News here

SIKERSZTORIK
A Rovatból

Születése óta vak, de motort, autót, buszt és jetskit is vezetett már

Karvai Sándor az élő bizonyíték, hogy tényleg semmi sem lehetetlen, csak akarni kell. Eddig három Guinness-rekordot állított fel, de továbbra is keresi az új kihívásokat.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. június 08.


Link másolása

Több cikkben foglalkoztam már vakokkal, így annyira azért elmélyedtem a témában, hogy tudjam: hiába hiszi sok laikus, ennek az állapotnak egyáltalán nem kötelező velejárója, hogy az illető egy szobába bezárkózva tölti a szabadidejét, minden jóból kimaradva.

Attól, hogy valaki nem lát, még simán élhet aktív közösségi életet: eljárhat bulizni, színházba, koncertekre, a modern technikának köszönhetően pedig a számítógép- és internethasználatban is szinte egyenlő esélyekkel indul.

Karvai Sándor azonban az aktív vakok között is külön kategóriát képvisel: akkora életöröm árad belőle és olyan kalandokban van része, ami a teljesen egészséges emberek jó részének sem adatik meg.

Legutóbb annak kapcsán lehetett hallani róla, hogy három kilométeren át vezetett egy elektromos autót a Balaton északi partján, 45 km/órás maximumsebességgel, teljesen önállóan – csak telefonon navigálták. De korántsem ez az első hihetetlen teljesítmény, ami hozzá fűződik.

„Kinek hinnék el, ha nem nekem, hogy az élet szép?”

Sándor Nógrád megyében, a szlovák határhoz közeli Honton nőtt fel. Látó gyerektársai befogadták maguk közé, soha nem éreztették vele, hogy bármiből is ki kellene maradnia. „Ugyanúgy bújócskáztam, ipi-apacsoztam, fociztam én is velük. Ha másra nem voltam jó, csak hogy hátvédként akadályozzam a velem szembejövő játékost, már megérte a dolog” – idézi fel.

Most 43 éves, de azóta is alapelve, hogy nem szeretne semmi jóból kimaradni:  „Egy életem van, ami fogalmam sincs, meddig tart majd, de addig szeretném a lehető legtöbbet kihozni belőle.”

Hitvallása, hogy minden nap egy ajándék, új lehetőségek és új dolgok várnak ránk – kizárt, hogy ne érhetne bennünket valami olyan impulzus, amiből töltekezhetünk. Szerinte ezekért érdemes élni.

Másfél éve a Főkefe-Kézmű-Erfo marketingosztályán dolgozik, ez a cég foglalkoztatja a legtöbb megváltozott munkaképességű embert Magyarországon. Többek között bútort, táskákat és papíripari termékeket is gyártanak, emellett kiemelt figyelmet fordítanak a társadalmi szemléletformálásra.

Ebben rá is nagy szerep hárul. Gyakran jár iskolákba, arról mesél a gyerekeknek, hogy a fogyatékossággal élők is lehetnek teljes jogú tagjai a társadalomnak, akik amellett, hogy boldogan élnek, értéket is képesek teremteni.

Úgy tapasztalta, hogy nagyjából tízéves kortól egészen a végzős diákokig mindenki rendkívül nyitott és érdeklődő az általa képviselt témák iránt.

„Kinek hinnék el, ha nem nekem, hogy az élet szép? Bármilyen problémájuk is van, biztos elgondolkodnak rajta, hogy ezek gyakorlatilag eltörpülnek az enyém mellett – én mégis pozitív vagyok.”

A biciklizéstől a Guinness-rekordokig

Először akkor szembesült vele, hogy mégiscsak más, mint a többiek, amikor nem mehetett ugyanabba az oviba, ahová az ikertestvére és a bátyja jártak. Ezt kicsit azért nehezen élte meg, ahogy azt is, amikor a barátai biciklizni kezdtek.

Elhatározta, hogy abból sem szeretne kimaradni. Meg is tanulta. „Az egyensúlyozás alapvetően fülben dől el, a hallásom pedig egyébként is nagy segítségemre van” – magyarázza. Amikor például letér a betonútról, azonnal meghallja a sercegést, amit a kerekek okoznak a kavicságyban.

Ha pedig kiad egy csettintő hangot, a visszaverődéséből meg tudja állapítani, körülbelül milyen messze van tőle a következő épület, vagy falfelület. Erre a látók is képesek lennének, de mivel nem szorulnak rá, többségük nem használja ki.

A bicikli után a következő lépés a testvére Riga márkájú kismotorja volt: addig próbálkozott, amíg sikerült egyedül beindítania.

Aztán próbált vele elindulni, nyilván először letett lábbal. Rájött, hogy ha óvatosan engedi ki a kuplungot, akkor nem fullad le.

Édesapja Wartburgja is hamar felkeltette az érdeklődését, de általában véve minden jármű iránt rajongott. Mint mondja, ha rendesen látna, biztosan buszvezető vagy kamionsofőr lett volna belőle.

„Nem volt egyszerű történet” – feleli mosolyogva, amikor arról kérdezem, mégis hogyan tudta a nulláról elérni, hogy volán mögé ülhessen.

Egy autós műsorvezető barátja, Nagy Sándor adta az első lökést, aki meghívta őt egy forgatásra – ennek már 13 éve. Egy Lexus terepjárót és egy kis Peugeot-t tesztelhetett, a műsor folyományaként pedig megismrkedett Kőváry Barna rallyversenyzővel, aki megkérdezte, lenne-e kedve ahhoz, hogy a navigátora legyen.

„A kanyarok dőlésszögéből éreztem, hol járunk épp, sőt még az úton lévő kátyúk is támpontot jelentettek” – meséli, hogyan oldotta meg a feladatot. 2009-ben megnyerték az országos bajnokságot abban a kategóriában, amiben indultak.

Időközben egy másik rallyversenyzővel, Borsi Gergővel is összebarátkozott. Neki köszönhetően próbálhatott ki egy Kawasaki motort a Hungaroring célegyenesében: miután irányba állította, szemben állva telefonon mondta a fülére, merre tartson.

Ezután már igazán magasra tették a mércét: 2012-ben egy teljes kört megtett a pályán szintén Gergő segítségével, ami Guinness-rekordot ért – a világon senki nem csinált még ilyet korábban.

Átlagosan 35 km/órás sebességgel haladt, de egy szakaszon majdnem 50 km/órára is felgyorsult.

Fotó: Schnekta Péter

Két évvel később jetskit vezetett 1600 méteren át, ebből is Guinness-rekord lett. Nem mellesleg minden addiginál nagyobb kihívást jelentett számára, hiszen a vízen nem volt számára semmi támpont, elveszítette a térérzékét.

Gergő itt egy másik jetskivel haladt közvetlenül mellette. „Ezeken a rekordkísérleteken ő a szemem, akiben feltétel nélkül, vakon megbízom” – mondja.

Párszor már meggyűlt a bajuk a technikával: a Hungaroringen előfordult, hogy rövid időre megszakadt a kapcsolat köztük, így Sándornak emlékezetből kellett bevennie egy-egy kanyart, de baleset szerencsére sosem lett belőle.

Bár sorra döntötte a rekordokat, mindig kitalált valami új célt: 2015-ben például egy újságírókkal teli luxusbuszt vezethetett a Volánbusz jóvoltából, de kipróbált már egy kétéltű tankot is.

Legutóbbi nagy álma április végén valósult meg: a Nissan bevezetőben is említett elektromos autóját vezethette a 71-es főúton Balatonszepezdnél, ahol direkt az ő kedvéért zártak le egy szakaszt. Ez lett a harmadik Guinness-rekordja, emellett további három országos rekordot is tart.

A következő cél: kamion és vonat

Adódik a kérdés, a környezete mennyire tartja őrültnek – akár a szó pozitív értelmében –, de azt mondja, mindenki tisztában van vele, hogy alapvetően biztonsági ember.

„Soha nem gurul el a gyógyszerem, nem ragad el a hév a volán mögött. Ez nagyon fontos: attól, hogy a jóisten megadta nekem ezt a lehetőséget, egy másodpercre sem felejthetem el, hogy mégiscsak nem látok” – fogalmaz.

A vezetés mellett másik nagy vágya a rádiózás volt, és ezt is sikerült valóra váltania. Több adón is szerepelt már, jelenleg Balassagyarmaton vezeti a Megafon FM nevű helyi adó reggeli műsorát. Külön rovatai vannak, előre leírja magának az adásmenetet Braille-ben, így tudja követni, mikor mi következik.

„A kollégáim itt is elfogadtak, a vezetőség részéről ugyanazok az elvárások felém. Ez teljesen rendben van, egyáltalán nem szeretném, ha bármilyen szempontból kivételeznének velem” – meséli.

Maradt-e még bármi ezek után a bakancslistáján? – kérdezem zárszóként, és természetesen igennel válaszol. Egy ideje kacérkodik a kamionvezetéssel, és egy vonat vezetőfülkéjébe is szívesen beülne.

Médiaszereplései hatására rendszeresen megállítják az utcán, hogy gratuláljanak neki, de persze irigyei is akadnak, főleg a sorstársai közül. Nekik csak annyit üzen: nyugodtan csinálják utána.

„Higgyék el, hogy igenis lehetséges! Én is ugyanakkora eséllyel indultam annak idején, mint bárki más, ma mégis boldog ember vagyok, aki elérte az álmait.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
28 milliós jutalmat kapott a Google-től egy magyar fiú, mert talált egy súlyos biztonsági hibát
A 21 éves Schütz Dávidot kissé megváratta a Google, de végül kijavították a hibát, a fiú pedig megkapta a megérdemelt jutalmat.

Link másolása

Egy véletlennek köszönhetően sikerült felfedeznie egy súlyos biztonsági hibát a Google-nél egy magyar fiatalembernek, akit ezért a cég 28 millió forinttal jutalmazott meg. Schütz Dávid a Szegedi Napnak mesélte el, hogy érte ezt el.

Egy hosszú útról ért haza, amikor annyira le volt merülve a mobilja, hogy egy fontos üzenet közben ki is kapcsolt. Gyorsan feltette töltőre, a telefon pedig ekkor a SIM-kártya kódját kérte. Mivel a fiatal férfi háromszor is elrontotta a PIN-kódot, letiltotta a SIM-kártya, és immár a PUK-kódot kellett megadnia. Szerencsére megtalálta ezt a kódot a SIM-kártya dobozában, és miután beírta, új PIN-kódot adott meg a SIM-kártyához. Ezután azonban furcsán kezdett el viselkedni a telefonja: az ujjlenyomatot kérte bekapcsolás után, utána pedig egy fura, beragadt helyzetbe került, és úgy maradt a képernyő is. A problémát újraindítással sikerült megoldani, de felmerült benne a gyanú, hogy ez talán nem csak funkcionális hiba, hanem biztonsági problémát is okozhat.

Nem is hagyta ezt annyiban, elkezdte tüzetesebben megvizsgálni a hibát.

Feltűnt neki, hogy ha nem indítja újra a telefont és úgy állítja vissza a SIM-kártya kódját a PUK-kóddal, akkor nem lefagy a telefon, hanem feloldódik. Ezt egy régi telefonján is kipróbálta, és mivel azon is sikerült, már tudta, hogy ez egy több eszközt érintő hiba.

Ez azért veszélyes, mert bárki feloldhatja bárkinek a telefonját a feloldó kód nélkül is úgy, hogy a készülékbe helyezi a saját SIM-kártyáját, amihez tudja a PUK-kódot.

A 21 éves fiú egy óra múlva már jelezte is a hibát a Google-nek, ahol 34 percen belül be is fogadták, de csak egy hónappal később reagáltak. Akkor azt írták, hogy a hibát már más is jelezte korábban, ezért Dávid nem számított arra, hogy pénzt kap. Mivel azonban súlyosnak gondolta a hibát, többször is rákérdezett a cégnél, majd a Google mérnökei előtt, élőben is produkálta a hibát.

Végül elismerték, hogy ez valóban komoly hiba, november elején ki is javították. A szegedi fiatalnak pedig jutalmul 28 millió forintnyi jutalmat adtak.

Akinek a telefonja a "November 5, 2022" nevű biztonsági frissítést mutatja, akkor azon már nem jelentkezik ez a hiba. Ha korábbi a legutóbbi frissítés, akkor érdemes a legújabbra frissíteni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
28 millió forintot kapott a Google-től egy magyar fiatal, aki felfedezett egy biztonsági hibát
Meglepően egyszerű módon törte fel képernyőzárját Dávid, az óriáscég nem volt hálátlan.
Fotó: PhotoMIX-Company / Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2022. november 24.


Link másolása

28 millió forintot kapott a Google-tól az a 21 éves magyar fiatal, aki felfedezett egy súlyos biztonsági hibát – írja az RTL.

Schütz Dávid középiskolás kora óta foglalkozik bug bounty-val, azaz biztonsági hiba kereséssel, a legnagyobb „fogására” azonban véletlenül bukkant. Felfedezte, hogy egy meglepően egyszerű módszer segítségével fel tudja oldani a telefon képernyőzárját, anélkül, hogy tudta volna a kódot.

A hibát beküldte a Google-nek, a cég pedig 70 ezer dollárral, azaz 28 millió forinttal jutalmazta Dávidot.

Dávid minden érdeklődőt arra biztat, hogy bátran vágjon bele a bug bounty-ba, az interneten található számos ingyenesen letölthető tananyaggal ugyanis bárki elsajátíthatja a módszert, ami pénzkereseti forrásnak sem utolsó.

Az RTL Híradó teljes riportja

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Alig ér célba a világ egyik legdurvább versenyén, már a következő kihívást nézi a legkeményebb magyar fogorvosnő
Lubics Szilvia háromgyermekes édesanya már közel húsz éve ultrafutó, és mára legendává lett a neve.

Link másolása

Lubics Szilvia 86 és fél óra alatt teljesítette a csaknem 400 kilométeres távot, ezzel pedig a női mezőny harmadik helyén végzett az amerikai Utah államban - hangzott el az RTL Fókusz című műsorában. A fogorvos és háromgyermekes édesanyának a futás már közel húsz éve az életének része, de nem gondolta volna, hogy neve legendás lesz az ultrafutók körében.

Legyen szó hőségről, havazásról, sivatagról vagy óriási hegyláncokról, a világ egyik legkeményebb futóversenye sem foghatott ki Lubics Szilvián.

383 kilométert tett meg, szinte egyhuzamban. 86 és fél órára volt szüksége ahhoz, hogy legyűrje a távot, amivel nem csak a hegycsúcsokra, hanem a dobogóra is sikerült felkapaszkodnia: a női mezőny harmadik helyén végzett.

Pedig nem a futás a hivatása: fogorvosként dolgozik és háromgyermekes édesanya. De még így is jut ideje arra, hogy fusson és ilyen emberpróbáló kihívások elé állítsa magát. Igaz, ehhez minden percét beosztja, hajnalban már edz.

Fél 9-re érek haza, szóval a délutánok eléggé húzósak, akkor vagyok a rendelőben. Így viszont a délelőtt szabad, és az erősítő edzéseket általában hajnalban, hatkor kezdődnek

– mesélte.

A többit a Fókuszban nézhetitek meg:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
Magas lánynak lenni igenis menő- ezt mutatják Bures-Berek Márta ruhái
A magas lányok rendszeresen kapnak beszólásokat, és a ruhavásárlás is igazi kihívás számukra. A Magas Nők Bázisa nemcsak divatos ruhákat kínál nekik, hanem közösséget is.
- szmo.hu
2022. december 05.


Link másolása

Ötödik születésnapját ünnepelte a budapesti Magas Nők Bázisa, amely kifejezetten magas lányoknak és asszonyoknak kínál minőségi ruhákat. Bures-Berek Márta 2016-ban nyitotta meg webshopját, rá egy évre pedig az üzletét. Maga is rengeteget küzdött azzal, hogy 190 centire nőtt. Azt mondja, élménnyé szeretné tenni a hozzá hasonlóknak a divatot.

— Öt év szép hosszú idő egy ilyen nemes küldetésnek, mennyire jött be az ötlet?

— Mára az egész országból járnak hozzánk vásárolni, és most már azt vesszük észre, hogy nagyon sok külföldön élő magyar is meglátogat minket. Ők általában egy-két ruhadarabot vesznek, vagy van arra is precedens, hogy egy nagyobb bevásárlást tartanak. Nekem emellett van egy 3500 tagot számláló Facebook-csoportom is, ott csak magas csajok vannak. Nem csak vásárlók! A csoport egyébként megelőzte az üzletet, meg a webáruház gondolatát. Velük azért is szerettem volna sokat beszélgetni, mert én se nőttem alacsonyra, és kerestem hasonló barátokat.

— Egy magas lánynak mik a legnagyobb gondjai?

— A legnépszerűbb téma a szerelem, sok az alacsony pasi... Aztán kicsi a konyhapult, nagyobb ágy kell, hogy kényelmes legyen, nagyobb szekrény, hogy elférjen kényelmesen, szóval nem egyszerű. Az autó sem mindegy, mekkora. Nekem most a babakocsi volt aktuális, hiszen kilenc hónapja született meg a kislányom, az mennyire masszív, meg ahhoz se kelljen azért lehajolni, meg persze a baba is nagyobb az átlaghoz képest, szóval az egész életet körülöleli.

Nyilván a lelki része a legnehezebb, hiszen a magas lányok általában nagyon érzékenyek és rendszeresen kapnak beszólásokat.

Ezeket rendre igyekszünk csoporton belül kezelni, próbálom a csajokat pozitív irányba terelni. Nekem az segített, hogy belegondoltam annak a helyébe magam, aki beszól a magasságom miatt. Ő nem tudja, milyen érzés ez. Nagyon sok problémám volt az önértékelésemmel, és szülés után meg pláne újra kellett kezdenem.

— Térjünk át a ruhákra. Ezek extra méretek. Partnerrel oldjátok meg, vagy saját magatok varrjátok a ruhákat?

—Saját tervezés, saját szabásminták, saját elképzelés, meg a csajoknak az igényei. Ha mondjuk bejön egy tini, akkor igyekszem az ő méretére is készíteni ruhát, ha bejön egy molettebb hölgy, és neki 52-es vagy 54-es nadrág kell, akkor igyekszem a következő szériát már úgy csinálni, hogy ő is tudjon válogatni. A pólóinkon vannak kifejezetten a magasságra utaló grafikák is, ezekkel aranyosan lehet oldani a feszültséget, amit a csajok éreznek, és afelé terelni őket, hogy magasnak lenni igenis menő.

— Sikerül mindenkinek azt nyújtani, amit szeretne?

— Maximalista vagyok, de természetesen nem tudok mindenkinek megfelelni. Ezt most már el is engedtem. Azt szeretném, hogy aki ide bejön, legalább egy nadrágot találjon magának, ami a stílusának megfelelő. Nyilván én is rengeteget fejlődtem. Először olyan ruháim voltak, amelyek nekem tetszettek, de aztán rájöttem, hogy mások ízlése sokkal fontosabb. Most például az egyszínű dolgok divatosak. Menő például a bézs, a fekete, a fehér, és amit például most készítettem, az egyszínű csavart nyakú felsők is nagy népszerűségnek örvendenek.

— Mit jelent az, amit itt talál, egy magas lánynak?

— Sokat. Anno anyukám engem is férfi boltba vitt farmert vagy férfi cipőt venni, tehát az volt, amit talált ránk. Ellenben

amikor ide belép egy magas lány, leveszi a polcról vagy a fogasról a kedvenc ruhadarabját, bemegy a próbafülkébe, és ugyanazt az élményt kapja, mint bármelyik lány a plázában.

Nem elég a nadrág hosszát nézni. Fontos, hogy a fenekén jól álljon, a fazon is megfeleljen. Én fontosnak tartom, hogy butik hangulat legyen, ne álljon meg egy nadrágnál, örülve annak, hogy az hosszú, hanem igenis szánjunk arra időt, hogy a neki legmegfelelőbbet vigye haza. A magas lányoknál is fontos az alkati adottság, más áll jól mindenkinek, én ezt fontosnak tartom.

— Minden méretből tart?

— Nem, sajnos a nadrág belső szárhosszát nem tudom mindig az összes lehetséges magasságra elkészíteni. Egyrészt nem férnék el, másrészt nem tudnám számon tartani. Ezért maradok annál, hogy a nadrág egy két méteres hölgynek is jó legyen, és túl hosszú, akkor rövidebbre szabjuk. Viszont a vádli az tényleg a vádlinál van. Mondjuk egy trapéz nadrágnál, ha nem vagy elég magas, ott a fazonja miatt elmehet a trapéz. Egyszer felkeresett egy 160 centis hölgy is, hogy neki mennyire tetszenek a blúzaink. Nagyon figyelek a dekoltázs takarására, ha valaki szereti a testvonalat követő fazonokat, ezeket is úgy oldom meg, hogy dekoltázsnál gombbal lezárom.

— Mindig is érdekelte a divat?

— Először nem, teljesen átképeztem magam. Egy hotelben voltam pénzügyi vezető, és jó pár iskolát kijártam. Kezdtem a stylist sulival, aztán jött a stílus- és színtanácsadás, most pedig elvégeztem a varrónői képzést májusban. A kislányom februárban született, így kézenfekvő volt, hogy még ezt is megcsináljam. Fontosnak tartottam, hogy mindent tudjak, ha már átnyergeltem egy másik szakmába, azt csináljam profin, nem?


Link másolása
KÖVESS MINKET: