MÚLT
A Rovatból

10 vicces divathóbort a történelemből

Hajba komponált hajók, férfiak magassarkúban és fűzőben. Reméljük ezek a trendek nem jön vissza a divatba.


A különböző divatirányzatok időről időre visszatérnek. Van azonban néhány olyan öltözködési trend az elmúlt századokból, amelyek ma már inkább csak megnevettetnek bennünket. Most mutatunk nektek 10 olyan meghökkentő viseletet, ami menőnek számított az elmúlt korokban.

Noha ezek egy-egy vadhajtása felbukkan a modern időkben is, mi azért mégis reméljük, hogy igazán soha többé nem jönnek vissza a divatba. Íme 10 vicces divathóbort az elmúlt századokból.

Férfi fűző

c712c303a53829937b1a51c2c690174a

A fűző évszázadokon át rendkívül népszerű viselet volt. Ám kevesen gondolnátok, hogy nem csak a nők, hanem a férfiak is előszeretettel hordták. Míg a hölgyek fűzővel emelték ki alakjukat, a férfiak a tartásuk tökéletesítésére használták. Illetve persze fűző segítségével rejtették el pocakjukat is. A fűző divat minden korban változott, de eltérő fűzőt hordtak különböző alkalmakkor is. Már tipust vettek fel például lovagláshoz, mint utazáshoz.

Borotvával magasított homlok

4054e3fc80f4985fca789427976170c6

A 14. században a burgundi hercegségben annyira divatos volt a gótika, hogy a nők még a frizurájukba is belecsempészték a stílusra oly jellemző csúcsíveket. Hegyesen égbe törő kalapokat viseltek, ami miatt csak lehajtott fejjel és rogyasztott térddel tudtak átjutni egy ajtón vagy beülni a hintókba. Ám, hogy még "csúcsabb" legyen az összhatás, homlokukat is mesterségesen magasították. A megfelelő csúcsívet úgy érték el, hogy formára borotválták hajukat homlokuk felett.

Csúcsos cipők

9b2e3e65ff0d2b1fcd50588318814ba0

A csúcsra járatott divat a cipőknél is megfigyelhető volt a 14. században. Nagyon trendik voltak ugyanis a hosszú hegyes orrú cipők is. Hogy miért voltak praktikusak? Semmiért. Egyszerűen csak arra voltak jók hogy a nemesek büszkélkedhessenek "méreteikkel". Minél nagyobb volt a cipő orra, annál menőbbnek számított a viselője. A francia király végül 1366-ban megpróbált véget vetni e különös divathóbortnak, ám nem járt túl nagy sikerrel. Hiába tiltotta meg a hosszú orrú cipők és harisnyák készítését, az emberek szerették, és hosszú ideig nem mondtak le róla.

Rúzsos mellbimbók

893b5ca3e3bffa976f9236f5a278c354

A 16-19. századi nők korán sem voltak olyan szemérmesek, mint gondolnánk. Nem csak a mélyen dekoltált ruhákat kedvelték, az igazán divatos dámák odáig is elmentek, hogy egy vagy akár mindkét mellbimbójukat kivillantották. Ráadásul a közszemlére tett mellbimbót ki is rúzsoztak, hogy még látványosabb legyen. Ám nehogy azt higgyétek, hogy csak a kurtizának jártak fedetlen keblekkel. A tisztességes asszonyok is követték ezt a divatot.

Rúzsos férfiak

f3e0ec8da1292013adaf430d214fea68

A rúzs a történelem során leggyakrabban használt szépítőszer. (ahogyan azt a mellbombók esetében is olvashattátok) Már öt évezreddel ezelőtt is használtuk, ráadásuk nem csak mi nők. Nem ritkán az ógörög férfiak is rúzsozták magukat bíborból és kékszőlő kivonatból készült rúzsokkal. Később a középkorban I. Erzsébet királyné tette ismét népszerűvé a sminkelést. A rúzs divat aztán a barokk időszakban teljesedett ki. Akkoriban a férfiak ugyanakkora rúzsfelhasználók voltak, mint a hölgyek.

Bodros fehér paróka férfiaknak

437px-Ex-voto_a_sainte-genevieve_-Detail-Largilliere

Az egyik legismertebb történelmi frizuradivat a bodros rizsporozott paróka. Azt azonban nem sokan tudják, hogy a hosszú ideig tartó trend egy király kopaszsága miatt vált ilyen népszerűvé. Az 1600-as években XIII. Lajos francia király kezdett el először hosszú, bodros parókát hordani, mert megelégelte, hogy gúnyolják kopaszsága miatt. A 17. században aztán egyre mesésebb parókák készültek, és divatba jött a rízsporral színezett fehér változata is. A paróka jelenség volt az egyik legtovább tartó és legfurcsább európai trend. A parókadivatnak végül a francia forradalom vetett véget, innentől ugyanis ciki volt arisztokratikus jelképeket viselni.

Toronyhaj

f4a6d7dcb1731d44453ef3de2de38344

A divat extrém magasságokba, három araszra emelte a női frizurát a 18. század második felében. A hölgyek hihetetlen mennyiségű anyagot dolgoztattak bele a toronymagas hajkreációikba. Többnyire parafából vagy textilből, gézből készített szív alakú párna köré igazították a nők haját és rengeteg hajpótlást is beletettek a frizura költemény kialakításához. Díszítésül pedig rengeteg szalagot, tollat, ékszert is beledolgoztak. Csak a képzelet szabott határt, a hölgyek mindent belekomponálhattak a hajukba szélmalomtól virágoskerten át a hőlégballonig.

Papucszokni

medieval-buttocks-650x473

A középkori képeken úgy tűnhet, mintha az olaszok 1400 körül mezítláb jártak volna. A látszat azonban csal. A divatos olaszok tényleg nem viseltek igazi cipőt. Ám a lábfejjel készült harisnyaszerű nadrágot hordtak, aminek az aljára bőrtalpat varrtak. Így az nem koszolódott és lyukadt ki a gyaloglástól (vagy bukfencezéstől).

Nemes férfi fenék

gatya

A középkori tunikák hosszának divatja, pont olyan változatos volt, mint manapság a szoknyahossz trendje. A középkor végén például a férfi tunikák iszonyúan rövidek voltak, a hölgyek nagy örömére. A vékony cicanadrágszerű harisnyák ugyanis minden körvonalat mutatósan kidomborítottak. Ám az 1400-as évek Angliájában nem mindenkinek engedték, hogy kövesse a rövid divatot. Törvény szabta meg, hogy csak a felsőbb osztályok képviselőinek fenekének maradhat fedetlenül. Úgy gondolták ugyanis, hogy a parasztok alfele túl közönséges ahhoz, hogy láttatni engedjék. Így tulajdonképpen csak azok hordhattak rövid tunikát, akiknek elég "méltóságos feneke" volt.

Magassarkú férfiaknak

68b841ffbed1df17db6accafdb02374e

Talán nem is gondolnátok de az első magassarkúkat nem nők, hanem férfiak hordták. Az első ilyen cipőket a kilencedik század környékén perzsa lovas harcosoknak készítették, akiknek ez azért volt praktikus mert így nem csúszott ki a lábuk a kengyelből. Európában is perzsa hatásra terjedt el ez a viselet. Igazán divatossá azonban 14. Lajos francia király tette aki igen alacsony volt, és emiatt kezdett magassarkút hordani. Hívei természetesen hamar leutánozták, és a nők is ekkortájt kezdtek el magassarkút hordani.

Forrás: Medievallists.net, mult-kor.hu, szepsegpedia.hu, index.hu, trendmanó.blog.hu, isiswardrobe.blogspot.dk, aktiv.life.hu

Képek forrása: Pinterest

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: