KULT
A Rovatból

Tóth Barna: Nem szeretném, ha a filmemet bárki előre beskatulyázná

A rendező elmondta, hogy új filmjében, az Akik maradtakban is az emberi kapcsolatok érdeklik, a történelem csak díszlet számára, de kérdeztük az Oscar-esélyekről is.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjét nevezi Magyarország nemzetközi film kategóriában az Oscar-díjra. A filmről készült kritikánkat ide kattintva olvashatod el. Ezúttal a rendezővel, Tóth Barnával beszélgettünk.

- Az ember azt hinné, már mindent látott, de megkockáztatom: ez az első olyan holokauszt témájú film, ami a kommunizmusról szól és nem a nácikról. Ami nyilván alapvetően a könyv és F. Várkonyi Zsuzsa érdeme, de talán nem véletlen, hogy pont ezt a történetet találtad meg. Te holokauszt-filmnek szánod az Akik maradtakat?

- Nem annak szánom. A kérdés jogos, hiszen mindkét főszereplő életét determinálja a holokauszt. De Zsuzsa 1948-ban indítja a történetet a Férfiidők lányregényében. Az a magyar történelem tragédiája és specifikuma, hogy gyakorlatilag, ha jól számolom, négy éven belül az egyik terrorból, a nyílt színi eszméletlen tombolásból egy másik, kicsit halkabb, lassabb, csendesebb, alattomosabb, de épp olyan esztelen és indokolatlan terrorba csaptunk át. De a magyar történelem a filmben végig a háttérben marad, és nem is szeretném, ha bárki már előre beskatulyázná: „Megint egy holokauszt-film.” „A zsidók megint csináltak maguknak egy filmet.” „Megint egy vörös terror-film.”

Ez a film szigorúan egy dologról szól: egy csodálatos emberi kapcsolatról.

Az önfeláldozás bármely rétegére képes és hajlandó középkorú orvos, egy tiszta, hősszerű ember, és a gyámolítása alatt gyönyörű nővé érő, dacos kamaszlány kapcsolatának komplexitásáról, és a szeretet gyógyító erejéről. Engem a pozitív érzések érdekelnek. Aki látta az Újratervezést vagy a Susotázst, az ott is ugyanezeket a pozitív energiákat kapja.

- Vagy a Rózsaszín sajtban.

- Igen, az is egy felnövéstörténet. Az egy fiú felnövés története, ez egy lányé.

- Nyilván a befogadótól is függ, hogy mi válik hangsúlyossá számára a filmben. Annak ellenére, amit mondasz, számomra fontos a holokauszt-szál. Sokkal közelebb hozta lelkileg a holokauszt szörnyűségét, a túlélők veszteségeit és lelki sérüléseit látni, mint a fizikai erőszak ábrázolása.

- Örülök, hogy ezt mondod.

Remélem, hogy ez a film univerzálisabb annál, hogy '48 Magyarországán játszódik.

Amerikában az egyik vetítés után odajött egy fiatal srác, aki Irakban szolgált egy atomtengeralattjárón. Traumatikus élmény volt számára, és azt mondta nekem, hogy erre a filmre volt szüksége, nagyon sokat kapott tőle. De ugyanígy reflektálhat egy közeli hozzátartozó elvesztésére. Talán egy picike gyógyírt jelent.

- Már említettük, hogy a film könyvadaptáció. Rendezői szemmel mi a cél? Azért akartad megfilmesíteni, mert csupán szeretted volna a könyvet újra elmesélni a film eszközeivel, vagy úgy érezted, hogy a film képes hozzáadni valamit, amitől más, több lesz, mint a könyv?

- Is. Nagyon stimuláló kihívás volt. Nagy biztonságérzetet jelent egy adaptációhoz nyúlni. Ott már le van írva a történet, ki vannak találva a karakterek, megvan a mű szellemisége, amit aztán a film nem mindig tart tiszteletben, de én igyekeztem továbbadni azt, amit nekem adott a könyv.

Ami engem még inspirál, az a casting, a terepszemle, a képi megvalósítás.

Marosi Gábor operatőrrel kitalálni a szögeket, Rajk Lászlóval a helyszíneket. Ascher Irmával hónapokon át válogattuk a szereplőket. Szeretem, ahogy elkezd élni a produkció, ahogy megelevenedik a könyv. Aztán persze önálló életre kel. Muhi Klárával a forgatókönyvírás során kidobtunk sok mindent, és hozzáírtunk. A jelenetek mintegy 20%-a nincs benne a könyvben, főleg a vége felé. El kellett szakadni, hogy drámaibb legyen. Ez nagyon szép és komplex feladat.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk