SZEMPONT
A Rovatból

Nem dominóhatás volt, inkább futótűz – N. Rózsa Erzsébet a tíz éves arab tavaszról

10 éve a világ az arab térség országaiban történő eseményeket figyelte lélegzetvisszafojtva. Az akkor és az azóta történt eseményekről beszélgettünk a Közel-Kelet-szakértővel.

Link másolása

Éppen 10 esztendeje, 2011 első heteiben a világ nagy része az arab térségen tartotta a szemét. Valójában már az előző év végén, 2010 decemberében kirobbant egy tüntetés Tunéziában, ami aztán futótűzként találkozott a térség és a Közel-Kelet problémáival megtöltött puskaporos hordókkal, és addig nem látott tüntetéssorozat kezdődött az arab világ számos országában.

Tunéziában, Líbiában, Egyiptomban, Szíriában, Jemenben és Bahreinben csapott a legmagasabb szintre az elégedetlenség, de Algériában, Jordániában, Ománban, Szaúd-Arábiában, Marokkóban, Irakban, Mauritániában, Szudánban, Dzsibutiban, sőt a nem arab Irán egy részében is voltak halálos áldozattal járó kisebb-nagyobb tüntetések. A világ egy része akkor ismerkedett meg a térséggel, az ott élők gondjaival, az uralkodó rendszerek igazi arcával.

10 évvel a fő események után N. Rózsa Erzsébet Közel-Kelet-szakértővel, a térség kiváló ismerőjével, a 2015-ben megjelent Az arab tavasz című könyv szerzőjével beszélgettünk. A forradalmak sikeressége és kudarca, az azóta jól láthatóan eltérő fejlődési ívek, a térség jelenlegi problémái adták a fő csapásirányt, de szóba került az Európai Unió és azon belül hazánk szerepe is az arab tavasz eseményeiben.

- A tunéziai Mohamed Bouazizi volt tulajdonképpen egy gyújtó szikrája az arab tavaszt elindító eseményeknek. De mennyire volt váratlan ez az eseménysorozat?

- Sokszor felmerül a kérdés, hogy miért nem tudta senki előre megjósolni az eseményeket. De a helyzet az, hogy adatok évek óta rendelkezésre álltak. Az ENSZ egyik szervezetének felméréssorozata, az Arab Human Development Reports már korábban írt róla, hogy az arab társadalmakban hosszú ideje problémát jelent a fiatalok arányának ugrásszerű megnövekedése, ezen fiatalok munkanélkülisége (azon belül is a diplomás munkanélküliség), a gazdasági mutatók romlása vagy épp az eladósodottság. Alapvetően tehát komoly társadalmi-szociális feszültségek voltak.

Arra a kérdésre, hogy Bouazizi miért épp akkor gyújtotta fel magát, egy barátom annak idején azt mondta: mert tél volt. Tunéziában mit jelent ez? Azt, hogy nincsenek turisták.

Az ország összbevételének nagyon jelentős hányada szezonális jövedelemből származik. 2009-ben és 2010-ben 20% volt, 2011-ben 20%-ról visszaesett 15%-ra. Vannak olyan emberek, akik télen, a turizmus megcsappanásával az utcára kerültek.

Az én hasonlatomban kicsit olyan ez, mint mikor felrakom a levest fedővel főni. Tudom, hogy lesz egy pillanat, amikor kifut, de nem tudom megmondani, melyik pillanat lesz ez. A súlyos gondok abból is látszódtak, hogy a Közel-Kelet szinte bármelyik országában lehetett látni, hogy délután és koraeste a kávézók előtt lógnak a fiatalok az utcán, mert nem volt munkájuk. Azt is tudhattuk, hogy elég komoly indentitásválság jelentkezett a térségben. Pont az arab tavasz hívta fel a figyelmet arra, hogy egyfajta, a területi államhoz köthető identitás erősödött meg. A tüntetéseken nem a pánarab jelszavak jelentek meg, hanem tunéziaiként, egyiptomiként vagy jemeniként azonosították magukat. Ezeket az államhatárokat durván száz éve húzták meg, és vagdosták szét az arab népességet. Az, hogy honnan kapom a táppénzt, hova hívják be a fiam katonának vagy honnan fogok nyugdíjat kapni, erősítették ezekhez a területi államokhoz fűződő identitást.

- Az minek volt köszönhető, hogy a tunéziai eset nem maradt elszigetelt, hanem futótűzként terjedt szét a tüntetéssorozat az arab világ egy részén?

Találó szó a futótűz. A „dominót” el szoktam utasítani, mert azt jelentené, hogy egyik miatt dőlt a másik, pedig nem ez történt. Az ok, hogy nagyjából ugyanazokat a problémákat el lehetett mondani mindegyik helyen. Például az átlagéletkor nagyon kitolódott, ma egy arab országban nagyjából annyi, mint Magyarországon, bőven hetven év felett. Ez előtt ötven évvel nem volt sokkal több, mint a fele.

Egy ma hatvan éves beült egy hivatalba negyven éve, és azóta is ott van, az azóta felnőtt fiatalok pedig nem tudják átvenni a helyét.

Óriási a túlfoglalkoztatás is, a Világbank szerint Egyiptomban 8 millió állami alkalmazott van. A Világbank hitelének egyik feltétele az is lett volna, hogy 1-2 milliótól megválik az állam, ugyanakkor persze ez is óriási szociális válságot okozott volna.

A 80-as években tetőzött a fiatalok aránya, 45 százalék körül általánosságban. Ők azóta be akartak állni a munkaerőpiacra, családot akartak alapítani. Mára ez az arányszám alacsonyabb, 30 százalékon van. De még mindig hatalmas tömegek áramlanak a munkaerőpiac felé, akiknek nincsenek lehetőségeik. Mindeközben az autoriter állami rendszernek gondoskodnia kell az oktatásról, a lakhatásról, a munkáról.

A következő lépésként, ahogy haladtunk előre az időben, láthattuk, hogy bizonyos kormányok kemény ellenintézkedéseket tettek. Úgy tűnt, hogy a monarchiák (amiből nyolc van a térségben) ellenállnak ennek a tiltakozásnak. Bahreinben volt ugyan egy felkelés, de Bahrein összlakossága 1,9 millió, annak fele külföldi vendégmunkás. Bahrein kivételével azonban mindegyik „arab tavaszos” ország köztársaság. Biztos, hogy ennek köze van a társadalmi berendezkedéshez és az uralkodó család legitimációjához.

A második hullám – ahogy a 2019-es eseményeket szokták nevezni – megint olyan országokban történt, mint Algéria, Libanon, Irak és Szudán – egyik sem monarchia. Még nem tudjuk teljes bizonyossággal, hogy ez miért van így, de tény.

- Azok közül az országok közül, ahol 2011-ben a legsúlyosabb események történtek, lehet azt mondani, hogy volt, ahol az arab tavasznak pozitív hatása volt, ahol sikeres végkimenetele volt a felkelésnek?

Bár 10 év eltelt, én azt gondolom, hogy nagyon korai lenne megítélni a helyzetet.

Magát az arab tavasz kifejezést az európai kultúrkörben találták ki, eredete az 1848-as „népek tavaszára” vezethető vissza. És a népek tavasza mikor győzött? Tulajdonképpen sehol sem győzött, sőt nálunk, Magyarországon egy háborúba torkollott. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kérdésre a válasz, hogy majd száz év múlva fog kitörni a demokrácia az arab térségben. De abból, hogy most mit látunk, és mi történik, nem tudjuk kitalálni, hogy mi lesz a későbbiekben.

Egészen más fejlődési utat bejáró térségekről és társadalmakról van szó. Bahreinben – erősen idézőjelbe téve – „rendet tettek”. Líbiában, Szíriában és Jemenben polgárháborúba torkolltak az események, így marad Egyiptom és Tunézia. Nagy kérdés, hogy Egyiptomot negatív példának írjuk-e le, a kérdés az, hogy milyen szempontból vizsgáljuk. Líbia Kaddáfi bukása után nagyon intő példa volt – annak idején ő maga fenyegetőzött azzal, hogy ha vele bármi történik, akkor „kinyílnak a pokol kapui”.

Az Európai Uniónak el kellett dönteni, hogy mi a fontosabb neki: ha a szomszédjában stabilitás van, vagy ha demokrácia? Nyilván a legjobb az lett volna, ha mindkettő, de mára jól látni, hogy a kettő közül a stabilitás a lényegesebb.

Miközben persze nyilvánvalóan nem adjuk – és nem is adhatjuk – fel az értékeinket. Ha így nézzük, Egyiptom egy stabil állam. Meg tudja akadályozni például a migráció keresztüláramlását.

Tulajdonképpen az ön kérdésére általában a nemzetközi sajtó Tunéziát szokta „mintagyerekként” emlegetni. De egy kollégám, aki Tunéziában dolgozik, épp nemrég mondta, hogy az ottaniak mára gyakorlatilag minden segítséget és finanszírozást az Európai Uniótól várnának. Fogalmazzunk tehát úgy röviden, hogy Tunézia látszik a legelőrébb lenni azon az úton, amit mi európai mércével szeretünk látni, jelenleg pedig stabilitás is van az országban, bár éppen most nagy tüntetések törtek ki, ahol 240 fiatalt letartóztattak.

Itt a választások során a különböző induló pártok meg tudtak egyezni az együttműködésről. Ezekben az időkben az egyik legnagyobb játékosnak a Muszlim Testvériség számított. Tunéziában az Ennahda (ott így hívják őket) vezetője hazatért, a parlamenti választásokon is jól szerepeltek, sőt – bár tudtak volna egyedül kormányt alakítani – meghívták a világi pártokat is a koalíciós kormányukba. 2016-ban a következő választásokon az Ennahda már kisebbségbe szorult. Itt az volt a kérdés – és véleményem szerint itt dőlt el, hogy Tunézia megmarad-e pozitív példának –, hogy az Ennahda hajlandó lesz-e ellenzékiségben politizálni. Hajlandóak is lettek volna (ezzel elvetve a radikalizálódás lehetőségét), de ekkor őket hívták be koalíciós kormányba. Tunéziában tehát a különböző világnézetű politikai pártok képesek voltak valamiféle kompromisszumra.

- Áttérve a másik végletre: Szíriában, Jemenben vagy Líbiában miért így alakultak a dolgok? Hogyan jutottak el ezek az országok az arab tavasztól a véres polgárháborúkig?

Szíriában az Aszad-kormány lényegében restabilizálta magát. Az ország esetében orosz, török és iráni jelenlétről szoktunk beszélni, de tegyük hozzá, hogy az USA és Nyugat-Európa nem sietett a helyszínre.

Tunéziában három nappal az elnök bukása előtt a franciák még csapatokat, katonákat ajánlgattak Ben Alinak a rend helyreállítására.

Ha őszinték akarunk lenni, nagyon nehezen tudjuk megmondani, hogy meddig támogassunk egy vezetőt a rend fenntartásában a felforgatókkal szemben. És mikor jön el az a pillanat, amikor egyértelműen a demokrácia mellé kell állni.

Mikor Ben Ali viszonylag hirtelen megbukott, a franciák elég rosszul érezhették magukat. Egyiptomban Obama elnök került nagyon nehéz helyzetbe. Az ő legfőbb szövetségese Mubárak egyiptomi elnök volt, és már sokan, sok helyről mondták neki, hogy ami Egyiptomban zajlik, az egy demokratikus felkelés, Mubárak pedig egyre vállalhatatlanabb. Amikor kiállt mögüle, akkor viszont a szövetségesei – például a térségben erős szaúdiak – mondták azt, hogy nem szép így cserben hagyni egy szövetségest.

Líbiában a franciák – ez az én véleményem – talán egy kicsit kompenzálni is akartak Tunéziáért. Az ENSZ hozott egy határozatot Líbiáról, ami szerint „a lakosság védelmében” avatkoztak be fölülről. Én azt szoktam mondani – ha szabad egy kis képzavarral élni –, hogy a francia gépek már ott álltak a líbiai légtér sarkában, és amint megjött a Biztonsági Tanács határozata, elkezdték a NATO-műveletet, amit egyébként az Arab Liga is támogatott. Enélkül szinte biztos, hogy Kaddáfi nem bukott volna meg. Ez azért érdekes a kérdés szempontjából, mert Líbia egy évig pozitív példának számított. 2012-ben választások voltak, amik különösebb gond nélkül lezajlottak, és az ország csak ezután ment el nagyon rossz irányba.

- Az imént szót ejtett a franciáktól, és én is át akartam evezni hazaibb vizekre. Mennyire húzható egyenes összefüggés az arab tavasz eseményei, és az általunk is megtapasztalt később migrációs helyzet közé?

Az ok-okozati összefüggés eléggé sokrétű. 2015 Magyarország és Európa ezen része számára azért volt érdekes, mert addig a fő migrációs útvonal egyáltalán nem itt húzódott. Sokkal inkább a Marokkó-Spanyolország-Franciaország vonalon, vagy a középső útvonalon, Líbia és Olaszország felé. Amíg Líbia egy erős államhatalom volt (és Kaddáfi alatt nagyon is az volt), addig ott nem, vagy csak korlátozottan lehetett átjutni – erről is szólt a korábban emlegetett „pokol kapui” kifejezés. Marokkót pedig innen „nem látjuk”, túl messze van tőlünk ahhoz, hogy a látókörünkbe kerüljön. A zavaros történetek – mint amilyen nagyrészt az arab tavasz is volt – két dolgot eredményeznek. Egyrészt maguk az államok migrációs szempontból kibocsátó országok lettek. Másrészt egy rövid idő elteltével ezek az országok nemcsak kibocsátókká váltak, hanem a zavarosban jól halászva keresztül mennek rajtuk más országokból indulók. Különösen akkor, ha – mint Líbia – évezredes közlekedési útvonalon fekszenek Belső-Afrikából a tenger felé.

Szíria hasonló történet. Ahol lőnek, onnan menekülnek az emberek, ez egyértelmű. De az is jól látszik, hogy Szíriából sokan a környező országokba, például Törökországba mentek, és számosan ott is maradtak. Pár éve láttam egy statisztikában, hogy az akkor Törökországban alapított kisvállalkozások egyharmadának volt szíriai háttere. Ez egyértelműen mutatja, hogy azok az emberek rövid távon nem terveznek visszatérni a hazájukba.

Mivel a szírek is többnyire száraz lábbal, Törökországon és a Balkánon át próbálták elérni Európát, ezért sokan olyanok is csapódtak hozzájuk, akik keletebbről érkeztek, különösen akkor, amikor Angela Merkel azt a kijelentést tette, hogy Szíriából mindenkit befogadnak.

Magam is hallottam a Nyugati Pályaudvar lépcsőjén olyan fiatalokat, akikről – egykori iráni szakos lévén – tudtam, hogy perzsául beszélnek, tehát egyáltalán nem szírek, hanem nagy valószínűséggel afganisztániak voltak.

A Máltai tanulmányok folyóirat online is elérhető tavalyi utolsó számában már megírtam a közel-keleti migrációról, hogy a térség egyszerre kibocsátó, tranzit, de befogadó is.

- Maga az Európai Unió mint nem túl messze lévő államszövetség hogyan vizsgázott az arab tavasz alatt? Volt dolgunk vele? Illetve mit tettünk az azóta eltelt időben?

Ez egy kétélű kérdés. Egyrészt az Európai Unió értékrendjében a humanitárius segítség eléggé jelen van. Másrészt viszont tagadhatatlan, hogy az Unió is egy olyan nyomásnak lett kitéve, ami korábban nem létezett. És ahhoz képest, hogy a vonatkozó magyar politikát akkor mennyien támadták, mára egyre többen mozdultak el hasonló irányba – csak a retorikában van nagy különbség.

Maga az Unió egységesen – legalábbis a menekültkérdésben – nem talált tökéletes megoldást. Egy Transit and Destination States in the European Union című projekt keretében vizsgáltunk tranzit- és célországokat. Ebben a Magyarországon élő nagyon kis létszámú muszlim közösség egyik vezetője azt mondta, azért jönnek ide, „mert Európa egy jó hely”. De nemcsak arról van szó, amire elsőre gondolunk, hogy Európa milyen sokkal gazdagabb hely, mint ahonnan érkeznek, hanem arról is, hogy Európában nem volt kiterjedt háború több mint hetven éve. Ez a befogadó nyilatkozatokkal együtt adott egy lökést ahhoz, hogy sokan úgy gondolják, megéri elindulni vagy rákapcsolódni a már úton levőkre. Az Unió „vizsgázásáról” nehéz összességében beszélni, de ismert, hogy vannak olyan uniós tagállamok, melyek már évtizedek óta küzdenek a bevándorlással. Pl. a franciák, akik már a 2015-ös válságot megelőző évtizedekben is rendszeresen, évről évre szigorították a bevándorlási szabályaikat, többek közt a „válogatott” bevándorlással.

N. Rózsa Erzsébet, Közel-Kelet szakértő

- Az arab tavasz idején Magyarországnak is jutott egy speciális helyzet: épp akkor töltöttük be először az Unió soros elnöki tisztségét. Volt valamilyen speciális feladatunk ebben a helyzetben? És mennyire tudtunk helyt állni benne?

Az volt az izgalmas akkoriban – és ez nem kevés problémát okozott –, hogy épp a miénket megelőző félév során született meg a Lisszaboni Szerződés, amely kivette a külpolitikát az elnökség kezéből, hiszen akkor alakult meg az Európai Unió kvázi-külügyminisztériuma, a European External Action Service. Innentől kezdve az elnökség maga önálló külpolitikát nem csinálhatott, ebben Martonyi János és az általa vezetett minisztérium nagyon határozott álláspontot képviselt. Martonyi akkor ment el az elnökség képviseletében bárhova külpolitikai ügyekben, ha erre őt felkérte az Action Service akkori vezetője, Catherine Ashton. Volt erre példa, emellett Martonyi és több más, magas rangú külügyi tisztviselő meglátogatott menekülttáborokat, például Egyiptomban és Tunéziában.

Egy igazi nagy sikertörténet volt akkor, amit érdemes felidéznünk. Líbiában, azon belül is Tripoliban az amerikai, a kanadai és az összes uniós követség bezárt, egyedül a Marton Béla vezette magyar nagykövetség maradt nyitva. És ezért minket kértek fel az unió tagállamainak, valamint az unió egészének képviseletére, az állampolgárok segítségére. Ez akkor volt különösen jelentős, amikor meg kellett szervezni az uniós állampolgárok evakuálását.

Olyannyira sikeresen vitte nagykövet úr ezt a feladatot, hogy amikor Magyarország átadta az elnökséget Lengyelországnak, Lady Ashton felkérte a magyarokat, hogy az év második felében is képviseljék az Európai Uniót.

- Összefoglalásképp: bár említette, hogy történelmileg még kevés idő telt el, valamit azért le lehet-e vonni tanulságképp az arab tavasz óta eltelt 10 évből?

Szerintem ami a legjobban látszik, hogy nem egy arab tavasz volt, hanem akár több is. Amikor arról beszélünk, hogy mi az a demokrácia: a legkezdetlegesebb formájában, a tüntetésekkel, a vezetők hatalomból való eltávolításával, valamilyen szintű változások elérésével ott és akkor ez a demokratikus átalakulás egy kicsit megmutatta magát. Igaz, a legtöbb helyen aztán nagyon másfele indultak el a dolgok. Hamar kiderült, hogy itt nem egyféle, és nem egységes fejlődés lesz, ahogy az is, hogy azok a száz éve meghúzott országhatárok, és az azóta külön fejlődő országok milyen sokat jelentenek: megvannak a saját érdekeik és saját fejlődési útjuk. És bár létezik sok hasonló probléma, az azok megoldásához vezető forgatókönyvek nagyon eltérőek. Hatása természetesen mindenütt volt, sok helyen a vezetők is jobban odafigyelnek a nép hangjára, a társadalmi problémák kezelésére – egyedül a végső kifutásban nem lehetünk biztosak.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Suhajda Szilárd felesége: Nem szeretném, hogy Szilárd testét lehozzák az Everestről
Legindi Tímea több okot is mondott, amiért úgy döntött, hogy a serpák a most induló akciójuk során ne hozzák le a férje holttestét. A nepáli hatóságok szeretnék megtisztítani a hegyet a sok hátrahagyott hulladéktól, és több holttestet is lehoznának.

Link másolása

Nem hozzák le Suhajda Szilárd testét a Mount Everestről - ezt özvegye, Legindi Tímea mondta el a Blikknek.

A magyar hegymászó 2023. májusában indult a 8848 méter magas csúcsra, de életét vesztette. Utoljára 23-án adott életjeleket magáról. A holttestét nem találták meg.

A nepáli hatóságok most úgy döntöttek, hogy megtisztítják a hegyet a sok szeméttől, hulladéktől, amit az expedíciók hagytak maguk után. A serpák feladatai között állítólag az is szerepelt, hogy öt alpinista testét is hozzák le. Suhajda Szilárd neve is felmerült, de felesége cáfolta, közölte, hogy erről szó sem lehet.

"Nem szeretném, hogy Szilárd testét lehozzák az Everestről, ez az én személyes elhatározásom és döntésem. Több ok is áll emögött. Egyrészt a keresés során nem találták meg a testét. Másrészt egy ilyen kutatóexpedíció nagyon nehéz, akik megpróbálkoznának vele, önmagukat is veszélybe sodorhatják"

- mondta a lapnak.

Hozzátette: ritka, hogy egy-egy hegymászó holttestét a családtagok megpróbálják lehozatni. Előfordult azonban, például, mikor egy amerikai mászó családja egy hagyatéki ügy miatt indított expedíciót. De ha nincs ilyen ok, vagy vallási meggyőződés, akkor felesleges bolygatni az ott elhunyt személy testét.

Egy ilyen küldetés szinte emberfeletti és nagyon veszélyes. Egy példát is elmesélt: korábban a Broad Peak (8051 méter) csúcs első magassági táborából – ez az alaptábor fölött elhelyezkedő első tábor – egy magatehetetlen hegymászó mentése – akiért több mint egytucatnyian indultak el – csaknem egy napba telt, ennyi idő alatt sikerült visszavinni az alaptáborba. És ez még nem is a csúcsrégióban történt.

A most útnak induló serpák fő feladata a hegy megtisztítása, ebben a nepáli hadsereg 18 katonája is segíti őket. 2019 óta 110 tonna hulladékot hoztak le a Himalájából. Az idei terv szerint 10 tonnányi szeméttől szabadítanák meg a hegyet. A legtöbb hulladék a táboroknál van, mert az expedíciók a felszereléseiket általában ott hagyják, így az üres, széltépte sátrak, oxigénpalackok fent maradnak.

A lap megjegyzi, hogy 2023-ban Suhajda Szilárd emlékére a Szemlő-hegyi barlang feletti parkban tartottak búcsúztatót. Özvegye idén várhatóan a közösségi oldalán emlékezik meg férje elvesztésének első évfordulójáról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán Magyar Péterről: A Fidesz helyében nem lennék annyira nyugodt, hogy ebből ők jól jönnek ki
Magyar Péter az elmúlt napokban bebizonyította, hogy vidéken is lehet aktivizálni az embereket. A Political Capital alapítója szerint Magyar furcsa keveréke a celebnek és a politikusnak, aki átveszi a Fidesz szimbólumrendszerét és retorikáját.

Link másolása

Békés után Baranya és Tolna településeit is végigjárta Magyar Péter, a Facebook oldalán a kampány minden percét élőben közvetítve.

Az eddigi országjárásán olyat mutatott fel, amit nagyon régen nem tudott ellenzéki párt elérni: tömegeket, vidéken.

A nem egészen három hónapja feltűnt politikus mára az egyik legnagyobb ellenzéki erő vezetőjévé vált, sőt, az Iránytű felmérése szerint ma már a TISZA Párt a leginkább támogatott ellenzéki párt. Mindeközben Magyar az EP-választásokra szintén rekordidő alatt olyan jelöltlistát állított, melyet bármelyik párt megirigyelhetne, ha a diplomák számát, a nyelvtudást és a szakképzettséget nézzük. A magyar belpolitikát fenekestül felforgató eseményekről Somogyi Zoltánnal, a Political Capital alapítójával beszélgettünk.

– Pécsen gyakorlatilag teljesen megtelt a Széchenyi tér Magyar Péter beszéde alatt, de máshol is sokan voltak rá kíváncsiak. Mennyire látszik ez profibbnak, mint ahogy elindult?

– Régóta azt halljuk a hivatalos ellenzéki erőktől, hogy vidékre nem érdemes menni. A propaganda megszállta a vidéket, ott nincs lehetőség.

Ehhez képest jön valaki, aki felborítja ezt az egészet, és azt mondja, hogy tessék, elmegyünk vidékre. És igenis érdekli a vidéket a politika, ott is vannak ellenzéki emberek, igenis, lehet aktivizálni az embereket.

Ez nagyon érdekes a Magyar Péter jelenségben, hogy megmutatja, igenis lehet így is politizálni. Annyira jól használja a különböző marketing elemeket, marketing technikákat, hogy ebből arra lehet következtetni, hogy profi, felkészült csapattal csinálja a kampányt.

– Ez a felkészült csapat a legnagyobb rejtély az egészben. Erről semmit nem tudunk hivatalosan. Vagy tudhatunk már valamit?

– Nem. De az biztos, hogy átgondolt tevékenység zajlik, és profi csapat van mögötte.

– Mégis, mi az ő titka? Mit csinál másként?

– Vannak azért sajátosságai. Például a bennfentesség. Az, hogy ő belülről jön, és ismeri ezt a világot, amiről beszél, és ez hitelesíti minden mondatát, hogy ő ott volt, meg ott van, és hallotta és látja az eseményeket. Ez alapvetően más dimenzió, mint az ellenzéki pártoké, akik mondhatnak dolgokat, de mondjuk amit mondanak, azok nem biztos, hogy hitelesek. Ha például bármelyik ellenzéki szereplő azt mondta volna, hogy Kocsis Máté és Dúró Dóra hetente egyeztet egymással, akkor az csak olyan keretben hangzott volna el, hogy ezt egy olyan valaki mondja, akinek fogalma sincs erről, csak megvádolja a kormányt, meg az ellenzékinek kikiáltott, kormánnyal együttműködő politikust. Viszont azzal, hogy Magyar Péter mondja ezt, akár így van, akár úgy, akár egyeztet egymással Kocsis Máté és Dúró Dóra, akár nem, hitelességgel tudja mondani. Hiszen onnan jön,

abból a világból jön, neki emlékei vannak arról, történetei vannak arról, így sokkal jobban elhiszik neki, amiket a kormányzat körüli dolgokról állít és mond.

Ő mindezt azzal hitelesíti, hogy ott volt, benne élt, benne volt, és ez nagyon nagy erő, ami neki megvan, és az ellenzéknek nincsen. Amikor Hadházy Ákos azzal jön elő, hogy „lebuktató” fotókat közöl Magyar Péterről, hogy tavaly a miniszterelnök feleségével és a MOL elnökével valamilyen közös partin volt, akkor azt nem érti meg, hogy pontosan ez az ereje Magyar Péternek, hogy ő ott volt és onnan jött. Ezzel nemhogy kritizálni nem lehet, de ez az, ami az emberek számára reményt ad, hogy az ellenséget, az ördögöt talán csak az tudja legyőzni, aki ismeri a technikáit, ismeri azt, hogyan dolgozik. És Magyar Péterben ez benne van.

Emellett valami egészen furcsa keveréke Magyar a celebnek, meg a politikusnak.

Ilyen típusú jelenséget nagyon régen láttunk, hogy valaki így vegye fel a vele szemben jövő kritikákat. Egyrészt építkezik belőle. Azt mondja, jó, kiplakátoltatok, rám költöttetek sok tíz-százmillió forintokat, akkor ezt használjuk úgy, ahogy az aikidóban, ahol a másik energiáját, erejét használjuk fel védekezésre. Alakítsuk át a mi erőnkké és a mi energiánkká. Megvádoltatok azzal, hogy női a napszemüvegem? Hát akkor elárverezem a napszemüvegemet! Lehet licitálni rá napokig. Ha bármilyen támadás éri, bárhonnan, nagyon egyszerűen vág vissza. Ha a kormányzati oldalról támadja valaki, annyit mond, hogy az milliárdos a másik oldalon. Nem cizellál, az egészet egyetlen egyszerű csomagba rakja bele. Azok próbálják őt elhallgattatni, akik az állami pénzekből milliárdosokká váltak. És ez az egyetlenegy üzenet pontosan elég ahhoz, hogy minden vele szembeni támadást a hívei, a tábora, az ellenzékiek úgy éljenek meg, hogy na igen,

nyilvánvalóan azért támadják, mert veszélyes, és nekünk az az ember kell politikusnak, aki veszélyes.

Az eddigi puhány ellenzékiségből elegük van, ami négyévente semmilyen eredményt nem hozott, és végre van valaki, aki nem puhány, hanem kemény, és nyilván azért támadják, mert veszélyes. „Na, ez a jó, nekünk ez kell” – mondja az ellenzéki szavazók egy jókora része.

– Magyar Péter a Fidesztől, tehát a fideszes technikákból is másolt valamit?

– Sokféle helyről lehet érezni a mintát. Akár Trump kampányát nézzük Amerikában, onnan is átvett, de ha a Fidesz kampányait nézzük, ezt a végtelenül egyszerű, lebutított, primitív kampányt, ugyanilyen eszközökkel vág vissza.

Végtelenül egyszerű, lebutított, primitív választ ad a vele szembeni támadásokra, meg az ország helyzetére, ami miatt ő politikussá vált, de akár a saját családi ügyére, akár a kegyelmi ügyre is nagyon egyszerű üzeneteket fogalmaz meg.

Emellett használja azokat a vizuális elemeket, amit a politikai marketingben, meg egyáltalán a marketingben technikaként tanítanak. Lásd például a platós autót, piros-fehér-zöldre festve. Átveszi a Fidesztől a szimbólumrendszerét. Eddig a Fidesz mondta azt, hogy ő mennyire nemzeti. Magyar Péter átveszi ezeket a szimbólumokat, és a legnagyobb természetességgel állítja be a magyar emberek ellenségeként a kormányt, akikkel szemben ő a magyarok érdekében akar kormányváltást elérni.

Tehát pont ugyanazon a területen mozog, ahol a Fidesz. Én a Fidesz helyében nem lennék annyira nyugodt, hogy ebből ők jól jönnek ki.

Most azt mondja a Fidesz, hogy csak az ellenzéknek árt Magyar Péter. A számokból sem ezt látom, de magából a politikából sem ez következik.

– Nemrég jött ki a Závecz Research-től egy mérés, egy másik pedig az Iránytű Intézettől. Ezek eléggé mást mérnek, akár a Fidesz népszerűségét nézzük, akár azt, hogy most Magyar Péter pártja vagy a DK a népszerűbb. Mi lehet ennek az oka?

– Egyrészt az, hogy Magyarországon a közvélemény-kutatásokat nem a legprofesszionálisabban végzik el. Ennél azért lehetne professzionálisabban kutatni. Németországban a kutatóintézetek általában tizedes számok között vitatkoznak, Magyarországon meg fél-egymillió szavazó nagyságrendű a tévesztés lehetősége. Mindezt úgy mondom, hogy az egyik kutatóintézet vezetője három évig tanított nekem kutatásmódszertant az egyetemen, és kiválóan tette ezt, a másiknak a vezetőjét is nagyon jól ismerem. Tehát én semmilyen rossz szándékot nem feltételezek róluk. Egyetlen egy dolgot igen, azt, hogy annyira kevés pénz van Magyarországon a közvélemény-kutatásokra is, hogy senki nem mer egy nagyon professzionálisan felépített közvélemény-kutató céget működtetni, ezért bizonyos szempontból vakrepüléseket vagyunk kénytelenek végrehajtani. Végül is

hitkérdéssé teszik, hogy például a legutóbbi két kutatás közül melyiket fogadjuk el.

Tehát az ellenzékiek is meg tudják találni maguknak azt a kutatóintézetet, amit el tudnak fogadni, és a kormánypártiak is egy másikat.

– És akkor itt van Magyar Péter, aki meg azt mondja, hogy 26 százalékon állnak.

– A két kutatás közül Magyar Péter is elővette azt, ami neki kedvezőbb, és azt mondta, hogy 26 százalékon állnak. Ha a Fideszt kérdeznénk, elmondják, hogy ők 50 százalékon állnak. Ezek ilyen szempontból politikai mondások, mindenki megtalálja a magának legjobb adatot, és azt mondja, hogy azon áll. Ez a kicsikre is igaz, akik néhány százalékon állnak, mindig találnak valami olyan kutatást, ami bejutást mutat, jó eredményt mutat, és akkor arra hivatkoznak. Igazából szerintem nincs ember, aki meg tudná mondani, hogy mi zajlik a magyar politikában.

Egy valamiben biztos vagyok, hogy Magyar Péter nagyon jól áll, az tuti. De neki, ha 16 százalékon állna, az is jó lenne. Ha 8 százalékon, az is.

És ha valaki 26 százalékra állítja be, akkor az is jó, hiszen pár hónappal ezelőtt nem is volt ismert, nem volt politikai tényező. Ilyen szempontból az ő elfogadottsága, ismertsége és népszerűsége példátlan.

– Teljesen szokatlan módon nyilvános pályázattal castingolt az EP-választásra, és elég impozáns csapat jött össze. Hogyan tudott pillanatok alatt ennyi valóban magasan kvalifikált embert összeszedni, akik ráadásul jól is kommunikáltak a bemutatkozójukban?

– Én azt a részét, hogy jelentkeznek emberek, még simán el tudom képzelni, mert ilyen helyzetre nagyon sokan jelentkeznek. De az idő nagyon rövid volt, ezért azt már nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy hogyan lehet ennyi idő alatt ennyi jelentkezést feldolgozni?

Az egész ott hibádzik, hogy biztosan nem volt idő arra, hogy a beadott jelentkezéseket tömegével fel lehessen dolgozni.

Ehhez képest pedig tényleg nagyon jók lettek a bemutatkozó videók. Nyilván maga az, hogy tessék pályázni, és pályázat útján az Európai Parlamentbe kijutni, ez egy nagyon jó marketing technika, ugyanakkor valljuk be, végtelenül populista is. De hogy is van az, hogy ő konkrétan azt mondja, hogy az Európai Néppártba igyekszik? Az Európai Néppárt azért mégiscsak egy politikai közösség. Impozáns jelöltekkel állt ki, de kipróbált emberek-e? Akik eddig nem politizáltak, hogy tudnak politikát csinálni, művelni, értik-e a politikai tevékenységet? Azt is azért érdemes egy kicsit lentebbről kezdeni. Persze ugyanakkor fantasztikusan jól néz ki ez a politikai megoldás. Üzenetnek egyáltalán nem rossz.

Ha esetleg előre fel voltak készülve, és tudták, hogy van 5-10 jó jelöltjük, akiknek előre megcsinálták a videóit, akkor bizony bebolondították a többi embert, de közben ezzel a bebolondítással egy óriási politikai marketingfogást végeztek.

Ha az igazi jelölteket ismerik, és azok jól fognak szerepelni, mert már kipróbáltak valamilyen területen, vagy valahogy közelebb vannak a párthoz, mint azt gondolnánk, akkor ez egy nagyszerű, ügyes húzás volt.

– Magyar azt is mondja, hogy ha elég jól szerepelnek, akkor előrehozott választást fognak követelni. Ezt közjogilag nehéz elképzelni. Vagy születhet olyan eredmény, hogy tényleg napirendre kerül?

– Közjogilag nem, de politikai értelemben igen. Megrendíthet egy kormányt a politikai népszerűségvesztés, az biztos. Feltéve, ha olyan ellenzék társul vele, amelyik ezt ki tudja használni. 2006-ban a Gyurcsány-beszéd, és utána az önkormányzati választás elvesztése megrendítette a Gyurcsány-kormányt, nem is tudott abból visszajönni. Az előrehozott választások követelése azért is érdekes, mert ezt Dobrev Klára egy hete üzente meg, és úgy tűnik, hogy Magyar inkább ebből a vitorlából akarja kifogni a szelet azáltal, hogy ő is felvállalja ezt a politikai követelést. Ettől teljesen függetlenül,

ha a Fidesz mondjuk 40 százalék alatt szerepel a választásokon, azaz a szavazók kevesebb mint 40 százaléka támogatná a Fidesz politikáját, az megrendítené Orbán pártját.

Nem mondom, hogy feltétlen előrehozott választáshoz vezetne, de az biztos, hogy megrendítő erejű lenne a Fidesz számára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk