Amikor arcon üt a valóság - megnyílt az idei World Press Photo kiállítás
Szeptember 21-től látogatható az idei World Press Photo kiállítás, ami az elmúlt év eseményeiről készült legnagyobb hatású, szinte kivétel nélkül drámai erejű riportfotókat mutatja be - ezúttal új helyszínen, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nagy múltú időszaki kiállítást ugyanis több mint húsz évig a Néprajzi Múzeumban rendezték, ezúttal a múzeum költözése miatt került át az egykori kúria épületéből a Múzeum körútra.

A kiállítás létrejötte előtt kiírt pályázatra 125 országból 4548 fotós több mint 73 ezer munkája érkezett be - el lehet képzelni, hogy a 21 tagú nemzetközi zsűrinek mennyire nem volt könnyű dolga, amikor leválogatták Amszterdamban azt a 134 képet, amit végül a nagyközönség is láthat.
A megnyitón készített élő-videónk:
Szeretlek Magyarország
ÉLŐ: World Press Photo kiállítás Budapesten
Az idei pályázat győztes fotója Ronaldo Schemidt képe lett, amely Venezuelában készült, a szabadságjogokat egyre súlyosabban korlátozó Maduro elnök elleni egyik caracasi demonstráción. A fotós azt a pillanatot kapta el, amikor az egyik tüntető teste lángba borult és gázmaszkban rohan. (Ugyanerről az eseménysorról egy másik fotós is készített felvételeket, amelyek a kiállításon a győztes fotó mellett szerepelnek, megdöbbentő pontossággal rekonstruálva a valószínűleg percek alatt lezajló történéseket. A képek főszereplője egyébként túlélte, első- és másodfokú égési sérüléseket szenvedett.)



Hasonlóan erős fotókat bőven találni a kiállításon, olyanokat, amelyek hosszú percekre magukhoz szegezik a nézőt, bizonyítva, hogy sokszor egy-egy tekintetnek is lehet brutális ereje. Remek példa erre Toby Melville fotója, amely egy földön fekvő, súlyosan sérült nőt ábrázol, amint a kamerába néz, miközben egy, a segítségére siető járókelő karját szorítja. Önmagában már a jelenet is sokkoló: a kép akkor készült, amikor Londonban, a Westminster hídon egy Khalid Masood nevű férfi kocsijával a gyalogosok közé hajtott, öt embert megölve és többeket megsebesítve. A képen látható nő amerikai turista volt, túlélte a támadást, a férje azonban nem.



Aishának, a 14 éves lánynak az arca nagy része nem is látszik (így a tekintete sem), hiszen csadort visel, a róla készült portrét kontextusba helyezve, a hozzá tartozó magyarázó szöveget olvasva azonban nem lehet szó nélkül elmenni mellette. Az információk szerint Aishát, aki Nigériában állt modellt Adam Ferguson ausztrál fotósnak, elrabolta a Boko Haram és öngyilkos küldetést bíztak rá, de szerencsére sikerült elmenekülnie és segítséget kérnie ahelyett, hogy bombát robbantott volna.

A háborús övezetek rengeteg vért, könnyeket, szenvedést és ártatlan életet követelnek, és ez alól sajnos a legkisebbek sem kivételek. Az ember gyomra összeszorul az olyan képektől, amin az látszik, hogy egy négy-ötévesnél nem idősebb kisfiú teljesen meztelenül, teljesen sokkos állapotban, félig lehunyt szemmel fekszik egy férfi karjaiban, Moszulban, és csak reménykedni tudunk, hogy a túlélők táborát gyarapítja. Ugyanennyire sokkolóak a rohingyai menekültek csonttá fogyott, letakart holttestei, és tulajdonképpen minden felvétel, amely élet és halál pillanatnyi találkozását örökíti meg, jellemzően a háború és/vagy katasztrófa sújtotta helyszínekről.






Ugyanakkor legalább ennyire jellegzetes alkotása a kiállításnak a vörös kendővel letakart szemű, megjelölt orrszarvú, akit elkábítottak és fogságba ejtettek (a szarva ugyanis vagyonokat ér, főleg Kínában és Vietnámban) és vakon várja szabadulását. Kortárs jelenségként mutatja be a kiállítás többek között az orosz szexmunkásokról készült aktfotókat, a thai kórházban végrehajtott sikeres vaginaműtétet ellenőrző orvost és páciensét, egy nigériai szeméttelepet, ahol tonnákban állnak a PET-palackok, vagy az osztrák öko-faluban élő testvérpárt.





A tárlat, amelyet a világ 45 országában több négymillióan látogatnak évente, most új kategóriával egészült ki, ez elsősorban a természeti környezetet fenyegető veszélyeket mutatja be. A holland kurátor, Erik Jager a megnyitót megelőző sajtótájékoztatón azt mondta: az a cél, hogy a független újságírásra leselkedő veszélyek időszakában felhívja a figyelmet a világ különbözőségeire és sokszínűségére.

A World Press Photo idei magyarországi kísérőtárlata Az év természetfotósa pályázat elmúlt 25 évének összes díjazott munkáját foglalja egységbe. Ezeket a fotókat először állítják ki egy helyen.
Újdonság a magyar látogatók számára, hogy az országban most először mutatkoznak be a World Press Photo Digital Storytelling verseny győztesei. A bemutatott filmek folyamatos moziélményt nyújtanak majd, az érintőképernyővel irányítható multimédia pedig a látogatói aktivitást segíti az október 23-ig látogatható kiállításban.