SZEMPONT
A Rovatból

Végh József a szülők által elkövetett gyermekgyilkosságokról: Ma már mindenki magára van hagyva

A kriminálpszichológus szerint családok a szeretetteljes szülő-gyermek kapcsolat mintájának átadásával, az állam pedig a védőnői ellátás kiterjesztésével, és a pedagógusok megbecsülésével segíthetne elkerülni az ilyen eseteket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. szeptember 14.



Békésen egy apa a földhöz vágta az 5 hónapos csecsemőjét, mert idegesítette a gyereksírás. A kisbaba a kórházban meghalt. A családnak ikrei voltak, az anya azért nem volt otthon, mert a másik csecsemő fulladt, és emiatt kórházba vitték őket. Kiderült az is, hogy az apa nemrég veszítette el szüleit, a gyász nagyon megviselte, nyugatókon élt.

De hasonló tragédiákról szinte minden évben hallani. Mi vezethet oda, hogy egy szülő ilyet tesz a babájával? Végh József kriminálpszichológussal beszélgettünk az indulatkitörések lélektanáról.

– Miért történhetnek ilyen esetek?

– Általában a társadalmi mintát követik az egyének. Ha a társadalomban magas az agresszivitási szint, és amikor azt tapasztalja meg valaki, hogy gyorsan, hamar lehet igazságot tenni azáltal, hogy erőszakot használ, akkor ő maga is erőszakot használ, mert ezzel tud érvényesülni. Ezen túl pedig nagyon nehéz az embereket megtanítani arra, hogyan kezeljék az indulataikat, érzelmi állapotaikat.

Bizony előfordul, hogy egyre csak telítődik az embernek az idegrendszere, egyre feszültebb, egyre indulatosabb lesz, és a végén bűncselekménybe robban bele.

Ez a fiatalember, az elkövető vajon életében fegyelmezett, vagy fegyelmezetlen volt? Mi volt a jellemző rá?

– Ezt nem tudjuk.

– Megmondom, miért, mi a különbség. Van olyan típus, aki egész életében fegyelmezetten tűr, nyel, mindent elnyel, és a végén kirobban egy őrültség. Ugyanis van egy érzelmi körfolyamat: telítődés, feszítés, kiürülés, ez utóbbi lehet robbanásszerű, vagy apró pici kisülések.

Telítődés, feszítés, kisülés, csend, béke, nyugalom. Az új információ, az új tudásanyag ilyenkor jelenik meg a csend, béke után, ez az ötödik lépés.

Ez a körfolyamat működik bennünk. De ha ez nem ér körbe, nem tud kisülni, akkor egyszer csak felrobban, mint a kukta, ha a biztonsági szelep nem nyílik ki a tetején.

– Tehát akkor az az egészséges működés, amikor a telítődés, feszítés után van egy kiürülés valamilyen csatornán. De meg lehet tanulni ezt gyerekkorunkban, hogyan működjünk jól?

– Meg. A baj az, ha senki nem foglalkozik ezzel. A szülők éjjel-nappal dolgoznak, hogy fenntartsák magukat, vagy éppenséggel elzüllöttek, és azért nincsenek otthon a gyerekekkel.

– A szülőnek mi a dolga ebben például? Annyi, hogy egy nyugodt családi otthont biztosítson a gyerekeknek, és egy normális értékrendet közvetítsen? Ennyi elég?

– Olyan, mint nevelés nem létezik.

Azzal nevelünk, ahogy együtt élünk a családban a gyerekekkel közösen. Mintakövetés akkor van, ha szeretetteljes a szülő és gyerek kapcsolata.

A gyerek szereti a szülőt, felnéz rá, tiszteli, mintakövető. Mintatagadó akkor lesz, ha gyűlöli a szülőt, akkor mindig mást csinál, mint amit a szülő csinál. Persze ez azt is jelenti, hogy ha a szülő alkoholista volt, akkor a gyerek, ha gyűlölte, akkor drogos lesz. Tehát mintakövető lesz mégiscsak, de ellentétes oldalon.

– De az nem történhet meg, hogy egy gyerek azt mondja, hogy márpedig az apám alkoholista volt, de én csak azért se leszek alkoholista?

– De igen, van ilyen. Az én apám is alkoholista volt, és én nem vagyok az.

– És önnek mi kellett ehhez?

– Az vagyok, akikkel találkoztam. Tehát az embernek a személyisége, az identitástudata azáltal lesz valamilyen, hogy kik hatottak rá. Nekem szerencsére jó tanáraim és jó osztálytársaim voltak. Illetve zenét tanultam, két hangszeren is játszottam kisgyerekként, és a zene csodákat tud tenni az ember lelkével. Ezután az interjú után is zenélni fogok egyébként.

– Visszatérve a fiatal apára, aki ezt a szörnyűséget tette. Az ember hall olyat is, hogy ha valaki nagyon fiatalon válik szülővé, és hirtelen a nyakába pottyan a nagy felelősség, ami együtt járhat egy frusztrációval.

– Igen. Beszélgettem olyan nővel, aki szült, és megbánta, hogy szült.

Úgy érezte, hogy rabbá tette a gyermek azzal, hogy nem mehet oda, ahova szeretne, hogy mindig ki kell szolgálni, valamit mindig csinálni kell, el kell látni.

Most nem úgy van, mint régen, hogy három generáció él együtt egy házban, ahol a nagyszülők be tudnak segíteni a fiataloknak azzal, hogy mosnak, főznek. Ma már mindenki magára van hagyva.

– Egy ilyen frusztráció kialakulása mennyire függ az életkortól? Arra gondolok, hogy talán egy idősebb szülő már nem érzi azt, hogy az életét kell feláldoznia a gyerekért.

– Az én ikreim 52 éves koromban születtek, most 70 vagyok. Három generációs gyerekeim vannak, tehát tudom, mi a különbség szülőnek lenni különböző életkorban. Fiatalon az ember kicsit indulatosabb, nehezebben kezeli jól az indulatait, nehezebben érti meg a gyereket. Kicsit érettebb korban már inkább intuitívabbak vagyunk, bölcsebbek, másképp nyúlunk hozzá, másképp fogjuk meg, nyugodtabban emeljük meg, nyugodtabban tesszük le. Tehát sok mindent másképp csinálunk, mint fiatalon.

Egy biztos: fiatalon szülni merészség. Ugyanis valóban nem egészen kerek, egészen érett a személyiség.

Volt olyan elítélt női ügyfelem, aki azt mondta, azért szült gyereket, hogy felnőttnek tekintsék. 16 évesen! Hát ettől nem lett felnőtt. És a börtönben kötött ki, tehát nyilván nem a gyerekével foglalkozott és nem azt nevelte. És igen, gyakran nem várt gyermekként születik valaki. És akkor növekszik a neheztelés a szülőben: itt vagy nekem, csak nyűg vagy, csak a terhemre vagy. Az összes indulatát a szegény gyerekre önti rá, mintha ő tehetne arról, hogy megszületett.

– Társadalmi szinten mit tudunk tenni azért, hogy ezek a szélsőséges esetek ne, vagy ritkábban történjenek meg?

– Bontsuk ketté a dolgot. Van a társadalom és van az állam. Az állam apparátusa jobban szolgálhatná ezeknek a fiataloknak a támogatását. Egyrészt felkészítéssel, például támogatni őket a nevelésben.

Akár egy védőnő, aki időnként ott tud lenni velük, pár órát segíteni. De amikor az egészségügy sincs megtámogatva rendesen, nyilván ez sincs.

Szegény nagymama meg nem tud segíteni, vagy azért, mert már nincs is nagymama, vagy esetleg egész máshol él, száz kilométerrel arrébb. Társadalmi szinten pedig nyilván a szomszédok, a barátok tudnak segíteni. De nem kötelesek, és ma már inkább elfordulnak egymástól, mint hogy egymás segítségére legyenek.

– Az iskola esetleg segíthet abban, hogy megtanuljuk a helyes indulatkezelést?

– Persze, persze, lehetne, de ahhoz képzett, lelkes pedagógusokra van szükség, nem pedig agyongyötört, agyonhajszolt tanárokra. Úgy hívják, hogy helyreállító igazságszolgáltatás. Amikor egyik gyerek megbántja a másikat, akkor leül a pedagógus a két gyerekkel. És a sértett fél elmondja, hogy milyen fájdalmat okozott neki a másik.

Akkor elkezd kialakulni az empátia abban a gyerekben, aki egyébként csak csintalanságból csinálta, amit csinált és okozott fájdalmat, kárt a másiknak.

– Ez segít?

– Igen, igen, mert ha szembesül azzal, hogy milyen fájdalmat okozott a másiknak, amennyiben nem kőkemény pszichopata a gyerek, akkor kialakul benne az az empátia, hogy úristen, mit csináltam, hogy ez fájt neki, nekem is hogy fájna ugyanez a dolog.

– Tehát, hogyha a pedagógusoknak lenne ereje, lenne ideje arra, hogy tudatosan érzékenyítsék a gyerekeket és az empátiát növesztgessék bennük, akkor valószínűleg az erőszakos cselekedetek is ritkábban lennének a társadalomban?

– A szülők nem biztos, hogy megengedik.

– Hogy a pedagógus ezt csinálja?

– Beszélgettem olyan pedagógusokkal, akik arról számoltak be, hogy a szülők ott alázzák meg a pedagógust, ott tartanak be neki, ahol lehet. Az a helyzet, hogy régen a szülők rábízták a gyerekeket a pedagógusokra, és bíztak abban, hogy a jó célból teszik azt, amit tesznek velük. Ma már nem így van.

Ma a szülő érzi magát sértve azért, hogy a gyerek valami rosszat csinált, és valami jó dolgot akar a pedagógus csinálni, például ezt a helyreállító igazságszolgáltatást művelni a gyerekkel.

„Nem az én gyerekem a bűnös, a másik a bűnös”. Nagyon-nagyon bonyolultakká váltunk.

– Miért alakult ez ki?

– Az állam elengedte a pedagógusok kezét. A képzésben, a pedagógusok támogatásában, továbbképzésében nincs meg az a támogatás, ami korábban megvolt. A pedagógus egy faluban köztiszteletben álló egyén volt, akit mindenki tisztelt, akire mindenki felnézett. Ma viszont inkább fentről néznek rá szegényre.

– Mit tudunk mi tenni?

– Az államot mi tartjuk fenn, az állam felel a közoktatásért. Az adózók az adójukkal rábízták ezt a feladatot az államra. Ha jól gazdálkodik, akkor nyilván tud segíteni a pedagógusoknak azzal, hogy jobb bérük legyen, nagyobb megbecsülésben legyen részük.

A szülők másképp viszonyulnak a pedagógusokhoz, ha tekintélyük van, és látják, hogy nincsenek megalázva, kiszolgáltatva.

Azért mégiscsak tanultak egyetemen sok évet, nagyobb tudással rendelkező emberekről beszélünk, akik értelmiségiek, akik tanultak.

– Az óvodapedagógusok és az alsós pedagógusok kezében dől el a jövő generációjának a sorsa és minősége...

– Ahogy a gyerekek beleszoknak, megtapasztalták először az óvodai létezést, a közösségben való létezést, az az első érzelmi lenyomat egy életen keresztül elkíséri őket mintaként. Ha pozitív, akkor jó lesz a viszonyuk minden közösségben az emberekhez, meg a csoportot vezető felnőttekhez. Ha negatív, akkor bizony ez negatív lesz.

– Ha egy ilyen eset történik, mint ezzel az apával, aki megölte a gyerekét, megvizsgálják pszichológusok?

– Ha emberölés van, akkor nyilván megvizsgálják.

– És van energia az igazságszolgáltatáson belül, hogy feltárják ezeket az okokat, amiket ön itt elmondott, hogy hogyan alakult az élete?

– Mindenképpen hasznos lenne, ha megcsinálnák, mert ezek a személyiségprofilok talán segítenek. Az lenne hasznos, ha ezek az események fel lennének dolgozva szakszerűen, és az érintett szakemberek tájékoztatást kapnának róla, illetve valami módon vissza kellene csöpögtetni a tudásanyagot a társadalom számára, amit ezekből az eseményekből a szakemberek leszűrnek.

– Mondta, hogy vannak olyan emberek, akik sokáig csak nyelnek, nyelnek, nyelnek, aztán egyszer csak csinálnak egy őrültséget. Ilyenkor vannak olyan előjelek, amik figyelmeztethetik a környezetet arra, hogy valaki válságban van, veszélyes helyzetbe sodródik, krízist él át?

– Ha valaki sértést szenved el, hátrányt szenved el, és ennek ellenére csendben marad, előbb-utóbb fel fog robbanni. Meg kell mozgatni egy kicsit, beszélgetni kellene egymással, hogy valahol kijöjjön a feszültségből, el merje mondani azt, hogy mi az, ami bántja, mi az, amin változtatni akar.

– Hogyan lehet a társadalom számára átadni ezeket a tapasztalatokat?

– De hát tessék megmondani nekem, annak idején volt olyan műsor, ami Családi kör. Volt ilyen műsor?

– Volt, volt. Emlékszem rá.

– Na, akkor volt olyan műsor, ami gyerekeknek szólt?

– Hogyne, volt.

– Volt olyan újság, ami a fiatalok szexuális problémáival foglalkozott?

– Nem volt.

– De volt. Az Ifjúsági Magazinnak volt egy rovata.

– Valóban.

– És volt a Pajtás nevű újság, ami gyerekeknek, gyerekekről szólt. Az ilyen műsorok, újságok mai megfelelőinek kellene mintát adni a felnőtteknek, gyerekeknek, hogy így is lehet gondolkodni, így is lehet érezni. Ma mindig arra mutatunk rá, hogy mi a rossz. Azt meg nem mutatjuk meg, hogy hogyan lehet jól csinálni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Nagyon szívesen meghívnám a miniszterelnök urat Stockholm belvárosába, nem fog semmi mást látni, csak boldog, elégedett embereket”
Svédországban élő magyarokat kérdeztünk Orbán Viktor állításáról, hogy valóban „kijelentkeztek-e a civilizációból.” Azt mondják, a bevándorlás okozta kihívások az oktatástól a bűnüzésig tényleg érződnek, de a svédek többsége elfogadó, és úgy érzik, biztonságban vannak.


„Egy ország, amely egykor a rendről és a biztonságról volt ismert, jelenleg éppen összeomlik: több mint 280 kiskorú lányt vettek őrizetbe gyilkosságért, családok élnek félelemben. Szívszaggató a helyzet, a svédek jobbat érdemelnek” - írta Orbán Viktor nemrég az X-en. A csatolt videóban pedig arról beszélt, hogy a maffia a gyerekekkel löveti fejbe az áldozatait, mert őket nem lehet elítélni. „Így mennek tönkre, minden szabály, minden rend felbomlik, és marad helyette a barbarizmus.”

„Nem arról van szó, hogy valamit elhibáztak, hanem ezek kijelentkeztek a civilizációból.”

Ez kiverte a biztosítékot a svéd miniszterelnöknél, aki szerint Orbán Viktor „felháborító hazugságokat” állít. Szerinte nem meglepő, hogy mindez „épp egy olyan ember szájából hangzott el, aki a saját országában rombolja szét a jogállamiságot”, és hozzátette: Orbán Viktor kétségbeesett a közelgő magyarországi választások miatt. A svéd sajtó szerint tavaly összesen 92 gyilkosság történt, ami 2014 óta a legalacsonyabb szám. Mindössze négy 15 és 17 év közötti lányt vádoltak meg gyilkossággal, 277-et pedig testi sértéssel.

Ugyanakkor az tény, hogy az Orbán Viktor által hivatkozott Die Welt cikk szerint a szervezett bűnözés egyre gyakrabban használ fiatalkorú lányokat gyilkosságokhoz és robbantásokhoz, épp ezért büntethetőségi korhatárt 13 évre szállítanák le, és már 15 év alattiakat is lehallgathatnának, hogy eljussanak a megbízókhoz. Svédországi magyarokkal beszélgettünk arról, milyennek érzik a közbiztonságot, a bevándorlás okozta problémákat, és mit gondolnak, valóban „kijelentkeztek-e a civilizációból.”

Hegedűs Zsuzsa a családjával több mint két éve él ott.

Azért hagyták el Magyarországot, mert annyira kilátástalannak találták a magyar oktatási helyzetet, és a közbeszéd eldurvulását.

„Jól érezzük magunkat, persze vannak nehézségek, nyilván” - fogalmaz arról, most hogyan élnek. Az iskola szempontjából szerinte mindenképp megérte a váltás. „Nagyon jó az iskola, nagyon jó az oktatás, most már azért van két önkormányzattól, két iskolától is tapasztalatunk.”

Az iskolában „az osztály fele körülbelül svéd, a másik fele a világ minden tájáról jött, tehát van mongol, bolgár, kínai, japán, szomáliai, szíriai és magyar.” A sokszínűség hétköznapi tapasztalata szerinte pozitív. „Ez a multikulti lét mindenféleképpen ad az emberhez. A svédek rendkívül elfogadóak, nincsen semmiféle megkülönböztetés.” Ugyanakkor elismeri, hogy a kultúrák befogadása és keveredése „nyilván okoz nehézséget is” hiszen a jövevények másként szocializálódtak, és idő kell a körülmények megszokásához. Ennek ellenére a fia „a saját bőrén tapasztalja a különbségeket, nem menne ő sem vissza.”

A közbiztonságról Zsuzsa így fogalmaz:

„nekünk nincsen semmiféle rossz tapasztalatunk.”

„Az elmúlt 10–15 évben ugyanakkor valóban megnőtt a bűnözés, ami jellemzően a bevándorlók körében van, bandaháborúk, drog.” Az is létező probléma szerinte, hogy ezek a bandák a kiskorúak büntethetetlenségét használják ki, amikor különböző cselekményekre bírják rá őket. Emiatt elkezdődött egy társadalmi vita a büntethetőségi korhatár leszállításáról. „Svédországban a büntethető korhatár az 15 év,” és „erőteljes diskurzus” zajlik a 13–12 évre csökkentésről.

Orbán Viktor állításaira reagálva ezt mondja:

„nagyon szívesen meghívnám a miniszterelnök urat Stockholm belvárosába. Nem fog semmi mást látni, csak boldog, elégedett embereket.”

A hétköznapi közbiztonsági állapotokról egy képpel él: „Svédország alapvetése a bizalom. Tehát itt kint hagyod a biciklidet, nyitva hagyod az autódat, és nem viszik el. Itt nincsen félelemérzésem, bármikor megyek, jövök.”

Juhász Ágnes a miniszterelnök szavaira elsőre csak ennyit mond: „ez egy baromság.” A 2015-ös menekülthullámot azért sokknak nevezi, mivel akkor hirtelen az addigi becándorlók mennyiségének többszöröse érkezett. „Befogadó állomások voltak, a kongresszusi központot megnyitották,” és az állam jelentős pénzt költött arra, hogy magánemberek albérletbe fogadjanak menekülteket.

A kulturális sokk persze nemcsak a többségi társadalmat érte. Ismer egy szír házaspárt, ahol a férj bármilyen munkát elvállalt, míg a nő „depressziója olyan mértékű volt, hogy az egész szituációt nagyon megalázónak érezte.” De akik elfogadták a helyzetet, szerinte kevés nyelvtudással is el tudtak helyezkedni, például idősgondozásban, takarításban.

A társadalmi légkörről Ágnes így beszél: „A svédek roppant fegyelmezettek, tehát nem mondanak semmit sem, félnek a konfliktusoktól.” Munkahelyi helyzetekben „sablon válaszok” jönnek, és hosszas egyeztetések után születnek döntések, még olyan ügyekben is, mint egy malmői sátortábor felszámolása.

„Nincs olyan, hogy odamegy a rendőrség, és akkor ledózerolja az egészet,” inkább egyenként tárgyalnak, akár éveken át.

„A dánok sokkal gyorsabban döntöttek, hogy maradhatsz, vagy menj vissza,” míg Svédországban a kivizsgálásokat „elhúzták évekig.”

Kulturális feszültségekről is beszél: a svéd lányok tinédzser korban kihívó megjelenése „egy muszlim ember számára eléggé sokkos lehet,” és előfordul generációs ütközés is, amikor egy muszlim családban felnövő lány már „a svédekhez akar hasonlítani”, miközben „a papa a szigort képviseli.”

Elmondása szerint „volt olyan, hogy kidobták az erkélyen a saját gyereküket,” illetve a fiú családtagok „őrmesteri szerepet” töltöttek be. Egy másik példája az egykori Jugoszláviából menekült bosnyákok esete, akik fegyverkereskedéssel, fegyvercsempészéssel foglalkoztak.

Az ilyen jelenségekre aztán rátelepül a szélsőjobb.

Ágnes szerint a svéd szélsőjobb „főleg göteborgi svédekből áll”, akik megteremtették a svéd jóléti államot, és keményebb fellépést várnak a politikusoktól. Arra a kérdésre, hogy a szélsőségeseket leszámítva mi az oka a svédek türelmének, Juhász a „svéd kollektív bűntudatról” beszél. A II. világháborúban ugyanis az elvileg semleges Svédország remek üzletet csinált, hogy sárgarezet exportált a náci Németországnak, ahol azt fegyverek gyártására használták fel.

A korábban emlegetett problémák ellenére azt mondja, ő soha nem érezte magát fenyegetve, bár „éjszaka nem vagyok olyan bátor, hogy egyedül mászkáljak.”

Cséti Attiláéknak Svédországban van egy házuk, és a tavaszi, nyári, őszi szezont többnyire ott töltik, a téli szezonban pedig Magyarországon élnek. A költözés motivációja az esetükben szakmai volt.

„Én építészmérnök vagyok, és szerettem volna megtanulni a svéd építési technológiát. Vettem egy lakókocsit, és kiköltöztem Svédországba, és felépítettem a házunkat.” Attila azt mondja, Magyarországon van egy jól prosperáló építészirodája, Svédországban is „próbálkozok vállalkozóként,” főként épületenergetikában. „Teljesen mindegy, hogy hol vagyok, tudok dolgozni”, online egyeztet amerikai és svájci ügyfelekkel is.

A hétköznapi közbiztonságot egy mozzanattal ragadja meg:

„Nincs kerítés például. Vagy ha kiteszek bármit az utcára, vagy a telekre, az ott van akkor is, amikor mi Magyarországon vagyunk két hónapig. Amikor visszamegyünk, az ugyanott van.”

A „no-go zónák” kapcsán hozzáteszi: „Ezt egy magyar újság írta. Mi direkt kimentünk oda, megnéztük, és semmi attrocitás nem ér bennünket. Baromi jó a kaja, úgyhogy mindig oda járunk.” Erről videót is forgatott.

Cséti Attila tudósítása egy „no-go zónából”

Közösségi szerepvállalásukról elmondja, a házukat „migránssimogatónak” nevezte el, mert egyik felét 1–3 hónapra olyanoknak adják ki, „akik Svédországba akarnak jönni, és nehézségbe ütköznek” (a szállás–munka–adószám „22-es csapdája”), majd amikor „találnak munkát, akkor költöznek tovább.”

„Az utcánkban a fele az migráns külföldi, USA-ból, Lengyelországból, Szíriából, Szaúd-Arábiából, Litvániából, Erdélyből”, mégsem tapasztalt problémát. Orbán Viktor állításaira röviden reagál: „Jót mosolyogtam rajta.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Mehringer Marci: Van sok Marika néni meg Pista bácsi, aki Facebookon leírja, hogy dögöljek meg
Mehringer Marci rengeteg támadást kapott kormánykritikus dalszövege miatt, de szerinte generációjának többsége hozzá hasonló dühöt érez. A 23 éves énekesbe Nagy Feró is beleállt, akiről azt mondja, csak egy megvezetett idős ember.


Mehringer Marcit az X-Faktor 10. évadában ismerhette meg az ország. A fiatal énekes akkor a negyedik helyen végzett. A műsor után zenekart alapított, több dalukkal is szép eredményeket értek el, az igazi sikert számára a 2025-ben megjelent Szar az élet című száma hozta meg. A 23 éves zenész ebben a saját magát és a kortársait érintő problémákról, érzésekről énekel.

A dallal hamar a kormánypárti sajtó célkeresztjébe került, és a közösségi oldalakon is sokan kritizálták részben a szöveg, részben pedig amiatt, hogy egy előadó miért foglalkozik politikai kérdésekkel. De Nagy Feró is többször beszólt neki. Marcival most arról beszélgettünk, hogyan élte meg a negatív kritikákat, és számított-e egyáltalán ekkora visszhangra. De a fiatal zenész azt is elárulta, hogyan látja ma Magyarországot és a saját generációját.

– A Szar az élet című számotok eléggé megosztó, hozzád milyen visszajelzések jutottak el?

– Ennek a dalnak valóban olyan ereje van, ami korábban más számunknak nem volt. Sokkal inkább a figyelem középpontjába kerültünk.

A propagandát leszámítva összességében inkább pozitívak a visszajelzések.

Sokan elmondják, hogy ők is ugyanígy gondolják a dolgokat. De azért van sok Marika néni meg Pista bácsi, aki Facebookon leírja, hogy dögöljek meg.

– Ilyeneket is írnak neked?

– Persze. A Facebookon mostanra azért már az idősebb korosztály van jelen, és talán ez az a platform, ahová leginkább beférkőzött a politika. Sőt, a Facebook kb. már csak politika... tele van a hírportálok cikkeivel. Egyébként a hírekkel többnyire én is ott találkozom, ott olvasok politikai, közéleti tartalmakról. Illetve Facebookon van talán a legtöbb negatív komment is. Az már természetes, hogy mondjuk másfél-kétmillióan megnéznek egy videót, van alatt 3-4 ezer komment, aminek a fele az biztos, hogy ilyen.

– Hogyan kezeled ezeket a negatív kommenteket?

– Őszintén szólva engem ezek nem érintenek meg. Nem tudok most már ezeken izgulni, nem húzom fel magam rajtuk. Az az igazság, hogy az ilyenekhez az ember egy idő után hozzászokik. Másfelől mindenkinek szabad véleményt nyilvánítani: ha valakinek nem tetszik az, amit csinálok, az is teljesen rendben van.

– Mennyire számítottál arra, hogy ekkorát fog menni ez a dal, és hogy ilyen megosztó lesz?

- Nyilván reméltem, hogy nagyot fog menni, de arra nem számítottam, hogy ekkorát. A hatását illetően abszolút nem számoltam azzal, hogy gyakorlatilag mindenhová el fog jutni, és hogy ekkora port kavar majd. Azt gondoltam, hogy azért lesz sok-sok fiatal, aki ezzel rezonálni fog. És abszolút beigazolódott számomra, hogy ami ebben a dalban van, ez a fajta düh, az nem kizárólag bennem él, hanem ez tényleg egy valid érzés a fiatalok többségében. Az az igazság, hogy

nemcsak én, de a legtöbb barátom is ugyanazt éli át: nincs hol laknia, nagyon drága az albi, rossz az oktatás, szar az egészségügy... Igazából ez a dal kigurult belőlem, szóval nem kellett sokat gondolkoznom rajta, könnyen jöttek a szavak.

A legnehezebb része inkább az volt, hogy mi az, amit kiveszünk belőle, merthogy van legalább 50 sor, ami nem került bele, hiszen túl hosszú lett volna. De ezek megvannak, és talán majd egy másik dalban még előveszem. De egyébként most úgy érzem, hogy nem feltétlen szeretnék több hasonló jellegű, kimondottan politika tartalmú dalt.

– Miért?

– Elsősorban azért, mert nem akarom, hogy ez öncélúvá váljon.

Én nem pénzt akarok ezen keresni. A zene számomra a művészetről szól, meg arról, hogy elmondjam, amit érzek, és nem arról, hogy felüljek erre a hype-vonatra.

Egyszer elmondtam, amit akartam, meg ami bennem volt, de számomra egy kicsit furcsa lenne, ha innentől újra és újra arról írnék dalt, ami szar az életben.

– Mondtad ezt a hype-vonatot, és az tény, hogy az utóbbi időben egyre több olyan előadó van, akik akár a zenéikben, akár a színpadi megnyilvánulásaikban foglalkoznak a politikával. A propaganda ezekre művészekre rendre reagál. Te is így jártál. Sőt, téged a nyíltan fideszes Nagy Feró is bekóstolt. Benned hogyan csapódott ez le?

– Az ő esete elég érdekes...

Nem akarom megbántani sem őt, sem a korosztályát, de ő végső soron egy idős ember, akinek a korát szépen kihasználják. Kicsit olyan, mint egy báb, és rossz ezt látni.

Én találkoztam vele, és ő egyáltalán nem egy rosszindulatú figura, csak egy megvezetett idős ember, aki ráadásul valószínűleg még pénzt is kap azért, hogy hülyeségeket beszéljen a tévében. Egy eseményen előttük léptünk fel, és mondtam neki, hogy nyugodtan nézze végig a koncertünket. Ott állt a színpad szélén végig, láttam rajta, hogy amúgy meg élvezi a zenéinket... és közben a médiában meg tök mást kell mondjon, vagy csináljon. Persze ettől még nem akarom az ő felelősségét tompítani ebben az ügyben, de baromi szomorú ezt látni. És

az a legrosszabb az egészben, hogy ő olyan ember, aki egy időben szép dolgokért és nemes célokért lázadt, és most egy nagyon hasonló rendszernek a katonája.

– Egyébként szerinted egy zenésznek mennyire dolga az, hogy politikával foglalkozzon?

– Szerintem egy alkotó embernek mindig kritikusnak kell lenni, hogy képezzünk valamilyen fajta ellenpólust. Én azt gondolom, hogy egy jó zenész örök ellenzéki, akkor is, hogyha egy olyan kormány van éppen hatalmon, akiknek az irányítása alatt jól működik az ország.

Szerintem Magyarországon egy kicsit el vannak csúszva a dolgok, mert azt gondolják az emberek, hogy a politikusok a mi főnökeink. Holott ez pont fordítva van, mert a politikusokat az emberek választják meg, tehát ők vannak értünk, és az volna a feladatuk, hogy azokat a dolgokat, amiket a társadalom szeretne, vagy ami a társadalom számára jó, megtegyék.

A politikusok nem azért vannak ott, hogy majd ők megmondják, mi legyen, ők az átlagembert kellene, hogy képviseljék. De az a probléma, hogy mi magyarok nem ebben szocializálódtunk, és szerintem nekünk, fiataloknak az az egyik fontos feladatunk, hogy ezen a gondolkodásmódon változtassunk.

– Milyennek látod a saját generációdat?

– Alapvetően nagyon fekete-fehérnek. Van az egyik oldal, a teljes nihil, akiknél azt látom, hogy amit érzékelnek a világból, az arra sarkallja őket, hogy semminek semmi értelme, és belecsúsznak ebbe a minden szar állapotba. Ezzel ők elvannak. Emellett pedig ott a másik oldal, akik nagyon ambíciózusak, céljaik vannak, amikor meg akarnak valósítani. Tenni akarnak, jobb emberekké válni és egy jobb helyet csinálni az országból, a világból. Szóval szerintem a mi generációnk ilyen, két véglet, és nem igazán van átmenet. De azt gondolom, hogy az ambíciózus fiatalokból, az akaraterőből szerintem sokkal több van. Illetve

mi fiatalok talán sokkal inkább abba az irányba húzunk, hogy valamiféle kollektív egyetértésben tudjunk majd együtt létezni. Szerintem sokkal kevésbé vagyunk önzőek már, kevesebb az egyén, és sokkal több a kollektíva a fiataloknak a fejében.

Szerintem többet törődünk egymással, szociálisan érzékenyebbek vagyunk, elfogadóbbak és, sokkal jobban érdekel minket környezetük.

– Te, mint Mehringer Marci, egy 23 éves zenész, milyen országban szeretnél élni, milyen Magyarország lenne számodra az ideális?

– Elég egyszerűen meg tudom fogalmazni: egy olyan országban, ahol mindenki embernek érezheti magát, teljesen mindegy, hogy honnan jön, hogy milyen a bőrszíne, milyen a vallása, milyen a szexualitása. Egy olyan szép és szabad Magyarországon szeretnék élni, ahol mind egymásért vagyunk. Ez egy nagyon egyszerű, meg nagyon klisés gondolat, de közben azt gondolom, hogy ennél tényleg semmi sem fontosabb.

Mostanra magyar ember lett, magyar embernek farkasa, ez így nem járja.

Mi nem fideszesek, meg tiszások, meg mi hazánkosok, meg nem tudom, kik vagyunk, hanem a hogy egytől egyig mind magyarok vagyunk. Mindannyian ugyanabban az országban élünk, és bárki is van kormányon, mindenkiért felel. Szomorú, hogy ennyire szét lett szakítva ez a kis ország, ez a kis nép. Szóval egy olyan országban szeretnék élni, ahol ez nincs jelen. Egy szabad Magyarországot szeretnék, ahol mindannyian embernek számítunk.

– Mik a terveid a következő időszakra, várhatóak például új dalok?

– Idén még biztosan kiadunk két dalt, és tervezünk egy nagykoncertet is, de erről egyelőre nem szeretnék többet elárulni. Jövő tavasszal pedig tervben van egy fullos nagylemez is, amit télen fogok tudni befejezni, mert akkor lesz rá időm. Számomra az a legfontosabb, hogy ezzel a lemezzel össze tudjam foglalni az elmúlt időszakot, meg mindent, ami bennem van, az érzéseimet. Hogy ez pontosan mit takar, vagy, hogy lesz-e benne még társadalmi kérdésekkel, problémákkal kapcsolatos gondolat is, az egyelőre maradjon titok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Aki embernek hitvány, az politikusnak is” - Civil demonstráció volt a Parlament előtt
A rendezvényt Felföldi József és Tóth-Beeri Szilvia szervezte, felhívásukban jelezve, hogy nem pártpolitikai eseményről van szó.


Nagyjából 60-80 érdeklődő gyűlhetett össze a parlament előtt a szombaton 15 órára meghirdetett demonstrációra. A rendezvényt Felföldi József, a néhány éve még a Fidesszel országos szinten is szimpatizáló debreceni nagyvállalkozó és Tóth-Beeri Szilvia operaénekes, civil aktivista szervezte.

Felhívásukban leírták, hogy az esemény nem pártpolitikai rendezvény, hanem közös kiállás azok mellett az ügyek mellett, amelyek minden magyar embert érintenek.

A tiltakozók többek között a gyermekek jövőjének veszélyeztetését, az iskolák rossz higiéniai állapotát, az állam által ki nem fizetett devizahiteles kártérítéseket, a földmutyikat, az akkumulátorgyárak terjeszkedését és a hazai vállalkozások háttérbe szorítását kifogásolták. A rendezvényen több közéleti szereplő is felszólalt.

A demonstrálók között akadt olyan, aki egy

„Aki embernek hitvány, az politikusnak is” feliratú papírlapot lobogtatott.

Másvalaki azt írta a pólójára, hogy „Tüneti helyett HOLISZTIKUS OKI kezelést!”. A legkarcosabban talán az a férfi fogalmazott, aki egy jókora táblára írva üzent: „Inkább vagyok balsors a Himnuszban, mint balfasz a PEDOFIDESS-ben!”

A rendezvényről fotósunk több képet is készített, amiket itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Egy kicsit bolondos, de kedves srác volt” – Templomba járó, Trump-rajongó mormon család kiválóan tanuló gyereke Charlie Kirk merénylője
A 22 éves Tyler gyerekkora óta templomba járt, okos volt, kedves és csendes az ismerősei szerint. Most egész Amerika róla beszél – és a különös üzenetekről, amiket a golyókra vésett.


Egészen más jövő várt volna Tyler Robinsonra, ha minden a tervei szerint alakul. Charlie Kirk 22 éves merénylője Utah államban, St. George közelében nőtt fel, és már középiskolásként is kitűnt tanulmányi eredményeivel: a közösségi médiában megosztott posztok szerint nagyon jó tanulmányi átlaggal zárt. A Pine View középiskola elvégzése után a Utah Állami Egyetem négyéves ösztöndíjat ajánlott neki, amit egy videóban büszkén fel is olvasott.

Azonban csak egyetlen félévet töltött az egyetemen. A tanulmányi szünet után már nem tért vissza, ehelyett a Dixie Műszaki Főiskolán tanult tovább, ahol az elektronikai képzés harmadéves hallgatója lett. 2022-ben megszerezte a villanyszerelői engedélyt is. Legutóbb egy st. george-i lakóparkban lakott, ahol szomszédai szerint visszahúzódó, csendes fiatalemberként élt, és nem igazán beszélt politikáról.

Robinson korábban a Utah Technológiai Egyetemen is szerzett kreditpontokat középiskolás évei alatt, 2019 és 2021 között. A Utah Valley Egyetemre, ahol a lövöldözés történt, nem járt.

A nyilvántartások alapján pártonkívüliként regisztrált szavazó volt, de soha nem élt szavazati jogával. Szülei, Matthew és Amber Robinson a Republikánus Párt tagjai, és a helyiek barátságos, segítőkész családként ismerték őket. Az apa konyhapultokat és szekrényeket szerel be, az anya szociális munkás. A család aktív tagja a mormon egyháznak.

Egykori ismerősei szerint Robinson mindig csendes volt, de jó fej, aki főleg a videojátékok világában érezte otthon magát.

Egy volt osztálytársa így emlékezett rá: „Nagyon-nagyon benne volt a videojátékokban”, és érdekelte is a játéktervezés. Elmondása szerint ebédidőben kártyázni szoktak az iskolában, és Robinson „egy kicsit bolondos, de kedves srác volt”.

A szomszédságában élő Kristin Schwiermann – aki iskolai takarítóként és egyházi tagként is ismerte a fiút – így emlékezett vissza: „Azt tudom, hogy [Tyler] mindig rendesen viselkedett. Nagyon kedves volt. Okos volt. Úgy hallottam, teljes ösztöndíjat kapott a főiskolára… Teljesen megdöbbentem, hogy ezt tényleg ő tette.”

A rendőrség szerint Robinson szeptember 11-én lőtte le Charlie Kirket a Utah Valley Egyetem egyik rendezvényén. A konzervatív aktivista épp a mormon egyházról beszélt, amikor a tragédia történt. A rendezvényen többek között ezt mondta: „Imádom, hogy a mormonok misszionáriusokat küldenek a világ minden tájára, imádom, hogy milyen udvariasak... a csapatom fele mormon.” Hozzátette: „A mormonok nagyszerű emberek. Hadd mondjam el, hogy én evangéliumi keresztény vagyok, de nem vagyok olyan, aki gyűlöli a mormonokat.” Tyler Robinson és családja az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza mormon közösség tagjai.

A lövöldözés után a rendőrök egy csavarzáras puskát találtak az egyetem közelében, egy erdős területen. A fegyverben lévő lőszerhüvelyeken több felirat is szerepelt. Az egyiken ez állt: „Hé, fasiszta! Kapd el!” Egy másikon az olasz antifasiszta dal sora: „Oh bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao ciao.” Egy harmadik hüvelyen ez volt olvasható: „Ha ezt olvasod, meleg vagy LOL.” A hatóságok szerint a feliratok videojátékokra és mémekre is utaltak, köztük a Helldivers 2 és a Far Cry 6 játékokra, valamint egy Netflix-sorozatra.

Spencer Cox, Utah kormányzója elmondta, hogy a nyomozók egy családtagot is kihallgattak, aki szerint Robinson az utóbbi években egyre inkább a politika felé fordult. Egy nemrég tartott családi vacsorán szóba hozta Charlie Kirk közelgő rendezvényét, és a családtag elmondása szerint azt is kifejtette, miért nem ért egyet az aktivista nézeteivel. A hozzátartozó szerint „Kirk tele van gyűlölettel, és gyűlöletet terjeszt”.

Robinson egykori iskolatársa arról számolt be, hogy korábban ő és a családja is Donald Trump támogatója volt: „Amikor ismertem őt és a családját, igazi Trump-rajongók voltak. Amikor ez történt, azt se tudtam, mi változott meg.”

Pénteken az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyházának vezetői közleményt adtak ki: „Elítélünk minden borzalmas erőszakos cselekedetet világszerte, beleértve a mostani gyilkosságot is Utah államban. Ismételten arra kérünk mindenkit, hogy a különbségek ellenére is a békét és az egységet keressék.” A közlemény zárása így szólt: „Arra buzdítunk mindenkit, hogy utasítsa el az erőszakot, és inkább a megértésre törekedjen. Mindannyian Isten gyermekei vagyunk – ennek tudatában több méltósággal, együttérzéssel és tisztelettel kell bánnunk egymással.”

(via BBC, CNN, New York Post)


Link másolása
KÖVESS MINKET: