KULT
A Rovatból

Keményebb a 76 éves Sylvester Stallone az első sorozatában, mint valaha – Tulsa királya-kritika

A maffia Tulsán kínálja az aranyéletet hozó melót a börtönből frissen szabadult Slynak, aki nyolcvan felé is pillanatok alatt móresre tanítja az ifjú titánokat. Humor, akció, dráma, van itt minden!


Taylor Sheridan nevét szerencsére egyre több néző jegyzi meg, ami nem csoda, hiszen egyre több sorozat és film fő- vagy végefőcímében találkozhatunk vele. Bár színészként kezdte a karrierjét (pl. ő volt a Kemény motorosok David Hale seriffhelyettese vagy a Veronica Mars Danny Boydja), 2015-ben felcsapott forgatókönyvírónak, és milyen jól tette! Első munkája mindjárt a Sicario – A bérgyilkos volt, amiből Denis Villeneuve forgatott kiváló filmet, majd összedobta A préri urai című neowestern szkriptjét, amiért Oscar-díjra is jelölték 2017-ben. S bár rendezőként korábban, 2011-ben kipróbálta már magát az Ampulla című felejthető horrorral, 2017 óta már e posztjában is elismertnek számít, a Wind River – Gyilkos nyomonnal legalábbis direktorként is vállára emelte a szakma.

Majd 2018-ban belecsapott a sorozatos lecsóba is, a Yellowstone lett az első általa kreált széria, amelynek töretlen sikerét kellőképp bizonyítja, hogy már az 5. évadánál jár (hosszú időre lekötötte hát Kevin Costnert), sőt, immár két előzmény/spin-off-sorozat is készült hozzá: a 2021-ben startolt 1883 Sam Elliott-tal, valamint a tavaly indult 1923 Harrison Forddal.

Bizony, ilyen kaliberű sztárok csatlakoznak Sheridanhoz, ha belefog valamibe.

Közben írt néhány jellegtelenebb filmet is (Bűntudat nélkül, Akik az életemre törnek – ez utóbbit rendezte is), ám most úgy tűnik, a sorozatipar mellett tette le a voksát, a fenti szériákon kívül ugyanis két másik produkciót is jegyez a közelmúltból: a Jeremy Renner-féle Kingstown polgármesterét, valamint a Tulsa királyát, amihez sikerült megnyernie magát Rockyt, Rambót, John Spartant és Barney Rosst, vagyis mindannyiunk Sylvester Stallone-ját, aki először bólintott rá egy szkriptelt sorozat főszerepére. Korábban ugyanis csak vendégszerepléseket vállalt (például a Las Vegasban).

Sheridan állítólag egy hét alatt dolgozta ki a Tulsa királya sztoriját, írta meg a pilotepizódot, és szervezte le fő sztárnak Stallone-t.

Majd felkérte showrunnernek Terence Wintert, akinek filmográfiájában olyan írói bejegyzések találhatók, mint a Maffiózók, A Wall Street farkasa (ezért Oscarra is jelölték), a Gengszterkorzó vagy a Bakelit. Winter és Sheridan pedig ezúttal egy újabb maffiasztorit hoztak össze, csak jóval több humorral öntötték nyakon.

A címbeli Tulsa királya pedig nem más, mint Dwight „A Tábornok” Manfredi (Stallone), egy New York-i maffiacsalád capója, aki 25 évet töltött börtönben, hogy védje a família fejét. Frissen szabadulva pedig új terepet kap: az isten háta mögötti, oklahomai Tulsába száműz… küldik, hogy ott építse ki jól tejelő birodalmát. Úgy tűnik, Hollywoodban, ha messzire kell paterolni valakit, akkor Tulsa jöhet szóba, hiszen a Jóbarátok Chandlerét is ide kényszeríti a melója, távol a drága New Yorkjától. Dwight azonban nem ijed meg a feladattól, s bár egyedül érkezik oda, és senkit sem ismer, pillanatokon belül bekerül a (legális) marihuánabizniszbe, később pedig persze menetrendszerűen érkeznek a nem legális balhék is… A helyzetet ugyanakkor az sem javítja, hogy feldühíti a helyi motorosbanda fejét, és elkezd kavarni egy nála kábé 25 évvel fiatalabb, dögös ATF-ügynökkel (szövetségi rendőri szerv az USA-ban).

A Tulsa királya 2022. november 13-én indult az USA-ban a Paramount+-on, így nálunk a Paramount-tartalmakat is magába foglaló SkyShowtime-on lehet nyomon követni. S bár odaát január 8-án már lement az utolsó, 9. rész is, itthon kis csúszással hétről hétre érkeznek az epizódok, így ezen írás is csupán az első 5 rész alapján készült. Igaz, már egyetlen etap is elegendő volt ahhoz, hogy szőröstül-bőröstül berántsa jelen sorok szerzőjét.

Stallone-t ugyanis mindig élmény nézni. Akkor is, ha kivénhedt, de még mindig az ereje (és dumája) teljében lévő maffiózót alakít, akit nem lehet nem szeretni.

Tudjuk, hogy bűnöző, látjuk, hogy bűnöző, mégis szorítunk érte, mert dacára annak, hogy sok esetben fittyet hány a törvényre, megvan benne a betyárbecsület, a tisztesség és a szerettei iránti odaadása. Sly sármja pedig még mindig működik.

A Tulsa királya ráadásul odafigyel a részletekre is. Bizony, olyan jelenetek is beleférnek az egyébként nem túl hosszú epizódidőkbe (harminc-valahány percesek), mint például amelyben Dwightnak hitelkártyára van szüksége, ahhoz viszont személyi kell (ami 18 éve lejárt) vagy érvényes jogsi, amit újra le kell tenni.

Sheridanék tehát rászánják az időt az ilyen piszlicsárénak tűnő, de fontos momentumokra is, amiket adott esetben humorral vagy akár akcióval töltenek meg.

A Manfredi körül összegyűlő szimpatikus csapat is megér egy misét, köztük a fiatal, bűnös babérokra vágyó, de amúgy tiszta szívű sofőrrel, Tysonnal (Jay Will), a gandzsashop belassult vezetőjével, Bodhival (Martin Starr), a helyi bár laza főnökével, Mitch-csel (Garrett Hedlund) vagy egy múltbeli riválisával, az idegeskedő Armanddal (Max Casella), aki épp Tulsában próbál(t), új, tiszta életet kezdeni. Mindannyian szerethető figurák, akikért lehet izgulni, és kiváló kiegészítői a középpontban aktívkodó Dwightnak.

Talán csak annyi róható fel a Tulsa királyának, ha kukacoskodni szeretnénk, hogy a megszokott maffiasztorikhoz képest lazább hangvétel miatt kevésbé fajsúlyos és emlékezetes, mint a sheridani életmű korábbi remekei vagy az ismertebb zsánertársak. Ám ez senkit ne tántorítson el attól, hogy ráklikkeljen a repjeggyel rágyújtó Stallone-nal illusztrált Tulsa királya feliratra a SkyShowtime-on, mivel egy kifejezetten szerethető és két pofára zabálható kellemes kis darálnivalót hozott össze Taylor Sheridan és Terence Winter. A végére pedig még egy jó hír: mivel a Tulsa királya a Paramount Networkön 2022 legnézettebb kábeltévés tartalma lett, már novemberben berendelték a második évadot. Örülünk, Dwight? Örülünk!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: