Ilyen utcából csak egyetlen egy van Budapesten - ez az egyik legvagányabb hely

A Napraforgó utcai Bauhaus telepen jártunk.
My Secret Budapest Instagram - szmo.hu
2018. szeptember 30.


Link másolása

Nagy kontrasztot jelentett annak idején a modern építészet megjelenése a korábbi historizáló, vagy éppen szecessziós stílust képviselő kor után.

Ugyancsak nagy kontraszt volt a Bauhaus házak megjelenése, és a Napraforgó utcai telep kialakítása Magyarországon például a neobarokk házakkal szemben. Nem ment könnyen a Bauhaus és általában az avantgard elfogadtatása.

Azokat az építészeket azonban, akik megtervezék a Napraforgó utca családi házait, nem befolyásolta és nem is tántorította el a kritika vagy éppen a fanyalgás. Ennek köszönhető, hogy 1931-ben felépült ez az egyedülálló hely, amelyről néhány éve már írtunk. 2015 óta a legnagyobb változás az volt, hogy a sarki házat, amit Gerlóczy Gedeon tervezett, az önkormányzat eladta, az új tulajdonos pedig felújíttatta, bár nem egészen az eredeti tervek alapján – erre bizonyíték a beépítés a korábban nyitott emeleti teraszon.

A Hosszúlépés, járunk? sétáján amit a Kutatók Éjszakájához kapcsolódva szerveztek, megtudtuk, hogy a budapesti Bauhaus telepnek kettős célja volt.

Az egyik: megmutatni, milyen a modern építészet. A másik pedig az, hogy a hatóság számára is nyilvánvalóvá tegyék: nem kell hatalmas telek ahhoz, hogy élhető, modern lakóházakat lehessen építeni.

A legfurcsább a Bauhaus telep házaiban talán az, hogy a négyszobás lakások akkor nem számítottak nagynak a nagy belmagasságú, hatalmas polgári lakásokhoz képest.

„A Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1930. július elején »a családi házak építésének előmozdítása és támogatása céljából« engedélyezte a száz négyszögöles telkek kialakítását. Kikötötték azonban, hogy a telekterületnek maximum 25 százaléka építhető be kettő-négyszobás egylakásos házzal, melléképület nem létesíthető, a házak elhelyezésénél meg kell tartani a telekhatártól mért háromméteres távolságot, a szabadon maradt területek kertészeti kiképzése kötelező, a kerítéseknek egységesen áttörteknek kell lenniük, maximum 80 centiméter magas lábazattal.”

Rengeteg dologban különböznek a régi, polgári lakásoktól, historizáló villáktól és családi házaktól a kísérleti Bauhaus telep épületei. Többek közt abban, hogy letisztult geometrikus formákat alkalmaznak, tereik tiszták, átláthatók.

Az ablakok és párkányok jószerivel dísztelenek, itt-ott az ablakrácson lehet látni egyszerű motívumokat. Az erkélyek nem csupán homlokzati díszek, hanem használható terek, csakúgy, mint a bauhaus családi házakra jellemző nagy teraszok.

Rendszerint lapostetősek az épületek; az építészek pedig szerették ívesen lezárni a szigorúan négyszögű házakat. A Napraforgó utcai a lakásoknál azt figyeltem meg, hogy a gondos tervezésnek köszönhetően több oldalról is kapnak fényt, jóval világosabbak, mint a régi polgári lakások némelyike.

A kerítések pálcás kialakításúak, egyszerűek, és még a kandelábereket is úgy tervezték, hogy illeszkedjenek a környezetbe. Ezek közül néhány még most is látható az utcában.

"Néhány héttel ezelőtt kinn a Pasaréti-út oldalában megnyílt egy kiállítás: házak bemutatása. Egy vállalkozó cég egész utcányi villát épített fel s azokat együttesen bemutatta a közönségnek. Az utca a napraforgóról kapta a nevét s a név ezúttal szimbolikus. A modern házak hatalmas ablakai a Nap éltető sugarait várják, bárhonnan jöjjön is az, úgy vannak építve, hogy befogadhassák. Napfény és levegő, egyszerűség és tisztaság, praktikum és mindezekből folyó egészség kell a mai embernek. A Napraforgó utca házai, melyek felépítésében a mai magyar építésztársadalom színe-java működött közre, a nagyvárosi ember természet- és saját otthon utáni sóvárgását akarják kielégíteni, jól és olcsón. Ezt a nemes munkát nem érheti gáncs még akkor sem, ha valakinek nem szívügye az új stílusú építészet."

Genthon István, Napkelet.

Imádom a Bauhaus épületeket. Nagyon szeretem bennük azt, amit a Hossszúlépés mérnök végzettségű előadója is kiemelt: praktikus és mégis szép a téralakítás, mindennek megvan a maga helye, mindennek megvan a maga funkciója, és megfelel a modern életmód igényeinek.

Apropó, igények. A Napraforgó utcai házak érdekessége az, hogy még cselédszobával épültek, mint a régi polgári lakások.

Az igazán stílusos résztvevők az 5-ös busszal jöttek, és a modern építészet gyöngyszemétől, a Pasaréti tértől érkeztek a Napraforgó utcába.

Az 5-ös járat 1927-ben indult, a mai Széchenyi tértől a Marczibányi térig közlekedett, majd 1930-ban a 12-es jelzésű busszal összevonták, és így már a Városligettől Pasarétig járt.

Páratlan szabadtéri kiállítás lett mára a Napraforgó utcából. Egyedisége abban rejlik, hogy addig nem sok modern ház épült, hogy mintaként szolgált később a budai Bauhaus villákhoz, és abban, hogy ez az egyetlen ilyen utca Budapesten. És egész Magyarországon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk