SZEMPONT
A Rovatból

„A lövésektől megmozdult az autó alattunk” – így menekítette ki a rokonait két bátor ukrán lány

Rokonaik egy ostromlott városban rekedtek, kilenc napja nem volt hírük róluk. A két lány keresztülvágott a háborús Ukrajnán, hogy biztonságosabb helyre vigyék őket. Íme a beszámolójuk.
Belicza Bea - szmo.hu
2022. március 20.


Link másolása

A két fiatal ukrán nő a megtámadott atomerőmű melletti városból, Zaporizzsjából indult a körbezárt Polohyba. Akkor már kilenc napja nem tudtak semmit egyikük anyukájáról és nagymamájáról, akik ott éltek. Az orosz támadások miatt az ostromlott városban elment az áram, és megszűnt a mobiltelefonos kapcsolat.

Amikor kihirdetik, hogy humanitárius folyosót nyitnak, vagyis kiengedik a civileket az ostromlott településről, akkor van, akit busszal próbálnak kihozni, de az is előfordul, hogy hozzátartozók mennek értük saját kocsival.

A lányok a 175 kilométeres utat egy nap alatt tették meg oda, és egy nap alatt vissza. Egy buszkonvojhoz csatlakoztak, mert úgy biztonságosabbnak tűnt. Útközben nagyon sok orosz ellenőrzésen kellett átesniük.

„Kitettünk az autóra feliratot, hogy civilek vagyunk, nem katonák. Van, aki azt írja ki, gyerekkel van, hogy ne támadják. Az oroszok kérik is, hogy aki nem harcol, tegyen fehér rongyot a visszapillantóra” – meséli Okszana.

Délelőtt 10-kor indultak, és két és fél óra múlva állították meg őket először az oroszok. Mindent átvizsgáltak, nincs-e náluk fegyver. Az ellenőrzőpontnál állt egy másik buszkonvoj is, utóbb tudták meg, hogy az Mariupolba tartott. Amíg álltak, tőlük nem messze elkezdték rakétákkal lőni a legközelebbi települést, Kamianskét.

"Körülbelül egy kilométerre lehettek tőlünk, és egy 10 kilométerre lévő falura tüzeltek, de olyan erős volt a támadás, hogy a kocsink beleremegett. Iszonyúan hangos és félelmetes volt. Körülbelül egy óráig tartott.”

Aztán lassan elindultak az autók. A Polohyba tartó konvojt, 5 buszt és 2 teherautót azonban nem engedték tovább az oroszok.

A civil kocsik mehettek, miután megnézték a papírokat, és alaposan átvizsgálták a csomagtartót. Így Okszanaék is elindultak, de megálltak a közelben, mert biztonságosabb lett volna a buszokkal együtt tovább menni. Azok azonban nem jöttek. Ekkor már fél négy volt, és sietniük kellett, hogy még az éjszakai kijárási tilalom előtt odaérjenek Polohyba.

„A Vaszilivkától Tokmak felé vezető úton több tucat leégett civil autót, buszt láttunk, és voltak összetört harckocsik, tankok is” - mondja Okszana. Ezt videóra is vették.

Kiégett tank
Tönkrement tank és kiégett busz

Az egyik orosz ellenőrzésen újabb forgalmi dugó volt, itt megint a mariupoli humanitárius konvoj állt előttük.

„A katonák kiszedték a tésztát, zabkását a civilek csomagjából, vagyis ellopták az ételüket.”

Tomaktól úgy tűnt, csecsen katonák ellenőrzik őket. Okszanáék nagyon sietni akartak, mert hatra kellett odaérniük. Az egyik katona megkérte őket, hogy várjanak egy picit, elszaladnak a cuccaikért, és mennek ők is Polohyba, vigyék el őket.

Az orosz katonák a helyi emberek elhagyatott házaiba költöztek be.

„A katona egy társával jött, beültek és elindultunk. Amikor megkérdeztem, hova valók, azt mondták, Szaratovba.”

A katonák nem mentek velük végig, mert a következő ellenőrzőponton több tucatnyi orosz állt az úton, és azonnal kiszállították Oksana váratlan utasait.

„Ezek a katonák szakállasok, vörös hajúak voltak, és akcentussal beszéltek, és a rajtuk lévő jelvények szerint Észak-Kaukázus régióból jöttek” – utal Okszana arra, hogy csecsenek lehetnek.

Kelet-Ukrajnában a nagyobb városokban - mint Harkiv, Donyeck, Dnyipro, Zaporizzsja – oroszul beszélnek egymással a lakók. Kisebb városokban fele-fele arányban használják az ukránt és az oroszt. „Anyanyelvem ukrán, de a munkámban és a barátaimmal oroszul beszéltem, eddig” - magyarázza Okszana, hogyan tudja ennyire jól megkülönböztetni még az akcentusokat is.

A lányokat továbbengedték. Sötétedés után értek Polohyba.

Három kilőtt kerekű autó fogadta őket. De odabent mindenkit életben találtak.

„A sógornőm anyja és nagymamája egészen az érkezésünkig csendben ültek a lakásban. Amikor nagyobb támadás volt, akkor pár napra lementek az óvóhelyre. Volt ennivalójuk, de vízért egy közeli kúthoz kellett járniuk. A szomszédaik is onnan vették a vizet 10 napig. Ekkor már sms-ben sem tudtunk velük kommunikálni, semmit nem tudtunk róluk.”

A házak között orosz harckocsikat láttak. Azért húzódtak meg ott, hogy az ukránok ne lőhessenek rájuk.

Hajnal 3-kor három robbanás ébresztette őket. Oksana szerint ezek nem voltak olyan hangosak, mint az ágyúk Vaszilivkában.

Kora reggel bepakoltak és fél kilenckor elindultak Zaporizzsjába. Újabb 19 orosz ellenőrzőpontnál állították meg őket.

„Tokmaknál egy hatalmas katonai konvoj ment el mellettük. Az egyik tank mozgás közben olajat is fröcskölt a szélvédőmre. Úgy tűnik, a katonai felszerelésük rossz állapotban van.”

Az oroszok előre szóltak, hogy a kamianszkei hidat időközben felrobbantották, de Okszanáék nem láttak más megoldást, arra mentek. Ott viszont kiderült, hogy a híd tényleg nem járható.

A helyiek megmutatták a kerülő ösvényt, de az tele volt aknával.

„Úgy döntöttünk, hogy nagyon óvatosan megyünk át az úton. Nagyon ijesztő volt. Ez volt a legijesztőbb helyzetek egyike. Láttunk civil házakat, utat is lerombolva.”

Utóbb tudták meg, hogy az oroszok az előző nap visszafordították a Polohyba tartó buszokat, teherautókat. A lerombolt hídon azonban ők sem tudtak átmenni, így a sofőrök, segítők gyalog mentek vissza Zaporizzsjába, hátrahagyva az adományokat.

A nehéz pillanatokhoz tartozott, amikor hatalmas katonai járművek torlaszolták el a kocsijuk útját, és nem lehetett tudni, tovább mehetnek-e.

„Én alapvetően nyugodt voltam az úton, de Sonia gyakorlatilag végig rettegett. Attól sem tartottam, hogy a két katona beült a kocsiba, de otthon gondoltam végig, hogy ők bármit megtehettek volna két lánnyal, és még csak büntetést sem kapnának”

- mondja Okszana.

Hazaérni volt a legnagyobb megkönnyebbülés.

„Nincsenek szavak, mennyire örültünk, hogy két nap után végre ukrán katonákkal találkoztunk.”

Okszana szerint a rokonok is megnyugodtak, hogy végre nagyobb biztonságban vannak. Nem akarnak elmenekülni Zaporizzsjából, úgy gondolják, a nukleáris veszély ellenére is jól meg van erősítve a város.

„Hiszünk a hadseregünkben és abban, hogy március végéig mindennek vége lesz”- mondja Okszana.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: