SIKERSZTORIK
A Rovatból

Ilyen egy magyar pilóta élete, aki éjszaka szállítja a csomagokat

Az éjszaka is lehet szép a DHL-es pilóta számára, aki szerint a 100 tonnás Boeing 757-es teherszállító egy barátságos kezes bárány.

Link másolása

Bátori Lászlóval interjúnk első részében eljutottunk a jelenlegi munkájáig: a kapitány a DHL Boeing 757-esein repül. De érdemes még egy kicsit visszatérni a nagy váltás, a 2011 előtti időkbe, hiszen egy pilóta munkájának fázisai egymásra épülnek...

Jó iskolának bizonyult a Malév a későbbi pilótaéletedhez?

- Nem volt rosszabb, mint más cég. A Malévot szerettük, persze nem volt olyan hihetetlenül szuper képzés, meg kicsit „old school” volt már az akkori szokásokhoz, eljárásokhoz képest, de nem volt rossz, úgy gondolom. A Ryanairnél, Wizzairnél, Emirates-nél rengeteg volt maléves dolgozik, és szerintem szakmailag megfeleltek.batori2

Kemények voltak a magyar légitársaságnál a képzések?

- Igen, és az oktatókkal én többnyire jó viszonyban voltam, nyilvánvalóan jót akartak nekem, ezért rettenetesen megkínoztak a szimulátorban, vagy akár egy útvonal-ellenőrzésen.

Nem kegyelmeztek attól, hogy te hatósági ember voltál?

- Szerencsére nem, és én ezt úgy is fogtam fel, hogy segíteni akarnak. Például amikor megcsináltuk a kötelező feladatokat, akkor mindig volt egy pluszfeladat, akár egy kettős hajtómű leállás, vagy megközelítés látás alapján, iszonyatos nagy oldalszélben. Amikor a DHL-nél volt a felvételim, akkor próbálkozott az oktató olyan trükkökkel, amiket rajtam már keresztülvertek az elmúlt években. Például hogy a felszállásnál a maximális oldalszelet állítják be a szimulátorban, és abban a pillanatban, amikor a gép elindul, leállítják az egyik hajtóművet. A függőleges vezérsíkon még nincs semmilyen erő, viszont iszonyatos oldalszél van, és ha az ember abban a pillanatban nem lép rá az oldalkormányra, akkor lemegy a pálya mellé. Én nem mentem le, mert a Mónus Feri ezt számtalanszor végigverte rajtam.batori3

Hát akkor lássuk a DHL-kapitány mindennapjait! A bázis Lipcse, a család Pesten...

- Ez úgy működik, hogy amikor dolgozni megyek, akkor kimegyek Lipcsébe, és onnan megyek útra. Vannak DHL-járatok Budapestről, és ha alkalmas, akkor az egyik kivisz Lipcsébe, ott elmegyek útra, aztán hazahoznak, ez hétvégén sajnos nem működik, úgyhogy időnként autóval kell mennem, ami eléggé fárasztó, de ez van.

Nappal veszik föl a csomagokat és a következő nap kiszállítják, tehát éjszaka működik az egész hálózat leginkább. Lipcséből hajnali 2-3 óra körül indulnak a járatok Európába mindenfelé, aztán este 11 óra körül megérkeznek. Tehát kora hajnalban elindulok, nappal egy szállodába megyünk aludni, este vissza, aztán onnan tovább. Nekem szerencsém van, mert a beosztásom általában olyan, hogy elküldenek messzire, ahol több napot is el tudok tölteni. Most Casablancából jövök: ez úgy történik, hogy elmegyünk Párizsba, onnan Casablancába, de addigra a munkaidő túl hosszú ahhoz, hogy még aznap visszajöjjünk, ezért ott töltünk egy éjszakát és a következő este jövünk vissza. Hasonlóan szokott alakulni a járat Tel Avivba, Bukarestbe, és egyéb helyekre. Nekem ez tetszik, mert így lehet aludni eleget.

Azért csak meg kell, hogy forduljon az időszámításod, nem? Éjszakai bagolyként kell élned...

- Meg lehet tanulni, hogyan tudja az ember a saját pihenését menedzselni, hogy azért ne boruljon fel teljesen. Amikor hazajövök, alszom néhány órát, és ha itthon vagyok négy-öt napot, akkor teljesen normálisan tudok élni.

Mégis, mik a trükkjeid?

- Ha lehet, akkor aludni kell aprókat. Ha van az embernek másfél órája, akkor feküdjön le, és próbáljon meg nappal, nem túl sokat, de aludni, tehát amikor megérkezünk valahova, akkor három-négy óránál többet ne, és akkor a következő éjszakára az ember készen áll.batori4

Mi a kikapcsolódás? Mit szeretsz csinálni?

- Itthon a család, máshol általában fotózni, videózni szeretek, rengeteg videót csinálok, szerkesztem, mert kint van rá időm. Kirándulok, mert nagyon érdekes helyeket lehet fölfedezni ott, ahova éppen elmegyünk, és akár négy-öt napot is ott töltünk néha.

A repülésnek ez az az ága, amikor nem utasok, hanem csomagok vannak mögötted. Azért sokan úgy gondolják, hogy ez biztos alacsonyabb rang vagy presztízs, mint amikor emberek ülnek a gépeden.

- Sokan így látják; amikor az ember egy hosszú távú járat kapitányaként végigsétál a terminálon, akkor istennek nézik, minket meg nem lát senki. De a repülés ugyanazoknak a szabályoknak a mentén történik. Szakmailag nincs lényeges különbség. Az tény, hogy az áruszállítás egyszerűbb, hogy csak egy példát mondjak: az utasszállító gépen megérkezés után a pilóta addig nem szállhat ki, amíg az összes utas el nem hagyta a gépet, mi meg megérkezünk, és már mehetünk is, nem kell megvárni, amíg kipakolják a gépet.

Volt szerencsém valamikor a nyolcvanas években néhányszor áruszállító géppel repülni, családiasabb a hangulat, más a légköre az egésznek.

- Kétségtelen, mert egy 90 tonnás gépen csak ketten vagyunk. Load master vagy szerelő csak akkor jön velünk, ha olyan helyre megyünk, ahol nincs ilyen infrastruktúra kiépítve. Amikor elkezdtem repülni a DHL-nél, elérve az utazómagasságot, mindig nézelődtem hátrafelé; az oktató megkérdezte, mit nézek. Ilyenkor mindig be szokott jönni egy légiutaskísérő megkérdezni: hogy vagytok, fiúk, kértek-e valamit...batori5

A repülőgépedről, a 757-esről most sokkal több szó esik, mint fénykorában, amikor gyártották, többek közt épp azért, mert nem gyártják már. Szemlátomást kezdenek rádöbbenni a légitársaságok, hogy ez a gép hiányzik, ez a gép kell, olyat tud, amit más gépek nem tudnak.

- Igen, mert ennek a gépnek a kapacitása pont ott van a rövidtávú és a nagy gépek között, tehát van egy rés a mai napig a típusok között, amit a 757-es betöltött, de helyette nem sikerült azóta sem. Az Airbus próbálta a 321-est megnövelni, hogy elég nagy legyen a kapacitása a 757-essel összehasonlíthatóan, a Boeing is próbálja nyújtani a 737-est, de ez a kategória nagyon hiányzik a légitársaságok palettájából. Én viszont szerencsés vagyok, hogy repülöm ezt a gépet, nagyon élvezem. A 767-eshez hasonlóan nagyon felhasználóbarát, a rendszerei úgy vannak kialakítva, hogy viszonylag egyszerűek az eljárások, rövidebbek és egyszerűek a checklistek, mint akár a 737-esen.

És nagyon kellemesen repül. Olyan járaton, ami 15–20 perces ugrás innen oda, rendszeresen kézzel vezettem a gépet. Nagyon kellemesen reagál a kormánymozdulatokra, a hajtóművek is erősek, jók. Volt, hogy mögöttünk ült egy szerelő, és leszállás után azt mondta, ő még ilyet soha nem látott, hogy valaki kézzel repüljön. De nyilván a hosszabb utakon, meg éjszaka nem nagyon használjuk, mert fáradtabbak vagyunk, meg bizonyos okok miatt ez nem megengedett. A repülőgép 90–100 tonna körül van, a rakomány, amit maximálisan elbír, körülbelül 40 tonna körüli, de mi maximum 20–25 tonnával szoktunk repülni, általában ez a standard.batori7

És ezzel a terheléssel is kezes bárány?

- Sőt, ha a gép nehezebb, akkor még inkább az. Ha nagyon könnyű, vagy üres, akkor azért jobban oda kell figyelni, mert a hajtóművek teljesítménye nagyobbnak tűnik, sokkal könnyebben mozdul a gép, ha könnyű vagy üres.

A hosszú törzs nem jelent problémát felszállás, leszállás közben? Mekkora a tail strike veszélye?

- Nem is emlékszem, hogy ezen a típuson előfordult volna tail strike. A 300-as változata, amit a Thompsonnál használnak, még hosszabb, de nem emlékszem, hogy ilyesmi gyakran előfordult volna. Alapvetően a kiképzésnek is megvan ebben a maga szerepe, de a repülőgépnek a kialakítása és a felszállósebesség olyan, hogy amikor fölszállunk, elég gyorsan elemelkedik, tehát nem igazán veszély a tail strike.batori6

Volt-e a repülő karrieredben olyan pillanat, amikor nagyon komoly problémák adódtak, netán veszélyhelyzet?

- Ezt gyakran kérdezik, de igazából komoly veszélyhelyzetbe nem igazán kerültem. Voltak műszaki meghibásodások, például hogy a külső pitot-csövek fűtése tönkrement, és akkor nem mehettünk oda, ahol éppen jegesedés van, hanem el kellett menni egy másik repülőtérre, ahol jó volt az idő, de különösebb problémám még nem volt.

Melyek azok a pillanatok, amikor átérezheted a munkád szépségét? Ha az ember éjszaka repül, a tájban annyira nem tud gyönyörködni...

- De igen, ha nincs felhőzet, akkor a kivilágított városok nagyon jól látszanak: például, most ahogy jöttem Casablancából Párizsba, végignéztük egész Spanyolországot. Nagyon szép éjszaka repülni, vagy éppen hajnalban, amikor jön föl a Nap.

Netán a szemedbe süt? Az azért nem olyan kellemes...

- Nem, de sokan kibírnák helyettem... Negyvenkilenc éves vagyok, még van mondjuk egy jó húsz évem a repülésben, ha egészségileg bírom, remélhetőleg. Én ezt élvezem. Nem mondom azt, hogy nem hiányzik a hatósági munka, de most leginkább a családdal törődöm és élvezem ezt a mindennapi munkát.

Nincsenek olyan ambícióid, hogy nagyobb gépre kerülj? 747-esre, 787-esre? Esetleg, ha majd megcsinálják a 797-est, ahogy a 757-es lehetséges utódját emlegetik... Nem akarsz továbblépni? Nagy az igény tapasztalt pilótákra, jön ide nagy légitársaság is toborozni sokezer órás kapitányokat.

- Ambícióim vannak, de a családot nem szeretném elköltöztetni Európából, szeretném, ha itt maradnánk Magyarországon, és innen tudnék dolgozni, ez nyilván behatárolja a lehetőségeket. Később talán, ha a gyerekeim nagyobbak lesznek, akkor átjelentkezem a 767-esre, szó van arról is, hogy 777-es is kerül majd a DHL-hez, meglátjuk.batori1

Akkor a DHL-től sem akarsz elszakadni...

- Egyelőre nem. Egyrészt ez egy nekem megfelelő cég, másrészt nincs jobb ajánlat Európán belül pillanatnyilag, hogy ennyi időt tölthessek itthon.

Mennyire érzékelhető, hogy a DHL megbecsüli a kapitányait, személyzetét?

- Állandóan vita van erről cégen belül, de én azt gondolom, látva, más légitársaságokat, elég korrekt fizetést adnak, és a szerződések is elég jók, megbecsülik a személyzetet.

Egy elégedett emberrel ülök szemben...

- Igen.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek – fesztivállal ünnepelt a Csányi Alapítvány
A Csányi Alapítvány immár 19 éve támogatja a nehéz anyagi helyzetben lévő családok tehetséges gyermekeinek oktatását. Prioritásuk az idegennyelv-tudás és az informatikai ismeretek fejlesztése.

Link másolása

Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek.

Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.

„Ha ki is repültem a kertből, mindig mikor visszatértem tudtam hozni olyan magokat, amiktől szebb lett a kert, a közösség” – így foglalta össze Járay Bianka, hogy mit jelent a Csányi Alapítvány mentoráltjának lenni. Biankát 2008 óta, 10 éves korától támogatja a Csányi Alapítvány. Idén három nyelv ismeretével és két diplomával búcsúzik a programtól. Kiemelkedő teljesítményét az Életút Fesztiválon Ágoston Attila-díjjal jutalmazták.

A siker kulcsa: nyelvtudás és informatika

A munka világába történő sikeres belépéshez manapság nélkülözhetetlen a használható idegennyelv-tudás.

A Csányi Alapítványnál a nyelvi órák, az alapítványi versenyek, a táborozások, valamint a külföldi önkéntesek bevonása mind azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok ne csak nyelvvizsga bizonyítvánnyal, hanem használható nyelvtudással rendelkezzenek.

A Csányis diákok 2008 és 2023 között összesen 606 sikeres nyelvvizsgát tettek.

A nyelvtudás mellett Dr. Csányi Sándor alapító az Alapítvány létrehozásakor prioritásként határozta meg az informatikai tudás bővítését.

A mentorált fiatalok eddig 246 komplett informatikai vizsgabizonyítványt szereztek. Oktatásuk ezzel nem zárul le, további informatikai képzéseken is részt vehetnek. A digitális kultúra fejlesztése érdekében az első kísérleti év jó tapasztalatai alapján több Közösségi Házban is elindult a Maker’s Red Box projektek használata. Kaposváron immár második éve járnak a diákok a Digitális Tudásközpontba, ahol először a Szuperhősök, most pedig a Jövő városa projekt keretében ismerkednek a tudomány és a technológia újdonságaival.

Mohácson és Pécsett már a mentorok és az informatikai fejlesztők tanulták meg a kidolgozott tananyagok használatát. Mohácson a Jövő Városa, Pécsett a Global Warning projektben dolgoznak a diákok, mindenütt nagy sikert arat a program, hisz olyan készségeket fejleszt, amelyek a tanulás minden színterén kamatoztathatóak.

A gyerekek olyan eszközökkel ismerkednek meg a program során, mint a 3D nyomtató, lézervágó, megtanulják a mikrobit-ek programozását és alkalmazási területeit.

S ami a legfontosabb készség: megtanulnak közösen gondolkodni és együttműködni.

Jászberényben projektmunka keretében évek óta Lego-robot programozást is tanulnak a gyerekek, évről évre sikeresen szerepelnek az országos robotika versenyen.

Legfrissebb büszkeségük, hogy a Jász Stones csapat, vagyis a jászsági lego-programozók a FIRST LEGO League verseny 2024. évi országos döntőjében elért helyezésükkel – melynek része az innovációért járó különdíj is – kivívták a jogot, hogy Sydneyben a Macquarie Egyetemen megrendezésre kerülő Ázsiai, Csendes-óceáni Nyílt Bajnokságon induljanak 2024 nyarán.

Az Alapítvány további informatikai képzései: számítógépes grafika működik Nagybajomban, animációkészítés Kaposváron, 3D-s nyomtatás programozására van lehetőség Pécsett, professzionális Fotós Klub működik Szegeden.

A közösség ereje

Jelenleg hét Közösségi Házban – Jászberény, Nagybajom, Kaposvár, Pécs, Mohács, Szeged, Szentes - 21 tehetséggondozó csoportban több mint félezer hátrányos helyzetű diákot segít a Csányi Alapítvány az általános iskola 5. osztályától egészen az egyetem befejezéséig, vagy piacképes szakma megszerzéséig.

A támogatottak száma 2021 óta éves szinten meghaladja az 500 főt, a testvéreket és családtagokat is figyelembe véve több mint 1500 főt pártfogol folyamatosan az Alapítvány.

Az Életút Programot az idei évig 86 fiatal teljesítette sikerrel, idén további 19 fiatal búcsúzik ünnepélyesen, köztük négyen szakmai végzettséget, 15-en pedig diplomát szereztek. Mára nemcsak az Alapítvány lett nagykorú, hanem egyre több az olyan fiatal felnőtt, akik a támogatásnak köszönhetően megszerzett tudás és tapasztalat birtokában sikeresen állják meg a helyüket a nagybetűs életben. A program sikerét mutatja, hogy a végzettek közül egyre többen maradnak közel az Alapítványhoz és segítik a mostani fiatal mentoráltakat.

„Van 500 olyan barátom, akikben feltétel nélkül megbízok. Tudom, hogy ahogyan én is, ők is magas színvonalon művelik szakmájukat, munkájukat és bármikor számíthatunk egymásra” – mondta Szabó Gábor László, az Alapítvány Gyermekparlamentjének korábbi elnöke, az Alumni szervezet egyik alapítója, aki már maga is mentorál végzés előtt álló alapítványi fiatalokat.

Ezt a szellemiséget, a „Csányisok” összetartását emelte ki a kuratórium elnöke, Csányi Erika is: „Nemcsak a megszerzett tudás és a tanulás az érték, hanem a boldog gyermekkor is, mert ez vezet a sikeres, harmonikus felnőttkorhoz. Azt pedig még nagyobb öröm látni, hogy sokan igyekeznek visszaadni a közösségüknek a megszerzett tudást és tapasztalatot. Ezek a példák mutatják, hogy “Csányisnak” lenni nem a végzettségről szól, hanem egy szellemiség, ami egész életében elkíséri azokat, akik a részesei.”

A cél a legteljesebb tudás biztosítása

Az Alapítvány célja, hogy az élet lehető legtöbb területén nyújtson képzéseket a mentoráltjainak.

„A tehetség önmagában nem elegendő a sikerhez, kemény, kitartó munkára is szükség van. Az elmúlt közel két évtizedben elért eredmények alapján az Alapítvány működését alapítóként jó befektetésnek minősítem, amit visszaigazol a Nobel-díjas magyar tudós, Dr. Karikó Katalin elismerő támogatása is.” – mondta Dr. Csányi Sándor.

A fejlesztő munka támogatására 2021-ben Dr. Karikó Katalin a Széchenyi-díjjal járó pénzjutalom felét, 10 millió forintot juttatott a Csányi Alapítványnak. A támogatás összegét a támogató kérésének megfelelően a diákok természettudományos ismereteinek bővítésére, illetve kutatásokra fordították. A program eredményeit látva Dr. Karikó Katalin 2023-ban ismét támogatta az Alapítványt, ezúttal 10 ezer euróval.

Ennek felhasználásával ebben az évben is megrendezték a természetismereti tudást bővítő programokat, továbbá a kutatásokhoz szükséges eszközöket és anyagokat szereztek be. A támogatásból megvalósuló programokról, kutatásokról idén már a második kiadványt jelentette meg az Alapítvány.

A munka nem áll meg

2024-ben Kaposváron, Szegeden, valamint Mohácson és környékén a márciusban megtartott beválogatások alapján összesen 45 újabb kisdiák felvételére tesznek javaslatot a Kuratóriumnak az Életút Programba. Ezzel a támogatottak jelenlegi létszáma továbbra is meghaladja az 500 főt. Az ő fejlődésüket 21 főállású mentor, 54 fejlesztőtanár és 41 önkéntes, köztük 3 fő külföldi önkéntes segíti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: