KULT
A Rovatból

Köleséri Sándor: „Szellemi akadálymentesítés is kéne”

Köleséri Sándor színésszel, stand upossal a Nem Adom Fel kávézóról és a magyarok toleranciájáról beszélgettünk.

Link másolása

Köleséri Sanyit először a Csinibaba című filmben láttam, és nagy öröm számomra, hogy később humoristaként dolgozhattam is vele. Most egy jótékonysági kezdeményezés kapcsán ültünk le beszélgetni.

- Mutasd be kicsit a Nem Adom Fel Kávézót, hátha van, aki még nem hallott róla, illetve mondd el, te hogy kötődsz oda.

- A Nem Adom Fel Kávézó és Étterem januárban lesz négy éves. Ez Budapest első fogyatékkal élő emberek által alapított akadálymentes kávézója, ahol maguk a fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek készítik és szolgálják fel az ételeket és italokat, illetve közreműködnek a programok szervezésében és lebonyolításában.

Olyan szempontból speciális hely, hogy itt az alkalmazottak a társadalomba integrálva dolgoznak.

Én itt vagyok kulturális programszervező és moderátor, kis megszakítással már négy éve.

Amellett, hogy dolgoznak, egyúttal érzékenyítik is a hozzánk betérő vendégeket. Hiszen akik bejönnek hozzánk, azt látják, hogy egy bizonyos szempontból hendikepes társuk viszi ki nekik a megrendelést. Bizonyos dolgokkal nehezebben boldogulnak, másokkal jobban. Például van egy kedves kollégám, Robi, aki mindenkinek fejből tudja a névnapját és a születésnapját is. Ráadásul nagyon figyelmes, ha leteszem a villát, kb. harminc másodpercen belül odajön és elviszi a tányért.

- Te elég ismert arc vagy. Szerepeltél filmben, videoklipekben, játszol színházakban, stand-up fellépéseid is voltak. Sokfelé megfordulsz, hogy tapasztalod, mennyire elfogadó a magyar társadalom? Sok az atrocitás, beszólás, kirekesztés?

- Mi a sok, mi a kevés? Ha úgy vesszük, akkor az egy is sok.

Ha hozzávesszük azt, hogy bizonyos közéleti szereplők, újságírók miket engedtek meg maguknak a nagy nyilvánosság előtt akár csak az elmúlt fél évben is, akkor azt gondolom, hogy van baj és a feladat adott.

Egyébként pont ennek kapcsán páran össze is ültünk civilek és el kezdtünk kidolgozni egy fotókampányt. A képek óriásplakátokon jelennének meg a jövő év elején az ország számos pontján,aminek épp az a célja, hogy megmutassuk a szélesebb nyilvánosságnak az együttélés hétköznapiságát, természetességét. Célunk, hogy minél többen lássák azt, ami nagyon sokak számára természetes! Együtt élünk a különböző sérültséggel élő emberekkel. Vagyis együtt szeretünk és szomorkodunk, találkozunk és elválunk, szórakozunk és barátkozunk, stb. A közösségi portálon létrehoztunk egy „Együtt élünk” oldalt, amihez bárki csatlakozhat.

De egyébként azt gondolom, ha valaki sértő megjegyzéseket tesz a másik fogyatékossága, vagy betegsége, mássága miatt, azzal magát minősíti.

- Jó pár éve erősödik a politikai korrektség eszméje. Érezhető ennek a hatása? Tíz év vagy húsz év távlatában van javulás?

- Valamennyire van. Igazán akkor tűnik fel a különbség, ha elmegyek külföldre (az Eu-ban). Egyre gyakoribb élmény, hogy amikor beülök valahova, nem néznek meg.

Nem azt gondolják egyből, hogy megérkezett a vándorcirkusz, hanem egyenlően kezelnek.

Magyarországon, főleg vidéken még mindig sokkal gyakrabban észreveszik a másságot. Emlékszem, amikor Tarcalon éltem, akkor az is szenzációnak számított, ha egy mentőautó befordult az utcába. Nem csoda, hogy ha megjelenek valahol, óhatatlanul feltűnést keltek.

- Egyébként sokaknál azt érzem, valamilyen mértékben magamon is érzékelem, hogy pont az ellenkezője történik: túlkompenzáljuk a dolgot, annyira igyekszünk, nehogy megsértsük azokat, akik mások, mint mi, hogy adott esetben már kellemetlen tud lenni.

- Ez még mindig a jobbik eset. Kilenc éve jártam Svédországban, Malmöben, és ahogy jöttem-mentem az utcán, azon csodálkoztam, hogy mennyivel több mozgássérültet látni. Aztán rájöttem, hogy arányaiban egyáltalán nincs több mozgássérült csak ott ki tudnak menni az utcára, mert akadálymentesek az épületek, a közösségi közlekedést is igénybe tudják venni, nincs úgy leszűkítve az életterük, mint itt. Tény, hogy javul a helyzet,

de mindenképp szükség lenne szellemi akadálymentesítésre is.

Nagyon sok múlik azon, hogy a szülők mennyire nyitottan nevelik fel a gyereket. Az lenne a természetes, ha már gyerekkortól elfogadással nőnének fel és megszoknák amikor valaki kerekesszékes, látássérült vagy egyéb fogyatékossága van és nem azt mondanák neki, hogy „ne nézz oda”, hanem segíts neki, ha tudsz.

Amikor én iskolába jártam, akkor még szegregáció volt. A szocializmusban minket szinte karanténba zártak, elkülönülve éltünk az intézet falai között, hogy ne lássanak minket az ép emberek. Szerencsére már mindenütt az integráció felé mennek a dolgok, a szegregáció hosszú távon nem egészséges a társadalomnak sem.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk