SIKERSZTORIK
A Rovatból

Egyszerre tanítja filmkészítésre és a természet szeretetére a gyerekeket a Bright Generation

Öröm nézni, hogy a gyerekek fiatal koruk ellenére mennyire égnek a vágytól, hogy valamit megmutassanak magukból, és milyen csodás kisfilmek születnek - mondja az egyik alapító, Isztl Melanie.
Tomka Tivadar - szmo.hu
2021. november 13.



Rendezőként, vloggerként, operatőrként vagy akár vágóként is kipróbálhatják a gyerekek magukat a Bright Generation táboraiban és workshopjain. A kurzus alatt elsajátítják a videózás, szereplés csínját-bínját és a végén kisiflmeket alkotnak. A fő attrakció pedig, hogy a Bem Moziba levetítik, ami nagyon nagy dolog számukra, hiszen van, hogy valaki 8 évesen látja a nevét egy mozivásznon, miközben pörög a stáblista.

Fontosnak tartják, hogy a filmkészítés elsajátítása mellett a természet, kultúra, történelem és az építészet szeretetét, az egymás iránti elfogadás és érzékenység fontosságát is átadják a 8-14 éveseknek. Az egyik alapítóval, Isztl Melanie-val beszélgettünk, aki hosszú utat tett meg, mire megtalálta álmai munkáját. Mielőtt országos tévétársaságoknak dolgozott, az Operettszínházba is megfordult zenés-színészként. A színház és a televíziózás azonban csak munka volt számára. Amióta gyerekekkel foglalkozik azóta érzi, hogy megtalálta a hivatását.

– Ritka, hogy valaki a háttérországot szeretné megmutatni. Már, ami a televíziózást és a filmes világot illeti, főleg ennyi kis lurkóval.

– Számomra azért nem volt ez meglepetés, mert a kezdetekben a gimnázium elvégzése után rögtön felvételiztem a Budapesti Operettszínházba, ahol nagyon jól éreztem magam. Lehettek volna nagyratörő álmaim, küzdhettem volna olyan kiemelkedő szerepekért, amikben jól érzem magam, de a légkör, ami körülvett, már közel sem olyan volt, ahol önfeledten élvezhettem volna minden percét. Persze sokszor próbáltam megfelelni, jól teljesíteni a vizsgákon, de valahogy sosem éreztem legbelül azt, hogy ez az én utam. Olykor álltam a színpadon és nem éreztem semmit, amikor a közönség tapsolt.

Egy-két év után rájöttem, hogy ott kell hagynom azt az álmot, amire gyerekkorom óta vágytam. Nagyon nehéz lépés volt.

Évekig agyaltam rajta jól döntöttem-e. Mostanra már tudom, hogy igen. A színházi lét után azt éreztem kicsit el akarok bújni a világ elől és elmentem mosogatni egy kávézóba. Bár ez az elvonulás nem tartott sokáig. Két hónap után üzletvezető lettem, nagy felelősséggel. Majd egy év vendéglátás után egy nap alatt váltottam egy teljesen más irányba. Belekóstoltam a televíziózásba. Először még súgógép kezelő voltam, ahol Szellő István és Erős Antóniának szolgáltattam a szöveget, majd Baló György műsorába lettem felételvezető. A végén pedig a Hazahúzó című műsor egyik riportere, műsorvezetője lettem.

Isztl Melanie a Komlósi Stúdióban tanult újságírónak és riporternek. Első szakmai tapasztalatait a GLOBO Tv-nél szerezte, mint szerkesztő-riporter. Később az RTL Klubnál a Magyarul Balóval című műsorban dolgozott Baló György mellett. Legérdekesebb és egyben a legnagyobb kihívást jelentő munkájának a Hazahúzó című turisztikai műsor szerkesztését és vezetését tartja, amit az ATV-n és az ECHO TV-n is bemutattak.Több éven keresztül a Creative Science egyik fő pedagógusa volt, ahol dokumentumfilmkészítést tanított 8-12 éves gyerekeknek. Jelenleg a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium kommunikációs munkatársa és pedagógusa. Több éve lelkes szervezője gyerekeknek szóló workshopoknak és táboroknak.

– Miért fordultál a gyerekek felé?

– Az életemnek volt egy időszaka, amikor abszolút a szórakozásnak, a buliknak éltem. Nem nagyon tudtam mit kezdjek az életemmel, nem voltak céljaim. Sodródtam. Akkoriban az egyik ilyen hangulatos este után fogalmazódott meg bennem, hogy a gyerekek mennyire közel állnak hozzám. Ott döntöttem el, hogy szeretnék nekik valamit adni, olyasvalamit megvalósítani, amivel ők többek lehetnek. Miután a filmek és a színjátszás világa közel állt hozzám, kézenfekvő volt, hogy forgatni szeretnék a gyerekekkel, olyasmit létrehozni, amire ők is büszkék lehetnek, és mindezek mellett a környezettudatosságra is nagy hangsúlyt fektetek.

Mielőtt belevágtam volna a terveimbe, körbenéztem, és azt láttam, hogy nagy a hiány ebből a piacon. Az első kurzusnál, amit meghirdettem, mégis meglepő volt, hogy mekkora érdeklődés van a tananyagaink iránt.

A forgatásokról, filmekről rengeteget beszélek, mesélek, és a gyerekek erre nagyon nyitottak voltak. Persze olyan tábori helyszínekben gondolkodtam, gondolkodtunk, ahol megelevenedik a történelem és az élő környezet, így a Budai Vár, vagy egy-egy erdő a főváros közelében ideálisnak tűntek.

A Bright Generation táborai közt volt öko tábor, ahol a gyerekeket a videókészítés mellett a fenntarthatóság, az okos város, az ökogazdálkodás, a hulladék-megoldások és a hulladékhasznosítás alapjaival is megismertetették. De volt olyan táboruk, amelyben a gyermekvasút játszott főszerepet, és olyan is, ahol a fotózás alapjait a Bükk, az Egri Vár, Érsekkert és Felsőtárkány csodás tájait járva tanították meg a gyerekeknek. Az elkészült videókat feltöltik a YouTube-ra, de olyan is volt, amikor a Bem moziban lehetett megnézni a végeredményt.

A gyerekek már a legelején olyan kreativitással álltak a csapatmunkához, hogy ez minket oktatókat is nagyon motivált. A képzéseinken egyébként mindent megtanítunk a számukra, ami a korosztálynak megfelelő, a filmezés világában: hogyan készítsenek vlogot, milyen az operatőri szem, mit rejt magában a vágás. Amikor az elkészült kisfilmeket végignézzük, és látom a sok, mosolygós arcot magam előtt, legyen az felnőtt vagy diák, visszaadhatatlan... annyira őszinte, annyira tiszta. Itt mindenki megtalálja önmagát, hiszen, ha szeretne szerepelni akkor megmutatja magát riporterként, ha inkább a háttérben szeretne kiteljesedni akkor vágóként vagy operatőrként méretteti meg magát.

– Ha jól értem, a gyermeki éned az, ami nap, mint nap adja neked az energiát, hogy gyerekeknek mutasd meg ezt a szakmát!

– Igen, de számomra a csapatmunka a legfontosabb. Öröm őket együtt nézni, öröm, amikor közösen találják ki, hogy mi legyen a kis történetük, boldogság, hogy azt látom és érzem, fontos nekik az, amit megalkotnak, és mi az, ami megérinti a gyermeki lelküket. Fiatal koruk ellenére égnek a vágytól, hogy valamit megmutassanak magukból. A végén legtöbbször egy olyan produktum születik, amit mindannyian megkönnyezünk.

VIDEÓ: Így dolgozik a Bright Generation

– A jövő és a következő generáció formálása a cél. Olyan áhítattal mesélsz róluk, hogy a szemem előtt az Oscar-díj lebeg, de a küldetés korántsem ez. A közös élmény?

– Mindenféleképpen. Egy olyan élmény, amire húsz év múlva is emlékezni fognak, és ami kitörölhetetlen lesz az emlékezetükből: legyen szó bármilyen feladatról, ami a filmes világot érinti, és ők helyt fognak állni, várostól, országtól függetlenül. Amikor a világ bármely részén ott állnak egy kamera előtt vagy mögött, remélem akkor is büszkék lesznek arra, hogy hol tanulták a mesterséget még gyerekként, a piciny fortélyokat, a produceri munkától az operatőrin át. Ha ekkor eszükbe jut, milyen utánozhatatlan élményeket szereztünk egymásnak, már nem volt hiábavaló a munkánk.

– Ez a motiváló erő?

– Ez. A szakmai tudásra is hallatlan hangsúlyt fektetünk, de mindezek mellett a gyerekek hangulata, jó közérzete is fontos. Szerintem csak jó hangulatban lehet eredményesen és a jövőbe mutató munkát végezni. Az egyik legjobb dolog, amikor gyerekek önfeledten nevetnek, és mestermunkákkal lepnek meg bennünket kisiskolásként vagy tizenévesekként. Ennél többet nem is kívánhatnék magamnak. A Bright Generation-nél hisszük, a jövő generációja nem csupán az új digitális korszak gyermekeinek gyűjtőneve. Hisszük, hogy ez a nemzedék nemcsak hogy készségszinten használja korunk digitális vívmányait: kommunikál, tanul, tájékozódik és otthon érzi magát a virtuális világban, hanem

a természet szeretete, az egymás iránti felelősség és érzékenység is jellemzi.

Nyitottságuk és érdeklődésük megmutatkozik egy régi és szép, ugyanakkor nap mint nap megújuló művészeti ág, a filmkészítés iránt is. E megújuló formanyelvű világ követeiként kreatívan és szabadon alkotva élik világukat. Hisszük, hogy bármire képesek! Magunk számára csupán egy dolgot látunk feladatként: tanítani, segíteni őket ebben.

A Bright Generation honlapját ITT találod, Facebook oldalukat ITT keresd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Töretlenül tarol az Eventrend Group: történetének legnagyobb bevételét könyvelheti el a magyar cégcsoport
Ezzel a dinamikus fejlődéssel a 2022-ben kitűzött, 2030-ra tervezett növekedési célokat már akár a következő évben el is érhetik.


Mintegy 25 milliárd forintos nettó éves árbevételről számolt be a hazai vendéglátás, rendezvényszervezés piacán is meghatározó üzleti szereplő, az Eventrend Group, amely újra megjelent a hotelüzemeltetésben is. Tanulókkal együtt 1100 dolgozó, több mint 30 projekt, valamint világviszonylatban is ismert és elismert vendéglátóhelyek üzemeltetése - év végi összefoglaló a két alapító-tulajdonostól, Kőrössy Zoltántól és Nagy Gábortól.

Az Eventrend Group 2024-ben ismét kimagasló évet zárt, ez kétséget kizáróan jelzi a cégcsoport erősödését. A cég nettó bevétele elérte a 25 milliárd forintot, ami közel 20 százalékos növekedést jelent a tavalyi 21 milliárd forintos forgalomhoz képest. Ezzel a dinamikus fejlődéssel a 2022-ben kitűzött, 2030-ra tervezett növekedési célokat már akár a következő évben el is érheti a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő cégcsoport.

Turizmus

Miközben a belföldi vendéglátó- és szállodai szektor átlagos bevétele csökkent az infláció és a lakossági kereslet visszaesése miatt, az Eventrend Group egységei továbbra is kimagasló eredményeket értek el. A beutazó turizmus erőteljes növekedése – amely már meghaladja a 2019-es szintet – nagyban hozzájárult ehhez a sikerhez. A növekedés nem csak a keresletben, hanem a verseny erősödésében is érezhető, így a cégcsoport egységeinek sikerei – a tulajdonosok szerint - elsősorban a vezetők remek munkájának köszönhetők. A vendégszám és a bevétel is csúcsot dönt az idei évben a csoporthoz tartozó „bakancslistás kollekció” egységeiben.

Külön kiemelendő a 130 éves New York Café - amely évről évre újabb vendégszámrekordokat ér el és amely előtt soha nem látott sorok kígyóznak a bejutásra várva -, valamint a szintén 130 éves Gundel, a Centrál Kávéház, a Spoon, a Fakanál, a Főőrség és Lovarda, Városliget Café és a Kossuth téri Séf Asztala.

Az Eventrend egységei mintegy 4 és fél millió vendéget szolgáltak ki az év folyamán.

Rendezvény

A rendezvényszervezés terén kiemelkedően erős év volt az idei, mintegy 7 ezer rendezvény létrehozásában működtek közre. Mindemellett a cégcsoportos ügyfélkapcsolati munkákba is jelentős energiákat fektettek és ennek meg is lett az eredménye. A rendezvénybevételek - a közönségforgalmi büfék bevétele nélkül - meghaladják a 8 milliárd forintot, azokat is beleszámítva pedig a 10 milliárd forint fölé emelkedtek. Összességében ebben a piaci szegmensben is rekordévet értek el az Eventrend Group egységei.

Szállodaipar

A szállodaipari területre idén tért vissza a cégcsoport.

Szeptemberben nyitotta meg a Carlton Buda Castle Hotelt, amely az első hónaptól magas telítettséggel, mostanra már csúcsüzemben működik. Jövőre ezen a területen is szeretnének továbblépni, újra megnyitják a Bikácsi Zichy Birtokhotelt, amely jelenleg felújítás alatt áll,

de más szállodai üzemeltetések átvételéről is tárgyalásokat folytatnak.

A jövő év kihívása

A szervízdíj és a borravaló szabályozása az év végével megváltozik, amely a jövő évre egyszerre jelent újabb kihívást a szervízdíj maximalizálása miatt, másrészt némi könnyítést a borravaló korábban is meglévő, ám csak korlátozottan érvényesülő adómentességének kiszélesítése révén.

Utánpótlás és közösségi szerepvállalás

Az Eventrend Group fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalást és a fiatal generációk támogatását. A duális szakképzési program keretében jelenleg 270 középiskolás és 40 egyetemista tanul gyakorlati helyein. Az Eventrend Group és az összes ide tartozó egység vezetői elkötelezettek a fiatal generáció képzésében, megismerésében, a kapcsolat megteremtésében és a generációk együttműködésében.

Fontos számukra, hogy segítsék a fiatal generáció szakmai felkészítését, fejlődését, a vendéglátás és a turizmus iránti elkötelezését.

Az alapító tulajdonosok kiemelik: tudják, hogy a fiataloké a jövő, hisznek bennük és építenek rájuk. Ezt a hitüket tükrözi a fiatalság számára indított irodalmi sorozatuk is: az órákon az élményszerűségre és az emlékezetes pillanatokra helyezik a hangsúlyt. A rendhagyó irodalomórák (Centrál Irodalmi Zsúr) keretében ingyenes interaktív programokat szerveznek diákok számára. Az érdeklődés olyan kirobbanó volt, hogy az irodalomórák meghirdetése után egy héten belül minden helyet lefoglaltak az iskolák ebben a tanévben, sőt, a meghirdetett események számát meg is kellett növelni.

A cégcsoport külön figyelmet fordít a hátrányos helyzetű csoportok támogatására is

, amelyet a Gundel filmmel kapcsolatos programjaik is kimagaslóan képviselnek. Ezzel a kezdeményezéssel számos díjat és elismerést nyertek, hangsúlyozva, hogy a fogyatékossággal élők támogatása közös ügy, az ebben való szerepvállalásra buzdítanak mindenkit.

Az alapítók hangsúlyozzák: hisznek abban, hogy mindenki számára elérhetővé kell tenni azokat az élményeket, amelyek boldogsággal és megelégedéssel töltik el az embereket. Társadalmi felelősségvállalási-programuk középpontjában azon emberek állnak, akik mindennapi életük során nem jutnak el éttermekbe, hotelekbe vagy rendezvényekre. A cél, hogy felkarolják, különleges élményekkel gazdagítsák és támogassák a társadalom kiszolgáltatottabb tagjait, illetve az őket segítő szervezeteket, legyen szó fogyatékkal élő gyerekekről, felnőttekről vagy más hátrányos helyzetű csoportról.

Köszönet a csapatnak

Az Eventrend Group tulajdonosai úgy látják:

a cégcsoport sikerét egy kiemelkedő csapat, egy erős közösség alapozta meg, amelyben 800 dolgozó és több, mint 300 tanuló közös munkája váltja valóra a cégcsoport küldetését

, hogy boldog pillanatokkal gazdagítsák az emberek életét. A vezetők elhivatottsága és az egyes egységek csapatainak professzionális munkája elősegítette a cégcsoport piaci versenyképességét és biztos alapot jelent a jövőbeni fejlődéshez.

Külön kiemelendő, hogy a cégcsoportba tartozó egységek mindegyikét az Eventrend Group saját Tehetségakadémiáján végzett vezető irányítja. Jelenleg 29 olyan vezető van, aki cégtársként, partnerként vesz részt a hozzá tartozó cégek irányításában. Mint a tulajdonosok megjegyzik: az ő elkötelezettségük és munkájuk elismerésre méltó és kiemelkedő. Akárcsak központi csapaté, akik támogatják a vezetők menedzsment munkáit a HR, a marketing-és PR kommunikáció, az ügyviteli-, pénzügyi- és beszerzési, valamint a digitális megoldások területein.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Így lett Zoltánból, a pesti étteremvezetőből boldog vándorköszörűs Angliában
Azért találta ki, hogy vándorköszörűs lesz belőle, mert többet szeretett volna a gyerekével lenni. Annyira bejött, hogy ma már nemzetközi terjeszkedésben gondolkodik, India a következő célpont.


Zoltán, a vándorköszörűs nevét az egész Cronwall ismeri. Sőt, most már nem csak a műhelykocsijának oldalán látható a logója, de saját késcsaládot is tervezett, ami szintén nagy sikernek örvend kuncsaftjai körében. Mondhatnánk, hogy Sipos Zoltánnak bejött az élet. Pedig amikor a korábban pesti étteremvezetőként dolgozó férfi 2006-ban elindult Magyarországról, csak annyit tudott, hogy Dél-Nyugat Angliában csodálatosan szép a táj, és ő szeretne tengerpart közelében élni.

Ismerkedjenek meg Zoltánnal, aki 18 éve kezdett szakácsként dolgozni a szigetországban, és mostanra egy menő vállalkozás vezetője.

– Ahol élsz, Cornwall, elég eldugott csücske az Egyesült Királyságnak. Hogyan találtál rá, miért pont ide költöztél, amikor elhagytad Magyarországot?

– Még otthon, mielőtt kijöttem volna, nézegettem az interneten, hogy hol szeretnék élni, és valahogy feljöttek képek Devonról. Nagyon megtetszett a táj, a sok zöld, a tenger, a házak, azt éreztem, hogy ott biztosan szívesebben élnék, mint a világ más részein. Végül aztán akkor indultam útnak, amikor az unokahúgomék családostól kiköltöztek az angliai Boltonba. Ekkor, hogy könnyebb legyen a start, odaköltöztem hozzájuk egy hónapra. Onnan küldtem szét az önéletrajzomat – szakács a szakmám – Bournemouth-tól Cornwallig rengeteg helyre. Olyan hoteleket választottam az álláshirdetésekből, ahol szállást is biztosítottak a munka mellé.

Ha jól emlékszem, tíz helyet pályáztam meg, ezek közül egy hívott vissza, hogy engem választottak,

enyém a munkalehetőség. Az történetesen egy cornwalli hotel volt.

– Örültél, hogy egy ilyen népszerű nyaralóövezetbe költözhetsz?

– Akkor még nem tudtam semmit erről a részéről az országnak, a szomszédos Devonról azért jóval többet. De aztán megszerettem és ittragadtam.

– Mennyi idős voltál, amikor kiköltöztél?

– Akkor már 38 éves, nem voltam annyira fiatal.

– Mitől érzeted azt, hogy menned kell?

– Sok mindentől. Kalandvágy is volt benne, de inkább egyfajta csalódás dolgozott a háttérben. Nem nagyon láttam magam előtt a jövőt, hogy hová, mire építsek, pedig akkor már

16 évet lehúztam Budapesten, egy étterem üzletvezetője voltam, jól kerestem az átlaghoz képest, ez 2005-2006 tájékán volt. Azzal együtt sem láttam a jövőmet.

Persze mindig volt bennem egy vágy, kíváncsiság, hogy milyen lehet az élet Angliában. Abban az időben, az Uniós csatlakozás után pár évvel még csak az angol és az ír munkaerőpiac volt nyitva a magyarok előtt. A németek, franciák, szóval a többiek még nem engedtek munkavállalói vízum nélkül be senkit. Aztán az unokahúgom kiköltözött, a segítségével valami biztosba indulhatta el, szóval így kerültem ide.

– Hogy lett a szállodai szakácsból vándorköszörűs?

– Öt évig dolgoztam itt egy kis hotelben, ott találkoztam egy szlovák lánnyal, letelepedtünk, és megszületett a fiunk. Nagyon szerencsések voltunk mindenféle szempontból. Csakhogy szakácsként olyan volt a munkabeosztás, hogy reggel 9-től vagy 10-től dolgoztunk 2-ig vagy 3-ig, aztán hazamentünk néhány órára, és 6-ra mentünk vissza és dolgoztunk estig, amíg be nem zárt a konyha. Ez független emberként nem olyan rossz, de én szerettem volna többet lenni a gyerekemmel. Gondolkoztam a megoldáson, álmodoztam, aztán az egyik novemberi éjszakán, amikor nem tudtam aludni, beugrott az ötlet: a késélezés. Ismertem már itt egy késélezőt, aki rendszeresen járt a hotelbe a séfek késeit élezni, de nem volt túl megbízható. Hol 3 hetente jött, hol 3 havonta, és a munkája sem volt precíz, többször előfordult, hogy tönkretette az eszközöket. Pedig egy konyhán nagyon fontos, hogy mindig élesek legyenek a kések, ezeket a profi eszközöket mi, szakácsok nem tudtuk rendesen megélezni. Errefelé nagyon sok hotel, étterem és pub van, ahol konyha is működik. Cornwall akkora, hogy egy nap alatt kényelmesen bejárható az egész.

Arra gondoltam azon a novemberi éjszakán, hogy ha össze tudok szedni 100 éttermet, és havonta 30 fontot hajlandó kifizetni mindegyik a késélezésért, az már 3000 font.

Azért az már elég jó pénz.

– Ennyi volt az üzleti terv?

– Igen, persze tudtam, hogy ha a fele összejön, abból már kijövök valahogy.

– Hogyan, hol tanultad ki a szakmát?

– Bristol környékén találtam valakit, aki élezést tanít, így elmentem hozzá és megtanultam, hogyan is kell ezt csinálni. Hogyan dolgozzak vizes köszörűkővel, megtanított kerti szerszámokat, fodrászollókat élezni, így kicsit nagyobb lett a merítés. De azért elsősorban a késekre fókuszáltam, a szakmám miatt az állt közelebb hozzám. Így indultam el, egy Nissan Almira hátuljából az utcára kipakolt élezővel.

A kisteherautót Zoltán maga alakította át guruló műhellyé

– Azóta már sokat fejlődött a vállalkozásod, én úgy tudtam meg, hogy a világon vagy, hogy egy kisteherautó oldalán virított a logód és a neved: Zoltan, the sharpener - azaz Zoltán, a köszörűs. Akkor jöttem rá, hogy él itt egy magyar férfi, aki vándorköszörűsként járja Cornwallt. Regénybe illő a dolog.

– Szakácsként 30 évig be voltam zárva a négy fal közé, és amúgy is egy introvertált ember vagyok, szóval ez egy óriási váltás volt számomra. Járni a világot, beszélni idegen emberekkel, eladni magam és a szolgáltatásomat...

Az a kisteherautó, amit te láttál, azért jóval később érkezett, eleinte szó nem volt ilyen luxusról.

Azt tudni kell, hogy itt sokat esik az eső. Azt nem lehetett túl sokáig csinálni, hogy a kocsim hátuljából kipakolom a cuccaimat, és a szabad ég alatt dolgozom, mert elég gyakran megáztam. Évek után cseréltem a személyautót a kisteherautóra, azt alakítottam át műhellyé, és azzal már tudtam és a mai napig tudok bármilyen időjárásban dolgozni.

– Szeretsz még főzni?

– Szeretek, de nem mindig.

– Megmaradt a szakmádból egyfajta flow érzés, hogy főzni jó, vagy inkább azt érzed, hogy túl sokat főztél életedben, főzzön otthon a párod.

– Nem. Én főzök otthon. Nekem a gyakorlatom miatt 30 perc elkészíteni valamit, neki másfél óra. Amikor barátok jönnek hozzánk, akkor persze örömmel főzök, a többi inkább rutinból megy.

– Hiányoznak a magyar ízek?

– Mohácsi vagyok, és Baja környékén vannak kialakult kapcsolataim, akiktől szoktam igazi magyar pirospaprikát hozni. Múltkor csináltunk itt kolbászt. Megfüstöltettem valakivel, mi meg kilógattuk, amikor megérett, akkor megettük. Azért nem volt olyan jó, mint az otthoni, de első próbálkozásnak nem rossz.

– mondtad, óriási váltás volt a konyha után állandóan változó helyen és emberek között dolgoznod. Mennyiben más az angol fogyasztó, mint a magyar?

– Nagyon más itt a közeg. A kiköltözésem után volt egy meghökkentő tapasztalatom: valaki vásárolt egy rekesz sört az egyik üzletben, és miután kifizette, a kijárat felé menet elejtette és összetört mind. Erre fogták, és kicserélték neki az egész rekeszt. Nem azt méregették, hogy a pénztártól távozva ejtett el, nem nézték, hogy kinek a hibája volt, hogy elejtette, hanem hoztak egy másikat, és az üzlet lenyelte a a kárt. Magyarországon ez nem divat.

Ez azért nekem otthon egy fájdalom. Miért nem tudunk hozzáállni egymáshoz ugyanígy?

Itt érzed, hogy figyelnek rád, foglalkoznak veled. És nekem is természetes, hogy figyelek a vevőimre. Amikor elkezdtem mondani minden egyes vásárlómnak, hogy ha nem elégedett a munkámmal, nyugodtan jöjjön vissza, vagy visszafizetem a pénzt, vagy újra megcsinálom, akkor azok arcán, akik még nem ismertek, lehetett látni, hogy megkönnyebbültek.

– Több, mint 10 éve építed a márkádat…

– Tizenhárom.

– Mikor gondoltad, hogy ideje tovább fejlődni, és nem egyszerűen élezni mások késeit, hanem sajátot dobni a piacra?

– Már a legelején eszembe jutott, mert az üzlet azért nem indult be olyan gyorsan, mint számítottam rá.

– Nem lett meg egyből a 3000 font?

– Arra még elég sokat kellett várni. Mindig szerettem volna továbblépni, és hát mit tudsz hozzákapcsolni a késélezéshez? Az eszközt magát. De sokáig nem találtam senkit, aki elérhető áron jó minőségű késeket gyártott volna az útmutatásom alapján. A Covid alatt aztán újra elkezdtem foglalkozni a dologgal, és szép lassan valósággá vált az álmom, a saját márkás kés is, aminek szerencsére nagy sikere lett.

– Ezzel meg is állsz a fejlesztésben?

– Természetesen nem, tervben van egy szép készlet is, az még nem készült el. A weboldalamon meg lehet rendelni a késeket, és erősen gondolkodom a magyarországi forgalmazáson, de ott még nem találtam meg a partnert.

A késeket Zoltán tervezte és magas minőséget képviselnek - elérhető áron

De a nemzetközi terjeszkedésben is akad még izgalmas lehetőség: októberben voltam Amerikában, a munka miatt mentem elsősorban. Ott a konferencián összegyűltek az élezők, és megmutatták, mik az új dolgok az iparágban, egyfajta tréning is volt. Utána egy kicsit utazgattam, megnéztem, hogy néznek ki azok a helyek, amikről az indiános könyveimben olvastam gyerekként. Ezen az utazáson ugyanakkor megismerkedtem egy indiai családdal, akiknek üzleteik vannak Indiában, a családfő olyan 70 körüli, és azon gondolkodik épp, hogyan tudna minőségi szervizt vinni a szülőhazájába.

Indiában ugyanis ma is úgy járnak a vándorköszörűsök, mint nálunk 60-70 évvel ezelőtt: biciklivel. Meghajtják a biciklit, azon van egy köszörűkő, és így dolgoznak.

Az indiai ismerősöm ezt szeretné modernizálni. Most úgy néz ki, hogy március végén utazom ki hozzájuk, és meglátjuk, milyen együttműködést tudunk a továbbiakban kialakítani.

– Az egész vállalkozásba azért kezdtél bele, hogy több időt tölthess a fiaddal. Sikerült?

– Olyannyira, hogy mára együtt dolgozunk. 15 éves múlt, az itteni oktatási rendszer szerint még egy éve van a záróvizsgákig. Az utolsó évben megbeszéltük az iskolával, hogy a heti 5 nap helyett 4 napot jár csak be, és egy napot velem dolgozik a vállalkozásban. Kitanulja ezt a szakmát is. Ez egyébként nem különlegesség errefelé, Angliában mások is így csinálják, az iskola utolsó két évében van lehetősége a gyerekeknek ismerkedni egyes szakmákkal. Így a fiamnak, amikor végez, már lesz munkatapasztalata is. De ami a legfontosabb, hogy jó együtt lenni. Másfajta kapcsolatunk kezd kialakulni a rendszeres közös munka során.

– Vesz át tőled munkafolyamatokat?

– Igen, és komoly segítség, ha a megélezett kést már nem nekem kell még kipolíroznom és megtisztítanom, ráadásul ő szépen dolgozik. Azt látom, hogy talán ő is élvezi, hogy így együtt vagyunk, együtt dolgozunk. Remélem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
A magyar pékházaspár sorra nyeri Angliában a díjakat - étcsokis, málnás, töltött croissant-jukat még a BBC is bemutatta
Nagy Márti és Nádházi István 12 évvel költöztek a ködös Albionba. Pékségükben szinte kizárólag magyarok dolgoznak, és árulnak például kakaóscsigát, de a a rangos díjakat fantasztikus újításaikkal nyerik.
Barnyák Mónika - szmo.hu
2024. november 10.



Az angliai MsBakery pékség két magyar tulajdonosa büszke a magyar gyökerekre. Készítenek régi, hagyományos magyar kovászos kenyeret, és árulnak kakaóscsigát, valamint túróstáskát is. De vannak náluk francia és olasz jellegű édességek, brownie-k, granola szeletek, cupcake-k, croissant-ok, muffinok, és folyton kísérleteznek újdonságokkal is, amikkel sikert sikerre halmoznak.

István a termelésért is felel, míg Márti a csodasütik és termékek megálmodója és készítője. Arról beszélgettünk velük, miért szeretnek elsősorban magyarokkal dolgozni, milyen kihívásokat tartogatott egy angliai vállalkozás elindítása, és hogyan hódították meg az angolok szívét.

- Hogyan kerültetek Angliába?

István: 2012 év végé fele költöztünk ki, odahaza a kereskedelemben dolgoztunk mind a ketten. Márti menedzser volt az Auchannál, én hasonlóan a Tescónál dolgoztam, de úgy éreztük, hogy nem nagyon jutunk egyről a kettőre. Rövid ideig éltem korábban már az Egyesült Államokban, volt némi tapasztalatom. Meg akartuk próbálni együtt, de Európában. A testvérem akkoriban már Londonban élt. Ő segített nekünk elindulni a külföldi életünkben. Az angol nyelvtudásunk miatt jöttünk Angliába, gazdasági okok miatt főleg, de nem is éreztük annyira jól magunkat otthon. Én indultam neki elsőre egyedül, a lányok csak kicsit később jöttek utánam.

- Milyen volt a kezdet?

Márti: István akkor teljes munkaidőben dolgozott egy nagy péküzemben, nekem pedig részmunkaidős munkám volt. Akkoriban kevesebbet tudtam vállalni, mert a lányunk még alsó tagozatos iskolás volt. Szerencsémre a férjem egyik kollégája ajánlott nekem egy fix állást a cupcake-es részlegre, ahol tortákat is készítettek. Nagyon örültem neki, és nem bántam meg, mert nagyon jól beleláttam milyen egy angliai vállalkozás mindennapja. Később a tulaj eladta egy nagyobb cégnek a vállalkozását, egy olyannak, amelynek több gyára is volt. Engem a kenyerekhez és a cukrászsütikhez vettek át, így mind a ketten a pékségbe kerültünk. Én eredetileg is pék vagyok, a férjem pedig a sok éves gyakorlatban szerezte meg a tudását. Három évet húztunk le így, ami megalapozta egy saját vállalkozás ötletét.

- Hogyan kerültetek el Bournemouth-ba?

István: London is nagyon klassz hely volt, de azt terveztük, hogy egy csendesebb kisvárosban szeretnénk inkább majd élni. A főváros sokkal drágább és zsúfoltabb, annak ellenére, hogy mi még egy szép zöldövezetben éltünk ott is, de váltani akartunk. Keresgéltünk. Szerettünk kirándulni is a szabadidőnkben, felfedeztük az országot. Ezért utaztunk el Bournemouth-ba is egy hétre nyaralni. Elsőre nagyon megtetszett a hely, aminek teljesen más a hangulata, mint a fővárosnak, mivel ez egy tengerparti, csendes kisváros. Már akkor javában tervezgettük, hogy saját pékséget akartunk nyitni, ezért mire ide költöztünk, már a céget is megalapítottuk.

Ahogy ideköltöztünk, elkezdtünk szombatonként piacozni, ahol Márti árulta a süteményeit, amiket otthon készített el.

A piacozás anyagilag nem érte meg, mert nagyon függött az időjárástól, mivel Angliában sokat esik az eső, és olyankor a vevők nem nagyon jöttek. De rutint szereztünk a vállalkozáshoz, a nevünkkel, a MsBakeryvel is megismerkedtek, így nem teljesen a nulláról kezdtük. Aztán sikerült a pékség igényeinek megfelelő üzletet kivennünk, ahol mind a ketten elkezdtünk azonnal dolgozni.

- Mi a titok, amivel sikeresek lettek Angliában?

Márti: Elég nagy bátorság egy akármilyen üzletbe belevágni, hiszen akkor csak saját magunkra számíthattunk, de szerencsére Angliában sok a támogatás az induláshoz a friss vállalkozóknak. A sikerünk titka abban rejlik, hogy a minőségben elöljárunk, és nagyon szeretjük, amit csinálunk, nagyon sok energiát tettünk bele. Évekig szabadságra sem mentünk emiatt, nem mertünk bezárni, annyira fontosnak tartottuk, hogy a vevők el tudjanak minket érni. A hétből hat napot dolgoztunk.

Nagyon sok munka van ebben, de nem is fogtuk fel, csak csináltuk, és örültünk, hogy a saját magunk urai vagyunk végre,

hogy boldogulunk, hogy minden hónapban fejlődtünk, és egyre több vásárlónk lett.

István: Nagyon jó minőségű alapanyagokkal dolgozunk, követjük a nemzetközi trendeket. Arra törekedtünk, hogy Bournemouth-nak is legyen egy magas minőségű, színvonalas választéka, mintha Londonban lennénk, itt is megkaphassák a vevők ugyanazt a termékskálát. Világszínvonalú cukrász termékeinkkel képviseljük Angliát, fent vagyunk a térképen, annak ellenére, hogy nagy a konkurenciánk.

- Miben vagytok ti a legjobbak?

István: A szaktudásban, mert a magyar munkaerőnél nincs jobb. Mindenki magyar az pékségünkben, összesen 13-an dolgozunk.

Ez is a motorja ennek az egésznek, mert azonos a gondolkodásmódunk, a munkamorálunk. és egy nyelvet beszélünk, tökéletesen megértjük egymást.

A munkakultúránk teljesen más, mint mondjuk az angoloké. Persze voltak már más nemzetiségű kollégáink is, de nehéznek bizonyult nekik az, ahogyan mi dolgozunk. Ez egy magyar pékség, mindig örülünk, ha magyar jelentkezőnk van, amikor munkatársat keresünk.

- Milyen az angliai életetek?

Márti: Közel lakunk a tengerparthoz, természetközeli, lassúbb életformát élünk, de mi ezt nagyon szeretjük. Friss a levegő, nagyokat sétálunk egy-egy strapás nap után a parton, kéz a kézben. Ez nagyon ki tud kapcsolni minket.

István: Bournemouth egy kedvelt úticél, szerintem elég városias, hogy minden elérhető legyen, ami kell, nem kell órákat utazni a munkahelyünkre. Ez az otthonunk.

- Nem gondoltatok arra, hogy hazaköltözzetek?

Márti: Soha nem mondjuk, hogy soha, de most már, hogy itt van egy jól működő életünk, nem gondolkodunk ezen. Itt vettünk lakást és üzlethelyiséget is. Mi jól érezzük magunkat Angliában, bár tudjuk, hogy sokan panaszkodnak rá, főleg az időjárás miatt. Mi elutazunk egy meleg helyre, ha kicsit sok a szürkeségből, ez feltölt minket egy jó időre. Itt azért annyira hideg sincs, a tenger mellett még rossz időben is jobb az ember kedve.

- Ezt a vállalkozást otthon is fel tudtátok volna építeni szerintetek?

Márti: Nem biztos, hogy belevágtunk volt Magyarországon. Nagy otthon a bürokrácia. Itt felvettünk egy kisebb indulótőkét kedvezményes kamatokkal, fél évig nem is kellett törlesztenünk, amikor elindultunk. Otthon láttam a hatóságok ellenőrzéseit, sokat büntettek, ha kellett, ha nem. Nagyon negatív volt, amit láttam magam körül, igazi szélmalomharcok voltak, sohasem éreztem, hogy bátran nyitnék egy pékséget.

Itt Angliában támogatóak, inspirálnak, megadnak a kezdéshez bármit, amit kérsz.

Sőt, felajánlanak tanulási lehetőséget, induláshoz tőkét. Egy élelmiszervállalkozásnál, ha hibát találnak, segítenek kijavítani, nem büntetnek egyből, felhívják a figyelmet, sőt, képzést is adnak hozzá, ha kérsz. Nem szorongatnak meg, tényleg nagyon toleránsak és segítőkészek. Nagyobb itt a bizalom, sokkal rugalmasabbak a hatóságok, ez nagy segítség egy totál kezdő vállalkozásnak egy idegen országban.

- Hányféle terméketek van, mik a specialitásaitok?

István: Kezdetben csak kettesben dolgoztunk, és egy kollégánk volt az üzletben, aki az eladónk. Csak pár kenyerünk volt, naponta 5-6-ot sütöttünk, mert akkor még a kemence nem volt bekötve. Rendes otthoni, házi sütőnk volt kettő, és azokban ment a gyártás.

Márti: A kezdetek kezdetén főleg sütiket készítettünk, főleg brownie-kat, granola szeleteket, cupcake-ket, répatortát, amikről tudtuk, hogy az angolok is szeretik, mert ők elég válogatósak, vagyis nem sokféle sütit ismernek, nehéz velük újakat megismertetni.

- Hogyan indult ez fejlődésnek?

Márti: Egyre többen jöttek be megkóstolni, követték az illatokat az utcán. Amikor beindult a nagy kemencénk is fél év múlva, nőtt a választékunk. Akkoriban István is teljesen bekapcsolódott ebbe a munkába, mert addig főállásban máshol dolgozott. Akkorát ugrott termelésünk, gyártottuk, amit csak kellett.

István: Most már mindennap a másnapi termékeket készítjük elő, amik éjjel a hűtőben pihennek egyet. Megvan a megfelelő szakember a tortákhoz, a levestésztákhoz, a kenyerekhez. Általában napi 4-5 féle kenyér van a kínálatunkban, van olyan, ami minden nap van, de minden nap kerül valami más is a választékba. Szezonszerűen is sütünk kenyereket, mint a sütőtökös, céklás, ami mostanában népszerű, de negyedévente biztosan cserélgetjük a kínálatot. Naponta 15 fajta péksütemény készül, a croissant-ok nagyon mennek. Van a cruffin nevezetű töltött finomságunk, ami a croissant és a muffin keveréke.

Minden nap vannak magyar klasszikusok is, mint a kakaóscsiga. Mi régi, hagyományos, magyar kovászos kenyereket is készítünk, amihez nem használunk élesztőt.

Márti legújabb projektje, hogy minden szombaton magyar termékeket készít, amit egy hónapja kezdtük el, és nagyon népszerűek.

Márti: Most hétvégén például képviselőfánk lesz és rétesek. Múlt héten mákosgubatorta, kakaóscsiga és többféle pogácsa készült. Volt már túróstáska, lekváros bukta, de lesz majd pozsonyi patkó és piték is, sorra kerül majd minden klasszikus. Azt vettem észre, hogy a magyarok nagyon ki vannak éhezve a mákra és a túróra, van, hogy el kell tennem a pult alá néhányat, nehogy csalódottak legyenek, hogy már nincs, mert olyan gyorsan fogy el minden. Ezen a környéken közel 2000 magyar él, de jönnek más kelet európai országokból származók is vásárolni, nekik is nagyon ízlik minden.

- Hogyan jött, hogy belevágjatok a versenyekbe?

István: Egy ismerősömtől hallottam erről, akik már többször beneveztek. Akkor gondoltam, hogy egyszer mi is megpróbálhatnánk. A legelső kenyeres versenyünket meg is nyertük, 2018-ban, az Overall Einner of World Bread Awards-on egy francia parasztkenyérrel indultunk. Elhoztuk a verseny nagydíját, egy évvel az üzlet nyitása után, ami hatalmas népszerűséget adott a pékségnek, és önbizalmat nekünk, hogy tovább versenyezzünk.

- Mi kell ehhez, hogy valaki benevezhessen?

István: Nyilván mi a profik között indultunk, de vannak amatőr házipék kategóriák is. Van egy bizonyos nevezési dj, de tulajdonképpen bárki indulhat. Nem minden évben indultunk, de gyakorta kapunk jó helyezést. A legutóbbi nagy verseny, a Baking Industry Awards Winner for New Bakery Product of The Year, az egész angliai sütőipart lefedte, a nagy multicégekkel együtt. Idén és tavaly is nyertünk. Ez hatalmas kihívás volt, hiszen a nagy cégek hatalmas pékségekkel indultak. Idén a Baking Industry Awards-on, 2024 új terméke kategóriában nyertünk a kimcsis-füstöltsajtos medvetalpunkkal. Én készítem a házi kimcsit ehhez.

Tavaly ugyanezt a kategóriát nyertük a kocka alakú croissant-unkkal. Ezt a terméket pár éve láttam meg a nemzetközi trendben, egy svéd pékmester találta ki, ez nagyon megtetszett. Úgy gondoltuk, ezt mi is meg tudjuk csinálni, és bevontuk a terméklistánkra. Ezzel az étcsokis, málnás, töltött finomságunkkal aztán nyertünk is tavaly. Ezek országos győzelmek, így bekerültünk a BBC-be is ezzel a hírrel, kijöttek az üzletünkbe forgatni, bemutatták a nyertes termékünket, sőt a műsorvezető meg is kóstolta, így egész Anglia hallott rólunk.

A BBC-ben is bemutatták a magyar pékek győzelmét: a díjnyertes étcsokis, málnás, töltött croissantjuk

- Vannak, akik kifejezetten a pékségetek miatt mennek Bournemouth-ba?

István: Abszolút úticél lettünk, ha valaki erre jár, mindenképp benéz hozzánk. Pont ma reggel találkoztunk egy birminghami magyar családdal, aki ide jöttek őszi szünetre, mondták, hogy ez volt a terv, hogy hozzánk is bejönnek enni valamit. De jönnek sokan Londonból, és akik otthonról kirándulnak erre, azok is betérnek hozzánk. A díjak, amiket eddig nyertünk, reklám és visszajelzés, hogy jó úton járunk a pékséggel. Nagy megtiszteltetés volt idén, hogy otthonról felkértek minket, a Kenyérlelke fesztiválosok zsűrizni augusztus 20-án. Jó pár éve mindig elmegyünk, és nagyszerű ezt látni, hogy ennyien sütnek finom kenyereket.

- Az angolok szívét mivel szereztétek meg?

Márti: Nekik a francia és az olasz jellegű édességek jönnek be, bár őket nagyon nehéz volt megnyerni. Köztudottan bizalmatlanok az új ízekkel kapcsolatban, igazából ezt már a piacozáskor észrevettem. Dicsérgették, hogy milyen szépek a termékek, de nem merték megkóstolni. Az idősebbek inkább vásároltak, és ez a helyzet itt a boltban is. A fiatalok nem annyira kíváncsiak. Szerencsére a hírnevünk miatt most már bármilyen ötletünk van, bármit megkóstolnak a vásárlóink, mindent el tudunk adni, de sok idő volt, amíg ezt elértük.

- Volt olyan pillanat, hogy feladjátok, hogy lehetetlen?

István: Soha nem volt. Valamilyen B-tervünk mindig volt, mind az üzlettel, mind az életünkkel.

Márti: Mondhatnám, hogy egyre jobban emelkedik a megbecsülésünk. Azért sem gondoltunk erre, mert amit eddig itt láttam más munkahelyeken, az meggyőzött, hogy mi ezerszer jobbak vagyunk. Ezeket mutatják az eddig elért szakmai eredményeink is.

- Vannak terveitek a jövőre nézve?

Márti: Most a legújabb ötlet, hogy workshopokat szervezzünk háziasszonyoknak. Ehhez most mind a kettőnknek nagy kedve lenne, nagyon izgalmas terv, amibe nagyon szeretnénk belevágni. Vannak körülöttünk más magyar vállalkozók is, velük is szoktunk együttműködni, segítjük, ajánljuk egymást. Ha van felkérés, magyar rendezvényeken is részt veszünk, sőt István lesz az itteni magyariskolában a Mikulás is idén, amihez mi visszük majd a finomságokat.

- Mondhatjuk, hogy nektek bejött az élet?

Márti: Szeretjük, ahol élünk és a munkánkat is. Nagyon jók a visszajelzések, sok az elégedett vásárlónk, szeretjük, ha dicsérnek minket. Az angolok befogadtak minket, és segítettek, hogy az életünk elindulhasson. Most, hogy egy sikeres vállalkozást építettünk fel, amiket az elnyert díjaink is igazolnak az évek alatt, bebizonyítottuk, hogy megérte nekünk is és nekik is a kölcsönös bizalom.

Kiegyensúlyozottan élünk, és itt megtaláltuk mindazt, amiért megéri ez a sok fáradtság.

Nagyon örülünk, hogy Magyarországról is egyre többen érdeklődnek utánunk, sőt, meglátogatják a boltunkat, és hogy a sikereinkkel, életünkkel példát mutathatunk másoknak, akik viszik a hírünket tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Nagyon hittem benne, hogy Walesben is helye van a finom magyar élelmiszereknek” – Egy magyar fogorvos fantasztikus sikertörténete
Itthon egyetemen is tanító fogorvos volt, Walesben azonban ma már főleg arról ismerik Mónikát, hogy világszínvonalú magyar termékeket lehet cégétől vásárolni. A helyi piacon kezdte, de fiával közösen vállalkozásuk sokkal nagyobbra nőtt.


Dr. Gyenes Mónika kiváló fogorvosi karriert hagyott hátra, amikor fiával 18 évvel ezelőtt végleg Walesbe költözött. Itthon egyetemen tanított, külföldön megyei főfelügyelő szakfőorvos lett belőle, majd vállalkozásba kezdett, és hétvégénként például szegedi paprikát árult a helyi piacon.

Mónika mindenkinek mondogatta, hogy milyen finomak a magyar termékek, de aztán támadt egy nagyszerű ötlete. Neki köszönhetően évek óta sorra nyerik a Great Taste Awards-díjakat a legkiválóbb magyar termékek, és ma már az angolok is elhiszik neki, hogy érdemes mindet megkóstolni, fiával közös vállalkozása pedig szárnyal.

– Miért költöztél külföldre?

– 18 évvel ezelőtt kellett meghoznom ezt a döntést, bár az életem látszólag teljesen rendben volt. Akkoriban már jelent meg könyvem külföldön is, és számos tudományos munkában vettem részt. A fiam Győrbe járt egyházi magániskolába, és egy napon elém állt – volt vagy 13 éves – , és azt mondta: „anyu eddig minden rólad szólt, és most azt szeretném, ha az én elképzeléseim is valóra válnának a jövőben.” Nagyon meglepett az elszántsága, mert még csak általános iskolás volt, amikor eldöntötte, hogy mindenképpen Nagy-Britanniában szeretne továbbtanulni.

– Emiatt hagytad hátra a munkádat és az országot?

– Nem csak ezért. Mielőtt eljöttünk 2006-ban, fogászati prevencióval foglalkoztam, például a szájüregrák-szűréssel, ezt a programot én találtam ki és vezettem.

Másfél évig sikeresen futott, egyszer csak azonnali hatállyal lezárták, és kész. Ez nagyon megdöbbentett,

mert gyerekeket tanítottunk szájhigiénére, valamint hajléktalanokat szűrtünk ingyenesen. Megmentettünk több száz embert, akiket sikerült kiszűrni, szerintem erre nagy szükség van, a megelőzés ráadásul nem egy drága beavatkozás, de én ebben nem tehettem már többet. Ez a lehetőség megszűnt, és ha jól tudom, azóta sincs oktatás erről az iskolában a gyerekeknek, a mai napig nincs elmagyarázva nekik ez a téma. Ebben a hangulatban kapott el a fiam, Zoltán kérése, ezért nem maradt más, mint az, hogy azt gondoltam, rendben kezdjünk új életet. Egyedülálló anyaként belevágtam, és eljöttünk az ismeretlenbe.

– Miért pont Wales lett a cél?

– Mivel fogorvos vagyok, ami egy jó szakma, és mindig is hiány volt belőlük a briteknél, ezért is mertem biztosra mondani a fiamnak, hogy rendben. A tudományos munkáim, valamint kongresszusok miatt jártam már pár itteni nagyvárosban, így azt tudtam, hogy hol nem akarok élni. London kapásból kiesett és Edinburgh is, mert az túl szeles, folyton szakadt az eső és hideg volt, pedig ott nagyon jó az egyetem. Olyan helyre akartunk menni, ami vidék, sok zöld van, meg fa, állatok legyenek körülöttünk, és közel a tenger. Ilyen dolgok pedig Walesben vannak. Mint kiderült, az a terület még kevésbé volt ellátva fogorvossal, mint Anglia.

Írtam egy fejvadász cégnek, akik két hét múlva eljöttek hozzám Budapestre interjúzni, és látták, hogy sok mindenhez értek a szakmámban.

Úgyhogy letettem egy speciális nyelvvizsgát, ami az itteni munkámhoz az egészségügyben kell. Kérték, hogy jöjjek ki, és megmutatják az állásokat. Egy fontos szempont volt csak: az iskola a fiamnak, mert nagyon jó hírnevűt akartam keresni, így ahhoz közel akartam majd elhelyezkedni és lakni. Össze is jött, így 2006-ban minden akadály nélkül elindult az itteni életünk.

– Milyen volt az első benyomás?

– Nagyon jól indult el az egész. Kivettünk egy farmházat, körülöttünk birkák, tehenek, lovak, segíthettünk is a farmon, de nem nekem kellett ellátnom az állatokat. Hétvégénként lovagolhattunk, vagy etethettük a kicsi bárányokat cumisüvegből. Idilli életünk volt, egy patakkal a farm végén, dimbes-dombos volt az egész környék, rókák játszottak a kertben nyaranta, és egy gyönyörű, sűrű erdő zárta el a farmot az út végén. Nagyon egészséges környezet volt.

Mondjuk a hideg és az eső eleinte itt is nagyon mellbe vágott minket, azt meg kellett szokni. Mivel a házunk a dombtetőn volt, a szél átjárta, régen, az 1800-as években épült, úgyhogy fűtöttük az egész udvart, hogy melegünk legyen. De aztán elfogadtuk, ez lett az otthonunk, itt raktuk le a fészkünket.

– Hogyan alakult a szakmai életed?

– Alkalmazott lettem a helyi fogászaton, ami pár száz méterre volt csak a farmtól, ahol laktunk. 16 évig dolgoztam Walesben mint fogorvos, és három évig én voltam a megyei szakfelügyelő főorvos is, mielőtt nyugdíjba mentem. Mivel nem tudtam megtagadni, hogy valami többet akarok, mint betömni, kihúzni, elkezdtem különböző szakmai ötletekkel előállni.

Egyszer csak azt mondták, nagyszerű, úgyis keresnek egy megyei szakfőorvost. Megpályáztam és meg is kaptam. Azt mondták, csinálhatom, amiket felvetettem, valósítsam meg az álmaimat.

Meg kell mondjam, itt sem tudtam megváltani a világot, az az igazság. Az NHS – az angol nemzeti egészségügyi szolgálat – egy óriási nagy hajó, ami nem mozdul, vagy ha mégis, csak rossz irányba, de legalább kiéltem magamat valamennyire. Itt is nagyon akartam a szűréseket, de itt sem kaptam több támogatást erre, csak a rendeléseimen sikerült kiszűrnöm a betegeket. Túlképzett voltam a walesi munkámhoz, nem egy sima fogorvosi álláshoz voltam szokva, egyetemen oktattam, kutattam több nyelven, kongresszusokra jártam, és hirtelen beálltam 9-től 5-ig fogakat csinálni. Amivel nem is volt semmi baj, de hiányzott valami több, amivel mozgathattam az agyamat.

– Miből jött a saját céged ötlete?

– Az otthoni, teljesen más karrierem után itt egy sokkal nyugalmasabb családanya életet élhettem. A fogorvoslás fizikailag fárasztó, de igazából a sokféle aktivitásnak, ami bennem volt szellemi téren, nem találtam helyet, volt egy csomó lekötetlen energiám.

A hiány szülte a saját cégötletet: amikor a barátaim jöttek látogatni, mindig kértem, hogy hozzanak otthonról pirospaprikát, kolbászt, sonkát, mert itt nem voltak minőségi magyar alapanyagok.

Imádok főzni, imádok enni, addigra már a környéken mindenki tudta ezt, mert szívesen főztem a kollégáknak, a gyerekeknek az iskolából, meg a szülőknek. Nagyon szeretem, mert ezzel tudok beszélgetni a kultúránkról. Így került elő a bőröndökből minden, ami innen hiányzott: sárgabaracklekvár, tarhonya, de sajnos nem nagy mennyiségben. A kreatív énem meglátta ebben az ötletet, és egyszer ránéztem a fiamra – ennek pont nyolc éve –,

a homlokomra csaptam, és azt mondtam neki, hogy nagyon szeretnék a gasztronómiával foglalkozni.

Az volt a gondolatom, hogy majd én beszerzek mindent, amire nekem is szükségem van, és azt fogom árusítani, de persze ehhez semmilyen gyakorlatom nem volt. Elég meredek ötletnek hangzott.

– Mit szólt ehhez a fiad, aki ma már az üzlettársad?

– A fiamnak egészen más tervei voltak akkoriban, így ez az én ötletem maradt, ő ment a saját útján egy darabig. Megalapítottam a cégünket, és eleinte kicsiben gondolkodtam. Úgy terveztem, hogy árulom a mézet meg a paprikát a piacon hétvégénként, meg munka után. Hónapokon keresztül a betegeim és a nővérek vásároltak nálam, ha ők nincsenek, ma nincs ez a cég.

Amíg a betegem zsibbadt a székben, addig meséltem nekik a dologról, és a legközelebbi időpontra kérték, hogy hozzak valamit nekik a portékáimból.

Fogalmuk sem volt, hogy mik a magyar termékek, de azt mondták, mindegy is, vigyek abból, ami nem fogy, amit nem tudok eladni. Hihetetlen összefogás volt, keresték, miben segíthetnek.

– Tapasztalat nélkül vágtál bele?

– Semmiféle kereskedői véna nincsen bennem, csak szeretek enni, főzni, innen a kóstolgatás, innen az alapötlet. Ez úgy ment, hogy eleinte otthon körbeültük az asztalt, és kóstoltuk, amiket berendeltem. Először is nekem kellett, hogy tetszen, csak így tudom jó szívvel eladni és ajánlani.

Nagyon hittem benne, hogy Walesben is helye van a finom magyar élelmiszereknek.

Amiket otthonról megrendeltem, egy futárcég kihozta nekem – akkor még EU-ország voltunk, nem volt vámkérdés. Tokaji, méz, pirospaprika, ecetek, mustárok voltak kezdetben, amiket behozattam. A házunkban a vendégszobát kiürítettük, az lett a raktárunk. Nem szégyelltem, hétvégén kimentem a piacra, kötényt vettem fel, és ott kóstoltattam, meséltem a vevőknek. Tegyük hozzá, hogy a megyének a negyedét jól ismertem, mert én kezeltem a fogukat, a helyi piacon óhatatlan volt, hogy minden ötödik ember rám köszönjön. Csíptek engem, mert közvetlen vagyok, sose ködösítettem.

Pusztán szimpátiából vásároltak nálam, nem azért, mert szükségük volt egy magyar élelmiszerre,

de vettek egy mézet vagy egy szilvalekvárt, bár azt sem tudták mire használják, ez volt az igazság.

– Hogyan lett mégis ekkora sikered?

– A fiam akkoriban már Londonban dolgozott öt napot a héten, és csak hétvégén jött haza. A sorsa úgy hozta, hogy a karrierálmaiban elgondolkodott, mert vagy a pénz, vagy az időbeosztás nem tetszett neki.

Egyszer hazajött, és azt mondta, hogy mi lenne, ha a családi mini vállalkozásunkból csinálna egy jó céget.

Jól van, mondtam neki, és mivel aznap hullafáradt voltam, elmentem aludni. Reggel aztán megint belekezdett, és rájöttem, igaza van. Határtalan volt az örömöm, mert én eredetileg is így terveztem évekkel ezelőtt. Egymagam biztosan nem tudtam volna így felfejleszteni, ehhez egyedül kevés vagyok. Ezen a szinten, ahol vagyunk, még magyarul sem csináltam hasonlót, nemhogy angolul. Beindult a gépezet, raktárhelyiség kellett, webfelület, biztosítások, de szerencsére a helyiek megsegítettek újra.

A kisközösségben ez a jó, hogy ha jól bánsz az emberekkel, akkor ők is jók veled cserébe.

Gyakran soron kívül bementem, amikor gondjuk volt, nem vágtam át őket, így amikor nekem kellett a segítség, azonnal mellém álltak. Fordulhattam hozzájuk tanácsért, kapcsolatokért, aki ismert Walesben, segítette a magyar termékek útját.

Mónika és fia, Zoltán: walesi cégükkel is számos rangos kereskedői díjakat nyertek

– Hogyan jött az ötlet a Great Taste benevezésekre?

– Továbbra is jártunk piacozni, ez tavasztól őszig lehetséges itt az időjárás miatt, bár ez nem volt a fiam kedvence. Én szívesen leálltam a mézek előnyeiről beszélgetni a vevőkkel. Mindenkinek mondogattam, hogy minden milyen finom, de lehet csak nekem, mert magyar vagyok, és mert árulom is.

Akkor arra gondoltam, talán jobban hinnének nekem, ha lenne erre valamilyen hitelesítési rendszer, amit az angolok is elfogadnak, akkor jobban elhiszik majd.

Kiderült, hogy a Great Taste Awards pont ilyen, mert ezt a világon 90 országban elismerik. Eldöntöttem, hogy beadok magyar termékeket, mert hittem benne, hogy ez lehetséges. Néha a termelőket rá kellett ugyan beszélnem, hogy benevezzem őket, nem hitték el, hogy ezt lehet. Mindenkit én kutattam fel és kerestem meg, aki aztán nyert és díjat kapott. Volt, aki maga sem hitt benne, hogy Nagy-Britaniában nyerhet, sírt, amikor megtudta, hogy díjas lett. A gyártók kezdték érezni, hogy itt valami elindult, amikor már kosárszámra nyertük a díjakat, otthonról is lelkesebbek lettek. Az egész nagyon fura volt, mert akkoriban még mindig a walesi piacon árultam, de szerencsémre a magyar termelők úgy voltak vele, próba-szerencse, és adtak nekem egy esélyt. Kerestem, kutattam a lehetőségeket, ahol népszerűsíteni lehetett a magyar élelmiszertermékeket.

Nagyon jól épültek a kapcsolatok, és az otthoniak is bíztak bennem,

mindig korrekt volt az üzleti viszonyom mindenkivel. Rapidan ugrott meg a megrendeléseink száma, és egyre jobbak voltunk.

– Igaz, hogy kérted a londoni attasét, hogy teázzon a nyertes magyarokkal?

– Igen, felvettem vele a kapcsolatot, amikor Londonban állítottunk ki egy neves szakvásáron. Azt javasoltam neki, hogy olyan sok magyar díjazott és gyártó jött össze, hogy ha már így alakult, hívjon meg minket egy teára a követségre.

Azelőtt még senki nem hívta meg az otthoni méz- és olajgyártókat – neki is elakadt a szava, de mondta, hogy rendben.

Manapság már nem orvoskonferenciákra járok, hanem élelmiszeripari rendezvényekre, minden érdekel ezzel kapcsolatban. Belecsöppentem egy új világba, amiben teljesen kívülálló voltam, de azóta számos szövetség tagja lettem. A rendezvényeken gyakran megkérdezik, mi a szakterületem az élelmiszeriparban, mindig elmondom, hogy fogorvos vagyok és háziasszony. Na, erre nagyot néznek. Szerintem, ha eléggé hiszel abban, amit csinálsz, meg tudod valósítani. Én magyarként Nagy-Britanniában szándékoztam megvetni a lábamat, és szerintem ez sikerült is. Ráadásul úgy, hogy a hazám kiválóságait mutatom be az ittenieknek.

– Hogyan hatott rátok a lockdown, a lezárások időszaka?

– 2020 márciusában, ahogy bejelentette a miniszterelnök, hogy bezárják a boltokat, abban a pillanatban beindult az online kereskedésünk. Már működött a honlapunk is, a bestofhungary.co.uk, de abban az évben ötszöröse lett a megrendelések száma, mint korábban.

Azonnal profivá kellett válnunk, rengeteg terméket mozgattunk,

sokan bizalmi alapon küldték az árukat, mert nem is tudunk előre fizetni, akkora lett a kereslet. Otthon örültek neki, mert ott sokkal kevesebb lett a vásárlás, itt meg robogott felfelé. Két éve nyugdíjba mentem, de most is azt gondolom, hogy tehetséggondozással foglalkozom, csak most nem az egyetemen, hanem a nagyon tehetséges magyar gyártókkal kéz a kézben.

– Milyen tervek várnak rátok?

– A mai napig keresek-kutatok az új ízek után, mindenki ajánlgat, és én megkóstolom, ha megfelelő, belekerül a választékba, vagy javaslom a díjazásra. Nagyon gyorsan változik az emberek ízlése, ha csak az elmúlt két évet nézzük, hathavonta mást keresnek, ezt látjuk a fogyasztási szokásaikon, amikor rendelnek. Egyik évben a csípős ízek a menők, máskor meg a szarvasgombás finomságok. Emiatt mindig vannak változások, és fejlődünk. Az élelmiszereken kívül ma már vannak alkoholok is, import- és nagykereskedők is lettünk.

Kifejlesztettünk a szegediekkel egy száraz fűszerkeveréket is gulyásleveshez, azt itt csomagoljuk már Walesben.

Elkezdtünk anyukám receptje alapján gulyást gyártani, az itt marhapörköltnek felel meg. Ez egy minőségi készétel lesz, most folynak a tesztek, jövőre már kapható lesz. Idén elkészült háromféle mézkeverék, a Csíz sajtműhely manufaktúrával együttműködve. A saját világdíjas Gouda sajtjaihoz alkottak nekem bükkfán füstölt akácmézet, kalocsai csípős paprikás mézet, valamint egy többfelé fajta mézből készült aranysárga mézet, amik hamarosan rendelhetőek lesznek. Minden termékünk világszínvonalú, mégis az a filozófiánk, hogy mindig reális áron adunk mindent.

Én ebben hiszek, hogy a gyakran gördülő fillér jobb, mint a ritka forint.

A semmiből építettük fel a céget, amihez sok kitartás és kreativitás kellett, izgalmas, személyiséget fejlesztő nyolc évet tudhatunk magunk mögött. Megtaláltam ebben a számításomat. Igaz, hogy népegészségügyet tanítottam, most meg szarvasgomba-krémet és mézet árulok, de ha fiatalabb lennék, biztosan nyitnék egy kifőzdét is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: