KULT
A Rovatból

10 döbbenetes bírósági ügy, amit a Harry Potter robbantott ki

Sokan próbálnak hozzáférkőzni Harry Potter húsosfazekához, ha kell, elképesztő módszerekkel.

Link másolása

Napjaink egyik leghíresebb márkája kétségtelenül a varázslófiú. Könyvek, filmek, színdarabok, játékok, játszóparkok főszereplője. A Harry Potter-filmek 7,2 milliárd dolláros kasszasikere, és a még ennél is nagyobb, 7,7 milliárd dolláros bevétel a könyvekből rövid idő alatt a leggazdagabb brit állampolgárrá tették a szerzőt, J.K. Rowlingot, megelőzve Sir Richard Bransont és magát II.Erzsébet királynőt is.

De ahová a pénz megy, ott pereskedés is van. A szégyentelen csalóktól az elvakult rajongókig számtalanul próbáltak bejutni ebbe a pénzcsináló gépezetbe. A Listverse szedte össze a Harry Potter-biznisz 10 bírósági ügyét a megkérdőjelezhetőtől a legaljasabbig.

1.Nancy Stouffer

Nancy Stouffer amerikai írónő először 1999-ben hallott Harry Potterről, két évvel az első könyv megjelenése után és rögtön el is szörnyedt. Rowling nem csupán szemérmetlenül ellopta tőle a „muglik” kifejezést, hanem az ő egyik könyvének hősét, Larry Pottert nevezte át - állította. Stouffer karakterei egy kis könyvsorozatban szerepeltek, amelyeket az írónő az 1980-as évek végén gyermekfoglalkozásokhoz írt. Csak kettő készült el belőlük, de egyik sem került forgalomba, így a Harry Potterrel való hasonlóságokat a legnagyobb jóindulattal is csak "majdnem egybeeséseknek" lehetett nevezni.

Az egyikben, a Rah és a muglik legendájában szerepelt egy apró, szőrös mutáns faj, akiket mugliknak hívtak és akik sosem lettek nagyobbak 51 cm-nél, és méheken lovagoltak. A Larry Potter és legjobb barátja, Lilly egy színező könyv volt egy fiúról, aki azért volt szomorú, mert szemüveget kellett hordania.

Stouffer 2001-ben létrehozott egy új kiadót, amelynél újra megjelentette könyveit N.K. Stouffer néven, majd beperelte J.K. Rowlingot. Az angol írónő ügyvédei azonban gyorsan lezárták az ügyet, mert Stouffer nem tudta bizonyítani igazát, sőt, még csaláson is fogták: a könyvében ugyanis a Potter név csak egy bekezdésben szerepelt, méghozzá más betűtípussal, mint a könyv többi része, és ezt a betűtípus a 80-as években még nem létezett. Ugyanezt állapították meg a „muglik” esetében. Végül Stouffert 50 ezer dollárra bűntették.

2. Willy, a varázsló

Állítólag Rowling áldozatául esett Adrian Jacobs Willy, a varázsló című története. A szerző már 12 éve halott volt, amikor örökösei 2009-ben pert indítottak azon a címen, hogy az írónő számos elemet ellopott ebből a könyvből A tűz serlegéhez. A vélt "lopott" elemek között volt egy varázslóverseny, ahol a résztvevőknek ki kell menteniük egy túszt félig emberi, félig állati lények fogságából. A Harry Potterben sellők szerepelnek, a Willy-ben pedig kenguru kentaurok. Ez a per is eredménytelenül zárult le 2011-ben.

3.Az eBay és az eKönyvek

Az eKönyvek nagy találmányai a könyvkiadásnak, hiszen általuk a világ minden tájára gyorsan eljuthat bármely olvasmány. A probléma csak az, hogy nagyon könnyű bárki számára egy számítógéppel könyvpéldányokat gyártani és ezrével eladni őket anélkül, hogy komolyabb befektetésre lenne szüksége, mint például a nyomtatás, vagy a szerző engedélye. 2004-ben Rowlingnak éppen ilyen gondja támadt a Baazee.com-mal, az eBay indiai fiókjával. A Baazee maga nem gyártott eKönyveket, de lehetővé tette számos felhasználójának, hogy tároljanak kalózpéldányokat a Harry Potter-sorozatból. Rowling lehetőséget adott a Baazee-nak, hogy önként tüntesse el ezeket a nem engedélyezett eKönyveket oldaláról, ha nem akarja, hogy erőszakkal távolítsák el a kalózkiadványokat. Az indiai cégnek nem volt sok választása...70560357_ed641da851_z

4. Harry Potter és Bao Zoulong

A Tűz Serlege a Sötét Nagyúr visszatérésével ért véget, és a rajongók lélegzet visszafojtva várták a folytatást, az ötödik kötetet, amelynek első bekezdésében Harry Potter azon gondolkodik, hogy miként mossa le arcáról a ráragadt krémes süteményt. Csakhogy ez egy 2002-es kínai hamisítvány volt, amelyet a nyugati média tévesen félrefordított: Harry Potter és a leopárd útja a Sárkányhoz címmel harangozták be. Azt kiderült, hogy csalásról van szó, amelyet egy ismeretlen kínai szerző követett el. Ebben ugyanis Harry egy varázserejét vesztett törpe, akinek egy sárkánnyal kell megküzdenie. Hamar fény derült arra is, hogy a könyv nagy részét nem is Rowlingstól, hanem J.R.R. Tolkien Hobbitjából vették át, csak a neveket változtatták meg. Az igazi híveket persze nem lehetett megtéveszteni ezzel a gyenge utánzattal, és a kiadó is megúszta egy nevetséges, 1600 fontos büntetéssel.

5. Claire Field

Ha valaki mögött egy nagy, multinacionális cég áll, annak az az előnye, hogy bárkit el lehet kapni, aki rálép az ember tyúkszemére, még ha azt finoman is teszi. Így fordulhatott elő, hogy egy ügyvédhadsereg támadt a 15 éves Claire Fieldre néhány nappal 2000 karácsonya előtt.

Claire akkora Harry Potter-rajongó volt, hogy elindította saját web-oldalát harrypotterguide.co.uk címen. De mivel a következő évre várták az első film bemutatóját, a Warner Brothers úgy döntött, hogy megvásárol minden domain-nevet, amelyben Harry Potter szerepel, és ezért fenyegető levelet írtak a kislánynak. A sztori rögtön címlapot kapott Nagy-Britanniában és a Warner visszakozott. A filmóriás illetékesei tagadták, hogy döntésüket a média nyomására hozták volna, és azt állították, hogy az ominózus levél csak egy "elírás" miatt született meg.

Ha kíváncsi vagy a többire is, lapozz!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Azahriah-koncert: kígyózó sor a büféknél, a színpad előtti sorok megteltek
A büfék előtti sorok reménytelennek tűnnek percekkel a kezdés előtt. A programot DESH koncertje nyitja, utána lép színpadra Azahriah.

Link másolása

Kígyózó sorok voltak órákkal Azahriah első Puskás Arénában rendezett koncertje előtt a kapuknál. A stadion területén azonban már zökkenőmentesen terelték a tömeget a rendezők. A színpad előtti sorokba azonban már szinte lehetetlen odaférkőzni:

A büféknél nagyjából fesztiválárakra érdemes készülni:

A hivatalos kezdés előtt fél órával azonban szinte már esélytelen, hogy időben sorra kerüljenek a sor végére beállók:

Úgy tudjuk, hogy a program 19:35-kor kezdődik DESH önálló koncertjével, majd némi átszerelés után Azahriah 20:45-kor lép színpadra.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt a dokumentumfilmes, aki egy hónapig csak mekis kajákat evett
Morgan Spurlock 53 éves volt. Még 2004-ben mutatták be nagy port kavart gyorskajás filmjét, amiért végül Oscarra is jelölték.

Link másolása

53 éves korában elhunyt Morgan Spurlock, Oscar-díjra jelölt dokumentumfilmes, aki a 2004-es Super Size Me című filmjével vált ismertté, írja a BBC. A rendező halálát daganatos betegség okozta csütörtökön, közölte a filmes családja.

A húsz évvel ezelőtti filmben Spurlock egy hónapig csak McDonald's ételeket fogyasztott, hogy bemutassa azok egészségügyi hatásait. Az alkotás hatalmas vitákat váltott ki, és végül Oscar-jelölést kapott a legjobb dokumentumfilm kategóriában.

Nem csak rendezte a Super Size Me-t, hanem ő volt a film sztárja, egyben a bizarr kísérlet alanya is. A dokumentumfilm forgatása alatt naponta tucatnyi Big Macet és Chicken McNuggetset evett, valamint literszámra fogyasztotta a kólát.

Ennek hatására 11 kilót hízott, és az orvosok figyelmeztették, hogy az egészsége komoly veszélyben van, ha folytatja a 30 napos kihívást.

A forgatás idején amikor csak megkérdezték tőle az előadók, hogy nagyobb krumplival és üdítővel kéri-e a menüket, mindig el kellett fogadnia. A kísérlet alatt folyamatosan romló egészségi állapotáról és az orvosi aggodalmakról számolt be, amelyek vérnyomására és koleszterinszintjére vonatkoztak.

Spurlock pályafutása során több mint 20 filmet és dokumentumfilmet rendezett, köztük a 2008-as Hol az ördögben van Oszama bin Laden? című alkotást és a 2013-as One Direction turnéfilmet. 2010-ben Emmy-díjra jelölték a Simpson család 20. évfordulós különkiadásáért.

2017-ben bevallotta, hogy nemi erőszakkal vádolták, és fizetett a szexuális zaklatással kapcsolatos per rendezéséért. Azt is elismerte, hogy „minden feleségét és barátnőjét” megcsalta. Ennek következtében végül kilépett a produkciós cégéből, amelynek társalapítója volt.

2019-ben visszatért a képernyőkre a Super Size Me folytatásával, és saját gyorsétteremláncot nyitott, hogy bemutassa, hogyan változott a gyorséttermi ipar.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Neki tényleg elhisszük” – egyszerre volt monumentális az Azahriah-koncert a Puskásban, és egyszerre érezhette a közönség, hogy ez most tényleg az övé
A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Link másolása

A hazai zenei élet, egyúttal a sajtó is már több, mint fél éve ugyanazon a kérdésen rugózik, ami a popkultúrát illeti: lesz-e hazai “világsztárunk”? Ha erre nem is lett egy koncert után határozott válasz, az a zenetörténeti tény viszont megvan, hogy még soha nem sikerült hazai előadónak ennyi ember előtt fellépnie. Baukó Attila, azaz Azahriah három teltházas Puskást hoz össze, mi pedig megnéztük a “legelső napján”.

A legelső nap valóban idézőjeles, hiszen ez a koncert lett utoljára, “csakazértis” alapon behirdetve a két telt ház után: számítani lehetett az inkább kíváncsiskodó, az esemény nagysága miatt résztvevő tömegre is, hiszen a hardcore rajongók az első két nap jegyárusítása során a Broadway rendszerét hosszas órákra fagyasztották le. Ez érződött is a tömegen, illetve az is kijelenthető, hogy bőven nem tinilányokról van szó az összetételt tekintve, ritkán láttunk ilyen diverz közönséget.

A helyszín adott, a Puskás Aréna, ahol már több koncertet is rendeztek, ebből körülbelül ugyanennyi szólt értékelhetetlen visszhanggal: a tavalyi Red Hot Chili Peppers koncertje pont a hangosításnál esett el, Az est egyik döntő kérdése volt, sikerül-e egy teljesen magyar produkció esetében áthidalni azt, amit világszinten elismert bandáknak nem.

Relatíve lassan telt meg a Puskás lelátója és küzdőtere, az előre nem nyilvános timing szerint fél nyolc tájékán megjelent Desh a színpadon egy zenekarral a háta mögött, aki önállóan, Azahriah-tól függetlenül körülbelül fél éve működik, mint produkció. A közönség közepesen lelkes sikításokkal üdvözölte mindezt, a bulin a vizuálok “jólvanazúgy” megoldása sem dobott túlságosan sokat: Desh saját vetítését az álló ledfalakra vízszintesen, teljesen koncepció nélkül helyezték el, mögötte az eleve kivetített újpalotai panelházakra ráapplikálva.

Pont, mint a nagyok.

Nagyjából így lehetne leírni a háromnegyed kilenckor megjelenő Azahriah produkcióját.

Ritkán érezhetett olyat hazai közönség, akár egy Budapest Parkos “szupershow’ alatt sem, hogy ez a nagy “valami” nemhogy egy egyszeri alkalommal van összerakva, hanem az az érzésünk támadt, mintha egy valóban régóta, nemzetközi szinten elismert előadó koncertjén lennénk. Maga az intro, a végtelen kameraállásból közvetített, és minden számra különböző effekteket használó közvetítés a koncertről, rengeteg apró pont arról tesz tanúbizonyságot, hogy igenis hazai előadó is képes ilyen magas szintű produkcióra.

Azahriah színpadon való megjelenése és a kezdeti eksztázis egészen gyorsan ülepedett, és mintha technikai gondok is lettek volna, hiszen a második számnál szemmel láthatóan a stábot és a zenekart kereste. Ezután pedig egy nagyon hosszú, viszonylag “mozgásmentes” blokk következett. Ennek két tanulsága is van: egyrészt a Puskásban már egy részint szkeptikus közönségnél talán nem elég a sok különböző táncos ilyen etapokban, másrészt pedig végtelenül tisztelendő az, hogy érezhetően nem egy “szuperbesztofot” hallunk, hanem tényleg Azahriah szája íze szerint halad a setlist.

Ami a hangzást illeti, az egyáltalán nem koncertekre tervezett stadionból kihozták a technikusok a maximumot. Nyoma nem volt a tavalyi “chilis visszhangnak”, a delay tornyok a stadionban körbemászkálva szépen tették a dolgukat. Ami még ennél is fontosabb, hogy minden zenész pontosan annyit tett bele a buliba, amennyi kell, ez pedig a hazai “koncertshow-k”, Majkák és Rúzsa Magdik hazájában dicséretként kell említeni. A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Ha nem is nagy falat, de mégiscsak szokatlan ez a fajta nagyság még Azahriah-nak is, érződött, hogy mennyivel felszabadultabbá vált a koncert Desh “második eljövetelekor”, amikor elérkeztek a közös számok, ezzel egyetemben a nagy klasszikusok.

A közönség nagy része jól fogadta a produkciót, és talán csak az erősen zenei, komplexebb részeknél lehetett olyat érezni, hogy kicsit másra figyeltek. De eleve ilyen körítés esetén csak azért mennék vissza háromszor, hogy egyszer tényleg a zenekarra, egyszer tényleg a vizuálokra figyeljek jobban, szóval ez a kalandozás egy Puskásban nyugodtan nevezhető bocsánatos bűnnek.

Számomra még ijesztő is az a gondolat, ami a dalok közötti interakciókat, kommunikációt illeti a közönséggel, ugyanis az érződött a leginkább, hogy

Azahriah tökéletesen tisztában van azzal, hogy mi történik körülötte, és tudja is kezelni a cirka 45 ezer embert. A show több részénél is az érződött, hogy mi sem lenne természetesebb dolog, minthogy ennyi ember előtt rontson akár mosolyogva bele a gitárszólóba, vagy énekeljen egy hónapja kiadott dalokat.

A katarzis azért elmaradt, noha egész egyszerűen a Puskással kapcsolatban nem tudnék olyan elvárásokat megfogalmazni, amit egyébként ne teljesített volna vagy a főhős vagy a zenekar vagy a technika tisztességgel az este folyamán. Az viszont biztos, hogy rendkívül jót tesz az a hazai zeneiparnak, ha ilyen elvárások megugrása után is azt érezzük, van még ott, ahonnan ez jött.

Alapvetően sokáig lehetne firtatni annak az okát, hogy miért működik pont az Azahriah-projekt ilyen magas nézőszám esetén is, talán pont a mellettem ülők mondták ki a legfontosabb mondatot: “neki tényleg elhisszük”. Amennyire monumentális volt a puskásos buli, ugyanannyira volt az egésznek egy sajátos élménye: ez most “tényleg a miénk”.

Kimondatlanul, de a hazai élet tényleg várt egy valódi sztárra, akinél a nagyszínpad az nem az aktuális (tökéletesen ugyanolyan lineuppal dolgozó) fesztiválok egy-két évéig terjed, hanem valaki olyanra, akiről talán kispáli nosztalgiázással beszélhetünk, hogy mi hol és mikor láttuk mindezt először. Ha itt, akkor azért, ha máshol, akkor pedig azért vált ez az alkalom egyszerivé (háromszorivá).


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lovasi András: A 2020-as években is születtek már olyan dalok, amiket nem kell szégyellni, mint egy Kozsó-számot
Két zenekart is méltó utódnak tartanak a Kispál és a borz tagjai. Szerintük már eddig is született egy csomó olyan sláger az évtizedben, amire később emlékezni fogunk. Exkluzív interjúnk Lovasi Andrással és Dióssy D. Ákossal.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. május 23.


Link másolása

„Ami fura, hogy vannak fiatalok. Nem tudom, hogy a szüleiknél hallották, vagy van az emberekben egy természetes igény, hogy utánanézzenek, mit csináltak a régiek” – válaszolta Dióssy D. Ákos, vagyis Dió a Kispál és a Borz billentyűse arra a kérdésünkre, hogy miben változott a turnézás a korábbiakhoz képest.

Lovasi András azt is elárult a Kobuci Kertben rendezett koncertjük előtt, hogy szerinte ma is vannak nagyon jó fiatal zenekarok abban a stílusban, amit ők képviselnek, kettőt meg is nevezett közülük: az Elefántot és a Carson Comát.

„Szerintem a 2020-as években is születtek már most olyan dalok, amik valószínűleg tíz év múlva is hallgathatók és énekelhetők lesznek, és nem kell szégyellni őket, mint mondjuk egy Kozsó-számot”

– tette hozzá a zenekar frontembere.

A teljes beszélgetésből ezen kívül az is kiderül, hogy kinek melyik a kedvenc Kispál-lemeze az eddigi életműből:

@szeretlekmagyarorszag.hu A #kispálésaborz két tagjával, #lovasi ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: