SZEMPONT
A Rovatból

Orbán Viktor szerint magát jelenti fel, aki a szuverenitásvédelmi törvényt kritizálja, a TASZ szerint nem szabad megijedni

Orbán Viktor szerint az új törvény ellen a zsoldosok tiltakoznak, de ezzel elárulják saját magukat. A Társaság a Szabaságjogokért ügyvezetője azt mondja, a legnagyobb veszély az öncenzúra, és az, ha megijednek a magyar polgárok.


A nemzeti szuverenitás védelméről szóló törvényt kedden fogadta el az Országgyűlés. A törvény alapján feláll a Szuverenitásvédelmi Hivatal, amelynek elnökére a miniszterelnök tesz javaslatot. A hivatal állami, önkormányzati szervek mellett bármilyen szervezetet, sőt, magánszemélyeket is vizsgálhat. Információkat kérhet és kaphat a titkosszolgálatokat felügyelő Nemzeti Információs Központtól. Megállapitásairól jelentéseket tesz közzé, amivel szemben nem lehet bírósághoz fordulni. Szankciókat ugyanakkor nem hozhat.

Orbán Viktor pénteken arról beszélt, a szuverenitásvédelmi törvény célja az, hogy bezárja a kiskapukat. „A dollárok nem tudnak begurulni a baloldal kasszájába és a baloldal médiájához sem. Nem fair, hogy külföldi pénzen, a megbízók érdekeinek megfelelően akarják befolyásolni az emberek politikai döntését. Azt reméljük, hogy ez a mostani törvény ennek gátat vet” - mondta. A javaslat ellen civil szervezetek és szerkesztőségek is tiltakoztak, elsősorban arra hivatkozva, hogy a törvény homályos és megfélemlítő. Orbán Viktor szerint a kritikusok önfeljelentést tettek maguk ellen.

„Ez a zsoldosok tiltakozása. Ennél szebb önvallomást nehéz elképzelni, elárulják saját magukat” - fogalmazott a miniszterelnök az állami rádióban.

A szuverenitásvédelmi törvény elfogadásával egyidőben a büntető törvénykönyvet is módosították, és büntethetővé tették, ha egy választásokon induló jelölt, párt vagy jelölőszervezetként induló egyesület külföldi támogatást fogad el. Hogy mindez mit is jelent pontosan, arról Dojcsák Dalmával, a Társaság a Szabadságjogokért ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

– Van egy ilyen kitétel, hogy ezentúl három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethetők azok, akik „tiltott külföldi támogatás eredetét leplező megállapodásból származó vagyoni előnyt használnak fel”. Ez mit jelent?

– Szerintem ez a büntető törvénykönyv módosítás arra vonatkozik, hogy ha valaki, valamilyen szervezet jelöltet állít magyarországi választáson, és az ezzel kapcsolatos kampánytevékenységet külföldi forrásból finanszírozza.

Ez mennyiben harmonizál a világ gyakorlatával?

– Változatos szabályozások vannak világszerte arról, hogy lehet-e külföldről kampánytámogatást elfogadni. Még Európában is vannak olyan országok, ahol nem lehet, máshol meg lehet. Magyarországon a rendszerváltás óta nem fogadhat el párt külföldről anyagi támogatást. Tehát ez a helyzet igazából nem különösebben változik meg.

Ez a büntetőjogi szabály is csak a kampányidőszakra vonatkozik, ami a választás előtti 50 nap.

Tehát egyébként nem tiltja, vagy nem fenyegeti büntetőjogi eszközökkel azt, ha egy civil szervezet, amely egyébként jelöltet állít mondjuk önkormányzati választáson, az ezen az időszakon kívül, tehát az év másik részében elfogadjon külföldi támogatást.

– Mi változik akkor?

– Ami a nagy újdonság a korábbiakhoz képest, az a Szuverenitásvédelmi Hivatal létrehozása, és az a nagyon széles jogkör, amivel felruházza a jogszabály ezt a hivatalt.

Tulajdonképpen bárki ellen indíthat vizsgálatot, legyen az magánszemély, jogi személy, cég, civil szervezet,

és igazából bármilyen közéleti tevékenységnek lehet olyan eredménye, hogy ez a hivatal vizsgálódik, majd pedig egy nyilvános jelentésben azzal vádolja ezt a személyt vagy szervezetet, hogy veszélyezteti Magyarország szuverenitását.

– Ha én mondjuk elmegyek Albániába, és megnézem az ottani bodzakereskedelmet, és amikor hazajövök Magyarországra, azzal kampányolok, hogy bezzeg Albániában mennyivel jobban megy ez, akkor ezt a Szuverenitásvédelmi Hivatal értelmezheti úgy ezt, hogy külföldi befolyást valósítok meg Magyarországon? Szándékosan szélsőséges példát hoztam.

– Nem feltétlenül rossz ez a példa, mert a törvényszöveg jelenlegi állapota alapján, ahogyan azt elfogadták, annyira homályosan és széleskörűen fogalmaz, hogy igazából az tartozik a hivatal hatáskörébe, amit ő oda akar vonni. És olyan témákban vizsgálódhat, olyan közéleti témákkal kapcsolatos megnyilvánulások alapján, amilyenben csak szeretne. Tehát ez a példa sem rossz abból a szempontból, hogy amennyiben a magyar kormány azt gondolja, hogy ez politikailag fontos neki, akkor ezt a hivatalt, amit létrehozott, ami valójában egy politikai propagandaeszköz, ráeresztheti erre a témára, és akkor ez a hivatal vizsgálódik, meg jelentést ad ki és tematizál, úgy, ahogy a kormány szeretné.

– Tehát ez a hivatal közvetlenül a kormánynak lesz alárendelve?

– A jogszabályi szöveg alapján nem. Ugyanakkor, ha megnézzük, hogyan van szabályozva ez a hivatal, és milyen indokolással hozták létre, akkor nem lehet kétségünk afelől, hogy ennek az a célja, hogy a kormány politikai céljait szolgálja. A hivatal elnökét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki hat évre. Ez nem egy kormánytól független szerv lesz.

– Azt is mondta Kocsis Máté, hogy aki idegen hatalmaknak dollárért árulja a hazáját, annak felelni kell majd itthon. Ezt hogyan értelmezzem? Mindenképpen pénznek kell mozognia azért, hogy valakit a Szuverenitásvédelmi Hivatal górcső alá vegyen?

– Nincs szükség a hivatal vizsgálatához arra, hogy valaki külföldi támogatásban részesüljön. Azt mondja a jogszabály, hogy a hivatal vizsgálati tevékenységet végez és vizsgálja a demokratikus vitával, valamint az állam és társadalmi döntéshozatali folyamatok befolyásolására induló tevékenységet, ideértve az állami közhatalmi feladatait gyakorló személyek tekintetében e személyek döntéshozatali eljárását befolyásoló tevékenységet.

Ez szándékosan van ilyen zavarosan megfogalmazva,

de például, ha valaki tüntetést szervez azért, hogy a magyar kormány tegyen vagy ne tegyen valamit, akkor ő ilyen tevékenységet folytat, és ha úgy ítéli meg a hivatal, hogy ez a Magyarország szuverenitását sértheti vagy veszélyeztetheti, akkor ő vizsgálódni fog. Úgyhogy nem támogatáshoz van kötve a hivatal vizsgálata, hanem amikor a hivatal úgy látja és úgy gondolja, hogy Magyarország szuverenitása veszélybe kerülhet, akkor ő vizsgálatot indíthat.

– Ez a Szuverenitásvédelmi Hivatal milyen szankciókat hozhat? Azon kívül, hogy egy szégyenfalon nyilvánosságra hozza ezeknek az embereknek vagy szervezeteknek a nevét?

– Ez az egyetlen következmény, amit megtehet, és ebből is látszik, hogy valójában ez nem egy valódi jogintézmény, és nem egy jogállami célt szolgál, hanem csak azt, hogy nyilvános lejáratással és propagandával elhallgattassa a kritikus polgárokat.

– Ez a törvény hatályba tud lépni? Illetve hatályos tud maradni hosszú távon? Mert a civiltörvényt aztán nagyrészt vissza kellett vonni.

– Hatályba fog lépni ez a törvény. De ugyanúgy, ahogy a civil törvény sértette a szólásszabadságot, az egyesülési jogot, ez a törvény is sértheti a szólásszabadságot, az egyesülési jogot és a magánszférát is, hiszen ez a hatóság olyan adatokat ismerhet meg, ami az egyes személyek vagy szervezetek magánszférájába tartozik. Ezeket az alapvető jogokat, a szólásszabadságot, az egyesülési jogot, a magánszféra védelmét az Európai Unió alapjogi chartája biztosítja, tehát könnyen lehet, hogy ez a szabályozás is az európai fórumokon fog majd elbukni. De megismételném, hogy

ez a szuverenitásvédelmi törvény valójában nem azért van, hogy alkalmazzák, ahogyan a civiltörvényt is, a stop sorost sem alkalmazták, hanem azért, hogy megijedjenek tőle azok a polgárok, akik részt vesznek a közéletben, és ők maguk öncenzúrát gyakoroljanak.

Tehát azzal lehet a leghatékonyabban fellépni ezzel a törvénnyel szemben, ezzel a szabályozással szemben, ha nem ijednek meg az aktív polgárok, nem vetik alá magukat ennek a hivatalnak, és ellenállnak, mert akkor várhatóan nem fogja őket hátrány érni.

– Akkor valódi veszélyt nem is jelent?

– Nem szeretném alábecsülni ennek a szabályozásnak a kockázatait. Valóban nagyon széles jogköröket kap ez a hivatal, megismerhet nagyon sok adatot természetes, vagy jogi személyekről, aztán azokat utána kénye-kedve szerint a nyilvánosságra hozhatja, és azokból olyan jelentést készíthet, aminek egyértelműen az lehet a célja, hogy lejárasson valakit. Tehát nem akarnám azt mondani, hogy nincsenek veszélyei ennek a szabályozásnak, ugyanakkor a legnagyobb veszély, amit jelenleg látunk, az az öncenzúra. Az, hogy megijednek a magyar polgárok. Arra szeretnénk biztatni mindenkit, hogy ne ijedjen meg, szálljon szembe ezzel a törvénnyel, ami valójában a kormány önkényét védi.

– Haraszti Miklós, volt SZDSZ-es országgyűlési képviselő a Szabad Európának azt mondta, a Szuverenitásvédelmi Hivatal „teljesen hivatalosan és totális szabadsággal a titkosszolgálatokkal dolgozhat bárki ellen.” Ez tényleg így van?

– Az van a jogszabály szövegében, hogy a más állami szervekkel együttműködhet a hivatal a tevékenység ellátása során. Tehát könnyen lehet, hogy titkosszolgálati szervekkel is együtt fog működni.

Sajnos ez reális veszély, hogy ilyen eszközöket alkalmaznak majd magyar civilekkel, újságírókkal, aktivistákkal szemben. De ez sem újdonság igazából,

mert tudjuk, hogy újságírókat, aktivistákat, civileket megfigyeltek már, például a pegazus kémszoftverrel, évekkel ezelőtt Magyarországon. A TASZ-nak több olyan ügyfele is van, akiknek igazoltan pegazus volt a telefonján. Azaz ez is egy olyan dolog, amivel Magyarországon, aki közéleti részvételre szánja el magát, már megismerkedett, és ennek tudatában végzi a munkáját. Ettől még természetesen ez súlyosan jogsértő.

– Mit tehetnek a civilek, azon kívül, hogy nem ijednek meg?

– Szerintem ez a legfontosabb. Nem megijedni és ellenállni a kormány ilyen típusú tevékenységének. Amikor pedig arra kerülne esetleg a sor, hogy ezt a törvényt tényleg elkezdik alkalmazni, akkor minden eszközzel, ideértve a jogi eszközöket is ellen kell majd állni, és meg kell támadni ezt a törvényt, megtámadni az egyes eljárásokat, és azon kell dolgozni, hogy ez kikerüljön a jogrendszerből. Ez elsősorban a jogvédők feladata, a miénk is.

– Van-e hasonló törvény mondjuk Oroszországban, Törökországban? Vagy máshol?

– Úgy tudom, hogy Oroszországban van egy hasonló szabályozás, de nem tudom, hogy pontosan ott hogyan alakultak a dolgok. Azért el kell mondanunk, hogy Magyarország az Európai Unió tagja, részese ennek a szövetségnek, ami nem teszi lehetővé, hogy itt civileket vagy újságírókat bebörtönöznek, ami például mindennapos gyakorlat Oroszországban vagy más diktatúrákban, tehát nekünk sokkal nagyobb a mozgásterünk, és kötelességünk is, hogy ezt a mozgásteret kihasználva ellenálljunk a kormány önkényének.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Kibasznám a válogatottból az összes mentálisan alkalmatlan sztárt” – Csernus Imre ezzel a feltétellel vállalná el a válogatott felkészítését
A lélekbúvár szerint a sztárjaink mentalitásával van a legnagyobb baj. A nagyképűségük a hajrában kishitűségbe és kapkodásba csapott át, fájó vereség lett a vége.
F. O. Fotó: - szmo.hu
2025. november 17.



Csernus Imre pszichiáter egyetlen, kőkemény feltétellel vállalná el a magyar labdarúgó-válogatott mentális felkészítését, miután a csapat drámai körülmények között bukta el a világbajnoki pótselejtezőt Írország ellen. A szakember az Indexnek adott interjújában nem rejtette véka alá a véleményét.

„Egy feltétellel: ha kib*szhatnám a válogatottból a mentálisan alkalmatlan sztárokat. Ha erre ön azt mondja, hogy ezzel lefejeznénk a csapatot, én azt felelem, meglehet, de máskülönben nem vállalnám el.”

Csernus szerint a magyar válogatott nem a 96. percben, hanem már a 40. perc környékén elvesztette a sorsdöntő vb-selejtezőt, amikor 2-1-es vezetésnél Szoboszlai Dominik vezérletével a csapat elkezdett alibifutballt játszani. „Ahelyett, hogy 2–1-es vezetésünk után kinyírtuk volna a padlóra került ellenfelet” – fogalmazott a pszichiáter, aki szerint

a csapat nem győzelemre, hanem a vereség elkerülésére játszott, amivel lényegében feltámasztotta az íreket.

A szakember a játékosok mentális hozzáállását is élesen kritizálta. „Sajnos az a benyomásom, hogy a sztárjainkra jellemző a nagyképűség. És ha szorul a hurok, a nagyképűség egy pillanat alatt átcsap önmaga ellentétébe: kapkodásba, kishitűségbe, kudarckerülésbe.”

Úgy látja, a csapatra ólomsúlyként nehezedett a négy évtizedes sikertelenség terhe és a közvélemény elvárása.

„A játékosokban a megfelelési kényszer görcsösségbe csapott át. Ahelyett, hogy folytatták volna a futballt, amit remekül kezdtek el a meccs elején, inkább már a tizedik, majd a negyvenedik percben hozzáfogtak a visszaszámláláshoz.”

A vasárnapi, Puskás Arénában rendezett mérkőzésen a magyar csapat Lukács Dániel és Varga Barnabás góljaival kétszer is vezetett, mégis Írország nyert 3–2-re Troy Parrott mesterhármasával, aki a győztes gólt a 96. percben szerezte. A vereséggel Magyarország sorozatban tizedik alkalommal maradt le a világbajnokságról, míg Írország pótselejtezőt játszhat.

Csernus a győztes mentalitás hiányát „magyar betegségnek” nevezte, párhuzamot vonva a 2000-es sydney-i olimpia női kézilabda-döntőjével,

ahol a válogatott hatgólos előnyről szenvedett vereséget. Ellenpéldaként hozta fel a portugálokat, akik aznap este 9–1-re kiütötték Örményországot, és a norvégokat, akik 4–1-re verték Olaszországot, jelezve, hogy más nemzetek nem bízzák a véletlenre a sorsdöntő meccseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Deák Dániel: A Fidesznek nem érdeke támadni a tiszás jelölteket, mert akkor Magyar Péter le tudná cserélni őket
A kormánypárti politikai influenszer arról is írt, hogy a Tisza sok helyen belpesti jelöltekkel akar nyerni vidéki körzetekben. Szerinte többek között ez is bizonyítja, hogy a párt egyértelműen baloldali.


Deák Dániel politikai influenszer a Facebook-oldalán elemezte a Tisza Párt képviselőjelöltjeit. A posztban öt pontban foglalta össze véleményét a jelöltállítás folyamatáról és a jelöltek személyéről.

Az influenszer szerint a jelöltállítás folyamata kapkodó, miután a párt mobilalkalmazása csődöt mondott. Azt állítja, „több száz millió forintért fejlesztettek ukránokkal mobilalkalmazást Magyar Péterék, azon keresztül akarták kiválasztani a jelöltjeiket. Ez az alkalmazás azonban csődöt mondott, kétszázezer tiszás személyes adatai kerültek Ukrajnába.” Deák Dániel szerint Magyar Péter ezért egy honlapon keresztül mutatja be a jelöltjeit, és az „előválasztást” senki sem ellenőrzi, vélhetően már eldőlt, ki hol indul.

Második pontjában Deák arról ír, hogy a Tisza Párt jelöltjei helyben nem beágyazottak, „ejtőernyőztetettek”. Úgy fogalmaz: „Nemzetközi és hazai kutatások is bizonyítják, hogy főként a vidéki körzetekben kiemelten fontos, hogy az adott jelölt helyben beágyazott legyen. Ez a Tiszánál sok esetben nem érvényesül, jó példa erre Nagy Ervin baloldali színész, aki Fejér megye 4-es számú választókörzetében indul, úgy, hogy ugyan Dunaújvárosban született, de életvitelét tekintve ő egy újlipótvárosi baloldali ember. Ez hasonlít a 2022-es ellenzékre, ők is belpesti embereket indítottak el vidéki körzetekben, akik ki is kaptak.”

Az elemző szerint a jelöltek és a program is baloldali. Álláspontja szerint „Eddig, amikor például a genderaktivista Bódis Kriszta kiállt a bevándorlás vagy Nagy Ervin Ukrajna finanszírozása mellett, Magyar Péter azzal védekezett, hogy ők nem a Tisza politikusai, így nem a Tisza álláspontját képviselik. Innentől kezdve azonban ezek a túlságosan is baloldali emberek a Tisza jelöltjei, így amit ők képviselnek, az a Tisza álláspontja is egyben. Innentől kezdve még világosabb lesz, hogy a Tisza valójában egy baloldali párt.”

Deák Dániel úgy véli, a jelöltek „Brüsszelből könnyen irányítható emberek” lesznek, akik szerinte teljesíteni fogják a brüsszeli elvárásokat Ukrajna, a háború, az adóemelések vagy a migráció ügyében. Véleménye szerint ezt a Tisza eddigi politikusai is világossá tették, és felidézi Tarr Zoltán, a párt alelnökének kijelentését, miszerint ha mindent elmondanának a terveikből, abba belebuknának.

Végül Deák Dániel arról ír, hogy a Fidesznek nem érdeke most támadni a jelölteket. Állítása szerint ez értelmetlen lenne, mert így Magyar Péter még le tudná cserélni a népszerűtlen jelölteket. A Fidesznek szerinte majd akkor lesz érdeke rávilágítani a tiszás jelöltek gyenge pontjaira, ha már nem lehet őket lecserélni.

A Tisza Párt eredetileg a Tisza Világ mobilalkalmazáson keresztül tervezte a képviselőjelöltek kiválasztását, azonban a folyamatot később a nemzethangja.hu weboldalra helyezték át. Magyar Péter november 17-én ígérte a körzetenkénti jelölt-jelöltek bemutatását, a végleges névsor bejelentését pedig november 30-ra időzítették. Az alkalmazást érintő adatvédelmi ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) október 7-én hivatalból indított vizsgálatot, miután előbb egy körülbelül 18 ezer, majd egy 200 ezer fős lista is felbukkant az interneten. A hatóság jogellenesnek minősítette a kiszivárgott személyes adatok további közzétételét. Kormányközeli lapok ukrán fejlesztőkről írtak, a vizsgálat tényét pedig a független sajtó is megerősítette.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor: A Tisza jelöltlistája legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását
A politológus megjegyezte, hogy általános vélemény szerint ez lesz a Tisza Párt számára a legnehezebben megugorható része a kampánynak. Azt is állítja: most szűnt meg a Tisza egyszemélyes párt lenni.


Kedd délelőtt Török Gábor is reagált arra, hogy hétfő éjjel nyilvánossá vált, kik a Tisza Párt képviselőjelölt-jelöltjei szűk 5 hónappal a 2026-os országgyűlési választás előtt.

A politológus Facebook-oldalán megjegyzi, hogy erről a folyamatról gondolta a legtöbb elemző azt, hogy „a választási kampány egyik legnehezebben megugorható része lesz az ellenzéki párt számára”. Szerinte az elmúlt választási kampányidőszakokhoz képest kuriózumnak számít, hogy „Orbán Viktor a saját hangján (vagyis oldalán) foglalkozott az ellenzéki jelöltekkel, mondván, hogy nincs itt semmi látnivaló, ez a régi baloldal.”

Hozzátette: „Magyar Péter ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a jelöltek átlagemberek, civilek. Ha megnézzük a listát, az első benyomás inkább az utóbbi értelmezéshez áll közelebb,

és legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását: a többség érdemi politikai múlt nélküli embernek látszik, bár nyilván a kormánymédia hamar megtalálja majd az ő értelmezésükhöz fontos szálakat, kapcsolatokat.”

Török arra is kitért, mit tart a legfontosabbnak a jelöltállításban: „A lényeg azonban nem ez, hanem az a tény, hogy ettől a pillanattól kezdve megváltozik a Tisza helyzete: közel háromszáz ember hivatalosan is a párthoz tartozik, erősíti vagy gyengíti a szervezetet. A Tisza ezzel – a nyilvánosság felé is – megszűnt egyszemélyes vagy pár emberes politikai vállalkozásnak lenni, annak minden előnyével és hátrányával.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Fidesz teljesen átrajzolta Budapest választókerületi térképét - összegyűjtöttük, ki hová tartozik most
A Tisza választókerületenként közzétette a jelöltjeit, csakhogy sokan nem tudják, most melyik választókerületbe tartoznak, idén ugyanis minden a feje tetejére állt. Segítünk eligazodni.


Tavaly novemberben még csak döbbenten nézték a képviselők a térképeket, hogyan szabdalják fel a körzetüket, júliusra azonban a Nemzeti Választási Iroda közzétette a végleges utcalistát is a főváros új választókerületi beosztásáról. A tavaly december 31-én hatályba lépett törvénymódosítás értelmében Budapesten 18 helyett már csak 16 országgyűlési egyéni választókerület van, miközben az agglomerációt lefedő Pest vármegyében 12-ről 14-re nőtt a számuk.

A változás talán Dél-Pesten a leglátványosabb, ahol tíz év után szétválasztották az eddig egy körzetet alkotó Csepelt és Soroksárt. Az új, 9-es számú körzet központja Csepel lett, de a kerülethez olyan, korábban teljesen máshová tartozó területeket csatoltak, mint a XI. kerületi Budapart, a IX. kerületi ferencvárosi rendezőpályaudvar környéke és Pesterzsébet egy része.

De a belső pesti kerületeket sem kímélte az átrajzolás: a korábban egyben kezelt, erős ellenzéki bázisnak számító VI. és VII. kerületet gyakorlatilag több körzetre bontották, a VIII. és IX. kerületet pedig nagyrészt egybeolvasztották. Újpestet (IV. kerület) egyszerűen kettévágták, részeit pedig két, politikailag teljesen más hangulatú szomszédhoz, a XIII. és a XV. kerülethez csatolták.

A kormányoldal a módosítást a lakosságszám-változások miatti aránytalanságok megszüntetésével indokolta, mivel a törvény legfeljebb 20 százalékos eltérést enged a körzetek lélekszáma között.

„A helyzet egyszerű: Budapest lakosságszáma az elmúlt évtizedben jelentősen lecsökkent, míg a fővárosi agglomerációé nőtt” – áll a Fidesz-frakció közleményében. Független elemzések ugyanakkor úgy látják, hogy a határok ilyen mértékű átszabása és az ellenzéki, illetve kormánypárti szavazóbázisú területek „keverése” egy szoros országos választási eredmény esetén a kormánypártoknak kedvezhet.

A változásokat az érintett politikusok is döbbenten fogadták. „Ma arra ébredtem, hogy hirtelen négy körzet képviselője lettem” – mondta a Telexnek Kunhalmi Ágnes, a XVIII. kerület eddigi MSZP-s képviselője, miután régi körzetét négy új választókerület között osztották szét.

A Tisza hétfő éjjel közzétette, hogy az egyes válaszótkerületekben kik pályáznak az egyéni képviselőjelölti mandátumra. Csakhogy nem könnyű követni, egyáltalán ki hová tartozik. Ebben próbálunk most segíteni.

Melyik terület hová tartozik?

Budapest 1. OEVK (központ: V. kerület)

Mely kerületrészek tartoznak ide: az I. kerület teljes egésze, továbbá az V., VI., VII., XI. és XII. kerület egyes – belső – részei; a körzet átnyúlik a Dunán.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Tanács Zoltán (a Tisza programalkotásért felelős vezetője)

Budapest 2. OEVK (központ: VIII. kerület)

Mely kerületrészek: a VIII. és IX. kerület túlnyomó része, kiegészítve az V. kerület egy részével

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Bódis Kriszta (a Tisza szakértője)

Budapest 3. OEVK (központ: XII. kerület – Hegyvidék)

Mely kerületrészek: a XII. kerület és a XI. kerület egy része összevonva.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Magyar Péter 

Budapest 4. OEVK (központ: II. kerület)

Mely kerületrészek: a II. kerület egésze (a korábbi, III. kerületi átnyúlások megszűnnek)

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 5. OEVK (központ: VI. kerület – Terézváros)

Mely kerületrészek: a VI. kerület nagy része, Erzsébetváros (VII.) belső zónájának kiválása után a körzet a XIII. kerület bizonyos részeivel egészül ki.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 6. OEVK (központ: XIV. kerület – Zugló)

Mely kerületrészek: a XIV. kerület egésze a bázis, ehhez társul Külső‑Erzsébetváros (VII. külső része) és a XV. kerületből (Újpalota) egy kisebb szelet.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Velkey György László (Magyar Péter kabinetfőnöke)

Budapest 7. OEVK (központ: X. kerület – Kőbánya)

Mely kerületrészek: Kőbánya a mag, a körzethez csatlakoznak a szomszédos, kőbányai–zuglói–józsefvárosi határsáv egyes részei (Józsefvárosból is kerül át terület).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 8. OEVK (központ: XIX. kerület – Kispest)

Mely kerületrészek: a XIX. kerület mellett átkerül ide a József Attila‑lakótelep (IX. ker.), valamint a XVIII. kerületből a Havanna‑, Lakatos‑, Szent Lőrinc‑lakótelep és Liptáktelep.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 9. OEVK (központ: XXI. kerület – Csepel)

Mely kerületrészek: Csepel az alap, ehhez csatolták a XI. kerületi BudaPartot, a IX. kerületi ferencvárosi rendezőpályaudvar környékét és a XX. kerület (Pesterzsébet) Gubacs–Erzsébetfalva részét. Soroksár (XXIII.) leválasztva átkerült a 16. OEVK‑ba

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 10. OEVK (központ: XXII. kerület – Budafok‑Tétény)

Mely kerületrészek: a XXII. kerület nagy része és a XI. kerület délnyugati sávja

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Kulcsár Krisztián (volt MOB‑elnök)

Budapest 11. OEVK (központ: III. kerület – Óbuda)

Mely kerületrészek: Óbuda–Békásmegyer (III.) túlnyomó része kerül ebbe a körzetbe (a korábbi IV–XIII. vegyes körzet helyett).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 12. OEVK (központ: XIII. kerület)

Mely kerületrészek: a XIII. kerület döntő része; Újpestet (IV.) kettévágták, egyik fele ehhez a körzethez került.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 13. OEVK (központ: XV. kerület – Rákospalota–Pestújhely)

Mely kerületrészek: a XV. kerület bázisterülete, Újpest (IV.) másik fele ehhez a körzethez került

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 14. OEVK (központ: XVI. kerület)

Mely kerületrészek: a XVI. kerület mellett a X. kerület egy sávja, továbbá a XVIII. kerületből Erzsébet‑ és Bélatelep.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 15. OEVK (központ: XVII. kerület – Rákosmente)

Mely kerületrészek: a XVII. kerület egésze (ez az egyetlen budapesti körzet, ahol 2022‑ben a Fidesz nyert; a mostani átrajzolás ezt a körzetet is érinti, de továbbra is rákosmenti központú).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Porcher Áron (fővárosi képviselő).

Budapest 16. OEVK (központ: XXIII. kerület – Soroksár)

Mely kerületrészek: Soroksár (XXIII.) és Pesterzsébet (XX.) nagy része egy körzetbe került; Kispest felé a 8. OEVK vette át a kapcsolódó részterületeket.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Tarr Zoltán (EP‑képviselő, a párt alelnöke).

Ha cím alapján szeretné ellenőrizni, hogy Ön melyik új OEVK‑ba tartozik, használja az NVI honlapján közzétett (2025. július 3‑án frissített) részletes, utcára lebontott listát és térképet, amit ITT TALÁL


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk