Megkérték a szülőket, hogy a gyerekek ne nagyon kötődjenek személyekhez, mert Julika néni lehet, hogy elmegy
A Belügyminisztérium azt közölte portálunkkal, hogy eddigi adataik alapján a tanárok 99%-a elfogadta a státusztörvényt és marad. Ez pedig a minisztérium szerint azt jelenti, hogy "az oktatás megszervezése sehol nem veszélyeztetett." Azonban már 1% távozása is több mint ezer tanárt jelent, akiket november elejére pótolni kellene.
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos választmányi tagja azt mondja, ez nagyon nehéz feladat lesz. Az iskolák már most is mindent megpróbálnak, hogy betömködjék a lyukakat, eddig napköziben oktatók tanítanak alsósokat, alsós tanárok felsősöket, másod- és harmadéves egyetemistákkal szerződnek, akiket még helyettesíteni is beküldenek más osztályokba.
Szerintük a szülők akár bírósághoz is fordulhatnának, ha olyanokat küldenek be egy órát megtartani, akiknek nincs meg az ehhez szükséges végzettségük. De csak kevesen merik felemelni a hangjukat.
– Van-e olyan iskola, ahol komoly problémákkal kell majd szembenézni a státusztörvény miatt távozó kollégák miatt?
– Biztos, hogy van. Például tudok olyan pécsi iskoláról, ahol közölték a szülőkkel, hogy nem lesz napközi, mert
Azért alsósoknál ez elég jelentős probléma, ahol a szülők dolgoznak általában négy-öt óráig. Folyamatosan kapunk információt olyanokról is, hogy nem a megfelelő szakost osztják be.
– Akik bejelentettek távozási szándékukat, azoknak október végéig kell dolgozniuk. Azaz mindössze egy hónap van, hogy az iskolák találjanak valakit a helyükre. Ez az egy hónap mire lesz elég?
– Nem most kezdődött a folyamat, csak folytatódik. Megpróbálnak tanárképző szakokról behívni hallgatókat, nappali tagozatos hallgatókat, tehát nem az utolsó éveseket, és velük betömködni a lyukakat. Velük jogviszonyt is létesítenek, ami tényleg egészen elképesztő. Ezenkívül próbálnak nyugdíjasokat, meg mindenkit, aki él és mozog befogni, úgy is, hogy például teljesen jogsértő módon pedagógiai asszisztenseket raknak majd be délutánra, napközi foglalkozások idejére, pedig oda pedagógus végzettségűnek kell lenni. Illetve a napköziseket felrakják tanítani, a tanítókat pedig felrakják egészen nyolcadikig tantárgyi órákra tanítani. Középiskolákba felvesznek olyanokat, akiknek nincs mesterszakos diplomájuk. Tehát mindenféle lehetséges módon ez már beindult, csak
Most például meghívtak vendégelőadónak, hogy a hallgatóknak munkajogi kérdésekre válaszoljak. Már voltam két alkalommal így egyetemen, és mondtam nekik, hogy arról beszéljünk, ami őket érdekli, mert a munkajog az nagyon tág, azt nem lehet egy órában összefoglalni. Teljesen ledöbbentem, hogy nappali tagozatos hallgatók azt üzenték meg, hogy az eseti helyettesítésről szeretnének nagyon részletesen tudni. Meg is kérdeztem, hogy de már miért is? Hát ez egy nagyon kis szelete a munkajognak, miért pont ez érdekli őket?
– Milyen minőségű tanulmányokat lehet úgy folytatni, hogy közben aktív munkaviszonyban van egy másod-, harmad-, negyedéves hallgató?
– Ez így nagyon nehéz. Jószerivel így normálisan nem lehet nyilván felkészülni a pedagógus szakmára. Az igaz, hogy nagyon nagy gyakorlati tapasztalatra lehet szert tenni. De arról szól pont a nappali tagozatos tanulmányi időszak, hogy erre felkészül valaki, és nem így, vak vezet világtalant alapon beleugrik!
– A Facebook oldalukon felhívták a figyelmet arra, hogy egyes intézményekben megpróbálták a státusztörvény miatt távozni akaró tanárokat megfosztani az 1-3 havi végkielégítésüktől, ami jár nekik, ha ebben a két hétben egy nyilatkozattal hagyják ott az oktatást. Ez pontosan hogyan történt?
– Itt egy olyan elképesztő duma ment, hogy amit a PDSZ jogásza írt, azt ők nem fogadják el nyilatkozatnak, hanem helyette egy másikat kell aláírni. Abba meg bele van írva, hogy az illető tanár lemond. És ez azért trükkös, mert ebben az időszakban szeptember 15. és 29. között le is lehet mondani. Nem tilos, csak a lemondás egy másik jogi kategória. Ott két hónap lemondási idő van, és nem jár semmilyen végkielégítés. Tehát ha valaki egy ilyet aláír, utána azt mondják neki, hogy ne haragudj, miért tartod a kis kezedet? Hát lemondással szüntetted meg a jogviszonyodat, két hónapig még dolgoztatunk, és utána elmehetsz szépen. Ezt művelték elég sokan, és ezért is hívtuk fel a figyelmet az oldalon, beírtam a tagoknak a hírlevélbe is, hogy ilyeneket alá ne írjanak.
– Van olyan meghatározott létszámbeli minimum, ami alatt nem lehet iskolát működtetni? Vagyis megtörténhet, hogy valahol most annyi pedagógust mondott fel, hogy be kell zárni az iskolát?
– A jogszabályban az szerepel, hogy a tanulói időkeret, meg az osztályszámok alapján kell kiszámolni a szükséges pedagóguslétszámot. 2013-tól már így kellene a pedagóguslétszámot meghatározni, de a mai napig nem így határozzák meg, sőt
Ők nem így tartják nyilván a pedagóguslétszámot, hanem egyébként sehogy. Az intézmények folyamatosan lejelentgetik, hogy ilyen meg olyan működési zavar van, és akkor ők vagy adnak álláshelyet, amit be lehet tölteni vagy nem. Vagy azt mondják, hogy vegyetek fel óraadókat.
– Tehát van minimális létszám, ami alatt le kellene húzni a rolót.
– Igen. De nem foglalkoznak vele. Legalább kétévenként kellene hatósági ellenőrzést végezni. Ez a köznevelési törvény 34. paragrafusában van, de ez nem történik meg. Tehát ilyen értelemben még roló lehúzva nem lett, illetve hát nyilván, ha egy nem tetsző, olyan magániskoláról van szó, amit nem szívesen látnak, ott biztos, hogy alkalmazzák ezeket a rendelkezéseket, arra rárepülnek, és adott esetben megvonják a működési engedélyt. De tankerületi iskola esetében még soha nem történt ilyen.
– A szülők mit tudnak tenni ebben a helyzetben, hogyan lehet szülői oldalról kikényszeríteni minőségihez közelítő oktatást?
– Mielőtt elmondanám, elmondom azt, hogy mit mondtak nekem szülők, milyen tanácsokat kaptak az óvodavezetőtől. Az hangzott el az óvodai nevelési év indításakor, hogy arra kérik a kedves szülőket, próbáljanak meg a gyerekekkel úgy beszélni, hogy
Tehát mindenkivel legyenek kedvesek, aki éppen bejön a csoportba. Nem egy szülő telefonált nekem, hogy kaptak ilyen instrukciókat, hogy gyereknek ne legyen ennyire személyes kötődése az óvodapedagógus iránt. És ezt egyébként hallottam már tanító viszonylatban is, ami azért egészen elképesztő, hiszen a gyermek igenis kötődni szeretne, és kötődnie is kell ahhoz, aki tanítja. Szerintünk
Tehát ha azt tapasztalják, hogy a tanórákra olyan személyek jönnek be, akiknek az adott tantárgyból nincs meg a végzettségük, akkor forduljanak nemcsak a fenntartóhoz, hanem Aáry–Tamás Lajos ombudsmanhoz, vagy akár a bírósághoz. Erről joguk van információt kérni és kapni. Ez nem személyes adat, ez közérdekű adat, ezt igenis ki kell, hogy adja az intézmény. És persze csatlakozzanak olyan szülői szervezetekhez, amelyek már léteznek, ilyen a Szülői Hang vagy a Magyar Anyák, akik azért ezeket az ügyeket elég jól fel tudják hangosítani. Illetve az iskolán belül is szerveződhetnének, és akár tömegesen is. Írhatnának leveleket, nemcsak a tankerületi központnak, hanem a Klebelsberg Központ elnökének, a miniszternek, az államtitkárnak, Maruzsa Zoltánnak, illetve a sajtónak. Nagyon sokszor halljuk szülőktől is a panaszokat, és mindig kérjük, hogy a szülő álljon ki, mondja el, hiszen ő tudja közvetlenül, hogy mi történt. Ha csak nekünk mondják el, és tőlünk várják, hogy majd mi továbbítsuk, úgy nehéz lesz A-ról a B-re jutni.