SPORT
A Rovatból

„6 autó a rajtrácson, 14 a boxban!“ – 20 éve zajlott a Forma-1 történetének legbotrányosabb futama

A Michelin gumiszállító csapatai bojkottálták a 2005-ös USA Nagydíjat, aminek hosszútávú következményei is lettek. A képeket és videókat visszanézve csak Palik Lászlót tudjuk idézni: „hát, elég buta cucc!”


A 2004-es Forma-1-es USA Nagydíj a magyar autósport-rajongók számára örökké emlékezetes marad: ezen a futamon szerezte meg nyolcadik helyével Baumgartner Zsolt Magyarország első, és mindmáig egyetlen pontját a technikai sportok legfelső kategóriájában. Ki gondolta volna, hogy az egy évvel később megrendezett, következő indianapolisi nagydíj nem kevésbé lesz érdekes – ámde ezúttal nemcsak a magyaroknak, hanem az egész világnak, és nem egy örömteli, hanem sokkal inkább egy botrányos esemény miatt.

A két verseny közös főszereplője Ralf Schumacher. A német pilóta 2004-ben a versenyen a pálya utolsó, döntött kanyarjában súlyos balesetet szenvedett, ami miatt abban az évben később több futamot is ki kellett hagynia. Egy évvel később (immár a feljövőben lévő Toyota pilótájaként) az egyik pénteki szabadedzésen ugyanabban a kanyarban ismét elszállt az autója, és megint óriásit esett.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Ezúttal azonban teljesen egyértelmű volt az ok: a kocsira feltett Michelin abroncsok nem bírták a legendás Indianapolis Motor Speedway ováljából lekanyarintott pálya kihívásait, és egyszerűen megadták magukat. Ráadásul nem ez volt az első panasz rájuk: az edzéseken többször felmerült, hogy a világhírű gumimárka termékei egyszerűen nem elegek a több mint 9 fokban megdöntött utolsó kanyar jelentette megpróbáltatásokhoz. Ez teljes mértékben bebizonyosodott, amikor a Ralf Schumachert elővigyázatosságból helyettesítő brazil Ricardo Zonta szintén defektet kapott.

Ekkoriban két gumiszállító biztosította az abroncsokat a Forma-1-ben: a fent említett Michelin hét, míg a japán Bridgestone három istállót látott el gumikkal. Sztorink szempontjából ez azért érdekes, mert a 2005-ös konstrukciók egyértelműen jobban kedveztek a francia cég partnercsapatainak, így például erre az évre lépéshátrányba került az akkor már öt éve egyeduralkodó Schumacher-Ferrari páros. Szintén nem elhanyagolható információ, hogy – épp a Ferrari dominanciája miatt – ettől az évtől betiltották a verseny közbeni kerékcserét (kivéve az esős versenyeket), ami szintén menthetett volna a Michelin-csapatok helyzetén.

Felmerülhet persze a kérdés, hogy a Michelin miért számolta el magát a gumival, és miért nem jelentett gondot a pálya állapota a Bridgestone-nak. A két fő ok versenykör nem sokkal korábbi újraaszfaltozása, és főképp az, hogy a japán gumimárka az amerikai sorozatokban történő folyamatos jelenléte miatt sokkal több tapasztalattal rendelkezett Indianapolisról.

Több, utólag egyértelműen vicces és bizarr megoldás is felmerült a probléma kiküszöbölésére. A csapatok például szerettek volna egy gumikból felállított új lassítót a pályára, erről azonban a Forma-1 akkori ura, Bernie Ecclestone hallani sem akart. Véleménye szerint ez egyrészt sportszerűtlen lett volna a tökéletesen működő Bridgestone gumikkal felszerelt csapatokkal (köztük a Ferrarival) szemben, másrészt belátható, hogy a szigorú biztonsági szabályok mellett működő F1-ben nehezen lett volna megoldható egy ad hoc módon felállított, mégis biztonságos lassító. A maga szokásosan keresetlen módján meg is jegyezte:

a Michelin miért nem hozott normális gumikat?

Egy másik javaslat az volt, hogy a versenyt bonyolítsák le a felállított lassítókkal, de az ne számítson bele a világbajnoki pontversenybe. Érdekes módon ez a javaslat nem talált teljesen süket fülekre, a Michelin csapatainak azonban többfrontos harcot kellett vívniuk. Viszonylag könnyen boldogultak a két kisebb Bridgestone-gárda, a Jordan és a Minardi esetében, akik hajlandóak lettek volna kompromisszumokra. A Ferrari azonban addig győzelem nélkül állt a szezonban a hetedik verseny után, és érthetően nem szívesen mondtak volna le az egyértelműnek tűnő első győzelem lehetőségéről. Az istállóknak ezen kívül meg kellett (volna) győzniük a Nemzetközi Autómobil-szövetséget (FIA) is. Egy biztos:

szombaton és vasárnap délelőtt mindenki abban volt érdekelt, hogy megoldást találjanak, és a futam korrektül elrajtolhasson.

Az időmérő edzés komolyabb problémák nélkül lezajlott. Ott az első rajtkockát (a Toyota csapat történetében először) az olasz Jarno Trulli szerezte meg – nem elhanyagolható információ, hogy Michelin-es autóval. A legjobb Bridgestone-osok (Michael Schumacher és Rubens Barrichello Ferrarijai) az 5. és 7. helyről indultak.

Az már a rajt előtt érezhető volt, hogy a feszültség tapintható – főleg, mivel az utolsó információk szerint nem tudott létrejönni megállapodás a csapatok és az FIA között, ennek ellenére a kocsik mégis felálltak a rajtrácsra.

Ami azonban ezután következett, történelmi botránynak számított a sportágban:

a bemelegítő/felvezető kör végén 14 autó a boxba hajtott, és mindössze a 6 Bridgestone-csapat állt fel a rajtrácsra.

Mindez így nézett ki (ahogy Palik László a közvetítésben fogalmazott, „elég buta cucc”):

Fotó: Christopher Lee/Getty Images

Ahogy maga a verseny is az volt. Miután a Ferrarin kívül csak a sereghajtó Jordan és Minardi csapat autóin voltak a japán márka abroncsai, nem volt kérdés a vörösök első (és egyébként szezonbeli egyetlen) győzelme. Az viszont elképesztő látvány volt, ahogy a szerencsétlen hat autó szánalmasan körözgetett a világ egyik leghíresebb pályáján, a legendás Indy 500-as futamoknak (részben) otthont adó Indianapolis Motor Speedwayen.

Talán nem meglepő, hogy a kamera viszonylag gyakran mutatta a középső és lefelé mutató hüvelykujjukkal üzenő nézőket, akik a verseny egy pontján annyira bedühödtek, hogy poharakkal és más hulladékkal dobálták a pályát. Szerencsére baleset ebből nem történt.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images

Ahogy másból sem, sőt technikai probléma sem tizedelte (helyesebben: hatodolta) a mezőnyt, így mondhatni papírforma született. Michael Schumacher megszerezte az év egyetlen ferraris győzelmét, csapattársa, Barrichello második lett, míg tőlük jócskán (konkrétan egy kör hátránnyal) lemaradva 3. helyen végzett a jordanes Tiago Monteiro. Ezt a nevet jobban ismerhetik azok, akik követik a túraautózás világát: a portugál pilóta később a többszörös bajnok Michelisz Norbert csapattársa is volt. Nem csoda, hogy – csonka futam ide vagy oda – a hétvége kevés nyerteseinek egyikeként Monteiro vígan locsolta a pezsgőt a dobogón.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Egy ilyen versenynél természetesen nem elhanyagolható az utózönge sem. Mivel a csapatok szabályt szegtek azzal, hogy nem vettek részt a futamon, komoly esélye volt annak, hogy valamilyen büntetésben részesülnek, ami akár a világbajnokság állását is befolyásolhatja. Bár először bűnösnek találták őket, végül júliusban felmentő ítélet született, így a bajnokság nagyobb gondok nélkül folytatódhatott. Év végén azonban eltörölték az amúgy is sokat kritizált kerékcseretiltást, 2006 végén pedig a Michelin is távozott a Forma-1-ből. (Azóta minden évben csak egy gumiszállító adja a csapatok abroncsait: 2010-ig a Bridgestone, míg 2011 óta a Pirelli.)

A nézők végül kártérítést kaptak az FIA-tól, sőt a szervezet felajánlott 20 ezer jegyet a következő évi futamra azoknak, akik hoppon maradtak a 2005-ös versenyen. Ennek ellenére talán kevésbé meglepő, hogy két további indianapolisi látogatás után végül a Forma-1 egy időre elfordult az USA-tól (vagy az USA az F1-től, nézőpont kérdése). A mezőny legközelebb 2012-ben tért vissza az Egyesült Államokba, de akkor már az újonnan épített austini versenypályára, Texasba. És ha úgy tetszik, a sportág és Amerika kapcsolata is happy enddel zárult: 2017-ben a tengerentúli Liberty Media vette meg a Formula One Groupot, és mára már három amerikai versenyt is rendeznek az országban.

Végezetül álljon itt a botrány magyar közvetítése Palik Lászlóval és Czollner Gyulával, benne olyan klasszikus mondatokkal, mint „ahogy Karthikeyan ütni fogja Alberst, ezen fogunk őrjöngeni Gyulával!” vagy „akkor az időjárásról fogunk beszélni – hosszan”:

(Akinek végtelen mennyiségű ideje van ilyenre, a teljes futamot ITT nézheti meg.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Meghalt Feleki Attila
A Kozármisleny FC tulajdonosa több mint harminc éven át volt a helyi futball motorja. Nevéhez fűződik a klub történetének legjobb eredménye, a negyedik hely a Merkantil Bank Ligában.


A Kozármisleny FC szomorú hírt osztott meg hivatalos oldalán: hosszan tartó betegség után elhunyt a klub tulajdonosa, Feleki Attila, írja a Sportal.hu. Az elmúlt évtizedekben az ő vezetésével élte fénykorát a kozármislenyi labdarúgás.

A csapat 2022-ben feljutott a másodosztályba, egy évvel később osztályozón harcolta ki a bentmaradást. A 2023–2024-es idényben az ötödik helyen végzett a Merkantil Bank Ligában, majd a legutóbbi szezonban története legjobb eredményét elérve negyedik lett. Az új idényben eddig két döntetlent és két vereséget könyvelhetett el a klub, jelenleg a tabella 14. helyén áll.

„Több mint három évtizeden át volt Kozármisleny labdarúgásának motorja és irányítója. Az ő kitartásának, munkájának és elhivatottságának köszönhetően vált a kisvárosi klub ismertté és elismertté, és élhettünk át együtt számtalan felejthetetlen sikert. Mindennap azért dolgozott, hogy ez a kisvárosi csoda folytatódjon, és most azon leszünk, hogy az általa hátrahagyott örökség tovább éljen. Hogy a csoda folytatódjon nélküle. De érte is.

A hír okozta döbbenet letaglóz bennünket, a felfoghatatlan tény összetörte szívünket! Nyugodj békében, Elnök úr!”

- írták a klub Facebook-oldalán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Óriásit bukott a 18 éves magyar motorversenyző - félbeszakították a versenyt a Balaton Parkban
Varga Tibor a második sorból rajtolt, majd rögtön az élre állt, de a 14-es kanyarban elesett. A közönség megnyugodhatott, amikor kiderült, hogy eszméleténél van, vizsgálatokra vitték.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 23.



A Balaton Parkban rendezték meg a MotoE-kategória első magyarországi futamát, amely rögtön az elején ijesztő pillanatokkal indult. A hazai közönség kedvence, a mindössze 18 éves Varga Tibor bukott az első körben. A motorost azonnal ellátták, eszméleténél volt, majd vizsgálatokra vitték, írja a Nemzeti Sport.

Varga az időmérőn és az edzéseken is nagyszerűen szerepelt, a második sorból, a negyedik helyről rajtolhatott. Az első kanyarban az élre állt, később azonban ketten is megelőzték. A brazil Eric Granadót gyorsan visszaelőzte, miközben az élen haladó Lorenzo Baldassarri növelte az előnyét.

A 14-es kanyarban következett be a baleset.

A bukás helye miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot. A nézők a pálya mellett és a kivetítők előtt is aggódva figyeltek, a rendező hamar elvette a képet.

Röviddel később a hangosbemondó mindenkit megnyugtatott: minden versenyző eszméleténél volt. A közönség hatalmas tapssal fogadta a hírt. Vargát mentő vitte a pálya orvosi központjába, majd további vizsgálatok várnak rá a veszprémi kórházban.

A versenyt körülbelül negyedóra múlva indították újra, immár négykörös távval. Az olasz Mattia Casadei győzött, mögötte Baldassarri és Granado ért célba.

Varga az előző hétvégén az ausztriai Red Bull Ringen érte el eddigi legjobb eredményét, negyedik helyen végzett. A Magyar Nagydíj előtt a világbajnoki pontversenyben a 11. pozícióban állt.

Az ijesztő balesetet itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
Hell Boxing Kings: Istenes Bence és Varga Viktor csapott össze a címegyesítő mérkőzésen
A mérkőzés végén egyhangú pontozással Istenes Bence győzött. A két versenyző kezet fogott, majd meg is ölelték egymást.


Istenes Bence és Varga Viktor hónapok óta készültek arra a címegyesítő mérkőzésre, amelyet szombaton rendeztek meg a Hell Boxing Kings új évadában. A két ismert szereplő a nagy hőség ellenére sem hagyta abba a felkészülést, hiszen a tét két bajnoki öv volt.

A küzdelem előtt mindketten üzentek egymásnak. Varga Viktor úgy fogalmazott: „Ez a menet egyféleképpen tud véget érni, mégpedig úgy, hogy Bence a földön fekszik, én pedig felsegítem.” Istenes Bence erre így reagált: „Az lesz nagyon ciki neki, hogy egy műsorvezető fogja megverni (...) Mindenkinek addig van egy terve, amíg pofán nem verik, ez a Viktorral is így lesz.”

Az első menetben mindkettőjüknek volt tiszta találata, de a kommentátorok szerint „nem volt sok pontos találat, de ezt a menetet Bence vitte”. A második etapban is a műsorvezető irányította a küzdelmet, miközben Viktor egyre fáradtabbnak tűnt. A szakértők szerint az énekesnek okosabb és higgadtabb bunyóra lett volna szüksége.

A harmadik menetben Istenes jó erőben küzdött, Viktor viszont kevésbé bírta a tempót. A kommentátorok úgy értékelték, „szétesett” az énekes, és hozzátették: ez volt Bence legjobb menete. A negyedik körben a műsorvezető még inkább beleerősített, pontos ütéseket vitt be, és jól látszott, hogy taktikailag is sokat fejlődött a tavalyi döntő óta.

A mérkőzés végén egyhangú pontozással Istenes Bence győzött. A két versenyző kezet fogott, majd meg is ölelték egymást.

A győztes így nyilatkozott: „Nagyon kemény volt, pont olyan, amilyenre számítottam, tudtam, hogy ilyen elánnal fog jönni Viktor. Kemény edzőim vannak, szeretnék kihozni belőlem a maximumot, mindig fejlődni akarok.”

Varga Viktor pedig azt mondta: „Végre lehetett egy igazi mérkőzésem egy profival. Én mindent beletettem, amit megtanultam a másfél év alatt” – majd gratulált Istenesnek.

Forrás: Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Milliókért árulják a magyar-portugál meccs belépőit – Nem fékezik meg a jegyüzéreket a szigorítások
A Magyar Labdarúgó Szövetség ugyan átalakította a Szurkolói Klub rendszerét, a feketepiacon azonban még mindig hatalmas árakon kínálnak jegyeket.


Óriási az érdeklődés a szeptember 9-i magyar–portugál labdarúgó világbajnoki-selejtező iránt, a jegyekért pedig sokan hajlandóak akár irreálisan magas összegeket is kifizetni.

Volt, aki két belépőt 5,999 millió forintért hirdetett meg a Jófogáson,

bár azóta a hirdetés eltűnt. Jelenleg is akadnak eladók, akik 1 millió forint körüli áron kínálnak jegyeket. Egy magát Jánosnak nevező férfi például három belépőt árul darabonként 1 millióért, de mindhármat együtt „jutányosan”, 2,5 millió forintért adná.

A jelenség egyre nagyobb felháborodást kelt a szurkolók körében.

Különösen a kiemelt ellenfelek elleni mérkőzések előtt gyakori, hogy a jegyek másodlagos piacra kerülnek, és előfordult már az is, hogy hamisított belépőket próbáltak eladni, írta a Blikk.

A Magyar Labdarúgó Szövetség a probléma mérséklésére átalakította a Szurkolói Klub rendszerét. Ennek lényege, hogy elsősorban azok jutnak belépőhöz, akik rendszeresen járnak válogatott meccsekre, így hűségpontokat gyűjtenek. Egy személy továbbra is legfeljebb négy jegyet vásárolhat, de ha továbbadja, azokat át kell íratni az új tulajdonos nevére, és ezzel elveszíti a pontokat.

A szövetség közleményben reagált a helyzetre: „A Magyar Labdarúgó Szövetség sajnálatát fejezi ki azon szurkolóknak, akik nem tudtak jegyet vásárolni a válogatott soron következő mérkőzésére, ugyanakkor egyedi kérelmek elbírálására nincs sem módunk, sem lehetőségünk, még olyan esetekben sem, amikor a kérés mögött emberileg érthető szándék, motiváció van.” Hangsúlyozták, hogy az MLSZ csak a hivatalos értékesítési csatornán vásárolt, szabályosan átírt jegyekért vállal garanciát.

A szervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy

akik privát úton jutnak belépőhöz, kockáztatják, hogy hamis vagy érvénytelen jegyet vesznek, amivel nem juthatnak be a stadionba.

„Az ilyen jeggyel üzletelő eladók és a belépőket megvásárlók egyaránt felelősek a jelenség létezéséért. A szövetség mélységesen elítéli azokat, akik tisztességtelen haszonszerzésre használják fel a felfokozott érdeklődést.”

Egy bennfentes arról beszélt a lapnak, hogy vannak, akik szinte minden fórumon rendszeresen hirdetnek belépőket. A szurkolók próbálkozásai és üzenetei sem változtatnak ezen, és bár el lehet indítani jogi eljárást, az évekig elhúzódhat, a végén pedig csak minimális pénzbüntetésre számíthatnak az érintettek.

Dr. Borbély Zoltán, az MLSZ korábbi jogásza szerint az üzérkedést soha nem lehet teljesen felszámolni.

Mint mondta, a 80-as években a mozik és a stadionok előtt is gyakori volt a feketepiaci jegyárusítás, amely akkor még bűncselekménynek számított. Hozzátette, hogy aki a Szurkolói Klub rendszerén keresztül vásárol jegyet, elkerülheti a kellemetlen helyzeteket.


Link másolása
KÖVESS MINKET: