KULT
A Rovatból

Koltai Róbert: Amikor „Illetékes elvtárs” vagyok, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg

A színészt ezúttal új könyvéről, Illetékes elvtársról, és Karinthy Mártonról faggattuk.

Link másolása

- A napokban jelent meg Az én kabarém című köteted. Milyen szempontok alapján állítottátok össze Gaál Ildikóval?

- Az eltelt hónapokban, miközben Sose halok meg? című könyvemmel jártuk az országot, rájöttem, hogy rengeteg történetet maradt még bennem, amit az első könyvben elfelejtettem leírni. Ráadásul abból szinte teljesen kimaradt a kabaré.

Ez úgy derült ki, hogy a könyvnapon, amikor dedikáltam, odajött egy fiatalember, és elmondta, hogy neki a könyv már megvan, nem azt szeretné dedikáltatni, hanem megmutatná a szakdolgozatát.

Kiderült, hogy a szakdolgozata egyik témája én vagyok.

Arról írt, hogy a Rádiókabaré mennyiben járult hozzá a rendszerváltáshoz. Megvizsgálta például, hogy miket mondtam, mint Illetékes elvtárs, miért hívták be Farkasházyt a pártközpontba. Kimutatta, hogy amikor visszavonultam, mint Illetékes elvtárs – úgy köszöntem el, hogy utánam a Vízözön elvtárs –, rá nem sokkal visszavonult Kádár János. A búcsú beszédében majdnem szóról szóra azt mondta, amit én jóval korábban improvizáltam.

Olyanokat mondtam: „Én már nem tudom, hogy mit szeretnék. Nem vagyok a magam ura. Én még tele vagyok energiával... Repülő téri fogadásokon integetnék. Tudok két puszit adni, hármat. Esetleg meg sem csókolom...”

És pont ilyen beszédet tartott Kádár is a Központi Bizottság előtt.

– Ha már Illetékes elvtárs... Hogy született meg a figura?

– Felléptem az egyik szilveszteri Rádiókabaréban a Csocsi című számmal. Nagy siker volt, és visszaküldtek a Verebessel, aki akkor a Rádiókabaré szóvivője volt, hogy rögtönözzünk valamit arról, amiről szó volt. Én meg azt sem tudtam, miről volt szó, akkor voltam először Rádiókabaréban. Verebes előkapott egy papírt, és kérdéseket gyűjtött a nézőktől.

Először ugyanis azt gondoltuk, hogy legyek egy agresszív vállalati igazgató, és Verebes lesz a szakszervezetis.

Csak később lett ebből Illetékes elvtárs.

Amikor összegyűlt elég kérdés, hozzám fordult: Igazgató kartás! Akkor mi legyen a Palicskó elvtárssal? Én pedig azonnal rávágtam, már figurában: „Mi van a Palicskó elvtárssal?” Azt vettem észre, hogy az osztálytársamat, Berki Antalt kezdtem parodizálni, így született meg ez a karakter. És rám ragadt húsz évig. Amikor felöltöm az Illetékes elvtárs arcot, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg. Most, hogy csak így beszélgetek veled, nem jutnának eszembe ugyanazok a rögtönzések.

- Az biztos, hogy egy időben el se lehetett képzelni a Rádiókabarét Illetékes elvtárs nélkül.

- Egyébként a könyvben szerepelnek is ezek a régi jelenetek, monológok. Van benne egy friss is, mert amikor már tudtam, hogy lesz ez a könyv, akkor az egyik fellépésemen rögtönöztem a közönséggel. Lehetett kérdezni, és született néhány mai poén.

- Egyébként mennyire volt jellemző rád, hogy belenyúltál a mások által megírt kabarészámokba?

- A kabaréban szinte soha. Színházban viszont az az elvem, hogy bizonyos vígjátékokat folyamatosan csiszolni kell, akár már előadás közben is. Azért lehetséges, hogy Kern Andrissal van két olyan sorozatunk, mint A miniszter félrelép volt, közel 400 előadással, a Balfácán vacsorára pedig 400 fölött tart, 25 éve megy, és még mindig születik új poén. De nem is ez a lényeg, hanem hogy már nem is hasonlít az eredeti darabra.

Ezért amikor felújítjuk, bajban vagyunk. Mindig kell egy-két előadás, amíg belerázódunk. Október 31-én ment idén először, és komoly bajban voltunk, mert nincs miből megtanulni. Van ugyan egy tévéfelvétel, az még, úgy ahogy használható, de ami a súgópéldányban van, az a 25 évvel ezelőtti állapot.

Azóta sok új poén született, amit szintén jó megtartani, mert többek között ezek tartják magasban az előadást.

- Ez a színház varázsa. Ha ott vagy, akkor látod, ha nem, legközelebb már nem biztos, hogy ugyanolyan lesz.

- De ha már megvan, jó lenne megtartani.

- Fiatalon, kamaszként poénkodós, ökörködős típus voltál? Vagy ez csak később jött?

- Szerettem megformálni másokat. Sosem voltam hangutánzó, de ha mondtam két mondatot az orosztanárom stílusában, a többiek rögtön tudták, kire gondolok, és röhögtek. A mondatainak nem volt se eleje, se vége. „Gyerekek most már ne ám, hogy. Mert aztán majd én is!”

Erre is van több példa a könyvben. Olyan tanárokat tettem sztárrá a Madách Gimnáziumban a paródiáimmal, akikre addig fel sem figyeltek.

- Írtál gimnazista korodban? Verseket, novellákat...

- Nem jellemző. Inkább rögtönöztem. Én a színpadon szerettem írni.

- Karinthy azt írta a kabaréról, hogy csipetnyi dráma, de dráma. Számodra ad valami különlegeset ez a műfaj, amit csak itt találsz meg?

- Az igazi paródiában mindig van dráma. Kell is, hogy legyen. Az arról szól, hogy megélem-e a következő lélegzetvételt, amikor improvizálok. Például olyankor, amikor a Hirdetős tanár jelenetben civileket ültetek fel a színpadra és látom, hogy valamelyiknek folyik a könnye. Mert ráhibázok, hogy mi a baj az életével.

- Azt olvasom, hogy a könyvbe azért nem csak kabaré került be.

- Olyannyira, hogy a címlapfotó az egyik legemlékezetesebb kaposvári előadásunkból, Az erdőből van, ahol én Vigovot, a komikust játszottam, és Vajda Laci barátom volt a tragikus színész, Szomorov.

- Ugyancsak emlékezetes kabarészámod volt a versfordítás. A Csocsó című filmben is láthattunk hasonlót.

- Amit a Csocsóban csináltam, az volt előbb, amúgy az a filmben is színtiszta improvizáció, nem írtam meg előre. Alig találtunk olyan snittet, amin a háttérben senki nem röhögi el magát éppen. De míg a filmben oroszra próbáltam tolmácsolni, a humoros műsoraimban németre fordítok ismert magyar verseket. Ebből is került a könyvbe.

- Sikeres humorvállalkozásod volt a Koltai-Galla Gála. Galla Miki mellett volt lehetőséged alkotóként is kibontakozni?

- Igen. Persze ő volt a fő alkotó, de azért meghallgatta az ötleteimet, poénjaimat, amiket beleraktam.

- Mi mindenre készülsz mostanság a könyvön kívül?

- Kaposváron készülök egy visszatérésre, Verebes Pistával együtt. Ő állította ugyanis színpadra a Van aki forrón szereti című Billy Wilder filmet, amiben az öreg milliomost, Osgoodot játszom. A Batang felé című darabbal pedig járjuk az országot.

- Az nagyon jó, tanúsíthatom.

- Igen, ott találkoztunk. Nagyon szeretnénk, ha abból születhetne másik műfajban is valami.

- Film?

- Például. De ez még a jövő zenéje.

- Annak a bizonyos Batang előadásnak, amire meghívtál, van egy szomorú aktualitása. Ugyanis a nézők között volt Karinthy Márton, én ott láttam őt utoljára.

- Mindent megnézett. Örülök, hogy még én is el tudtam menni a színházába a Bolond lányra például.

Az egyik legragyogóbb, legszeretetreméltóbb ember ment el.

Az első könyvem után is felhívott. Mindig hosszasan beszélgettünk. Hallottam, hogy kórházba került, de azt nem tudtam, hogy ilyen súlyos a helyzet. Bennem volt, hogy felhívom, de már késő. Nagyon kevesen mondhatják el, amit ő: hogy igenis, létrehozott valamit Magyarországon. A Karinthy Színházat. A két könyve pedig csodálatos ráadás.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: