KULT
A Rovatból

Így áll bosszút Steven Spielberg a fiatalkori zaklatóin – Megnéztük A Fabelman családot

Steven Spielberg 76 évesen, több mint 35 mozgókép után gondolta úgy, hogy itt az ideje elkészítenie „Így jöttem”-filmjét, s lássatok csodát: karrierjének egyik fényesen csillogó ékköve lett.

Link másolása

A háromszoros Oscar-díjas filmlegenda nagyjából minden létező műfajban kipróbálta már magát több mint 50 éves pályafutása során: sci-fi, dráma, vígjáték, háborús, romantikus és kalandfilm, fantasy, animációs film, musical, nagyjából végigment mindenen, (többször is) összehozta korának legtöbb pénzt kereső darabját (E.T. – A földönívüli, Jurassic Park) és még rengeteg kasszasikert, nyert két rendezői (Schindler listája, Ryan közlegény megmentése) és egy produceri (Schindler listája) Oscar-díjat, s mindezek ellenére sokakkal ellentétben egyszerűen képtelen a kiégésre.

Lélekben tehát most ért oda, hogy filmet forgasson a saját gyerek- és fiatalkoráról. A családjáról, felcseperedésének örömeiről, kihívásairól és traumáiról.

Nem utolsósorban pedig arról, hogy miként szeretett bele a filmezésbe már egészen fiatalon, és hogyan próbálta megvalósítani az álmát, hogy elismert és sikeres filmrendező legyen, a nagy tömegek szórakoztatója.

A Fabelman család tehát a mester életén alapszik, és hangsúlyozom, csak alapszik; a nevek, bizonyos történések és események megváltoztak, de azért mi tudjuk, hogy mégis csak az ifjú Steven Spielberg kalandjait követhetjük figyelemmel a játékidő két és fél órájában.

A kis Sammy Fabelmant (Mateo Zoryan, Gabriel LaBelle) a szülei, Mitzi (Michelle Williams) és Burt (Paul Dano) először viszik moziba az ’50-es években, méghozzá A földkerekség legnagyobb show-ja című 1952-es filmre, ami teljesen elvarázsolja a srácot, főként egy vonatos akciójelenet marad számára emlékezetes. Sammy rekonstruálni szeretné otthon a csodás szcénát, amelyet apja filmfelvevőjével rögzít, és ezzel el is dőlt a sorsa. Filmezni szeretne mindenáron. Az ősök természetesen támogatják, amiben tudják, főként művész lelkületű édesanyja, aki felismeri a gyerekben a tehetséget, a számítógépes cégnél dolgozó mérnök apja inkább csak hobbit lát fia mániájában. Az apa munkája miatt sokat költözik a hattagú család (Sammynek három húga van, ahogy Stevennek is a valóságban), így folyton új terepen kell helyt állnia a gyerekeknek, ráadásul egy családi dráma is kibontakozóban van a szülei házassága kapcsán egy harmadik fél miatt.

A mindennapok gondjai elől persze van menedék: a filmezés.

A Fabelman család a felszínen egy nem túl eredeti, sokszor látott családi dráma, amelyben láthatjuk a szülők és a gyerekek veszekedéseit, összetartását, széthúzását, vagyis mindazt, ami bármelyik famíliában előfordulhat, és amellyel kismillió film foglalkozott már. Persze egy Spielberg-féle családi dráma nem olyan, mint a többi. A gyönyörűen megkomponált képek, az alakítások, az emlékezetes jelenetek és az érzelmi hatás könnyedén az átlag fölé emelik csupán ezt a vetületet is. Mindezek mellé azonban kapunk egy kivételes ódát is a mozihoz.

Sammyvel sokan tudnak majd azonosulni (mint például e sorok írója), akik gyerekként, tiniként hozzá hasonlóan szintén képtelenek voltak (és nem is akartak) szabadulni a filmek és a mozi mágiája alól, egyúttal ki is próbálták magukat filmkészítőként mindazzal, ami rendelkezésükre állt, főként a kreativitásukkal.

A családtagokat, osztálytársakat és barátokat használták szereplőkként, és maguk próbálták megoldani a vágást, a speciális effekteket és a zenei aláfestést. Az amatőr filmezés diszkrét bája.

Ezekben a képsorokban természetesen temérdek utalást találunk Spielberg karrierjére. Az arizonai sziklás terepen skorpiókat gyűjtő cserkészcsapat mintha az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag nyitányából ugrottak volna elő, de a háborús filmek iránti megszállottság, illetve annak előképei is feltűnnek (amelyek aztán olyan alkotásokat eredményeztek, mint A Nap birodalma, a Ryan közlegény megmentése vagy a Hadak útján), és nem nehéz A cápára gondolni abban a bizonyos strandjelenetben…

Hihetetlenül intim és személyes utazás ez a film Spielbergtől, aki úgy mesél az ’50-es és ’60-as évekről, ahogy nem sokan.

Valósággal megelevenedik előttünk ez a korszak a szaki szűröjén keresztül, ami természetesen beengedi az édes mellett a bús képeket is: a zsidóság, a vallás és az antiszemitizmus kérdését, a tinisrác énkeresését, kudarcait vagy a középiskolai zaklatásait.

Ez utóbbi ellen is természetesen filmezéssel tud harcolni, aminek minden bizonnyal az év egyik legemberibb és legőszintébb jelenetét köszönhetjük.

A színészekről még nem esett kellő mennyiségű szó, pedig A Fabelman család nagyon sokat köszönhet nekik. A tinédzser Sammyt alakító Gabriel LaBelle nagy felfedezés, fényes jövő állhat előtte, Michelle Williams pedig abszolút uralja a vásznat a jeleneteiben, Mitzi Fabelmanként csodásan rétegelt alakítást nyújt, bemutatva egy emocionálisan nem túl stabil ember minden lehetséges rezdülését. Megérdemelt tehát az Oscar-jelölés, ahogy a nagyjából tízperces jelenlétéért Judd Hirsch esetében is, akit Boris bácsiként rövidke feltűnése ellenére biztosan nem felejtünk majd el. Paul Danónak is ott kellett volna lennie a nomináltak között a mellőzött apa szerepében, és ki kell emelni továbbá Julia Butterst is, aki Sammy húgát, Reggie-t alakítja több mint meggyőzően.

Spielberg állandó munkatársai, az operatőr Janusz Kaminski és a zeneszerző John Williams sem vették félválrról a feladatukat, A Fabelman család nem csak az agynak és a szívnek, az érzékeinknek is valódi csemege.

Mindent egybevetve Steven Spielberg 76 évesen elkészítette az eddigi legszemélyesebb filmjét, egy szívünkbe villámgyorsan bevackoló időutazást, ami sokaknak ad majd reményt, inspirációt és egy sebesen tovaröppenő két és fél órát, amelynek végeztével azt kívánjuk, bárcsak folytatódna Sammy, a Fabelmanek és persze Steven Spielberg sztorija.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.

Link másolása
KÖVESS MINKET: