PDSZ: Hajmeresztő az iskoláknak kiküldött járványügyi intézkedési terv
"A PDSZ megütközéssel olvasta az EMMI által kiadott járványügyi ajánlási csomagot" – írják a Nedolgozzingyen.hu oldalon megjelent közleményben.
A tervről, amit az intézményvezetők hétfő éjjel kaptak meg e-mailben, mi is beszámoltunk.
"Nem elég, hogy a minisztérium alá tartozó szakmák jó része egyszerűen kimaradt a tervekből, de a megfogalmazott előírások arról is tanúskodnak, hogy a kormányzat vagy nem is ismeri kielégítően az általa működtetett rendszert, vagy egyszerűen nem hajlandó forrásokat csoportosítani a védekezés legalább elfogadható szintű megteremtésére sem"
– fogalmaz a szakszervezet.
Kásler Miklósnak írt levelüket az alábbiakban szó szerint közöljük.
"Tisztelt Miniszter Úr!
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elfogadhatatlannak és elégtelennek tartja az augusztus 17-ei dátummal az intézményvezetőknek megküldött járványügyi intézkedési tervet, melyet Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár írt alá.
Felszólítjuk Önöket, hogy haladéktalanul teremtsék meg a digitális tanrendhez szükséges feltételeket!
A 2020. augusztus 17-én 21:30-kor kiadott járványügyi intézkedési tervből kiderül, hogy a kormány és az állami fenntartók nem képesek olyan feltételeket biztosítani, amelyek (i) egyszerre biztosítják a köznevelési intézményekbe belépők egészségét és (ii) teszik lehetővé az ottani munkavégzést!
A dokumentum nemhogy nem számol az alábbi pontokkal, de egyenesen figyelembe sem veszi az oktatásban dolgozók és a szélesebb társadalom egészséghez, egészséges és biztonságos munkafeltételekhez való jogát:
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az intézkedési terv olyan előírásokat fogalmaz meg, amelyekhez a feltételeket nem biztosítja (pl. homloklázmérők). Rögvalóság: sok intézményben a gyerekek kézfertőtlenítése sem biztosított!
Önöknek az első hullám enyhülése óta lett volna idejük megteremteni azokat a tárgyi és elvi feltételeket, amelyek most biztosíthatnák a gyerekek/tanulók/hallgatók és a pedagógusok/oktatók egészségét!
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a maszkviselést csak ott ajánlják, ahol nem lehetséges betartani az 1,5 m távolságot.
Ez a rendelkezés ellentmond az eddigi járványügyi kommunikációnak és a hasonló európai gyakorlatnak is! Önök nincsenek tisztában a mai magyar valósággal: egy harminc fős osztályban egyszerűen NEM lehet 1,5 méteres távolságot tartani. Az igazság az, hogy országszerte alig vannak olyan tantermek, ahol ezeket a szabályokat be lehetne tartani.
Hasonló a helyzet az óvodákban is: nem egy óvodában az ágyakat egymástól kb. 5 cm távolságra tudják csak elhelyezni. A csoportbontás pedig lehetetlen, lévén gyerek nem maradhat ellátatlanul.
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy kettős mércét alkalmaznak. Miért van a biztonsági előírások terén lényeges különbség a közoktatásban és a felsőoktatásban? Miért csupán a szakképzés esetén gondoltak arra, hogy a tanóra “amennyiben a 1,5 méteres védőtávolság nem tartható […] szükség esetén […] online módon, önálló otthoni felkészüléssel szervezhető meg”.
Nem csak a szakképzésben releváns továbbá annak taglalása, hogy milyen megoldások támogatottak a szóbeli és írásbeli számonkérésre vagy a papírkezelésre. Egyáltalán: a 18 év alattiakat és a velük foglalkozó felnőtteket miért kell kevésbé védeni a fertőzéstől?
Az esélyegyenlőség újfent sérül azáltal, hogy Önök ebben az anyagban ismét nem gondoltak a leszakadó régiók és az alacsony osztályhelyzetű gyermekek oktatásának biztonságos megszervezésére. Egyetlen mondat nem szerepel az irányelvekben arról, hogy milyen különleges intézkedéseket igényelnének ezek a területek és hogy önök milyen intézkedéseket kívánnak tenni ez ügyben. Ahogy a digitális tanrend, ez az ügy sem fogja a végtelenségig “megoldania magát”.
Elfogadhatatlan, hogy Önök nem számolnak azzal, hogy nagyon kevés az olyan iskola, ahol a szaktantermeken kívül az osztályoknak külön termük is van. A vándorlás csökkentése a sok csoportbontás, tagozatos óra miatt lehetetlen.
Sérül az oktatás minősége, ha kiesnek a szaktantermek, mert oda is osztályokat raknak be. Sérül továbbá az esélyegyenlőség, hiszen lesznek olyan osztályok, akiknek jobban felszerelt, pl. projektoros terem jut.