KÉK HÍREK
A Rovatból

A föld ötödik legmagasabb csúcsára indul Klein Dávid és Suhajda Szilárd

Áprilisban kezdődik a Magyar Makalu Expedíció Nepálban, a cél a 8463 méteres csúcs megmászása.


Fél évvel ezelőtt zárult sikerrel az Eseményhorizont csapatának legutóbbi expedíciója: Suhajda Szilárd első magyarként ért fel a 8611 méteres K2 csúcsára, oxigénpalack használata nélkül.

Klein Dávid és Suhajda Szilárd azóta új kalandra készül, a fizikai, stratégiai és mentális felkészülés már hónapok óta folyik. A két hegymászó a Makalu 8463 méteres csúcsát veszi majd célba. A feladat – bár önmagában is komoly célnak számít – mérföldkő lesz 2021-es palack nélküli Everest expedíciójuk előtt. A Magyar Makalu Expedíció keretében a csapat április elején utazik Nepálba.

A Himalájában három „leget” szokás emlegetni: a legveszélyesebb Annapurnát, amelyet Klein Dávid mászott meg első magyarként 2016-ban, a legnehezebb K2-t, amelynek csúcsán Suhajda Szilárd állt 2019-ben, és a legmagasabb Mount Everestet, amelyet még nem mászott meg magyar állampolgárságú hegymászó oxigénpalack használata nélkül.

Dávid és Szilárd célja, hogy 2021-ben együtt álljanak az Everest csúcsán, előtte azonban a 8463 méteres Makalura készülnek, amely számos kihívást tartogat számukra.

2013 óta mászik együtt Klein Dávid és Suhajda Szilárd – az Eseményhorizont csapat két hegymászója – és 2016-ban indultak először együtt nyolcezres hegyre. A magyar hegymászás történetének utolsó két – nyolcezres hegyen végrehajtott – első magyar megmászást e páros hajtotta végre. A hegymászók 2019 szeptemberében megkezdték a mentálisan és fizikai felkészülést, hogy az idei, valamint a jövő évre tervezett expedíciójuk során maximális teljesítményt nyújtsanak majd.

“A feladat hatalmas: 8600 méter felett, oxigénpalack nélkül egy teljesen új dimenzióba lépünk be. Ez a létezés határmezsgyéje.

2014-ben 8700 méteren fordultam vissza. Szilárd idén fenn állt, palack nélkül, a K2 8611 méteres csúcsán. Rajtunk kívül a ma élő magyar hegymászók közül csak Ács Zoli barátunk volt hasonló magasságban pótlólagos oxigén nélkül. (Erőss Zsolt és Várkonyi László sajnos már nincsenek köztünk.) Tudjuk mire készülünk, így most, a felkészülés során, mindent darabjaira szedünk - edzéstervet, stratégiát, a mentális felkészülést - és mindezt igyekszünk úgy újra összeállítani, hogy eddigi legjobb eredményeinkhez hozzá tudjuk rakni a hiányzó 239, illetve 150 métert. Olyan expedíciót kell megvalósítanunk, olyan stratégiát kell követnünk a felkészülés során és a hegyen is, ami maximalizálja a siker, és minimalizálja a tragédia esélyét. A Makalu - bár tiszteletet érdemlő komoly, önálló cél - de egyben az új stratégiai elemek próbája is” - mondta el Klein Dávid.

A Makalu a Föld ötödik legmagasabb csúcsa, amely a Mount Everesttől 19 km-re található a kínai-nepáli határon.

1955 májusában egy francia expedíció tagjai jártak először a legmagasabb pontján, a magyarok közül pedig elsőként - és eddig egyedüliként - 2008-ban Erőss Zsolt érte el a csúcsot. A négyoldalú piramist formázó hegyet a technikásabb, nehezebb (és magasabb) nyolcezresek közé szokás sorolni. A Makalu hírhedt meredek lejtőiről, valamint éles gerinceiről, ráadásul a csúcs előtti utolsó szakasz is kimondottan technikás mászást igényel. A Magyar Makalu Expedíció csúcsmászása május végén, június elején várható.

Az expedíció alaptábora 5600 méteres magasságban helyezkedik majd el. Az alaptábor elérése után kezdetét veszi a magashegyi akklimatizáció és a táborlánc kiépítése: az egyes akklimatizációs körök során Dávid és Szilárd az alaptábor felett kisebb táborokat épít majd ki. A táborokban élelmet, sátrat hagynak hátra és a táborlánc kiépítése során szervezetüket is hozzászoktatják a ritkább légkörhöz. Várhatóan 3-4 ilyen akklimatizációs kört hajtanak majd végre. A csúcsmászás napján a legfelső táborból indulnak majd, és ide, vagy egy alsóbb táborba térnek vissza.

Dávid és Szilárd az eddigieknél is erősebb edzéstervvel készül a Makalu megmászására. Céljuk, hogy együtt álljanak a Föld ötödik legmagasabb pontján alig több, mint három hónap múlva, majd teljes erőbedobással a Mount Everest csúcsának elérésére koncentráljanak.

Az Eseményhorizont programot Klein Dávid hívta életre 2002-ben, Suhajda Szilárd pedig 2016 óta tagja a csapatnak. Céljuk a hazai hegymászás és a „tiszta” (oxigénpalack nélküli) mászás ügyének szolgálata, himalájai expedíciók szervezése, valamint az egészséges életmód és a mozgás fontosságának közvetítése.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Tragédia Leányfalun: halálos baleset történt egy kertben a vihar után
Egy férfi a saját udvarán dolgozott a viharkárok eltakarításán, amikor végzetes baleset érte. A kiérkező mentők már csak a halálát tudták megállapítani.


Szörnyű baleset történt Leányfalun, a település északi részén, egy kis utcában. Egy férfi feltehetően a viharban kidőlt fát próbálta feldarabolni saját kertjében, amikor leesett a létráról és a helyszínen életét vesztette - számolt be a Leányfalu Vöröskő Önkéntes Tűzoltó Egyesület.

A helyi tűzoltók a közösségi oldalukon osztották meg a szívszorító történetet. Mint írták: egy lakossági bejelentés alapján ők értek ki elsőként a helyszínre, de egyértelmű volt, hogy már nem tudtak segíteni a bajba jutott férfin.

„A kiérkező mentőszolgálat munkatársai is csak az elhalálozás tényét tudták megállapítani” - közölték.

Az egyesület a bejegyzés végén részvétét fejezte ki az elhunyt hozzátartozói és barátai felé.

A Katasztrófavédelemhez kedden késő délelőttig hatezernél is több bejelentés érkezett, jórészt a hétfőn kitört viharokkal összefüggésben. A vészhelyzetek, kárelhárítások több mint a felét délutánra felszámolták, de jelenleg is megfeszített erővel dolgoznak az ország több száz helyszínén.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KÉK HÍREK
A Rovatból
Drámai pillanatok az M7-esen: két gyerek ült a hátsó ülésen, miközben hatalmas fa zuhant a család autójára
A szakadó esőben araszoltak a sávelhúzás miatt a Balaton irányába, amikor hirtelen óriási robajjal rájuk dőlt egy hatalmas fa. Csoda, hogy épségben megúszták a balesetet.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 08.



Csodával határos módon nem lett nagyobb baj abból, hogy egy autóra dőlt egy hatalmas, korhadt fa az M7-es autópályán a hétfői vihar során. Az autó az azóta feloldott sávelhúzás miatt a leállósávban haladt, amikor hatalmas robajjal rájuk zuhant a fa, írja a BpiAutósok.hu.

„Az M7-es autópályán haladva, az útjavítások miatt a leállósávban haladva egy óriási korhadt fa zuhant a kocsinkra a tegnapi viharban. Szerencsére nem esett bajunk. Remélem a mögöttünk haladóknak sem” - írta az ijesztő felvétel mellé az autós portál olvasója.

„Miután megálltunk úgy döntöttünk, hogy két kisgyerekkel a hátsó ülésen, a nagyobb baleset elkerülése érdekében inkább tovább haladunk, így a következő pihenőnél álltunk meg és mértem fel a károkat, valamint felvettem a kapcsolatot a pálya üzemeltetőjével”

– tette hozzá a pórul járt sofőr.

A drámai felvételt itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
Szörnyű tragédia az M1-esen: egy gyerek és három felnőtt halt meg Biatorbágynál
A baleset helyszínére tíz mentőegységet, köztük mentőhelikoptert és gyermekrohamkocsit is riasztottak.


Három felnőtt és egy gyermek meghalt, három gyermeket pedig életveszélyes sérülésekkel szállítottak kórházba, miután az M1-es autópályán Biatorbágynál baleset történt kedden délután – közölte az Országos Mentőszolgálat az MTI-vel.

Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR-vezetőjének tájékoztatása szerint a helyszínre tíz mentőegységet, köztük mentőhelikoptert és gyermekrohamkocsit is riasztottak.

A balesetben egy gyermek és három felnőtt meghalt, három gyermeket helyszíni életmentő beavatkozások, állapotstabilizálás után életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.

Az Útinform azt írta: az M1-es autópályán, Biatorbágy térségében egy kamion és egy személyautó ütközött össze a 23-as kilométernél kedd délután.

A balesethez mentőhelikopter érkezett, ezért a Budapest felé tartókat megállították, a rendőrök a 27-es jelű Zsámbék csomópontban kiterelik a főváros felé tartó járműveket az autópályáról.

A torlódás a csomópont előtt 10 kilométeres. Az ellenkező, Hegyeshalom felé vezető oldalon korábban a mentésre érkezett jármű a belső sávot foglalta el, a sávzárás abban az irányban már megszűnt, de 6-7 kilométeres a torlódás, és a további nézelődés miatt várhatóan nem fog gyorsan feloszlani.

A katasztrófavédelem honlapja szerint a baleset következtében öt ember beszorult a járműbe, őket a tűzoltók feszítővágó segítségével emelték ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Borzalmas tragédia: repülőgép hajtóműve szippantott be egy embert Bergamóban
A harmincas éveiben járó férfi a kifutópályán futott pillanatokkal a tragédia előtt. A hatóságok szerint a férfi nem utas vagy repülőtéri dolgozó volt.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 08.



Tragikus baleset történt a bergamói Orio al Serio repülőtéren: egy férfi életét vesztette, miután egy guruló repülőgép hajtóműve beszippantotta, írja az AIRportal.hu.

A spanyol Volotea diszkont légitársaság Airbus A319-100-as gépe épp felszálláshoz készült, úticélja a spanyolországi Asturias repülőtér lett volna. A gép hajtóműve gurulás közben szippantotta be a repülőtér területére illetéktelenül bejutó, harmincas éveiben járó férfit, aki a hatóságok szerint sem utas, sem repülőtéri dolgozó nem volt.

A férfi a forgalmi előtéren és a gurulóúton rohant a repülő felé. A hatóságok megpróbálták megállítani, de nem tudták megakadályozni a tragédiát.

Az eset miatt a repülőtér 10:20 és 12:00 között nem fogadott járatokat. Ez idő alatt az olaszországi Bergamóba tartó gépeket más közeli repterekre – Milánóba, Veronába és Bolognába – irányították át.

A repülőtér üzemeltetője azt közölte, hogy „a repülőtér egyik gurulóútján történt probléma miatt kellett leállítani a forgalmat”. A hatóságok vizsgálják az eset körülményeit.

Az esetről videót is posztoltak már az X-en:


Link másolása
KÖVESS MINKET: