hirdetés

SPORT

Kijutott az Európa-bajnokságra a magyar labdarúgó-válogatott

A magyar válogatott a mérkőzés hajrájában, egygólos hátrányból fordítva, 2-1-re győzte le az izlandi csapatot a Puskás Arénában.
MTI, Címkép: MTI/Illyés Tibor - szmo.hu
2020. november 13.

hirdetés

A magyar labdarúgó-válogatott története során negyedszer kijutott az Európa-bajnokságra, mivel a pótselejtező csütörtöki döntőjében a hajrában fordítva 2-1-re legyőzte az izlandi csapatot a Puskás Arénában.

Bár a csapatok üres lelátók előtt vonultak a játéktérre, az egyik kapu mögötti szektor tetejére két magyar zászló közé a Szózat első két sorát feszítették ki, alulra pedig a "mindent bele!" feliratot a Puskás Arénában, amely kívülről a magyar nemzeti színekben pompázott a fényfestéstől.

A találkozó elején jobbára a vendégek vezettek támadásokat, az első védést is Gulácsi mutatta be, szerencséjére Palsson közelről éppen a kezébe fejelte a labdát egy szöglet után. Másodjára viszont hatalmasat hibázott a magyar kapus, aki szó szerint bevédett egy könnyen fogható szabadrúgást. Negyedóra elteltével felocsúdott a magyar csapat, a letámadás egyre jobban működött, így átvette a játék irányítását, de az első kaput eltaláló lövés az izlandi kapus ölébe hullott. Néhány perccel később Orbán fejese már jobban megdolgoztatta Halldorssont, aki azonban leért a rövid sarokra.

A szünetig hátralévő időben nem változott a játék képe, az izlandiak többnyire átengedték a területet és labdaszerzés utáni gyors ellenakciókra rendezkedtek be, így a magyarok lassú támadásépítéssel próbálkoztak. Mindkettőben volt veszély, egy ízben Botka mentett az utolsó pillanatban, de Gulácsinak is voltak védései, míg az izlandi kapu előtt Sallai és Holender is ígéretes pozícióból lőhetett, de mindkét kísérletet könnyedén védte az izlandi hálóőr, Szoboszlai szabadrúgása pedig nem sokkal kerülte el a jobb felső sarkot.

Fordulás után a szigetországiak egyre kevésbé jutottak el Gulácsi kapujáig, így a magyarok egyértelmű mezőnyfölényben futballoztak, a vendégek stabil védelmét pedig Szoboszlai sarkazása bontotta meg, ám Szalai Attila lövését így is blokkolni tudták a védők. Ezt leszámítva viszont a támadásokból hiányoztak az ehhez hasonló váratlan megoldások, emiatt a magyar csapat hiába birtokolta sokkal többet a labdát, ez helyzetekben nem nyilvánult meg. Ahogy telt az idő, úgy növekedett a nyomás az izlandi kapun, de a kulcspasszokba rendre hiba csúszott, így csupán az átlövési kísérletek jelentettek némi veszélyt.

hirdetés

Sokáig úgy tűnt, a hajrában sem sikerül felőrölni a vendégek védelmét, vagy rést találni rajta, mert a második félidőben komoly védésre sem volt szüksége az izlandi kapusnak, hogy megőrizze csapata számára a minimális előnyt.

Csakhogy előbb a csereként beállt Nego talált a kapuba, majd a hosszabbításban Szoboszlai kapufás gólt lőtt, ezzel a hajrában váratlanul a maga javára fordította a sorsdöntő találkozót a magyar válogatott.

A magyar csapat tagjai az üres lelátók ellenére mind a négy oldalra kirohantak "ünnepeltetni" magukat és még 15 perccel a lefújás után is a pályán énekeltek, táncoltak.

A négy éve nyolcaddöntős magyar válogatott története során először jutott ki kétszer egymás után a kontinensviadalra. A jövő nyárra halasztott Eb-n a németekkel, a világbajnok franciákkal és a címvédő portugálokkal szerepel majd azonos csoportban, utóbbi kettővel a Puskás Arénában csaphat össze.

A magyarok legközelebb vasárnap lépnek pályára, Szerbiát fogadják a Nemzetek Ligájában.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
SPORT

Rakonczay hat nap után feladta a rekordkísérletét, mentőhelikopterrel vitték szárazföldre

Teljesen egyedül, kísérőhajó nélkül próbálta meg egy állva hajtott deszkával átszelni az Atlanti-óceánt.
Fotó: Rakonczay Expedíciók - szmo.hu
2021. január 16.

hirdetés

Rakonczay Gábor hat nap után úgy döntött, hogy befejezi az evezést. A kétszeres Guinness-rekorder egy speciális deszkán állva evezte volna át az Atlanti-óceánt.

Gábor jól van, nem történt sérülés, vagy baleset. Az esemény részleteiről hamarosan beszámolunk. Köszönjük az eddigi szurkolást, és támogatást! - olvasható a Facebook-bejegyzésben.

A hatszoros óceánátkelő hajós egy saját maga által tervezett és épített, 5,5 x 1,5 méteres, merev testű SUP-pal teljesen egyedül, kísérőhajó nélkül próbálta meg teljesíteni a különleges expedíciót, amelyet 55-65 naposra tervezett.

Rakonczay Gábor az első olyan hajós lett volna a világon, akinek állva hajtott deszkával sikerül áteveznie az Atlanti-óceánt.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
SPORT

Elindult Rakonczay Gábor, hogy egy SUP-on átevezze az Atlanti-óceánt, be is jelentkezett már

Az is kiderült, hogy az extrémsportoló személyes holmiként csak a telefonját vitte magával. Mindvégig a szabad ég alatt lesz, aludni egy polifoam matracon fog.
Fotó: Rakonczay Expedíciók - szmo.hu
2021. január 10.

hirdetés

Mint azt mi is megírtuk, Gran Canaria szigetének déli partjáról vasárnap reggel elindult Rakonczay Gábor extrémsportoló, hogy egy speciális deszkán állva evezze át az Atlanti-óceánt.

Egy SUP-on állva szeretné átevezni az Atlanti-óceánt Rakonczay Gábor. A többszörös világrekorder vasárnap indult el a saját tervezésű és építésű SUP deszkáján a Kanári-szigetektől. Egyedül teszi meg az 5200 kilométeres utat, terv szerint 60 napot lesz vízen. A 39 éves extrémsportoló már rutinosan feszegeti a határait: 6 óceánátkelést, Antarktisz expedícót és utramaraton futásokat is kipipált már a listájáról.

Társa nem lesz az úton, egymaga vágott bele a kalandba. Személyes holmiként csak a telefonját vitte magával. Gábor mindvégig a szabad ég alatt lesz, aludni egy polifoam matracon fog. Az indulás után nem sokkal már a vízről jelentkezett be a közösségi oldalán:

"Hat után nem sokkal elég sokan voltunk a kikötőbe és minden szuper. Az időjárás is szuper, van egy gyenge légáramlat. Pont jól, ami segít eltávolodni a szigettől".

Szabó Norbert, stábtag elmondta: "Folyamatos észak-északkeleti szél és áramlat segíti Gábor útját, ami azt jelenti, hogyha gyakorlatilag nem evezne folyamatosan a SUP-on, akkor egy ilyen 150-200 nap alatt magától is átérne a túlpartra".

hirdetés

A SUP-ra több GPS készüléket is felszereltek, így bárki nyomon követheti Rakonczay Gábor útján az óceánon. A biztonságát szolgálja az is, hogy a hajóknak is így láthatóvá válik a monitoron.

Ő lehet az első magyar hajós a világon, aki szörfdeszkán állva szeli át az óceánt.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SPORT

Keleti Ágnes 100 éves: „Élek, jól élek, szeretek élni. Az egészség a lényeg, a születésnap nem fontos!”

Keleti Ágnes a legtöbb olimpiai éremmel (10) rendelkező magyar női sportoló, nemcsak a legidősebb élő olimpiai bajnok, hanem a legidősebb ötkarikás érmes is.
MTI, SZM, Fotók: MTI/Kovács Tamás - szmo.hu
2021. január 09.

hirdetés

Szombaton ünnepli 100. születésnapját Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornász, a Nemzet Sportolója, a világ legidősebb élő olimpiai bajnoka.

A születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen újságírói kérdésre azt mondta, ez az évforduló pont ugyanolyan számára, mint amikor 60 éves volt.

"Élek, jól élek, szeretek élni. Az egészség a lényeg, a születésnap egyáltalán nem fontos, csak a jó élet" - mondta jókedvűen Keleti Ágnes, akinek a napjai elmondása szerint jól telnek.

"Csak szép idő legyen" - kívánta születésnapja alkalmából a sportoló, akiről egész estés dokumentumfilm készül "Aki legyőzte az időt - Keleti Ágnes" címmel Oláh Katalin rendezésében, a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával.

Keleti Ágnes a legtöbb olimpiai éremmel (tíz) rendelkező magyar női sportoló, nemcsak a legidősebb élő olimpiai bajnok, hanem a legidősebb ötkarikás érmes is.

hirdetés

Az Újpesti Torna Egylet szerdán jelentette be, hogy az ötszörös olimpiai bajnokról nevezi el a közelmúltban felújított tornacsarnokát. Izraelben pedig, ahol a melbourne-i olimpia után telepedett le, róla nevezik el a szertorna-bajnokságot.

Végül az 1952-es helsinki olimpia meghozta a sikert a tornásznak, négy érmet is szerzett, ebből egy arany volt. Az 1956-os a melbourne-i olimpián további 4 aranyérmet nyert az akkor már 35 éves sportoló.

Az olimpikon pár éve még részt vett az izraeli Got Talent műsorban, ahol gond nélkül csinált egy spárgát, és a feje fölé emelte a lábát. A világhírű sportolót állva tapsolta meg a közönség, abszolút elvarázsolta őket a produkció.

Keleti Ágnes a Nemzet Sportolója, a magyar tornasport legeredményesebb versenyzője, 46 alkalommal nyert magyar bajnokságot, hétszeres csapatbajnok. Tarics Sándor halála óta ő a legidősebb magyar olimpiai bajnok is természetesen.

VIDEÓ: Ez volt egy 1953-as gyakorlata:

VIDEÓ: a 98. éves születésnapja

VIDEÓ: nemrég készült az otthonában:

FRISS VIDEÓ: az újpesti önkormányzat köszöntötte idén:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SPORT

Hogyan élhette túl Grosjean, hogy 220 km/órával a falnak rohant a kocsijával, ami kigyulladt?

Szinte csoda, ami történt, de valójában legalább négy nagyszerű találmány segített benne.
Címlapkép: Northfoto - szmo.hu
2021. január 05.

hirdetés

A Forma 1-es autóversenyek indulása óta eltelt 70 évben szinte természetes velejárói voltak a szőrnyű halálos balesetek. A két legnagyobb tragédia az osztrák Jochen Rindt és a brazil Ayrton Senna esete volt.

Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában szenvedett halálos balesetet, a világbajnoki koszorút már csak özvegye vehette át. A háromszoros világelső Senna 1994. május 1-én a San Marinó-i nagydíjon halt szörnyet (ugyanannak a versenynek az előző napi időmérő futamán az osztrák Roland Ratzenberger lelte halálát a lángok között). Amikor 1976. augusztus 1-én az akkor címvédő, később két további világbajnokságot nyerő Niki Laudát összeégve kimentették Ferrarijából, és az osztrák pilóta hat héttel később már újra versenyzett, mindenki csodáról beszélt.

A 21. században eddig csupán egyetlen Forma 1-es versenyzőnek kellett meghalnia: a francia Jules Bianchi 2014. október 5-én a szuzukai japán nagydíjon szenvedett baleset miatt vesztette életét.

Honfitársát, Romain Grosjeant november 29-én a bahreini GP-n érintette meg a halál szele, amikor 220 km/órás sebességgel egy falnak rohant, és autója pillanatok alatt lángba borult. A versenyző mégis szinte sértetlenül megúszta a borzalmas ütközést, és saját lábán szállt ki a kocsiból, de ezt nem csupán valamiféle „isteni gondviselésnek” köszönhette, hanem tudósok és mérnökök több évtizedes munkájának – írja a Wired

Gorsjean kocsijának jobboldali hátsó kereke már az első körben összeakadt Danyiil Kvjat kocsijának bal első kerekével, és emiatt a versenyautó kirepült a pályáról. A korlát, aminek nekirohant, egy olyan csupasz, hullámos acélszalag volt, amelyhez hasonlóak a polgári országutak mentén vannak. Megállította ugyan a kocsit, de 220 km/órás sebességhez képest túlságosan gyorsan, az autó csaknem 180 fokban megperdült, kettétört, széthasadt a tankja. A motorból kiáradó és az ütközésből támadt hő azonnal meggyújtotta az üzemanyagot.

A lángok mindent elborítottak, magát Grosjeant is. A mentők másodperceken belül a helyszínen voltak és akcióba léptek, hogy megmentsék a pilóta életét. Grosjean úgy bukkant elő a lángokból, mint egy főnixmadár, csupán kisebb égési sérülésekkel a kezén, lábán és könyökén, semmije sem tört el.

Egy ilyen esetnél a szerencse is sokat számít, de ennél sokkal többről volt szó. Grosjean már a kórházban is hálát adott a közelmúltban bevezetett Halo biztonsági gyűrűnek, amelyet a pilótafülke fölé helyeznek el és célja tompítani az ütközés erejét.

hirdetés

Ez egy szénrostokból készült erős szerkezet az úgynevezett „túlélő cella” fölött, amelyet a leginkább ütésállónak tartanak. A Halo minden bizonnyal megvédte Grosjean fejét attól, hogy nekivágódjon a szétszaggatott korlátnak. De életben maradását még legalább három élenjáró találmány is biztosította: fej- és nyaktámasztó rendszere, biztonsági hevederje és védőöltözete.

VIDEÓ: a szörnyű baleset

2001-ben Dale Earnhardt hétszeres amerikai NASCAR-bajnok fejét szó szerint leszakította az ütközés ereje. És bár az autósport irányítói általában nehezen fogadnak el új biztonsági intézkedéseket, Earnhardt rettenetes halála nyomán kénytelenek voltak belátni, hogy a bátorság, a sebesség megszállott imádata nem írja felül a fizika törvényeit. Ekkor született meg a Robert Hubbard által tervezett HANS (Head and Neck Support).

Ez egy lópata alakú merev gallér, amely rásimul a versenyzők vállára és amelyet szíjakkal erősítenek a sisakjukhoz. Mivel nincs sem az üléshez, sem magához az autóhoz kötve, a HANS együtt mozog a vezetővel, nemcsak biztonságot ad neki azzal, hogy a fejét rögzíti, hanem elegendő rugalmasságot is ahhoz, hogy észrevegye a pályán a váratlan eseményeket.

Hubbard már az 1980-as években dolgozni kezdett találmányán, ami először csak saját baráti körében terjedt el, Earnhardt balesete azonban megnövelte a népszerűségét, végül 2016-ban kötelezővé tették használatát.

De legalább ennyire fontos tényező volt az is, hogy Grosjean nem repült ki kocsijából.

Az ezzel kapcsolatos erőfeszítések egészen a második világháborúig nyúlnak vissza, és sokat köszönhetünk John Paul Stapp-nek, az amerikai légierő sebészorvosának, akit egykor „a Föld leggyorsabb emberének” neveztek.

Miközben a hadmérnökök megszállottan építették a hangsebességnél gyorsan repülőgépeket, nemigen törődtek a biztonsággal, és ez több tucatnyi berepülő pilóta életébe került.

Stapp célja egy olyan szerkezet megépítése volt, amely képes az emberi test lefékeződésével járó traumát a minimálisra csökkenteni. Csapatával a kaliforniai, majd új-mexikói sivatagban együléses „rakétaszánkókat” épített, amelyekbe egy-egy bábut ültettek. Minden teszthez másfajta hevedert használtak. Ha a teszt végén a bábu egyben maradt, Stapp maga próbálta ki a hevedert.

Egy alkalommal öt másodperc alatt 1017 km/órára gyorsult fel, vagyis gyorsabb volt, mint egy kilőtt puskagolyó. (Ezzel a teljesítménnyel került be a Guinness Rekordok Könyvébe). Egy tóba zuhant, össze-vissza törte magát, de a kísérletek folytatódtak. A csapat tagjai összesen 166 dokumentált „kilövést” hajtottak végre.

Végül megállapították, hogy az ember akár egy repülőgép lezuhanását is túlélheti, amennyiben a medencecsontját rendesen rögzítik és heveder tartja mindkét vállát.

Az öt részből álló versenyöv-rendszer – kettő a vállakon, kettő megfeszíti a medencét, és egy a lábakat rögzíti – évtizedeken át alapfelszerelésnek számított. Az elmúlt években egy hatodik, néha egy hetedik hevedert is hozzátettek, de továbbra is a medencére és a vállakra összpontosítottak. És mindez Stapp eredményeinek köszönhető, aki később az átlagautókba épített biztonsági öv lelkes szószólója lett.

Grosjean balesetének nézőit alighanem a tűzcsóva döbbentette meg leginkább, amelynek közepéből a francia versenyző kilépett. Hogy ezt megtehette, nagyban köszönhető a wilmingtoni DuPont vegyipari cég kutatójának, Wilfred Sweeny-nek, aki 1961-ben kezdett szénből, hidrogénból, nitrogénból és oxigénből álló polimer szálak összefűzésével kísérletezni. Ezekről kiderült, hogy így együtt tűzállóak.

Ez volt az alapja a ma Nomex néven ismert ruházati anyagnak, amelyet 1967-ben szabadalmaztattak, de azóta is folyamatosan fejlesztik. Alig két évvel ezután már ez mentette meg a később Forma 1-es világbajnok Mario Andretti életét az Indy 500-as versenyen.

Előnye, hogy egyrészt nagyon magas hőfokot kibír, másrészt miután a lángokat eltávolítják, nem ég tovább, nem is olvad, hanem önmagától kialszik rajta a tűz. Ezen múlt, hogy Grosjean szinte sértetlenül elhagyhatta lángba borult kocsiját. Ma már az autóversenyzők 95%-a ilyen ruhát visel.

De ez még nem minden. Grosjean Nomexszel erősített AlpineStars ruháján a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által megállapított szabványnak megfelelően még olyan vállpántok is vannak, amelyekkel ki lehet húzni egy pilótát a kocsironcsból, eszméletvesztés esetén. Terveznek hozzájuk olyan légzsebeket is, amelyek kitágulnak a hőség hatására, és ezzel egy további hőkorláttal veszik körül a vezetőt, hogy késleltessék az égést. Még a reklámcímkékhez használt fonalakat is tesztelik előzetesen, hogy azok se olvadhassanak bele a pilóta bőrébe.

Romain Grosjean szörnyű, de mégis szerencsés kimenetelű balesete emlékeztethet bennünket azokra az áldozatos munkát végző kutatókra, fejlesztőkre, akik nem csupán a versenysportot, hanem a mindennapi közlekedést is biztonságosabbá tették.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: