KULT
A Rovatból

Így áll bosszút Steven Spielberg a fiatalkori zaklatóin – Megnéztük A Fabelman családot

Steven Spielberg 76 évesen, több mint 35 mozgókép után gondolta úgy, hogy itt az ideje elkészítenie „Így jöttem”-filmjét, s lássatok csodát: karrierjének egyik fényesen csillogó ékköve lett.


A háromszoros Oscar-díjas filmlegenda nagyjából minden létező műfajban kipróbálta már magát több mint 50 éves pályafutása során: sci-fi, dráma, vígjáték, háborús, romantikus és kalandfilm, fantasy, animációs film, musical, nagyjából végigment mindenen, (többször is) összehozta korának legtöbb pénzt kereső darabját (E.T. – A földönívüli, Jurassic Park) és még rengeteg kasszasikert, nyert két rendezői (Schindler listája, Ryan közlegény megmentése) és egy produceri (Schindler listája) Oscar-díjat, s mindezek ellenére sokakkal ellentétben egyszerűen képtelen a kiégésre.

Lélekben tehát most ért oda, hogy filmet forgasson a saját gyerek- és fiatalkoráról. A családjáról, felcseperedésének örömeiről, kihívásairól és traumáiról.

Nem utolsósorban pedig arról, hogy miként szeretett bele a filmezésbe már egészen fiatalon, és hogyan próbálta megvalósítani az álmát, hogy elismert és sikeres filmrendező legyen, a nagy tömegek szórakoztatója.

A Fabelman család tehát a mester életén alapszik, és hangsúlyozom, csak alapszik; a nevek, bizonyos történések és események megváltoztak, de azért mi tudjuk, hogy mégis csak az ifjú Steven Spielberg kalandjait követhetjük figyelemmel a játékidő két és fél órájában.

A kis Sammy Fabelmant (Mateo Zoryan, Gabriel LaBelle) a szülei, Mitzi (Michelle Williams) és Burt (Paul Dano) először viszik moziba az ’50-es években, méghozzá A földkerekség legnagyobb show-ja című 1952-es filmre, ami teljesen elvarázsolja a srácot, főként egy vonatos akciójelenet marad számára emlékezetes. Sammy rekonstruálni szeretné otthon a csodás szcénát, amelyet apja filmfelvevőjével rögzít, és ezzel el is dőlt a sorsa. Filmezni szeretne mindenáron. Az ősök természetesen támogatják, amiben tudják, főként művész lelkületű édesanyja, aki felismeri a gyerekben a tehetséget, a számítógépes cégnél dolgozó mérnök apja inkább csak hobbit lát fia mániájában. Az apa munkája miatt sokat költözik a hattagú család (Sammynek három húga van, ahogy Stevennek is a valóságban), így folyton új terepen kell helyt állnia a gyerekeknek, ráadásul egy családi dráma is kibontakozóban van a szülei házassága kapcsán egy harmadik fél miatt.

A mindennapok gondjai elől persze van menedék: a filmezés.

A Fabelman család a felszínen egy nem túl eredeti, sokszor látott családi dráma, amelyben láthatjuk a szülők és a gyerekek veszekedéseit, összetartását, széthúzását, vagyis mindazt, ami bármelyik famíliában előfordulhat, és amellyel kismillió film foglalkozott már. Persze egy Spielberg-féle családi dráma nem olyan, mint a többi. A gyönyörűen megkomponált képek, az alakítások, az emlékezetes jelenetek és az érzelmi hatás könnyedén az átlag fölé emelik csupán ezt a vetületet is. Mindezek mellé azonban kapunk egy kivételes ódát is a mozihoz.

Sammyvel sokan tudnak majd azonosulni (mint például e sorok írója), akik gyerekként, tiniként hozzá hasonlóan szintén képtelenek voltak (és nem is akartak) szabadulni a filmek és a mozi mágiája alól, egyúttal ki is próbálták magukat filmkészítőként mindazzal, ami rendelkezésükre állt, főként a kreativitásukkal.

A családtagokat, osztálytársakat és barátokat használták szereplőkként, és maguk próbálták megoldani a vágást, a speciális effekteket és a zenei aláfestést. Az amatőr filmezés diszkrét bája.

Ezekben a képsorokban természetesen temérdek utalást találunk Spielberg karrierjére. Az arizonai sziklás terepen skorpiókat gyűjtő cserkészcsapat mintha az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag nyitányából ugrottak volna elő, de a háborús filmek iránti megszállottság, illetve annak előképei is feltűnnek (amelyek aztán olyan alkotásokat eredményeztek, mint A Nap birodalma, a Ryan közlegény megmentése vagy a Hadak útján), és nem nehéz A cápára gondolni abban a bizonyos strandjelenetben…

Hihetetlenül intim és személyes utazás ez a film Spielbergtől, aki úgy mesél az ’50-es és ’60-as évekről, ahogy nem sokan.

Valósággal megelevenedik előttünk ez a korszak a szaki szűröjén keresztül, ami természetesen beengedi az édes mellett a bús képeket is: a zsidóság, a vallás és az antiszemitizmus kérdését, a tinisrác énkeresését, kudarcait vagy a középiskolai zaklatásait.

Ez utóbbi ellen is természetesen filmezéssel tud harcolni, aminek minden bizonnyal az év egyik legemberibb és legőszintébb jelenetét köszönhetjük.

A színészekről még nem esett kellő mennyiségű szó, pedig A Fabelman család nagyon sokat köszönhet nekik. A tinédzser Sammyt alakító Gabriel LaBelle nagy felfedezés, fényes jövő állhat előtte, Michelle Williams pedig abszolút uralja a vásznat a jeleneteiben, Mitzi Fabelmanként csodásan rétegelt alakítást nyújt, bemutatva egy emocionálisan nem túl stabil ember minden lehetséges rezdülését. Megérdemelt tehát az Oscar-jelölés, ahogy a nagyjából tízperces jelenlétéért Judd Hirsch esetében is, akit Boris bácsiként rövidke feltűnése ellenére biztosan nem felejtünk majd el. Paul Danónak is ott kellett volna lennie a nomináltak között a mellőzött apa szerepében, és ki kell emelni továbbá Julia Butterst is, aki Sammy húgát, Reggie-t alakítja több mint meggyőzően.

Spielberg állandó munkatársai, az operatőr Janusz Kaminski és a zeneszerző John Williams sem vették félválrról a feladatukat, A Fabelman család nem csak az agynak és a szívnek, az érzékeinknek is valódi csemege.

Mindent egybevetve Steven Spielberg 76 évesen elkészítette az eddigi legszemélyesebb filmjét, egy szívünkbe villámgyorsan bevackoló időutazást, ami sokaknak ad majd reményt, inspirációt és egy sebesen tovaröppenő két és fél órát, amelynek végeztével azt kívánjuk, bárcsak folytatódna Sammy, a Fabelmanek és persze Steven Spielberg sztorija.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sétálsz vagy meghalsz! A Stephen King könyve alapján készült A hosszú menetelés véres, izgalmas és megható
A sétálók viadalában Philip Seymour Hoffman fia és az Alien: Romulus androidja gyalogolnak 48 társukkal együtt a gazdagságba vagy a halálba: csak egy maradhat!


Francis Lawrence rendező, úgy tűnik, nem tud kilépni a komfortzónájából. Miután megrendezett Az éhezők viadala-filmek közül négyet (2013: Futótűz, 2014: A kiválasztott 1. rész, 2015: A kiválasztott Befejező rész, 2023: Énekesmadarak és kígyók balladája, jelenleg pedig az ötödiken – Az éhezők viadala: Az aratás hajnala – dolgozik), fogta magát, és készített egy filmet, amelynek sztorija szerint egy disztópikus USA-beli társadalomban egy nagy háború után évente megrendezik a Hosszú Menetelést, amelynek során minden államból kisorsolnak egy önként jelentkező fiatal férfit, akik versenyt sétálnak egymással. Ez azt jelenti, hogy addig kell gyalogolniuk, amíg csupán egy marad közülük talpon, aki ezzel megnyer egy hatalmas pénznyereményt, illetve teljesítik egy kívánságát.

A hasonlóságok eléggé szemet szúrnak, bár azt hozzá kell tenni, hogy A hosszú menetelés alapját képező, azonos című regényt Stephen King még 1979-ben vetette papírra (Richard Bachman álnéven), míg Suzanne Collins csupán 2008-ban állt elő Az éhezők viadala első kötetével.

Vagyis A hosszú menetelés tekinthető Katnissék ősének, elődjének, ihletadójának is, ami ugyanakkor a sztorijából fakadóan (fiatalok sétálnak az úttesten több száz mérföldön keresztül) egy kevésbé eseménydús cselekmény ígéretét hordozza magában.

Persze szabályok itt is vannak. A film szerintiekben (mivel vannak bizonyos eltérések a regényhez képest) például séta közben nem szabad megállni, vagy 3 mérföld/óránál lassabban gyalogolni, különben intést kap a versenyző. Három intés után pedig a hivatalos közlés szerint „leléptetik” az illetőt, azaz kiesik a versenyből, ami jelen esetben azt jelenti, hogy agyonlövik a sétakonvojt autókon és tankon kísérő katonák. Bizonyos, szabályszerűen megtett mérföldmennyiség után az intéseket törlik.

Megállni, pihenni, aludni, vécére menni nem lehet, mindez az evéssel és ivással egyetemben is csak séta közben lehetséges, teli vizes kulacsot a katonák adnak, ha kifogyott az előző.

Ezeket szem előtt tartva jelentkezik a versenybe főhősünk, Ray Garraty (Philip Seymour Hoffman nem kevésbé tehetséges fiacskája, Cooper Hoffman például a Licorice Pizzából vagy a Saturday Night: A kezdetekből lehet ismerős), aki rejtélyes okokból jelentkezett ide (látszólag nem a pénznyeremény érdekli). Itt ismerkedik össze Peter McVriesszel (David Jonsson), akivel gyorsan barátságot köt, s persze a többi srác közt is akadnak még szimpatikusak és antipatikusak egyaránt. Az egész sétáló cirkuszt a rendszer hű katonája, a térségben hírhedt és kíméletlen Őrnagy (Mark Hamill végig napszemüvegben) vezeti.

Az első és legfőbb kérdés, ami felmerül az emberben a sztori hallatán: mi lehet izgalmas abban, hogy emberek sétálnak végeláthatatlanul? Nos, King megoldotta ezt is, amit szerencsére a rutinos Francis Lawrence-nek és forgatókönyvírójának, JT Mollnernek (Angyalok és banditák) is sikerült kifogástalanul átemelnie a filmbe. A társaság természetesen eléggé színes: van köztük kigyúrt és nyeszlett, nagydumás és szótlan, jófej és seggfej, ifjabb és idősebb, alacsony és magas, fehér, fekete, ázsiai és amerikai őslakos, szóval a fiatal férfiak/tinik közt mindenféle típus. Ez pedig kapásból remek dinamikákat gerjeszt a karakterek között (beszélgetni természetesen nem tilos).

Ugyanakkor azt is időről időre láthatjuk, ahogy az emberi szervezet különféle módokon felmondja a szolgálatot, kinél így, kinél úgy jelentkezik valamilyen fizikai vagy mentális probléma a megállás nélküli gyaloglástól.

Közben pedig megismerjük a főbb szereplőket, a motivációikat, a múltjukat, a céljaikat, megszeretjük őket, s így a „csak egy maradhat”-elvű finálé közeledése egyre elkeserítőbbé válik számunkra is.

Ki marad végül, kit, mikor és hogyan veszítünk el? Okosan felépített film, ami leginkább a dialógusokra épül, és nem is mond csődöt ebben.

Viszonylagos eseménytelensége ellenére is kimondottan izgalmas képsorok peregnek épp ezért a szemeink előtt, a végig a szabadban játszódó terep ellenére is fojtogató és kézzelfogható atmoszféra kialakításában pedig mindemellett fontos szerepet játszottak Jo Willems operatőr szemcsés és fakó színekben tobzódó képei, valamint Jeremiah Fraites hangulatos zenei aláfestései.

Na meg persze a csodálatos színészek! E tekintetben egyértelműen a két főszereplő, Cooper Hoffman és David Jonsson (őt többek között az Ipar című sorozatból, vagy a Rye Lane című kiváló romkomból ismerhetjük, a legtöbben azonban a tavalyi Alien: Romulus Andy nevű szintetikusaként jegyezték meg maguknak) viszik a pálmát, mindketten csodálatos alakítást nyújtanak, minden bizonnyal sokat hallunk még majd róluk a jövő filmes és sorozatos díjkiosztó gáláin.

A hosszú menetelés pedig egy remek kis bejegyzés lesz a filmográfiájukban: nem derít majd jókedvre (nem is célja), de izgalmas, végig leköti a néző figyelmét, és amit vállal, azt hozza tokkal, vonóval, izzadsággal, nem kevés vérrel (egészen brutális képsorokra is lehet számítani), könnyekkel, bajtársiassággal, önfeláldozással, bosszúval, reménnyel, kitartással. Az emberi tűrőképesség határait feszegető sztorit biztosan nem feledjük jó ideig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: