MÚLT
A Rovatból

6 megdöbbentő tény a történelemből, amit kevesen ismernek

Tudtad, hogy már a maják is rajzoltak képregényt, vagy, hogy a harmincas évek Amerikájában náci karlendítést tanítottak az iskolákban?


Azt hisszük, hogy képben vagyunk a történelemmel kapcsolatban – meg tudjuk állapítani, hogy különböző korszakokban mik történnek, mire számíthatunk, és hogy pontosan ismerjük a múltat.

De vajon hányan tudják, hogy már a maják is rajzoltak képregényeket, vagy, hogy már az ősi Egyiptomban is használtak szexuális segédeszközöket, és hogy a brit hadsereg álomfejtést használt a 20-as években? Meglepő, de mindez megtörtént.

A történelem nem olyan lineáris, mint gondolnánk – itt van rá pár példa, ami felkavarja azt a képet, ami különböző történelmi korszakokról él a fejünkben.

6. Ősi maja képregények

Nem Bugs Bunny volt az első rajzolt nyúl, aki mindig túljárt az „ellenfelei” eszén. A maják már alkottak hasonló képregény-karaktert. A legtöbb ősi kultúrában használtak vizuális elemeket a kommunikációhoz, és Soren Wichmann, a holland Leiden Egyetem kutatója szerint a maják voltak az elsők, akik képregényszerű formában tették mindezt.

Kr.e. 650 körülre datálják azokat a rajzokat, amelyek több elemükben hasonlítanak a modern képregényekre. Buborékokban jelenik meg bennük a beszéd, a szagos dolgok fölött kanyargós vonalak húzódnak, a mozgást hasonlóképpen képezik le, és a karakterek a modern közönség számára is felismerhetők.

A legfelismerhetőbb karakter egy nyúl, akit Wichmann a „maja Bugs Bunnynak” nevezett el. Ugyanolyan nyegle, karakán, és szeret bajba kerülni. A kutatók szerint a majáknál státuszszimbólumnak számítottak a képregények – valahogy úgy tekintettek rá, mint a mai megszállott gyűjtők, akik büszkén mutogatják az eredeti példányukat valamilyen ritka kiadványból.

7

5. Náci köszöntések a 30-as évek amerikai iskoláiban

Elsőre rossz viccnek tűnhet, hogy a 30-as években Amerikában arra biztatják egy zsidó iskola diákjait Amerikában, hogy a nácikéhoz hasonló karlendítést csináljanak. Pedig fényképes bizonyíték is van róla. 1933-ban vagy 1934-ben készült, akkor, amikor Mussolini már több mint tíz éve alkalmazta, Hitler pedig éppen a ranglétra tetejére jutott.

Mindezek fényében roppant furcsa, hogy az amerikai, sőt, zsidó gyerekek miért lendítették így a karjukat. Akkoriban viszont nem volt közismert, hogy ez ténylegesen a nácik üdvözlési formája lenne.

Eredetileg az amerikaiak kezdték el használni, a 19. század végén. Az 1930-as évekre szinte minden gyerek ezt csinálta az országban, ha meglátták az amerikai zászlót. A II. világháború kezdetével égett ki a szokásaik közül – érthető okokból.

4. Profi női programozók a 40-es években és azelőtt

A mai programozókból és IT-szakemberekből kiindulva azt hinnénk, hogy ez mindig is egy férfias foglalkozás volt. Ma már a szakma kevesebb, mint negyedét teszik ki nők, a 90-es években nagyjából 2/3 arányban vezettek a férfiak.

Bezzeg az 1940-es években: annak ellenére, hogy akkor még a nyugati világban is erős volt a szexizmus, a számítógép-technikusok nagy része nőkből állt. Mindezt pont a szexista berögződéseknek volt köszönhető. Akkoriban úgy vélték, hogy a programozás olyasmi volt, mint a sima írás – női munka. És természetesen a férfiak kellettek a háborúba. Így szükség volt a reál beállítottságú nőkre, akik betöltötték a számítógépekkel kapcsolatos foglalkozásokat. Ők fejlesztették a korszakalkotó UNIVAC számítógépet, és ők találtak ki a COBOL programnyelvet is. Az 1830-as években is egy nő, Ada Lovelace volt az, aki rájött, hogy a számítógépek nem csak számolásra alkalmasak, hanem akár képek vagy zene előállítására is.

Csak a 80-as években kezdett el a másik oldal felé billenni a mérleg. Ma már alig tűnik hihetőnek, hogy több ideig dominálták ezt a szakmát a nők, mint a férfiak.

5_youtube_Vahsi_Duzen

3. Csillagjós, mint királyi tanácsadó

Nem is olyan régen történtek olyan furcsaságok, amelyekről azt hinnénk, hogy már évszázadok óta kikopott a történelemből. 2005-ben a nepáli királyi családnak még volt csillagjósa, aki rendszeresen adott tanácsokat a kormánynak fontos ügyekben.

Mangal Raj Joshi és családja 16 generáción keresztül szolgálta Nepál királyait. Talán még ma is ezt tennék, ha Joshi nem hal meg és a monarchiát nem dönti meg a nép 2008-ban.

Joshi feladata hivatalosan az volt, hogy válassza ki a legmegfelelőbb napokat különböző ceremóniákra és eseményekre a csillagok állása alapján úgy, hogy az az ország sorsának a legjobbat tegye. De például egy olyan fontos esemény kimaradt a jövőlátásából, hogy a koronaörökös Dipendra herceg a királyi család 11 tagját mészárolja le a menyasszonya körül kialakult viták miatt.

4_dr_badri_raj_joshi

Ha emiatt nevetségesnek titulálnád Nepált, gondolj arra is, hogy Ronald Reagan is kért tanácsot a felesége csillagjósától, egészen 1988-ig.

2. Álomfejtés a Brit Birodalomban

Nem csak a csillagoktól, álmaiktól is vártak jóslatokat a nagyhatalmak vezetői. Ráadásul pont a britek, akik úttörőnek számítottak a tudományos ismeretekben.

A két világháború között több tucat álomfejtőt bérelt fel a birodalom, hogy segítsék őket a döntéshozatalban. A pszichoanalízis elterjedésével ősi kuruzslók helyett pszichológiai végzettségű embereket béreltek fel arra, hogy segítsék a brit kormány döntéshozatalát.

Afrikában, a Közel-Keleten és Indiában freudi módszerekkel vizsgálták a helyi lakosokat. A nagy részüknek egy visszatérő rémálmuk volt: megtámadják, bántalmazzák őket a britek. Talán nem is lett volna szükség „szakemberekre” ahhoz, hogy megállapítsák: ha erőszakkal letámadod valakinek az országot, akkor annak lakosai félni fognak tőled.

3_charles_edwin_fripp

1. Szexuális segédeszközök az ősi Egyiptomban

Ahogy az óvszerhasználat, úgy a szexuális segédeszközök sem a modern kor találmányai. Elvégre nem csak a 20. századtól kezdve élvezi az ember a szexet. Pláne, ha valamivel rá is lehet segíteni az élményre.

A dildók kezdeti formájukban például már a paleolit korban megjelentek. Nincs egyezség arról, hogy csak szimbolikus tárgyak voltak ezek, vagy tényleg szexuális segédeszközök, de egyáltalán nincs kizárva az utóbbi. Timothy Taylor archeológus szerint képmutatás lenne letagadni a pénisz formájú tárgyak funkcionális célját, főleg, ha pont ugyanolyan méretben és formában állították őket elő, mint az eredeti.

Vannak mendemondák arról, hogy Cleopatra még a vibrátor ősi formáját is használta. Valamilyen tökféle zöldséget használhatott, amelyet darazsakkal töltöttek meg, hogy meglegyen a bizsergető hatás.

Lehet, hogy ezek csak a királynő bemocskolására született, kitalált történetek, de minden viccben van valami igazság, és azt nem nehéz elképzelni, hogy az emberek évszázadokkal korábban is szerették kimaxolni a szexuális élményeiket.

Forrás: Listverse


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: