KULT
A Rovatból

Ujréti László: "Terence Hill megköszönte, hogy a hangommal sokkal jobb színészt csináltam belőle"

Terence Hill magyar hangjával arról is beszélgettünk, hogy Bujtor István miért nem vállalta tovább Bud Spencer szinkronizálását, és azt is elárulta, hogy Terence Hill miért nem osztott autogramot a Syma csarnokban.

Link másolása

– Az interjúra készülve láttam, hogy Ön is Szentesen született. Nem tudom, hogy a levegőben van valami, vagy mi lehet az oka, hogy ilyen sok tehetséges ember született ott. Színészek, humoristák, filmrendezők...

– Éppen most szombaton volt a szentesi gimnázium híres drámatagozatának megalakulásának a negyvenéves évfordulója. Én persze jóval azelőtt érettségiztem, akkor még nem létezett drámatagozat, de egy furcsa véletlen folytán ugyanaz volt az osztályfőnököm kezdő tanárként, aki aztán 1978-ban Várkonyi Zoltánnal létrehozta ezt a speciális osztályt. De tény, hogy sokan származnak Szentesről. Például Őze Lajos, aki egyszer meg is mutatta nekem, hol laktak a város szélén. De a többiek, akik onnan kerültek ki, mondjuk a Gáspár testvérek (Gáspár Sándor és Gáspár Tibor - KMG), mind jóval fiatalabbak, mint én. Őket már nem is igazán ismertem személyesen.

– A múlt héten Magyarországon járt Terence Hill, és természetesen az új filmjében is Ön a magyar hangja. Vissza tud emlékezni, melyik volt az első filmje, amelyet szinkronizált?

– A Különben dühbe jövünk 80-ban vagy 81-ben. Maga a film egyébként 74-es, hozzánk annyival később hozták be.

– Mikor ébredt rá, hogy ez más, mint a többi, és hogy Ön lett „a” szinkronhang?

– Jóval később, a kilencvenes évek közepén. A közönségtalálkozón is meséltem azt a történetet, amikor egy reklámot vettünk fel, és utánam szaladt az egyik hangmérnök srác, hogy nem mondanék-e fel egy rövid szöveget az üzenetrögzítőjére. Mondtam, nagyon szívesen. Leírta egy cetlire, ez állt rajta: „A gazdám nincs itthon, hagyj üzenetet. Terence Hill.” Akkor szembesültem vele, mekkora siker ez. Azután meghívott egy Bud Spencer – Terence Hill fanclub. Nem is hallottam előtte a fan clubról. Pedig már akkor volt honlapjuk is. Addig nem volt ilyen, legfeljebb néha megállítottak, hogy „jaj, de ismerős a hangja”.

Persze, amikor meghívtak a gárdonyi strandra egy rajongói találkozóra, ahol még hagymás bab is volt, azért sejtettem, hogy nem a Németh László darabban láttak a József Attila Színházban.

De hát ez elsősorban a két színész sikere, valami olyan egyedi keveréket alkottak, amihez ritka szerencse kell.

– Amennyire egyei találkozás volt Bud Spencer és Terence Hillé, épp olyan egyedi Bujtor Istváné és Ujréti Lászlóé. Mindkét színésznek kölcsönözték a hangjukat mások is, de mégis, a rajongók számára az az igazi szinkron, ahol önök szólalnak meg. Annak ellenére, hogy az ISZDB szinkronos adatbázis szerint Kránitz Lajos többször kölcsönözte a hangját Bud Spencernek, mint Bujtor István.

– Ez utóbbi egyébként azért van, mert amikor bejött az Extra Large sorozat, a Pista akkoriban családi okokból külföldre költözött, és azt mondta, nem fog emiatt hazajárni. Így kezdődött. Kránitz meg is kérdezett, hogy el merje-e vállalni a Pista után. De miért ne vállalta volna? Ha nemet mond rá, akkor megcsinálja más.

Aztán volt még egy közös munkánk Pistával. Sok év után készítettek Spencerék egy utolsó közös filmet, ami már nem aratott olyan nagy sikert.

- Bunyó karácsonyig...

- Azaz! Szóval hallottam, hogy nem olyan jó. Bevallom, nem láttam egyben a filmet. Minden esetre akkor sikerült meggyőzniük Pistát, hogy jöjjön haza.

– Ha jól tudom, Ön nem csak itt, Magyarországon találkozhatott Terence Hillel, hanem kiutazott Olaszországba is.

– A forgalmazó megkért szeptember elején, hogy menjek ki Rómába a promóció kedvéért. Először a magyar alkotókkal készítettek interjúkat, fotóztak, és másnap elmentünk a film jogtulajdonosához, egy idős hölgyhöz,

aki egyébként Antonioni és Woody Allen operatőrjének, Carlo DiPalmának az özvegye.

Egy csodálatos lakásban lakik szemben a Medici palotával és a spanyol lépcsővel. Elképesztő látvány volt, alattunk hat emelet mélység. Ráadásul Adriana, a hölgy megmutatta a férje szobáját is. Megkérdeztem, fényképezhetek-e, azt mondta, természetesen. Ott vették fel a riport is Terence Hillel, és Adriana adott nekünk egy ebédet.

– A képeken úgy láttam, a Luciát alakító Veronica Bittóval is találkozott.

– Igen, ő körülbelül délben jött oda. Nekem nagyon tetszett a filmben nyújtott alakítása. Terence Hill nagy felfedezése. Csodálatosan játssza Luciát, ezt a furcsa, élni vágyó fiatal lányt.

– Terence Hill hogy érezte magát Magyarországon?

– Kicsit túlzsúfolt volt neki a program. Én nem vagyok fent a Facebookon, de a feleségem mondja, sokan panaszkodnak, hogy lecsúsztak róla, nem kaptak autogramot, nem tudtak szelfit készíteni vele. Kétféle rajongó van. Aki odament, és nem sikerült neki, az szid mindenkit, akinek sikerült, az boldog.

Én is ott voltam a Syma csarnokban, ahova be volt ígérve, hogy Terence Hill fél órát dedikál. De lehetett rajta látni, hogy nagyon kifárasztotta az egész napos program.

Mégis csak egy 79 éves ember! Reggel negyed 8-kor már interjút adott a szállodában, és utána egész nap vitték mindenfelé.

A József Attila Színházban, a Színházak Éjszakáján mondták, hogy nagyon keres egy házaspár. Végül megtaláltak. Ők mindenütt ott voltak, amerre sejtették, hogy Terence Hill is ott lehet, még a reptérre is kimentek. Annyira oda voltak érte, hogy én nem is értettem, hogy lehet ennyire lelkesedni valakiért. Lehet, ez velem a baj. Én soha nem tudtam senkiért így lelkesedni. Kérleltek, hogy intézzem el nekik, hogy Erdélybe is menjen el Terence Hill. Sajnos ezt nem ígérhettem meg.

– Önnek mit mondott Terence Hill?

– Amikor a Corvin Moziban bementünk a harmadik terembe, akkor, mielőtt elmondta volna a történetet, amit mindenütt másutt is – hogy hogyan ismerkedett meg Bud Spencerrel –, köszönetet mondott nekem.

Nyilván csak udvariasságból, de azt mondta, köszöni, hogy neki kölcsönöztem a hangomat, mert sokkal jobb színészt csináltam belőle, mint amilyen.

Persze mondtam neki, hogy túloz.

- A rajongók talán nem mind tudják, hogy a Nevem Thomas szinkronja családi munka volt, hiszen a szinkronrendező, Sostarics Ágnes a felesége. Szerencsére ebben az esetben nem érheti a rendezőt az a vád, hogy elfogultságból osztotta önre a szerepet, de azért mégis érdekes szituáció.

– Lehet, hogy néhányan belemagyaráznak ebbe minden féle üzleti szálat is. De elmondom, mi történt. Engem körülbelül márciusban hívott fel a forgalmazó cég, hogy elkészítik a magyar változatot, és szeretnék, ha elvállalnám, hiszen én vagyok Terence Hill magyar hangja. Mondtam, hogy természetesen vállalom. Ennyi volt. Telt múlt az idő, már augusztus elején jártunk, amikor egyszer csak az Ági mondta, felkérték, hogy vállalja el a Nevem Thomas szinkronrendezését. Kérdeztem, hogy rólam nem beszéltek? Azt mondta, nem. Azután eltelt pár nap, és megint felhívták őt, hogy szeretnének találkozni mindkettőnkkel. De hogy ők honnan tudták, hogy ő az én feleségem, miért így kértek fel minket, azt nem tudjuk.

– Nem kérdezte meg?

– Őszintén szólva, nem, az ember ilyenkor nem ezzel van elfoglalva. Ők üzletemberek, ez az ő döntésük volt.

Egyébként engem a szinkronban fel kellett venni előre, egyedül, mert másnap délután már indultam Rómába. Azon a bizonyos ebéden mondtam is Veronica Bittónak, hogy Budapesten épp most veszik fel a szinkront a magyar hangjával. Küldtem is haza egy képet a kolléganőnek, Tamás Nikolettnek.

– Egy ekkora szakmai siker, mint amit ön elért Terence Hill hangjaként, nyilván jó érzés. De ez a pályafutásának ez csupán egy szelete, és az Ön szempontjából talán nem is a legfontosabb. Például több mint 50 éve tagja, 2008 óta örökös tagja a József Attila Színháznak.

– Igen. Ha nem is voltam mindig tag, de nem volt olyan évad, hogy ne léptem volna színpadra a József Attilában.

A Színház- és Filmművészeti Főiskolán Várkonyi Zoltán osztályában végeztem. Nagyon híres osztály volt: Konrád Antal, Kránitz Lajos, Kovács István, Tahi Tóth László, Huszti Péter, Káldi Nóra, Dőry Virág, Voith Ági... Sajnos már sokan meghaltak közülünk. A főiskola után egy évre Miskolcra szerződtem, onnan jöttem azután vissza Budapestre, a József Attilába. Kedves szerepem volt Leon Gandillot A kikapós patikárusában a titkár. Ez már a 80-as években volt, amikor Galambos Erzsi eljött az Operettől és átszerződött hozzánk. Erzsi borzasztó büszke rá a mai napig, mindig úgy emlegeti, hogy a szíve csücske.

Az első nagy sikeremet egy angol bulvárszerző, Alan Ayckbourn Nálunk, nálatok, náluk című darabjával arattam, de nagyon sok kisebb nagyobb szerepet is eljátszottam.

Ugyancsak a 80-as években legendás volt a Me and My Girl, a Macskák után az első musical előadás Budapesten. Több mint száz előadás ment le belőle. Még évekkel később is megállítottak az utcán, hogy nem újítjuk-e fel a darabot. De sajnos jött egy olyan vezetés, amelyik – a mai napig nem értem, miért –, levette az előadást. Ez egyébként előfordul, amikor új igazgató érkezik egy színházhoz, hogy a régi igazgató darabjait kiveszi a repertoárból.

A Fenyő féle Made in Hungáriát is szerettem. Azután jött Nemcsák Károly, neki más elképzelései voltak, én pedig akkor szépen kipakoltam a fiókomból és eljöttem. De néhányhéttel később megkeresett, és azt mondta, szeretné, ha nem szakadnék el a színháztól. Akkor csináltuk meg Béres Icával A nagymamát, és jött Arthur Miller Alkuja. Azt a mai napig játsszuk. És ha az előbb azt mondtam a Patikáriusra, hogy Galambos Erzsi szíve csücske, az Arthur Miller előadás a négyünk szíve csücske, mert hogy négyen játsszuk. Fehér Anna, Seress Zoltán, Nemcsák Károly és jómagam. Fantasztikus színdarab.

Egy zseni írta néhány évvel a halála előtt, csodálatos humorral és életbölcselettel.

– Terence Hill elment, de szerencsére Ön itt van nekünk mindig. Milyen előadásokban láthatják Önt a rajongók a most kezdődő színházi évadban?

– Az üvegcipőben én játszom a rendőrfőnököt, amit szintén imádok. A Veszek egy éjszakát egy múlt század eleji ismeretlen szerző darabja. Verebes Pista találta. Persze abban az értelemben ismeretlen, hogy nem lehet tudni a szerző kilétét. Akkoriban a zsenik – a Hunyady Sándorok, a Bródy Sándorok, a Kosztolányi Dezsők – ha megszorultak, álnéven írtak valamit, és beküldették a szerkesztőségbe, hátha fizetnek érte valamit. Szégyellték, vagy nem tudni, miért, nem akarták ráírni a nevüket. De ezt a darabot elképesztő technikával és dramaturgiai talentummal írták meg. Valószínű, hogy nem egy névtelen senki alkotása, aki azután örökre eltűnt. A Pista átdolgozta, tette bele korabeli kuplékat, és tavaly a Szarvasi Teátrum Nyári Fesztiválján ez az előadás kapta a legjobb zenés rendezés díját, én pedig a legjobb férfi mellékszereplő lettem. A most induló évadban pedig eljátszhatom Gerhart Hauptman Naplemente előtt című darabját, ami nagyon nagy megtiszteltetés.

Verebes azt mondta, hogy „ezt neked el kell játszanod”.

Közben pedig épp megint Terence Hillt szinkronizáltam a Don Matteo legújabb évadában. A Légy jó mindhaláligban pedig az iskola igazgatót alakítom, és nagyon élvezem. Szóval jól érzem magam.

Fotó: RomisMozi, Ujréti László

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET: