"Meg kellene rázni magunkat és összefogni" - interjú az Oktatási Hivatalt kritizáló lánnyal
Megmozgatta az állóvizet Finszter Emőke kritikus Facebook-posztja. A vidéki középiskolás lány nyílt levelet írt az Oktatási Hivatalnak, melyben elpanaszolta, hogy robotot csinál a rendszer a diákokból, és elveszi a gyerekkorukat.
Szerinte a magyar diákok túlterheltek, és elege van abból, hogy az iskolai kötelezettségeken túl alig marad ideje másra. Emőke nem hibáztat senkit tanárai közül, inkább a rendszert okolja, ami szerinte irreálisan sokat követel tőlük.
A nagy visszhangot kiváltott Facebook-poszt nyomán megkerestük Finszter Emőkét, hogy részletesen is megkérdezzük mindarról, amit a nyílt levélben leírt.
"Egy győri kereskedelmi iskolába járok, nagyon szeretem, a tanáraim megértőek, és amennyire tudnak, támogatnak minket céljaink elérésében. Nyelvi előkészítős osztályba járok, ami azt jelenti, hogy első évben csak nyelvet tanultam kiegészítve heti egy matek, magyar, történelem órával. Angolt és németet tanultam magas óraszámban" - meséli nekünk Emőke, hol is tanul pontosan.
- írta a jövőbeli terveiről.
Hiába a 8 tanóra, azzal mindenki tisztában van, hogy a suli nem ennyit vesz el a diákok napjából. Be is kell érni az iskolába, haza is kell jönni. A budapestieknek is van, hogy minimum fél óra megy el az utazásra, de a vidéki iskoláknál ez fokozottan jellemző. Emőke elmesélte, eddig átlagosan 45 perc volt, míg beért a suliba, de év eleje óta van, hogy sokkal tovább tart, mert óriási a dugó az 1-esen.
Ahogyan Emőke is írta a posztjában, otthon is rengeteg időt kell tanulásra fordítaniuk a diákoknak.
"A posztban írtam, hogy egy diáknak 5 órát KELLENE tanulnia, hogy érthetően elraktározza az anyagot és ne felejtse el pár nappal/héttel utána. Természetesen ennyi időt nem fordítok rá, mert ez lehetetlen, ezt többször is kihangsúlyoztam."
Emőke kifejtette azt is, szerinte min kellene változtatni, hogy jobb, működőképesebb legyen az oktatási rendszer.
"Sok dolgon változtatnék, úgy gondolom rengeteg az olyan témakör, óra amelyeket le lehetne szűkíteni. A tananyag egyre csak bővül, a lehetőségeink pedig fogynak" - írta, majd hozzátette: szívesen tanul és a jövőben is szeretne tanulni, egyetemre készül, és azzal is tisztában van, hogy a szép jövőért küzdeni kell.
"De! Megtaníthatnának minket a fontos dolgokra, elmondhatnák a kevésbé fontosakat, de csakis a lényeges információkból kapnánk osztályzatot" - hozta fel példaként.
Emőke szerint azokra a tárgyakra kellene leginkább koncentrálni, amiből érettségizni fognak, a kémia, fizika és a tesiórák számát pedig csökkenteni kellene.
"A történelmet, a nyelveket, a magyart, a matekot és a szakmai órákat sorolom a rendkívül fontos órákhoz. Ha valaki kémikus, fizikus szeretne lenni, ő megtanulná az egyetemen például, vagy olyan iskolába menne. Mi pedig tényleg azt tanulnánk meg belőle, ami érdekes rész, illetve hozzátartozik az alapműveltséghez. A testnevelés órák számát is csökkenteném ötről háromra, hiszen rengetegen vagyunk diákok, akik iskola mellett járunk sportolni, és heti kétszer-háromszor van edzésünk."
- mondta.

Emőke posztjára alig egy nap alatt 14 ezer reakció érkezett, több mint 4 ezren osztották meg, és közel ezren szóltak hozzá. Sok kommentelő nem ért egyet a lány álláspontjával, azt mondják, nekik ugyanezen kellett keresztülmenniük. Vannak, akik azt írták neki, visszasírja még a középiskolás éveket, ha dolgoznia kell majd.
Emőke szerint azonban nem szabadna a 14-20 éveseket a dolgozó emberekhez viszonyítani.
"Az ilyen kommentekre annyit tudok mondani, hogy tudom, hogy dolgoznom is kell majd, az sem lesz jobb. De most diák vagyok, ezeknek kellene legszebb éveimnek lennie" - írta.
Arra, hogy sokan azt írták neki, "ők is keresztülmentek ugyanezen", azt írta, nem tudhatja pontosan, milyen volt régen a rendszer, de sok személytől azt hallja: évek óta romlik és romlik.
"Ezeket a kommenteket inkább nem véleményezném, mert nagyon úgy tűnik, ha nekik rossz volt régen, akkor mi is törődjünk ebbe bele, nehogy mi megpróbáljunk változtatni és egy egészségesebb rendszerben élni."
Emőke azt is leírta nekünk, ismerősei és iskolája révén sokat hallott már a külföldi oktatásról. Azt írta, nem állítja, hogy a mi országunkban a legrosszabb az oktatás, de a felmérések szerint az utolsó helyek egyikén kullogunk.
"Vannak rosszabbak is, de nem úgy kéne felfogni, hogy: »De jó! Nem mi vagyunk a lista végén!«, hanem összefogni, megrázni magunkat és azt mondani: ha lehetünk jobbak is, legyünk jobbak!"