KULT
A Rovatból

De mi kerül ezen a cégen 300 millió forintba? - folytatódik a Cápák között

Moldován András erősen kritizálta cápatársait, Orbók Ilonát meg is bántotta kicsit, amikor alpárinak nevezte az ajánlatát, de végül ő maga is befektetéssel zárta az adást.

Link másolása

Ahogy egy hete utaltam rá, idén vetésforgóban szerepeltetik a befektetőket. Így a második adásban Lakatos István és Orbók Ilona ült be a már unalomig ismert alap hármas, Balogh Levente, Balogh Péter és Moldován András mellé.

Na de térjünk is rá a lényegre, hiszen a műsor egyik nagy erénye, hogy időhúzó szócséplés helyett a cápák bemutatása után már jön is az első delikvens. A budapesti Varga László közgazdász egy gasztronómiával kapcsolatos vállalkozással érkezett a műsorba. Ars poetikája, hogy mindenki érezze jól magát.

A gasztronómiához való viszonyát úgy határozza meg, hogy szeret enni. Ahogy Lilu éles szemmel rámutatott az elgondolás gyengeségére: attól, hogy az ember szeret enni, még nem feltétlenül ért a gasztronómiához, de delikvensünket ez nem rettentette el.

Varga László a Húsleves és társai vállalkozás megálmodója. Elvitelre készítenek olyan ételeket, amelyeknek az íze – ígéretük szerint – olyan, mint otthon.

Ez persze vékony jég, azért 47 év alatt ettem én már olyan házi kosztot, amit soha nem szeretnék újrakóstolni.

Ahogy sejthető a névből, húslevessel kezdték, de mára lehet kapni bablevest, csirkepörköltet vagy palacsintákat is. A cápáknak nagyon ízlett a marhahúsleves, viszont amikor László 8% üzletrészért 40 milliót kért egy akkora konyha létrehozására, ami el tudja látni a fővárost, kicsit elkomorodtak.

László gyengesége, hogy miközben a számok és az excel szerelmesének aposztrofálja magát – tanított is néhány évig a Corvinuson –, nagyon nehezen tudták kihúzni belőle a számokat, és a számítás sem volt mindig meggyőző.

A cápák arra jutottak, hogy nem éri meg saját kiszállítást szervezni, és egymás után kiszálltak. Kivéve Lakatos Istvánt, aki 4 millió forintot kínált a 8% üzletrészért, és egy 36 milliós hitelkeretet, viszont megrendelésenként 250Ft royaltyt is kért. László hitelt nem szeretett volna felvenni, ezért nem fogadta el az ajánlatot. Balogh Levente azzal bocsátotta útjára a közgazdászt, hogy csinálja meg, amit megálmodott, és jöjjön vissza egy év múlva.

A szimpatikus fiatal pár, Molli és Dávid személyre szabott, egyedi tervezésű képeket készítenek bármilyen alkalomra. 2022 nyarán jelentek meg a visszahallgatható, személyes üzeneteket rejtő hangos képekkel. Alkalmazás letöltése nélkül csak hozzá kell érinteni az okostelefont a képhez, hogy meghallgathassuk az üzeneteket.

7 millió forintot kértek 10%-os részesedésért cserébe. A cápák azonban hamar rámutattak, hogy a cég valójában mínuszos. Hiába lett 1,5 millió forintos profitjuk, ebben nincs benne a munkabérük, hiszen elárulták, hogy egyébként IT-sként dolgoznak, nem a képekből élnek.

Ráadásul az ötletben nincs semmi olyan, amihez ők személy szerint kellenének.

A befektetőket ugyanakkor nagyon megragadta Molli és Dávid személyisége, lelkesedése. Moldován Andrásnak annyira szimpatikusak voltak, hogy közölte, ha valamelyik kollégája társul vele, ketten odaadják a 7 milliót. Meg is győzte Orbók Ilonát: 20-20%-ot kértek a befektetésért. A fiatalok némi bizonytalankodás után nem fogadták el az ajánlatot. Moldován András megállapította, hogy egy vállalkozó életében néha csak fél pillanat van dönteni, de „ez a vonat elment”.

Miközben néztem az adást, arra gondoltam, hogy Varga László ajánlat nélkül is jól járt, hiszen ha más nem, ingyen reklámozta a Húsleves és társait az RTL-en. Molliék is ingyen promotálták a vállalkozásukat, viszont azt, amit ők csinálnak, akár holnap meg tudja csinálni nélkülük egy olyan vállalkozó, aki jobb helyzetben van náluk, mert van például saját nyomdája.

A harmadik jelentkező Gecse Márton volt. Édesapjával közös cégük disztribútorként forgalmaz ázsiai gyártmányú robotokat Magyarországon, Dubaiban és Németországban.

A konkrét ajánlat, amivel jött, egy olyan rendszer kifejlesztése, amely abból a felismerésből született, hogy Magyarország akkumulátor-nagyhatalommá válik. Kidolgoztak egy olyan kontrollt, amelyben az automatizált rendszer érzékeli, ha egy akkumulátor a raktárban ütést kap, instabillá válik, gyorsan kezd melegedni, és tűzveszélyesé válik.

A robot azonnal izolálja a gyanús akkumulátort, ezáltal megelőzve egy esetleges raktértűz kialakulását. Márton 300 millió forintot kért 10% tulajdonrészért az egész cégből, tehát a befektető a már meglévő tevékenységekből is profitálhat.

Miután kiderült, hogy Gecse Márton édesapjának egy 6 cégből álló cégcsaládja van, amiből a robotos biznisz csak egy, Lakatos István bejelentkezett 50%-ra az egész cégből.

Balogh Levente hajlandó volt megadni a 300 milliót 20%-ért, ami minden idők legnagyobb ajánlata a Cápák közöttben. Orbók Ilona 15%-ot kért a teljes cégből, osztalékelsőbbséggel.

Ezen a ponton a cápák kicsit összevesztek, mert Moldován András úgy gondolta, Balogh Leventéé az ajánlat, a többi fikció.

Lakatos és Orbók persze rossz néven vette, hogy befektetőtársuk – aki maga nem kívánt beszállni a licitálásba – komolytalannak, sőt, alpárinak minősítette az ajánlatukat.

Márton végül felhívta apukáját és azzal tért vissza, hogy a teljes cégből részesedés vásárlás nem lehetetlen, de az egy hosszabb, négyszemközti beszélgetés tárgya lesz. Levente ajánlatát viszont el tudják fogadni, így megköttetett az üzlet.

Sebestyén Ádám és Birizdó Ádám egy munkaközvetítő applikációval érkeztek. Az elgondolás lényege az, hogy az applikáción keresztül a vállalkozások könnyen találhatnak alkalmi munkaerőt. A főbb lefedett területek a logisztika, a vendéglátás és a kiskereskedelem. Ádám és Ádám két színész segítségével a gyakorlatban is szemléltette a működést.

Nemzetközi operációt szeretnének kiépíteni, amihez nagyobb befektetői kört vonnának be. A cápáktól 65 millió forintot kértek 4%-ért. Sok számolgatás és filózás után Moldován András 5%-ért kínált 32,5 milliót, amit Balogh Petya is tartott azzal, hogy most nem belőlük kell alkudni, hanem a már meglévő befektetőkből. Az Ádámok végül is elfogadták az ajánlatot.

A Cápák közöttről mindig Kállai István híres jelenete jut eszembe, amiben Márkus László azzal kínozza Almási Évát, hogy „mi került ezen a fotelon 7200 forintba”?

A befektetők is valahogy így cincálják darabokra a jelentkezők cégét, sőt, néha épp olyan eszelősen viselkednek, mint Márkus. Ennek ellenére – vagy épp ezért? – még mindig ez az egyik legszórakoztatóbb és legszínvonalasabb reality a hazai kínálatban.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: