SPORT
A Rovatból

„6 autó a rajtrácson, 14 a boxban!“ – 20 éve zajlott a Forma-1 történetének legbotrányosabb futama

A Michelin gumiszállító csapatai bojkottálták a 2005-ös USA Nagydíjat, aminek hosszútávú következményei is lettek. A képeket és videókat visszanézve csak Palik Lászlót tudjuk idézni: „hát, elég buta cucc!”


A 2004-es Forma-1-es USA Nagydíj a magyar autósport-rajongók számára örökké emlékezetes marad: ezen a futamon szerezte meg nyolcadik helyével Baumgartner Zsolt Magyarország első, és mindmáig egyetlen pontját a technikai sportok legfelső kategóriájában. Ki gondolta volna, hogy az egy évvel később megrendezett, következő indianapolisi nagydíj nem kevésbé lesz érdekes – ámde ezúttal nemcsak a magyaroknak, hanem az egész világnak, és nem egy örömteli, hanem sokkal inkább egy botrányos esemény miatt.

A két verseny közös főszereplője Ralf Schumacher. A német pilóta 2004-ben a versenyen a pálya utolsó, döntött kanyarjában súlyos balesetet szenvedett, ami miatt abban az évben később több futamot is ki kellett hagynia. Egy évvel később (immár a feljövőben lévő Toyota pilótájaként) az egyik pénteki szabadedzésen ugyanabban a kanyarban ismét elszállt az autója, és megint óriásit esett.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Ezúttal azonban teljesen egyértelmű volt az ok: a kocsira feltett Michelin abroncsok nem bírták a legendás Indianapolis Motor Speedway ováljából lekanyarintott pálya kihívásait, és egyszerűen megadták magukat. Ráadásul nem ez volt az első panasz rájuk: az edzéseken többször felmerült, hogy a világhírű gumimárka termékei egyszerűen nem elegek a több mint 9 fokban megdöntött utolsó kanyar jelentette megpróbáltatásokhoz. Ez teljes mértékben bebizonyosodott, amikor a Ralf Schumachert elővigyázatosságból helyettesítő brazil Ricardo Zonta szintén defektet kapott.

Ekkoriban két gumiszállító biztosította az abroncsokat a Forma-1-ben: a fent említett Michelin hét, míg a japán Bridgestone három istállót látott el gumikkal. Sztorink szempontjából ez azért érdekes, mert a 2005-ös konstrukciók egyértelműen jobban kedveztek a francia cég partnercsapatainak, így például erre az évre lépéshátrányba került az akkor már öt éve egyeduralkodó Schumacher-Ferrari páros. Szintén nem elhanyagolható információ, hogy – épp a Ferrari dominanciája miatt – ettől az évtől betiltották a verseny közbeni kerékcserét (kivéve az esős versenyeket), ami szintén menthetett volna a Michelin-csapatok helyzetén.

Felmerülhet persze a kérdés, hogy a Michelin miért számolta el magát a gumival, és miért nem jelentett gondot a pálya állapota a Bridgestone-nak. A két fő ok versenykör nem sokkal korábbi újraaszfaltozása, és főképp az, hogy a japán gumimárka az amerikai sorozatokban történő folyamatos jelenléte miatt sokkal több tapasztalattal rendelkezett Indianapolisról.

Több, utólag egyértelműen vicces és bizarr megoldás is felmerült a probléma kiküszöbölésére. A csapatok például szerettek volna egy gumikból felállított új lassítót a pályára, erről azonban a Forma-1 akkori ura, Bernie Ecclestone hallani sem akart. Véleménye szerint ez egyrészt sportszerűtlen lett volna a tökéletesen működő Bridgestone gumikkal felszerelt csapatokkal (köztük a Ferrarival) szemben, másrészt belátható, hogy a szigorú biztonsági szabályok mellett működő F1-ben nehezen lett volna megoldható egy ad hoc módon felállított, mégis biztonságos lassító. A maga szokásosan keresetlen módján meg is jegyezte:

a Michelin miért nem hozott normális gumikat?

Egy másik javaslat az volt, hogy a versenyt bonyolítsák le a felállított lassítókkal, de az ne számítson bele a világbajnoki pontversenybe. Érdekes módon ez a javaslat nem talált teljesen süket fülekre, a Michelin csapatainak azonban többfrontos harcot kellett vívniuk. Viszonylag könnyen boldogultak a két kisebb Bridgestone-gárda, a Jordan és a Minardi esetében, akik hajlandóak lettek volna kompromisszumokra. A Ferrari azonban addig győzelem nélkül állt a szezonban a hetedik verseny után, és érthetően nem szívesen mondtak volna le az egyértelműnek tűnő első győzelem lehetőségéről. Az istállóknak ezen kívül meg kellett (volna) győzniük a Nemzetközi Autómobil-szövetséget (FIA) is. Egy biztos:

szombaton és vasárnap délelőtt mindenki abban volt érdekelt, hogy megoldást találjanak, és a futam korrektül elrajtolhasson.

Az időmérő edzés komolyabb problémák nélkül lezajlott. Ott az első rajtkockát (a Toyota csapat történetében először) az olasz Jarno Trulli szerezte meg – nem elhanyagolható információ, hogy Michelin-es autóval. A legjobb Bridgestone-osok (Michael Schumacher és Rubens Barrichello Ferrarijai) az 5. és 7. helyről indultak.

Az már a rajt előtt érezhető volt, hogy a feszültség tapintható – főleg, mivel az utolsó információk szerint nem tudott létrejönni megállapodás a csapatok és az FIA között, ennek ellenére a kocsik mégis felálltak a rajtrácsra.

Ami azonban ezután következett, történelmi botránynak számított a sportágban:

a bemelegítő/felvezető kör végén 14 autó a boxba hajtott, és mindössze a 6 Bridgestone-csapat állt fel a rajtrácsra.

Mindez így nézett ki (ahogy Palik László a közvetítésben fogalmazott, „elég buta cucc”):

Fotó: Christopher Lee/Getty Images

Ahogy maga a verseny is az volt. Miután a Ferrarin kívül csak a sereghajtó Jordan és Minardi csapat autóin voltak a japán márka abroncsai, nem volt kérdés a vörösök első (és egyébként szezonbeli egyetlen) győzelme. Az viszont elképesztő látvány volt, ahogy a szerencsétlen hat autó szánalmasan körözgetett a világ egyik leghíresebb pályáján, a legendás Indy 500-as futamoknak (részben) otthont adó Indianapolis Motor Speedwayen.

Talán nem meglepő, hogy a kamera viszonylag gyakran mutatta a középső és lefelé mutató hüvelykujjukkal üzenő nézőket, akik a verseny egy pontján annyira bedühödtek, hogy poharakkal és más hulladékkal dobálták a pályát. Szerencsére baleset ebből nem történt.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images

Ahogy másból sem, sőt technikai probléma sem tizedelte (helyesebben: hatodolta) a mezőnyt, így mondhatni papírforma született. Michael Schumacher megszerezte az év egyetlen ferraris győzelmét, csapattársa, Barrichello második lett, míg tőlük jócskán (konkrétan egy kör hátránnyal) lemaradva 3. helyen végzett a jordanes Tiago Monteiro. Ezt a nevet jobban ismerhetik azok, akik követik a túraautózás világát: a portugál pilóta később a többszörös bajnok Michelisz Norbert csapattársa is volt. Nem csoda, hogy – csonka futam ide vagy oda – a hétvége kevés nyerteseinek egyikeként Monteiro vígan locsolta a pezsgőt a dobogón.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Egy ilyen versenynél természetesen nem elhanyagolható az utózönge sem. Mivel a csapatok szabályt szegtek azzal, hogy nem vettek részt a futamon, komoly esélye volt annak, hogy valamilyen büntetésben részesülnek, ami akár a világbajnokság állását is befolyásolhatja. Bár először bűnösnek találták őket, végül júliusban felmentő ítélet született, így a bajnokság nagyobb gondok nélkül folytatódhatott. Év végén azonban eltörölték az amúgy is sokat kritizált kerékcseretiltást, 2006 végén pedig a Michelin is távozott a Forma-1-ből. (Azóta minden évben csak egy gumiszállító adja a csapatok abroncsait: 2010-ig a Bridgestone, míg 2011 óta a Pirelli.)

A nézők végül kártérítést kaptak az FIA-tól, sőt a szervezet felajánlott 20 ezer jegyet a következő évi futamra azoknak, akik hoppon maradtak a 2005-ös versenyen. Ennek ellenére talán kevésbé meglepő, hogy két további indianapolisi látogatás után végül a Forma-1 egy időre elfordult az USA-tól (vagy az USA az F1-től, nézőpont kérdése). A mezőny legközelebb 2012-ben tért vissza az Egyesült Államokba, de akkor már az újonnan épített austini versenypályára, Texasba. És ha úgy tetszik, a sportág és Amerika kapcsolata is happy enddel zárult: 2017-ben a tengerentúli Liberty Media vette meg a Formula One Groupot, és mára már három amerikai versenyt is rendeznek az országban.

Végezetül álljon itt a botrány magyar közvetítése Palik Lászlóval és Czollner Gyulával, benne olyan klasszikus mondatokkal, mint „ahogy Karthikeyan ütni fogja Alberst, ezen fogunk őrjöngeni Gyulával!” vagy „akkor az időjárásról fogunk beszélni – hosszan”:

(Akinek végtelen mennyiségű ideje van ilyenre, a teljes futamot ITT nézheti meg.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Izomból behúzott egyet a szurkolónak a Zalaegerszeg kosarasa - azonnal kirúgták a játékost
A hazai szurkolók a harmadik és negyedik negyedben folyamatosan kritizálták a csapatot. Az ütés után a társak az öltöző felé kísérték Jericole Hellemst, akinél elszakadt a cérna.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 31.



A Zalaegerszeg pénteken újra kikapott a férfi kosárlabda NB I alapszakaszában: hazai pályán 90–83-ra nyert a Kaposvár. A ZTE jól kezdett, a nyitónegyedet négy ponttal hozta, utána viszont a vendégek átvették az irányítást, a második félidőben végig ők vezettek, írja a M4 Sport honlapja.

A zalaiaknál kedden távozott Sebastjan Krasovec vezetőedző. Erre a meccsre Bencze Tamás szakmai igazgató és Baki Gergely készítette fel a csapatot.

A harmadik és a negyedik negyedben a szurkolók élesen bírálták a játékosokat. A lefújás után a kosarasok a drukkerekhez mentek. Az M4 Sport felvételei szerint

Jericole Hellems megütött egy őt bíráló szurkolót, csapattársai ezután az öltöző felé kísérték.

A mérkőzés utáni sajtótájékoztatón Bencze Tamás megbízott vezetőedző azt mondta, nagyon szomorú, hogy ilyen megtörténhet. Jelezte, elfogadják a kritikákat, de ez csak egy játék, és ami a végén történt, nem megoldás. „Hiszem, hogy ennek egy olyan ünnepnek kell lenni, ahol a családok és mindenki jól érzi magát. Tudjuk, mindenki nyerni szeretne, nem babra megy a játék és a győzelem számít, de nem juthatunk ide, ami a meccs végén történt.”

Nem sokkal a meccs vége után a zalai klub a Facebookon jelentette be, hogy a történtek után menesztik a szurkolót megütő játékost.

„A mai, Kaposvar elleni mérkőzés után egyik játékosunk, Jericole Hellems megütött egy szurkolót. Ez egy olyan sportszerűtlen cselekedet, ami mellett klubunk nem mehet el szó nélkül.

Ezért a mai nappal, azonnali hatállyal a játékos szerződését felbontjuk" - olvasható a klub szűkszavú közleményében.

A ZTE hat meccs után egy győzelemmel és öt vereséggel áll.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
Az osztrák belügyminiszter szerint nem igaz, amit Szijjártó Péter mondott: a pirotechnikázó futballhuligánok miatt állt meg a Fradi-vonat
Gerhard Karner levélben tette helyre a dolgokat, miután a magyar külügyminiszter botrányosnak nevezte, hogy a magyar szurkolók vonatát megállították a határnál.


Gerhard Karner osztrák belügyminiszter határozott hangvételű levélben utasította vissza, hogy Ausztria belépési tilalmat rendelt volna el a Ferencváros szurkolói ellen néhány hete – írta a Blikk. A miniszter szerint

az osztrák rendőrséget azért hívták a hegyeshalmi határra, mert a magyar területen közlekedő különvonaton a szurkolók pirotechnikai eszközöket vittek magukkal és többször is használták azokat, emiatt a vasúti társaság nem tudta garantálni a biztonságos továbbhaladást Salzburg irányába.

Karner egyenesen felszólította Szijjártó Pétert, hogy tartózkodjon a félretájékoztatástól. „Kérem, hagyjon fel azzal az állítással, hogy Ausztria megtagadta a belépést, mert ez egyszerűen nem igaz” – fogalmazott az osztrák belügyminiszter.

A diplomáciai üzengetés azután kezdődött, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter „felháborítónak és botrányosnak” nevezte a történteket, és úgy vélte, az osztrákok miatt nem haladt tovább a vonat. A magyar külügy be is kérette a budapesti osztrák nagykövetet az ügyben. Ezzel szemben

Karner mostani levelében kifejezetten megköszönte a magyar hatóságok gyors együttműködését, és hangsúlyozta: a magyar rendőrség határozott fellépése akadályozta meg, hogy „egyértelműen erőszakos futballhuligánok” megzavarjanak egy békés mérkőzést.

Október 23-án több mint 500 fradistát szállító különvonatot állítottak meg a hegyeshalmi határállomáson. A szurkolók a Red Bull Salzburg elleni Európa-liga-mérkőzésre tartottak. A történtek okáról már akkor is eltérő vélemények jelentek meg. Míg a magyar kormány az osztrák felet tette felelőssé, több osztrák orgánum a belügyminisztériumra hivatkozva hamisnak nevezte a vádakat. Szerintük a mozdonyvezető tagadta meg az utazás folytatását, mivel a vonat megrongálódott. A járat közlekedtetésére szerződött cég közlése szerint pedig biztonsági okokból, tűzveszély miatt nem engedték tovább a szerelvényt.

A pályán végül a Ferencváros örülhetett: a csapat 3-2-re győzött a Salzburg ellen.

További forrás: Krone


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Megható sorokkal búcsúznak a magyar ökölvívók Süllős Gyulától
Süllős Gyula fiatalon ismerkedett meg az ökölvívással, később édesapja példáját követve a magyar ökölvívósport és a fiatal magyar ökölvívók lelkes támogatója volt.


A Magyar Ökölvívók Szövetsége is búcsúzik a kenyai légi szerencsétlenségben elhunyt Süllős Gyulától és családjától.

A MÖSZ volt alelnöke családjával, többek között, gyermekeivel utazott azon a repülőn, amely kedden lezuhant Kenyában.

„Mély megrendüléssel értesültünk, hogy tragikus hirtelenséggel, életének 44. évében elhunyt Süllős Gyula, a Vasas SC ökölvívó szakosztályának elnöke, a Vasas SC elnökségi tagja, a Magyar Ökölvívók Szövetsége korábbi alelnöke és a magyar ökölvívás megbecsült tagja, elkötelezett támogatója.

Süllős Gyula fiatalon ismerkedett meg az ökölvívással, melynek mindig nagy tisztelője volt. Később édesapja példáját követve a magyar ökölvívósport és a fiatal magyar ökölvívók lelkes támogatója volt.

A Kovács „Koko” István által irányított Magyar Ökölvívók Szövetsége „osztozik a család fájdalmában”, Süllős Gyula emlékét szívükbe zárva megőrizik.

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
„Uramisten! Ég veled barátom!” – Megrendülten búcsúznak a Szeged-Veszprém meccsen elhunyt technikai vezetőtől
Dobozi Ivántól egykori játékosok és szurkolók is megrendülten búcsúznak. A tragédia beárnyékolta a kiélezett bajnoki rangadót, aminek a végén kegyeleti okokból nem ünnepelt a győztes csapat.


Sokkolta a hazai kézilabdatársadalmat Dobozi Iván tragédiája. A szombat délutáni Szeged-Veszprém (31-32) rangadó során a Pick Arénában hirtelen rosszullét következtében elhunyt a hazai férficsapat technikai vezetője. A klub honlapja szerint a 68 éves korában életét vesztő Dobozi 37 esztendeje dolgozott az egyesületnél.

A klub sportigazgatója, Nagy László a lefújás után a pályán sportszerűen figyelmeztette a vendégcsapat játékosait, hogy a történtek miatt ne ünnepeljenek. A győztes Veszprém kézilabdaklubja szerint így is tettek, ezt érezték az egyetlen helyes útnak.

A szörnyű hírt a hazai csapat Facebook-oldalára is kitették, azóta özönlenek a részvétnyilvánítások.

„Uramisten! Ég veled barátom! Rengeteg közös élmény marad a szívemben!” – írta az egykori világválogatott veszprémi Éles József.

„Ivukám. Egész pickes pályafutásom alatt itt voltál mellettem. Mellettünk. Mindig számíthattunk rád a nap bármelyik órájában. Soha nem foglak elfelejteni Ivukám” – posztolta Bajusz Sándor, a klub egykori válogatott átlövője.

A Győri Audi ETO női kézilabdacsapata is osztozik a fájdalomban: „Fogadjátok őszinte részvétünket!” – írt üzenetet a klub. Ismerősök és ismeretlenek, egykori játékosok és szurkolók is részvétüket fejezik ki.

A veszpremhatosfal.hu oldal is elköszönt:

„Keserédes győzelem... egy ilyen tragédia árnyékában nem is igazán lehet örülni ennek a győzelemnek. Őszinte részvétünk Dobozi Iván, a Pick Szeged technikai vezetőjének egész családjának, a klubnak, a csapatnak és mindenkinek, aki szerette...”

A szegedi együttes közölte, hogy vasárnap délelőtt 10 órától gyertyagyújtással búcsúznak Dobozi Ivántól a Pick Aréna főbejáratánál.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: