az igazi középső ujj a rajongóknak, meg az újságíróknak: egy klipként hozták ki a Seein Stars-t, illetve a Birds nevű dalt. Míg az előbbi valahol egy 80-as, 90-es évekbeli diszkóba repít minket, de annyira, hogy a kommentszekció már a Police-t meg a Duran Durant emlegeti, addig az utóbbi valóban elhozza az igazi arcletépést. A Birds egyszerre hangzik tökéletesen önazonosnak, miközben simán bele lehet hallani a No Doubt - Hella Goodot, de még a Jönnek a férgeket is.

A mindenképpen fura párosítások pedig a hétvégén megjelent lemeznél is ugyanígy maradtak. Egyszerre találunk az albumon igazi sújtásriffeket, na meg olyan másfél-két-három perces kiállásokat agyig effektelt szintikkel, hogy hirtelen azt sem tudja az ember, mit kezdjen magával. Valójában ez a lemez sokkal nagyobb akar lenni annál, mint egy jó lemez. Valószínűleg ezt bizonyítja az is, hogy minden számhoz készült egy klip is, amit válogatásban, pontos sorrendben, MOZIKBAN játszanak Amerika-szerte. Valahol túl művészi, valahol semennyire sem az.

Arról is beszélni kell, hogy az esztétikumot, a külsőségeket, a pasztellszínű színes hátteret és a tökéletesre mesterkélt klipeket sem szokhatta meg ilyen műfajban senki korábban. A Turnstile az nem egy zenekar, hanem egy hangulat, egy Pinterest board, ahova innen-onnan beszúrhatjuk a saját kis életünk kockáit. Ez a fajta szabadság már-már ijesztő is lehet egy átlaghallgató számára.

Na de mi is az igazi reakció? Itt a Turnstile Summer, erre várt a közönség és a kritikusok hada. A valóság az, hogy nem tudnak vele mit kezdeni. Nem nagyon sikerül megfejteni egy olyan bandát, amely egyik pillanatban Bad Brains akar lenni, a másikban pedig Cure, rengeteg zongorával meg szaxofonnal.

Talán valahol ez az igazi felfogása annak, hogy “bármit megtehetek”, és talán valahol ez az igazi punk, ahol a zenei szabadságban minden megtörténhet, és ez rengeteg embert zavarni, frusztrálni fog. De ez is mutatja azt, hogy létezik már a punk-hardcore-konzervativizmus, létezik az, hogy már az új dolgokra új közönség is szükségeltetik. A popzenében ez nyilvánvalóan könnyebb, ám a gitárzenében, ahol a mai napig 20-30 éves sikerlemezekkel operáló előadók a főfellépők, ez kettővel bonyolultabb helyzetet eredményez.

Márpedig a Turnstile valahol még így is visszafogja magát, mert nem a zúzásról szól, hanem visszatérés az elektronikus zene és a punkzene gyökereihez, az üzenethez, a belső frusztrációkhoz, és ahhoz, hogy “nem kell mindennek úgy lennie, ahogy várják”. Ha templomi orgonával, akkor azzal, ha színpadról-közönségbe-szaltózós riffekkel, akkor azzal. Talán ilyen lehetett egy olyan megváltó eljövetele, akit annyira nem értenek, hogy emiatt a megváltás is elnapolódik.

Egyelőre a százfős klubokat leváltották sokkal nagyobbakra. A saját városukban teljesen gerillában, délben játszottak több mint 10 ezer embernek egy parkban, minimális biztonsági emberrel, és hasonló stuntokat várhatunk tőlük bárhol a világban.

Hozzánk legközelebb már Bécsben, a 4500 fős Gasometerben lesznek a jövő héten. A hardcore-ban a hangsúly eleve nem a zenén, hanem a közösségépítésen alapul, és úgy tűnik, ez a fajta építkezés tovább folytatódik majd a Never Enough-hal. Emiatt viszont ki kell mondani: a Turnstile Summer sem egy egynyári kalandnak ígérkezik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: