SIKERSZTORIK
A Rovatból

Otthagyta a jól menő multit, hogy egészséges sütiket készítsen

Büntetlenül lehet bűnözni a Mentes cukrászat termékeivel. A cég tulajdonosa lett idén Az Év Fiatal Vállalkozója. Oltványi Zsolttal beszélgettünk kudarcokról, tervekről és példaképekről.

Link másolása

Oltványi Zsolt, a Mentes cukrászüzem tulajdonosa lett idén Az Év Fiatal Vállalkozója, vagyis ő kapta az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat. A Mentes egészséges és finom desszerteket készít, a cukrászüzem süteményei országszerte megtalálhatóak, és hálózatuk egyre csak növekszik.

Országosan több mint 150 egységben elérhetőek a termékeik,

ezek nagy százaléka budapesti, vidékre csak 15-20% kerül. A termékeik természetes alapanyagokból, egy táplálkozás-szakértő vigyázó szemei előtt készülnek. A klasszikus répacukor helyett eritritet, nyírfa- és kókuszvirágcukrot használnak, több sütiből pedig egész egyszerűen kivették a laktózt, a glutént és a tojást.

Arról kérdeztük Oltványi Zsoltot, hogy milyen úton jutott a sikerig, és milyen tanulságokkal szolgált a vállalkozása számára az elmúlt néhány év.

- Miért vágtál bele ebbe az egészbe? Mit vártál tőle?

- Volt egy törés az életemben, amikor elkezdtem mérlegelni, hogy hol is vagyok és mit is csinálok. Marketing-értékesítés vonalon dolgoztam középvezetőként – a sötét oldalon – egy dohányipari multinál. Pozíció és pénzközpontú életet éltem, majd jött egy válás. Ettől magamba fordultam, és változtattam. Jobban elkezdtem magamra odafigyelni, arra, hogy mit eszek, próbáltam zöldebben gondolkodni. Valami olyat csinálni, amitől talán egy kicsit jobb lehet mindenkinek. Az a célunk, hogy az is örömmel fogyassza a termékeinket, aki eddig ódzkodott az ilyen ételektől. Mindenki ahhoz van szokva, hogy ezek a mentes és paleós termékek fűrészporízű, semmilyen ízű dolgok.

"
Attól boldog vagyok, ha valaki azt mondja, hogy paleóhoz képest nem is rossz.

- Általános és közhelyes érv a reformétkezés ellen, hogy egész egyszerűen drága egy átlag magyar pénztárcának. Biztos sokan vannak, akik élnének így, de nem engedhetik meg maguknak.

- A terv az, hogy hosszútávon ide eljussunk. Alapvető piaci tendencia most, hogy nő a fogyasztás, így az alapanyagok beszerzése is olcsóbb lesz. Ez egy kimondott cél, hogy minél nagyobb körben terjedjenek el az ilyen termékek.oltvanyi2

- Mit gondolsz, miért te nyerted meg idén a FIVOSZ díját?

- Jó helyen voltam, jó időben és jó dolgokat csináltam. És van mögöttem egy csapat, akikkel 3 éve folyamatosan tudjuk ugyanazt a gondolkodást képviselni, ugyanazon az egészségtudatos zöld vonalon működni. És egyre több ember életvitele tart ebbe az irányba, betegségek, különböző ételérzékenységek, sokan meg "csak úgy" változtatnak az életvitelükön. Ez egy trend, hogy nem rakunk se tartósítószert, se színezéket, se mesterséges anyagokat a termékeinkbe. Kevés ilyen résztvevő van a piacon, főleg aki üzemi szinten foglalkozik ezzel.

- Innovátornak, vagy a jó értelemben vett vállalkozónak tartod magad?

- Vállalkozóként tevékenykedem, de vannak területek, amelyeken szeretek újítani. Nagy szerelemem a csomagolásfejlesztés, a marketing. Ez utóbbi örök szerelem az életemben. De nehéz a kettő között határt húzni. Van benne egy küldetéstudat: könnyen elérhetővé tenni olyan termékeket, amelyek lemondásmentesek. A legjobb teszterek a szüleim, akiket még úgy neveltek, hogy hús nélkül nincs étel és cukor nélkül nincs desszert, ők gyakorlatilag falják a termékeinket.

- Volt olyan pont, hogy azt mondtad: ennyi, abbahagyom?

- Többször is. Volt, amikor leültem és kiszámoltam mennyi gépünket kéne eladni, hogy ki tudjuk fizetni az alkalmazottakat. De össze tudtunk állni egy olyan céggel, akiknek szintén voltak gondjaik és ki tudtuk egymást segíteni. Ezért is mondtam, hogy a díj tényleg egy jól együtt dolgozó csapatnak szól.mentes-kekszek

- Gondolkodsz azon, hogy hol leszel 3-5 év múlva?

- Folyamatosan jár ezen az agyam most is. Amikor elkezdtük, akkor nagyon nem így képzeltük el. Üzemben és mintaboltokban gondolkodtunk. Egyszerre kezdtük az üzemet és a vendéglátóhelyet is, és amihez én nagyon nem értek az a vendéglátás. Sok pénzembe került ezt megtanulni. Ma már bölcsebben állnék hozzá, ismerjük a működő modelleket, de a jövőre tervezett franchise boltokat nem én fogom intézni.

- Melyek a jövőbeli tervek? Hová akar eljutni a brand?

- Vannak olyan termékcsoportok, amelyekkel a hétköznapi étkezést szeretnénk megkönnyíteni a bármilyen érzékenységtől szenvedő embereknek. Van már reggelire ajánlott granolánk/műzlink, tartósítószer mentes kismama-kisbaba keksz, ma már a gyerekeknek is csak olyan kekszet tud adni az anyuka, ami tele van káros, mű dolgokkal. Saját márkás, általunk kikísérletezett cukorhelyettesítő- és gluténmentes lisztkeveréket is piacra akarunk dobni. És már kacsintgatunk külföld felé, valószínűleg a díj miatt érkezik egyre több megkeresés. Legutóbb egy spanyol üzletemberrel ültem le tárgyalni.oltvanyi3

- Nem félsz attól, hogy túl nagyok lesztek?

- De, egy kicsit félek attól, amit ez jelenthet. Minden hónapban leülök, és leírom egy papírra, hogy én, Oltványi Zsolt személy szerint mivel foglalkozom, és igyekszem a listáról átrakni feladatokat másokra. Így lehet növekedni egészségesen, hogy folyamatosan figyelemmel követed, ki mit csinál a rendszerben. Oktatóanyag készítését tervezzük, hogy az üzemben dolgozóknak minden egyértelmű legyen. Olyan szaktanácsadók segítségét kérem, akik tudják, hogy kell a növekedést kezelni. Én is járok havi két-három tréningre, követem a szakirodalmat, ami egyre könnyebben és olcsóbban hozzáférhető egyébként. Ez a kulcs, hogy az embernek folyamatosan képeznie kell magát. Meg hát a kapcsolatok, a networking.

"

Volt olyan értékesítő partner, akihez hónapokig nem találtam utat. Aztán csatlakoztam egy üzleti klubhoz, ahol találkoztam valakivel, aki abban a cégben ismert egy középvezetőt, összekötött bennünket, és egy hét múlva már vettek tőlünk termékeket.

- Mi a legnagyobb probléma jelenleg, amit most le kell küzdenetek?

- Az eltarthatóság. Nálunk a citromlé a legkomolyabb tartósítószer amit használunk. Több fagyasztott árut szeretnénk, amelyek akár fél évet is kibírnak. És a csomagolás. Most indítunk egy We are Green vonalat, más vállalkozásoknak is szeretnénk segíteni, hogy "zöldüljenek". Külföldi és hazai cégek is csatlakoznak majd. Mi pedig át akarunk állni a kukorica alapú csomagolóanyagokra a műanyagról. Ez most még nagyon drága, de jó irányba mutat az árváltozás és már 2017 végére teljesen át akarunk állni. Meg akarjuk mutatni, hogy erre igenis van igény.

"
Nehezíti a dolgot, hogy a vásárlók még mindig egy darabban gondolkodnak.

Ha egy keksz darabja 200 forint, de nagyobb csomagban 1000, akkor is az egy darabot veszik, pedig ha lebontjuk, akkor ugyanannyiba kerül. És emiatt például több csomagolóanyagra is szükség van. Gond még a munkaerő. Azt látom, hogy a piac szereplői egymás elől kapkodják el a jó embereket. A hetedik cukrászunk is kilépett és hetek óta nem tudjuk pótolni.

Névjegy

Oltványi Zsolt 1981-ben született Szegeden. A Hansági Ferenc Szakközépiskola után a Gépipari és Automatizálási Főiskolán tanult Kecskeméten, ahol Mérnöktanári és műszaki Informatikus diplomát szerzett.

oltvanyi-cimlap

- Mit tanácsolnál egy fiatal, alig huszonéves fiatalnak, akinek vannak ötletei és vállalkozna ma, Magyarországon?

- Tanuljon mások hibájából. Az elején nagyon profinak gondoltam magam, mert multis környezetből jövök, aztán nagyon drága hibákat követtem el. Mindenkinek azt tanácsolom, hogy érdemes valamilyen, fiatal vállalkozókat felkaroló szervezethez csatlakozni. Olyan szakmai segítséget, tanácsadást kapnak, amelyet máshol nem. Jellemző, hogy bátorság, lendület van, de egy üzleti tervet már nem tudnak elkészíteni. Hiányzik a tervezés része.

Aki ma fiatalon vállalkozni kezd, az nagyon sokszor fog nekifutni.

Az én esetemben is az üzem, körülbelül a 258. terv volt, mire eljutott oda, hogy leültem összeírni, mi is kell egy ilyen beruházáshoz. Kellett nekem az a sok bukta, de most már úgy vagyok vele, hogy inkább más hibájából tanulnék. A jó ötlet nem elég. Kitartás, megfontoltság, és sajnos pénz is kell hozzá. Tervezzenek úgy, hogy ha hat hónapon belül nincs bevétel, akkor is talpon maradjon a cég. És nem utolsósorban pedig tudják azt, hogy nem egy év alatt lesznek a vállalkozásból dúsgazdagok.

- Van példaképed?

- Marketing téren Steve Jobs. Inspirált a látásmódja, hogy nem terméket akart eladni, hanem felhasználói élményt. De látom, hogy ez annyira nem egyszerű, hosszú évek munkája kell hozzá. Munkában a szüleim a példaképek, látva hogy őstermelőként mennyit küzdenek, dolgoznak meg a pénzért. Annál jobb minél több példaképe van az embernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk