KULT
A Rovatból

Bradley Cooper és Steven Spielberg Oscar-csalija a Netflixen – Megnéztük a Maestrót!

Nem gondoltam volna, hogy egy biszexuális zeneszerző életéről szóló dráma ennyire szórakoztató lesz. A West Side Story atyja, Leonard Bernstein egy korszakos zseni volt, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Cooper filmje pedig elképesztően kreatívan és mégis gyönyörűen komponált tradicionális ezközökkel mutatja be az érzékeny, bohém embert és szerelmeit.

Link másolása

Ez Bradley Cooper szerelemprojektje, vagy Netflix legújabb Oscar-csalija? Könnyű a válasz: mindkettő. Cooper nem csak főszereplője, de egyik írója, rendezője és producere is az amerikai zeneszerzőről szóló életrajzi drámának.

Szigorúan nézve, nem egyértelműen életrajzi film, mert nemcsak Leonard Bernsteint helyezték fókuszba, hanem Bernstein szerelmeit.

Márpedig abból volt egy pár: nemcsak nők és férfiak, hanem a zene maga, a szabadság és a boldogság. Ezeket üldözte egész életében, sikeres zeneszerzőként kimondottan bohém életet tudott élni, így nem vetette meg az élet gyönyöreit.

A film Bernstein (Bradley Cooper) karrierjének legmeghatározóbb pillanatában indul, amikor felkérik 25 évesen, hogy vezesse a méltán híres Carnegie Hall kórusát, mert más nem tudta éppen elvállalni. Innentől fogva felfelé ívelt a karrierje. Ezután ismerte meg élete egyik nagy szerelmét és későbbi feleségét, Felicia Montealegre Cohent (Carey Mulligan).

Innentől kettejük kapcsolatán keresztül ismerhetjük meg Bernstein életének fontosabb pillanatait.

Felicia sikeres színésznő lett, Leonarddal született több közös gyermekük is, akik előtt titkolniuk kellett Bernstein szexualitását, ez pedig nehéz feladatnak bizonyult, mert ha egyszer szerelmes lett valakibe, azzal gyorsan „megtalálta” a közös hangot. Igazából ennyi konfliktus van a sztoriban. Egy kapcsolaton keresztül ismerhetjük meg egy különleges ember privát életének részleteit.

Ha csak ennyi lenne a történetben, akkor is érdekes lenne, de Cooper Leonard Bernstein életét egészen különlegesen, több szinten mutatja be. Az egész film az idős Leonarddal készült interjúval kezdődik, majd visszaugrunk 1943-ba, és ekkor a film fekete-fehérré vált át. Innentől a klasszikus Hollywood aranykorszakát idéző stílusban forog tovább. A vágások, a filmtechnikai megoldások, mind a régi mozikat idéző átkötések, karakterbemutatások. Carey Mulligant bemutató szcéna akár a Cassablancából is lehetett volna.

Aki ismeri a mozinak ezt a korszakát, számtalan utalással, megoldással találkozhat régi hollywoodi időkből.

Emellett az egészet Bernstein zenéje járja át, saját szerzeményei szólnak a róla szóló film alatt – nagyon meta. A film közepén váltunk, és a ’70-es, ’80-as évek képi világával találkozunk, ahogy haladunk a korral, a filmtechnika is követi főszereplőnket és kort. Nem tudom elmondani mennyire átgondolt koncepcióról van szó, érezni, hogy Cooperék minden négyzetcentiméterét kigondolták a műnek, minden kompozíció előre megtervezett és precíz.

Emellé jön a hibátlan színészi játék: Bradley Cooper nagyon jó színész, ezt már többször bizonyította, de Leonard Bernstein szerepében szinte eltűnik. Nem Cooper köszön vissza a képernyőkön, hanem egy boldogságot hajszoló, mindig mosolygós zseni, akiért folyamatosan szorítunk. De miért tart minket ennyire feszültség alatt Bernstein karaktere? Mert nem akarjuk, hogy felesége csalódjon benne, Carey Mulligan hihetetlen ügyes, klasszikus értelemben vett, nagybetűs színésznőt játszik.

Mulligan élete során nem egy elismerést bezsebelt már, de az Oscar-díj még hiányzik a portfóliójából.

Pedig már nagyon megérdemelné, eddig két jelölése volt, de úgy érzem cikkünk tárgyáért nem csak a jelölésre van nagy esélye, ezért a szerepért bőséggel kijár neki az elismerés. Nagyon nehéz, ugyanakkor hálás szerep jutott neki Cooper álomfilmjében, amit Mulligan teljes mértékben kihasznált. Minden tiszteletem. A két főszereplőn kívül is igen illusztris a szereplőgárda. Idehaza talán A nagy svindliből, vagy a Doom Patrolból ismerős Matt Bomer játssza David Oppenheimet, aki Bernstein egyik első szerelme volt. Sarah Silverman alakítja Bernstein testvérét, valamint Maya Hawkot is érdemes kiemelni, mint Jamie-t, Bernsteinék legnagyobb lányát.

Ennyi erős színész közül is kitűnik a főszereplő páros, de még ezeken kívül sem tudom abbahagyni a pozitívumok listázását. A Bradley Cooper és Josh Singer által írt közös forgatókönyv pergős és érdekfeszítő. Nem véletlenül, Singer is erős író, elég az Oscar-díjas Spotlight-ra vagy A Pentagon titkaira gondolunk, amit szintén ő jegyzett. Hiába tűnik viszonylag kevésnek az alapanyag, a párbeszédek érdekesek, és az egész koncepció csillagos ötös.

Matthew Libatique operatőr képei lenyűgözőek, sok vágás nélküli színpadias koreográfia van a filmben, ezt így furcsa leírni, de ha látja a néző feltűnő, hogy sokszor úgy váltanak helyszínt a karakterek, hogy ténylegesen ők nem mozdulnak, hanem a díszlet „mozog” körülöttük, vagy a vágás nélküli szcénákat is érdemes megjegyezni.

Egyszerűen zseniális, nem lehet rá mást mondani. Mondjuk tőle ezt a színvonalat már megszokhattuk, ő volt a Rekviem egy álomért és a Fekete hattyú operatőre is, de már Cooperrel is dolgozott együtt a Csillag születik-ben. Érezni, hogy Bradleytől nem áll messze a zene, a Csillag születik is zenés dráma egy istenadta tehetségről és mostani filmünk is nagyon közelít a maga módján a tökéletességhez. Cooper nagyon tehetséges rendező, alig várom a következő projektjét a szintén különleges hangú Will Arnettel. Amikor leültem a film elé, nem számítottam rá, hogy ennyire magával fog ragadni.

A produkciós dizájnt is csak dicsérni lehet, a díszletek, a kosztümök, minden korhű, a maszkok is hihetetlenül jól sikerültek, amit pedig Bernstein zenéjével műveltek Cooperék, az tanítandó.

Saját zenéjére komponálták Leonard életét, szinte dalba illően szép.

Nemcsak én gondolom így, elég sok ember bízott ebben a projektben. A producerek között olyan apróbb nevek találhatóak Cooper mellett, mint Steven Spielberg, vagy Martin Scorsese, ha szerintük megéri pénzt költeni erre, akkor nagy hibát nem követhet el, aki megnézi.

Nem létezik természetesen hibátlan film, a Maestro sem az. Akit abszolút nem érdekel egy sikeres, fehér, biszexuális zeneszerző életének fontosabb eseményei, azok egy pillanatot sem fognak élvezni a két óra tíz perces játékidőből.

Néha eléggé lassú a ritmusa, a közepe felé kicsit leül, de a színészek, a rendezés és a forgatókönyv elviszik a hátukon a lassabb részeket is.

Akik nem szeretik a régi stílusú hollywoodi filmeket, vagy teljesen érdektelen számukra a West Side Story és egyéb Bernstein musicalek zenéi, azoknak sem tudom ajánlani a Maestrót. Bevallom, a musicaleket én sem szeretem, de ezt a filmet megérte megnéznem, és úgy gondolom, a díjátadó szezonban is elég sikeres lesz majd. A Maestro megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: