BUDAPEST
A Rovatból

Budapest 16 év múlva: a jövő városát tervezi a BKK

Ha megvalósul az új közlekedés, egy másik város születik.


Elkészült a Balázs Mór-terv, ami Budapest közlekedésének fejlesztését vázolja 2030-ig. A terv készítői olyan városban gondolkodtak, ahol a lakosság 80 százaléka választja majd saját autója helyett a gyalogos, kerékpáros illetve közösségi közlekedést (a mostani 60 százalékkal szemben).

Ezt úgy érnék el, hogy a mostaninál modernebb, kényelmesebb és gyorsabb járművekkel lehetne utazni a városban. A jövő Budapestjén emellett a buszok szerepét egyre inkább a kötött pályás járművek veszik át, és a kerékpárosok is sokkal inkább otthon érezhetik magukat. Ha mindez megvalósulna, Budapest egy sokkal élhetőbb várossá válna, ahol a közlekedés hatékonyabb, gyorsabb, kényelmesebb - mindent összevetve lényegesen "emberszabásúbb" a jelenleginél.

1

A Széll Kálmán tér átalakításának látványterve, Forrás: BKK

3

Gyalogos híd a Duna felett, Forrás: Új Budapest Terv

De miből is áll a Balázs Mór-terv? A terv célul tűzi ki, hogy a közösségi közlekedésben használt járművek átlagos életkora a jelenlegi 25 évről 15 évre csökkenjen 2030-ig. Fontos célkitűzés az is, hogy 2020-ra a buszok 100 százaléka, a villamosok fele, míg a hévek egyharmada közlekedjen akadálymentesen.

Mivel a buszközlekedés mindent összevetve jóval drágább, mint a kötöttpályás, ezért főleg a villamos-, HÉV- és metróvonalak fejlesztése gyorsulna fel. Jelentősen növekedne azoknak a vonalaknak a száma, melyek átlépik a városhatárt, és átszállásmentes eljutási lehetőséget nyújtanak a belvárosig, a hálózati kapcsolatok révén a legalább 15 km hosszú vonalak száma megduplázódna.

BMT-33

A városi kötöttpályás hálózat fejlesztései révén jelentősen növekszik azoknak a vonalaknak a száma, melyek átlépik a városhatárt, és átszállásmentes eljutási lehetőséget nyújtanak a belvárosig, a hálózati kapcsolatok révén a legalább 15 km hosszú vonalak száma megduplázódik.

BMT-36nagy

A fejlesztéseket összefoglaló "nagy térkép"

BMT-271

Épül az 5-ös metró és a Danubius állomás

Ha a konkrétumokat vesszük sorra, akkor például a Kisföldalattit mindkét végén meghosszabbítanák: a belvárosban a Vigadó térig, a másik irányba pedig előbb Kassai teret, majd vagy Rákosrendezőt vagy a Csáktornya parkot érheti el.

A 2-es metrót összekötnék a gödöllői HÉV-vel, ami azt jelenti, hogy a HÉV a metróalagútban folytatná az útját, így átszállás nélkül lehetne eljutni a belvárosba. A 3-as metrót Káposztásmegyereig hosszabbítanák meg, ezt a részt a felszínen tenné meg. A térképen nem szerepel, hogy a Liszt Ferenc repülőteret is elérné, de a szövegben ezt a lehetőséget is felvetik.

A minden tervet alulmúló kihasználtságú 4-es metrót nem tervezik meghosszabbítani, viszont az 5-ös metró építése elindulna. Ez konkrétan azt jelenti, hogy ilyen néven a ráckevei és a csepeli HÉV-et kapcsolnák össze, és vezetnék be a belvárosba. A két HÉV-vonal a Rákóczi-hídnál találkozna, a föld alatt futna az Astoriáig, és a Kálvin térnél keresztezné a 3-as és a 4-es metró vonalát is.

BMT-57

BMT-59

A tervben lefektetett járműfejlesztési cél, hogy az akadálymentes járművel nyújtott szolgáltatások 2020-ra a villamos esetében 50 százalék, a hév szolgáltatásnál 33 százalék legyen, míg az autóbusz közlekedésben kizárólag akadálymentesen hozzáférhető járművek álljanak a Budapesten közlekedők rendelkezésére.

A csepeli HÉV déli végét is meghosszabbítanák a lakótelepek jobb kiszolgálása érdekében, a ráckevei HÉV pedig Pesterzsébeten a föld alatt haladna. A Rákóczi hídnál új vasútállomást építenének (Danubius állomás). Ezzel összekötnék az új metróvonalat, az 1-es villamost és a vasutat is.

Ez is lesz Budapesten 2030-ban?

A 100 oldalas dokumentum néhány érdekesebb momentumát az Index gyűjtötte össze, íme pár érdekesség a tervek alapján a jövő Budapestjéről:

- Új hidak: Három híd is vezetne a Csepel szigetre, és egy kötné össze Újpestet Aquincummal

- Gyalogos és kerékpáros hidak épülnének a Duna ágak környékén

- A Csepel szigetről vasúti alagút vezetne a városba

- A Hungária körúton belül kiépítenék az összefüggő kerékpáros hálózatot

- Olyan trolik közlekednének, amelyek vezeték nélkül is képesek megtenni köztes szakaszokat

2

Ilyen is lehetne a Rákóczi út, Forrás: Homologue

Fokozott "villamosítás"

A villamosfejlesztések közül említésre méltó, hogy az 1-es egészen Kelenföldig járna. A 42-es vonalának déli végét is megtoldanák a Havanna és a Gloriett lakótelepekig, és új villamosvonal létesülne a külső Bécsi útra, egészen az Aranyvölgyi vasútállomásig.

A fogaskerekű a Normafáig illetve a Széll Kálmán térig járna, és a 2-es villamost észak felé, a 3-ast pedig Angyalföldi hosszabbítanák meg, és új villamosvonal vinne Újpalotára is. A koncepció fontos eleme még a belvárosi villamosvonalak visszaépítése. A Lehel tér - Deák tér szakasz mellett a Keleti pályaudvar - Astoria szakasz is felkerült a térképre.

Az egyetlen gond a nagyszabású Balázs Mór-tervvel, hogy számításokat nem tartalmaz, így nem lehet tudni, mennyibe kerülne mindez. Arról pedig végképp nem tudni, honnan lenne rá pénz. De legalább terv van, méghozzá egész jó...

Ha örülnél, hogy megvalósulna a Balázs Mór-terv, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Malacok között kávézni? Budapesten már ezt is lehet! – a Minipig Caféban jártunk
Megnyílt Európa első malacos kávézója, a Minipig Cafe, ahol tizenhárom apróság társaságában lehet egy kicsit lelassulni. Mi is megnéztük őket.


A Minipig Cafe kávézó kétszintes: az alsó szinten egy hangulatos, dizájnosan kialakított tér fogad, ahol kávékat, üdítőket lehet rendelni, a galérián pedig az állatokkal lehet ismerkedni.

A malacok minnesotai törpemalac és vietnámi csüngőhasú keverékek, és jelenleg tizenhárman vannak.

Már az alsó, kávézó szint is tele van apró malacos utalásokkal, gondosan megkomponált részletekkel. Látszik, hogy nem egy gyorsan összedobott projekt, hanem egy tudatosan felépített élményhelyszín.

A tulajdonos pár egy japán utazás során találkozott hasonló koncepcióval, és mivel Európában sehol sem láttak még ilyet, elhatározták, hogy megcsinálják itthon.

Az ötleten 2023 novembere óta dolgoznak, és most végre megnyitották az ajtókat.

@szeretlekmagyarorszag.hu Mimimalac kávézó nyílt Budapesten! @MiniPig Cafe Budapest ?Paulay Ede utca 2. #budapest #program #minimalac #kavezo #minipig #cafe ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Így juthatsz be te is a malacokhoz

Ahhoz, hogy valaki találkozhasson a malacokkal, először időpontot kell foglalnia. Csak így lehet bejutni, spontán betoppanni nem lehet.

Érkezéskor a vendég először a földszinti kávézótérbe lép, ahol kap egy váltópapucsot, majd kézfertőtlenítés következik, és alá kell írni a házirendet, ami röviden, érthetően összefoglalja a szabályokat. Ezután lehet felmenni a galériára, ahol már várnak a malacok. Egy gondozó végig jelen van és segít eligazodni, megmutatja, hová ülhetsz, és mire figyelj a látogatás során.

Mivel a látogatás ideje alatt minden vendég egy fix helyet kap, a malacok szabadon dönthetnek arról, kivel szeretnének kapcsolatba lépni.

Nem szabad őket felemelni vagy utánuk szaladni. Ők választanak, ők közelednek, amikor kedvük tartja.

A törpemalacok egyébként kifejezetten kíváncsi, barátságos jószágok. Szeretik a simogatást, az emberek közelségét.

A látogatás után visszatérhetsz a kávézótérbe, ahol specialty kávé, teák, sütik és kényelmes fotelek várnak. Itt még jól ki lehet beszélni a fent szerzett élményeket.

Cím: 1061, Paulay Ede u. 2.

Nyitvatartás: hétfőtől vasárnapig 08:00 és 20:00 között

www.minipig.cafe

Fontos szabályok, időpont, jegyárak:

A látogatás csak előzetes online foglalással lehetséges, és előre is kell fizetni.

A jegyárak: felnőtteknek 6.500 Ft/30 perc, gyerekeknek 3.500 Ft/30 perc.

A fenti részre csak to-go pohárban szervírozott italokat lehet felvinni (malacbiztos tetővel).

Fotózni és videózni lehet, de csak vaku nélkül.

A látogatás 30 perces, utána a malacok pihennek mielőtt új csoport érkezik hozzájuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
A legjobb fotók az augusztus 20-i rendezvényekről - kevésbé hivatalos képeken a főváros az ünnepen
Fotósunk Budapesten járt körbe reggeltől, és készített képeket a légi parádétól a Duna-parti forgatagig.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2025. augusztus 20.



A tűzijáték előtt érdemes végignézni, milyen is volt a mai augusztus 20-a a fővárosban.

Fotósunk Budapesten járt körbe reggeltől, és készített képeket a légi parádétól a Duna-parti forgatagig:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Zebrák, Labubu és égbe szökő panelárak a 25 éves ARC kiállításon
Kilátogattunk a Bikás parkba. Nézd meg velünk a legjobb plakátokat! Mutatjuk a díjnyertes alkotásokat is.


Idén lett 25 éves az ARC közérzeti pályázat és kiállítás sorozata. És hogy mi történt 25 év alatt Magyarországon? A pénteken megnyíló 25. ARC óriásplakát kiállításon szereplő plakátok hol vicces, hol elgondolkodtató módon erre keresik a választ.

Mi is kilátogattunk a Bikás parkba. Nézd meg velünk a legjobb plakátokat!

“25 év alatt rengeteget lehet tanulni, fejlődni, változni. 25 év alatt 25-ször jobbá lehet tenni a világot. De 25 év alatt hova jutott Magyarország? Ez már az, amire 25 évvel ezelőtt gondoltunk? Vagy csak így adta ki? Lehetett volna jobb is, de csak ez sikerült? Többre nem futotta? Ennyike?”

– áll az idei fő pályázati téma, az „Ennyike?” leírásában. Bár most is lehetett szabadon választott témában pályázni, a kiállítás anyaga alapján minden munka jól rímelt a központi kérdésre is. S bár sok pályázó reagált a közelmúlt politikai botrányaira, a palakátok között sétálva nem tudtam volna megmondani, melyik alkotást nem a fő táma ihlette.

A 25 éves évfordulóra a pályázók több szülinapi plakátot is készítettek az ARC-osoknak. Például szülinapi bringót a plakátok idei témáira.

Már a korábbi években is sok plakát szólt az égbe szökő árakról, idén azonban feltűnően sok pályázat foglalkozott a mindennapi megélhetési gondokkal és az inflációval. A kedvencem az volt, ami egy fagyi árát hasonlította össze egy órányi munkabérrel.

Idén is bőven kapott kritikát a MÁV és az állami egészségügy. A plakátok emlékeztettek arra, hogy 25 év semmi sem változott:

Láttunk a vonatok késését parodizáló palátokat és műtőbe siető csótányokat is.

Kapta az ívet a családbarát politika is. A nők hátrányos helyzete mellett pedig idén sem mentek el szó nélkül a pályázók.

A NER-esek kiváltságos helyzetére, és a korrupcióra is sok plakát reagál. Több ezek közül viccesen, anti-hősnek állította be Orbán Viktort és holdudvarát, de Magyar Péter is megjelent a plakátokon.

...Karácsony Gergely pedig a plakátok között, hiszen idén is a főpolgármester nyitotta meg a kiállítást.

A pályázók nagy számban reflektáltak a közelmúlt politikai botrányaira. A plakátokon megjelent Hatvanpuszta és természetesen a Budapest Pride is.

A mesterséges intelligencia is feltűnt a plakátokon: egyesek viccesen ábrázolták, mások viszont a munkájuk elvesztésének félelmét is belevitték.

Díjazott plakátok

A legjobb alkotásnak járó díjat Gázamalac: Hol van Viktor? című alkotása kapta:

Második helyezett Kiss Bence: A pénzváltó és felesége című képe lett:

A harmadik helyezést Arthofer Márk: Beszavazó show című munkájával:

A legkedélyborzolóbb alkotás díját, a Borz díjat pedig Horváth Krisztián: Tudta? című műve kapta:

A Hammer Agency különdíját Pásztor Dániel: This is fine című pályamunkája nyerte el:

Az Ahang különdíjat Ibos Csaba: Mi című alkotása kapta:

Újbuda különdíját és a Civil szívvel díjat is Mátéfy Lili: Az első szabálysértésem című képe nyerte.

Az alkotások díjazása még nem ér véget. A közönségdíjazott alkotásra te is szavazhatsz a kiállítás végéig a képek alatti QR kód segítségével, vagy az ARC weboldalán.

Nekünk ezek voltak a kedvenceink:

A 25. ARC plakátkiállítást október 12-ig éjjel-nappal, ingyenesen nézheted meg a XI. kerületi Bikás parkban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Október elsején búcsúzik a Gellért fürdő
Szeptember 30-ig azonban érdemes még egyszer ellátogatni a fürdőbe, különösen a hétvégi programokra.


A főváros világszerte ismert fürdőinek és ezek építészeti értékeinek megőrzése érdekében a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) több évre szóló fürdőfejlesztési programot dolgozott ki. Ebben kiemelt szerepet kapnak műemléki védettség alatt álló történelmi fürdőink. A komplex felújítási program legmarkánsabb eleme az 1918-ban megnyitott Gellért fürdő.

A rekonstrukció a fürdő teljes bezárásával jár, így a Gellért már csak 2025. szeptember 30-ig fogad vendégeket, majd október 1-jétől ideiglenesen bezárja kapuit.

Miért vált időszerűvé a Gellért rekonstrukciója?

A több mint százéves fürdő legutóbb a hetvenes években esett át teljes felújításon.

Az eltelt ötven év után a leromlott alapinfrastruktúra és a felmerült statikai problémák miatt már elkerülhetetlen az átfogó megújulás, az építészeti, gépészeti és technológiai korszerűsítés.

A Gellért a társaság második legjelentősebb fürdője, így érthető, hogy értékét és jelentőségét tekintve is kiemelkedő a 20 milliárd forintos tervezett beruházási összeg. Ez országos szinten nézve is az egyik legnagyobb fürdőfejlesztésnek számít.

A gyógyfürdők közegéről annyit érdemes megemlíteni, hogy a termálvíz, a gőz, a medencék és terek előírások szerinti tisztítása, ehhez különböző vegyszerek használata igen erős terhelést jelent a berendezésekre, az eszközökre, mindenféle burkolatra és fémtárgyra vagy felületekre, sőt az épületre vagy akár az épület szerkezetére is. Mindezek fel is gyorsítják az állagromlás folyamatát, melyhez hozzájárul a műemléki fürdők iránti élénk érdeklődésből adódó kiemelkedően magas vendégszám is.

A Gellért szerelmesei számára csak az a kérdés, mennyi idő múlva kaphatják vissza kedvenc fürdőjüket

Visszatekintve az 1970-es évekbeli gyakorlatilag teljes felújításra, meglehetősen hosszú időt igényelt a folyamat. 1972-ben a pezsgő- és hullámfürdő hirtelen bezárásával kezdődött, és eltartott egészen 1983-ig, amikor a hullámfürdőt újra élvezhették a vendégek.

A most esedékes felújításhoz az előkészítés már 2023-ban elindult, és lépésről lépésre haladtak előre, míg most ehhez a fontos mérföldkőhöz, a fürdő ideiglenes bezárásához értek. 2025–2026-ban még számos feladat vár rájuk a kivitelezés tényleges megkezdéséig. Ezekhez már a fürdő átmeneti bezárása szükséges.

Meghatározó, sőt talán elsődleges, a történelmi örökség megőrzése érdekében az ikonikus szecessziós fürdő építészeti és művészeti értékeinek restaurálása.

Fenntarthatósági oldalról olyan megoldások szükségesek, melyek lehetővé teszik az energiahatékonyság növelését, a termálvíz és hőhasznosítás modernizálását.

A fókuszban változatlanul a vendégek kiszolgálása áll, és ez a bevétel, az eredményesség alapja is, így kiemelkedő figyelmet kell fordítani a vendégélmény új szintre emelésére új wellness- és élményfunkciók beépítésével, trendkövető (prémium) szolgáltatások bővítésével.

Felmerül a kérdés, mi lesz a Gellért fürdő vendégeivel a munkálatok idején. A hazai és külföldi látogatók jelentős része várhatóan a közelben található Rudas fürdőt választja majd, és bizonyára lesznek, akik a Széchenyi vagy Lukács fürdőt keresik fel.

A beruházás ütemterve alapján a Gellért kivitelezési munkái 2026 utolsó negyedévében kezdődhetnek meg, és várhatóan 2028-ban vehetik újra birtokba a vendégek a megszépült fürdőt.

Szeptember 30-ig azonban érdemes még egyszer ellátogatni a fürdőbe, különösen a hétvégi programokra, és magukkal vinni a Gellért-élményt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: