Az első filmes csóktól a keménypornóig - íme a filmtörténet szexuális mérföldkövei

A Casablanca csókjelenete
Meztelen nőt elsőként az 1933-as Eksztázisban lehetett látni a filmvásznon, azaz Amerikában csak lehetett volna, mert ekkor fordult először elő, hogy egy filmet nem engedtek át az ottani hatóságok. Az első meztelen férfira egészen 1980-ig kellett várni: Richard Gere kezdte a pucérkodást az Amerikai dzsigolóban. Bár egy vérbeli krimiről van szó, a hölgy nézők egészen biztosan nem a nyomozásra koncentráltak.

Richard Gere az Amerikai dzsigolóban
1934-ben viszont bevezették az erkölcskódexet, amely egyfajta öncenzúraként korlátozta a filmipart, és mintegy három évtizeden át kétértelmű alkotásokat eredményezett. Amelyik tiltott alkotás a kíváncsi nézők karmai közé került, egyből kultuszfilm lett, még az is, amelyben csak szavakkal utalnak a nemiségre.
A kódex megszűnése után végre egyértelmű osztályozási rendszer lépett életbe, amelyben volt X jelölésű, felnőtt kategória is. Ennek a besorolásnak az egyetlen Oscar-díjas filmje az Éjféli cowboy, amelyben Dustin Hoffman és Jon Voight élik meg az élet kevésbé habos oldalát.
Nem kellett sokat várni az első keményen pornográf sikerfilmre sem: az 1972-es Mély torok annyira úttörőnek számított, hogy még a The New York Times is cikkezett róla. A mozikban azonban csak könnyed erotikát forgalmaztak, mint például a szintén elképesztően népszerű Emmanuelle-sorozatot. Létrejöttek kifejezetten pornóra szakosodott mozik is, 1913-ban már több mint száz ilyen tematikájú filmszínház üzemelt, de bordélyházakban is tartottak vetítéseket.

A Mély torok posztere
A homoszexualitás képi ábrázolását a németek kezdték el a 20. század elején, egy-egy jelképes simogatással (Más, mint mások; Lányok az intézetben), az első melegcsókra pedig 1971-ig kellett várni, és az Átkozott vasárnapban csattant el. Az angol drámában egy ifjú művész egyaránt lángra gyújtja egy elvált asszony és egy idősödő doktor szívét.
Egyre dőltek meg tehát a tabuk a vásznon: megjelent mindenféle szabadosság, fétis, perverzió és orgia, elindult a szexuális önmegvalósítás, majd a feminizmus forradalma is.
A szexualitás mint szaporodást mellőző örömszerző tevékenység bemutatása megrengette az emberiséget. Az első ilyen témájú mozifilmek kiszolgálták az igényeket, majd serkentették, végül meg is haladták azokat.
Később aztán megjelent a televízió, majd a számítógép, amelyek beleépültek a nézők magánszférájába, onnantól pedig már tényleg csak a képzelet (nem) szab határt az erotikus tartalmaknak.
Források:
Douglas Keesey – Paul Duncan: Erotika a filmben (2007)
Hirsch Tibor: Erotika és öncenzúra az ezredfordulón - Pőrén, buján, pajkosan (Filmvilág, 1999)
wikipedia.hu