BUDAPEST

Így néz ki most a Kodály köröndön a palota, amelynek 3 éve tűz pusztította el a tetejét

Bedeszkázott ablakok, ponyva, hullámlemez - megrendítő látványt nyújt ma az Andrássy út egyik ékköve.

Link másolása

Borzalmas hírről kellett beszámolnunk 2014 júliusában. A Kodály körönd egyik szép, világörökségi épületének a tetőtere gyulladt ki és állt lángokban. A száraz tetőn sajnos gyorsan terjedt a tűz.

A tűzoltók erőfeszítései ellenére az Andrássy út 83-85. szám alatti palota teljes tetőszerkezete megsemmisült. A tűzoltók annyit tehettek, hogy megakadályozták a lángok átterjedését a szomszédos lakóházakra.

Még ott, a helyszínen elmondta Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok, hogy az Andrássy úti tűz valószínűleg összefügg az épületen végzett felújítási munkákkal, Bucsak Gábor rendőrfőkapitány pedig azt mondta, hogy a korábbi vihar megrongálta a tetőt, ezért volt szükség a felújítási munkálatokra.

Az épületben nem csak a tűz tett kárt, hanem az oltáshoz használt víz is. A lakókat kiköltöztették, ideiglenes tetőt kapott. Megnéztük, hogyan fest most az épület, 3 évvel a tűz után.

A ház története

Az Andrássy utat sokan Budapest egyik legszebb utcájának tartják. Ennek egyik oka az lehet, hogy tudatosan létrehozott építészeti alkotásról van szó. A sugárút kiépítéséről a 19. században határoztak, és gondosan megtervezték. A jelenlegi Deák tértől az Oktogonig tartó szakaszán bérpaloták épültek, és itt áll a Magyar Állami Operaház impozáns épülete is. Az Oktogontól a Köröndig tartó szakasz dupla fasoros, szellősebb rész, és a Köröndtől a Hősök teréig húzódik a részben palotákból, részben kertes villákból álló, nyitottabb elrendezésű szakasz.

A Körönd tehát jelzi, hogy innentől változik az utcakép. Ennek megfelelően tervezték az itt látható épületeket is. A négy palota, amely a Köröndöt határolja, az 1880-as évek végén épült, és Petschacher Gusztáv ötlete alapján alakítottak ki díszudvarokat a házakhoz.

Az Andrássy út 83-85. szám alatti palota a Vasutas-ház, amely eredetileg az államvasutak nyugdíjintézetének bérháza volt. Tervezője az a Kauser József volt, aki Hild József, majd Ybl Miklós haláka után végül befejezte a Szent István Bazilikát. A neoreneszánsz épületen külön mesterember végezte a márványmunkát és a kőfaragó munkát. A házat 1883. november elsején adták át.

82318

Az Andrássy út 83–85. egy 1885 és 1890 között készült fényképen. A kép forrása: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.057

A 2014-es tűzeset nem az első az épüle történetében, 1929-ben is leégett a tetőszerkezet, és be is omlott. Az 1940-es években végeztek először nagyobb belső átalakításokat a házon, például lakásokat választottak le, és ekkoriban építették be a padlásteret is.

Az államosítás után is a Magyar Államvasutaké maradt az épület, de az 1950-es években a kerületi tanácshoz került. Az 1944-45-ös ostrom alatt megsérült épületen a háborús károkat az 1950-es évek végén javították ki, és 1990-ben is renoválták a romló állagú Vasutas-házat.

A 2014-es tűz előtti állapot

Az Andrássy út felkerült az UNESCO világörökség-listájára, a ház védett részen áll, világörökségi szempontból jelentős épületről van szó. Éppen ezért lett volna fontos a felújítása, ez azonban már régóta csúszik.

Az épület egy része felújításért cserébe egy cég tulajdonába került a 2000-es években - a tetőteret adták el az egyébként erre a projektre alakult cégnek. 2008-ban elkezdték visszabontani a Vasutas-házat, majd a következő évben leálltak a munkákkal. A zárófödém bontása miatt gyakoriak lettek a házban a beázások. A meg nem valósult felújítás, a kusza tulajdoni viszonyok és az áldatlan állapotok miatt a lakók 2012-ben tüntetést szerveztek.

Az épület 2014-ben a Google Street View felvételén:

A Figyelő információi szerint a tetőtér beépítéshez a padlástérben található tűzgátló falakat elbontották, és ez volt az egyik oka annak, hogy a teljes tetőszerkezet leégett.

"Általában minden katasztrófa hátterében több kockázatos dolog összejátszása áll – itt öt ilyen tényező is volt" - írja a Deákvári Lakásfenntartó Szövetkezet a Facebook-oldalán. "Fontos ökölszabály, hogy homlokzatot addig nem újítunk fel, amíg a tető nincs felújítva! Máskülönben a felújított homlokzat sérülhet a tető leázása miatt. Ezt a szabályt itt nem tartották meg, a homlokzat előbb készült el, ami eleve kockázatos volt. Ezt tetézte a tűzgátló falak teljesen szabálytalan elbontása.

A harmadik dolog az volt, hogy a társasház egy tökéletesen hozzá nem értő vállalkozót bízott meg a tető javításával. 2014 nyarán is nagy viharok voltak, a tető több helyen leázott. A lemezfedést a vállalkozó bitumenes lemezzel gondolta javítani, ami már önmagában is szakmai hiba. A bitumenes lemezt gázégővel melegítette rá a lemezre, de előtte nem győződött meg arról, hogy mi van a lemez másik oldalán. Ez volt a negyedik hiba. Az évszázados, csontszáraz faszerkezet természetesen pillanatok alatt lángot fogott.

A munkát végző két férfi tűzvédelmi oktatásban nem részesült, és – noha az építési területen tüzet gyújtottak – semmiféle alkalmas tűzoltó-felszerelést nem vittek magukkal. Ez volt az ötödik hiba. A nyári melegben felforrósodott, huzatos, egybenyitott padlástérben a tűz pillanatok alatt szétterjedt, a tetőszerkezet és a harmadik emelet a lángok martaléka lett."

VIDEÓ: A 2017. július 15-i tűz:

Hogyan fest most az épület?

A tűz oltása kárt tett az alsóbb szintekben is, sokminden szétázott. A lakók kaptak egy kis időt, hogy amit lehet, elvihessenek, és kidobhassák, ami tönkrement.

Az épület katasztrofális állapotba került. 2014 novemberében kapott ideiglenes tetőt, hogy valamelyest védjék az időjárás viszontagságaitól. Az épület tetőszerkezete és legfelső szinte ma is romos, és az alsóbb szintek sincsenek jó állapotban.

Az egykori Vasutas-házat életveszélyesnek nyilvánították, a lakások fele használhatatlanná vált, a lakók nagy része elköltözött.korond1korond8korond2korond3korond5korond6korond7korond9

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: