KULT

Szauron, Galadriel, Elrond, Bombadil Toma és a többiek, avagy A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi 2. évada magával ragadó és epikus

Erősebb, sötétebb, grandiózusabb és kíméletlenebb eddig az új szezon, kérdés azonban, hogy mindez elég lesz-e a világ legdrágább sorozatának sikeréhez…


Két évvel ezelőtt került az Amazon Prime Video kínálatába minden idők legtöbbet kóstáló sorozata, A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi első évada. A 2014-es A hobbit: Az öt sereg csatája óta nem láthatott a fantasyrajongó közönség Gyűrűk Ura-tartalmat, így a nyolc év alatt rendesen kiéheztek a népek valami újra, pláne, hogy ezúttal egy eddig élőszereplős mozgóképen nem részletezett korszakba, a Másodkorba pillanthattunk be, vagyis A hobbitnál is évezredekkel korábbi események zajlottak, a főszerepben Galadriellel (Morfydd Clark).

Az Amazon eredetileg egyébként A Gyűrűk Urából és A hobbitból akart új, tévésorozatos adaptációt forgatni, és bizonyára nem semmi summát ajánlottak fel mindezért, de a szerző J.R.R. Tolkien hagyatékát intéző szervezet visszautasította őket.

Az Amazon végül azzal a feltétellel szerezte meg a jogokat, hogy a sorozatuk teljes mértékben megkülönböztethető legyen Peter Jackson korábbi feldolgozásaitól, és nem mondhatnak ellent semminek, amit Tolkien korábban papírra vetett.

A korai elképzelések között ismert karakterek előzménytörténetei szerepeltek, például Aragorné, Gimlié vagy Gandalfé, de a showrunnerek inkább a regények történetének fontos, el nem mondott eseményeire akartak koncentrálni, semmint egyszerű melléktörténetekre, így megegyeztek a stúdióval, hogy a sorozat a könyvek Másodkorában játszódik majd. Mivel nem rendelkeztek Tolkien A szilmarilok, a Befejezetlen regék Númenorról és Középföldéről (az első fordítás szerinti magyar címén: A Gyűrű keresése) és a Középfölde históriája című könyveinek és könyvsorozatainak jogaival, így A Gyűrűk Ura-regényekben és a függelékekben kerestek olyan passzusokat és utalásokat a Másodkorról, amelyek megfelelő alapként szolgálnak a szériához.

Így döntöttek végül amellett, hogy A hatalom gyűrűi címre keresztelt sorozat a Sötét Nagyúr, Szauron felemelkedéséről (miután az Első korban legyőzte urát, Morgoth-ot) és a hatalom gyűrűinek megalkotásáról szóljon. Pontosabban ez volt az 2022-es első évad végének fordulata, hogy kiderült, Galadriel hajótörött útitársa, a Délvidék feltételezett királya, Halbrand (Charlie Vickers) valójában maga Szauron.

Mivel a regényekben a Másodkor 3441 évet ölel fel, az írók kezdetben azt fontolgatták, hogy nem lineárisan mesélik el a történetet, hogy ezt a hosszú időszakot is le tudják fedni, végül azonban úgy döntöttek, ez megakadályozná, hogy a nézők érzelmileg is belehelyezkedhessenek a látottakba.

Szerencsére a Tolkien-hagyaték áldását adta arra, hogy a könyvekben több ezer évre elnyúló eseményeket sokkal rövidebb időintervallumba sűrítsék, ahogyan azt Peter Jackson filmjei is tették. Ez pedig lehetővé tette, hogy több olyan szereplő is megjelenjen ugyanabban az idősávban, akik a könyvekben soha nem találkoznak.

Az első évadban Galadrielen és Szauronon kívül megjelent például az eddigi mozgóképek rajongói számára ismerős Elrond (Robert Aramayo) vagy Isildur (Maxim Baldry) is. Az Idegenről (Daniel Weyman) pedig egyelőre csak annyit tudni, hogy egy Istar, vagyis egy varázsló, akikből nem mászkálnak sokan Középföldén, szóval még akár az is előfordulhat, hogy Gandalfról van szó. (E kritika a 2. évad első 5 epizódja alapján íródott, így ez eddig még nem derült ki.)

Az első évad azonban, amellett, hogy az Amazon addigi legnézettebb projektje lett, sokakban keltett visszatetszést, mivel rengeteg (amúgy egyáltalán nem fontos) dologban szakított a tolkieni hagyományokkal. A hatalom gyűrűiben ugyanis láthattunk fekete női törpöt, fekete, rövid hajú tündét és persze még sok más rassz képviselőjét, szemben a Tolkien könyveiben szinte kizárólag fehér egyedekből álló népekkel. Természetesen mindez semmit nem vont le a sorozat minőségéből, hiszen teljesen mindegy, hogy kinek milyen bőrszíne, ha akadt is probléma az első évaddal, annak ehhez semmi köze nem volt.

Mivel sorozatról van szó (az 1. és a 2. szezon is nyolc-nyolc, bő egyórás epizódból áll), természetes, hogy az alkotók ráérősebben mutatták be a világokat és az eseményeket. Númenorban például igen sokat időztünk… Szerencsére a látvánnyal nem volt gond, hiszen a mozifilmekéhez fogható pazar vizualitást és effektparádét kaptunk (A hobbit-filmekét talán is le is pipálja A hatalom gyűrűi e téren).

Szerencsére ez most, a 2. évadnál sincs másképp, csodálatosan kidolgozott díszletek, jelmezek, sminkek, lények és CGI-özön zúdul ránk most is, az Amazon nem fukarkodik továbbra sem.

Állítólag egymilliárd dollárt szeretne eltapsolni a tervezett 5 évadra… Szerencsére pedig ez meg is látszik minden egyes képkockán.

Az előző szezon végén ugyebár kiderült, hogy ki is valójában Halbrand, aki Celebrimborral (Charles Edwards), a tündék kovácsával karöltve addigra elkészítette a 3 tündegyűrűt. Az Idegent pedig elkísérte hosszú útján a hobbitok elődjének számító gyaplábúak nemes szívű képviselője, Nori (Markella Kavenagh). Itt vesszük fel a fonalat a második évadban, ahol láthatjuk, ahogy a három gyűrű a tündékhez kerül: egy a nagykirály Gil-Galadhoz (Benjamin Walker), egy Galadrielhez, egy pedig a hajóács-tengerész Círdanhoz (Ben Daniels). A nyitányban nem mellesleg végignézhetjük Szauron (tündenevén Annatar) útját is, az orkok főnöke, Adar (itt történt egy színész csere, mivel őt az első évadban még Joseph Mawle alakította, a másodikban azonban már Sam Hazeldine formálja meg) árulásától kezdve egészen odáig, hogy felveszi Charlie Vickers külsejét, és találkozik a hajóroncson Galadriellel.

S mivel a tündék gyűrűi kifejtik jótékony hatásukat, és visszaállítják virágzó birodalmukat, haladunk szépen tovább a történetben, amelyben Szauron nekilát Celebrimborral együtt a többi gyűrű elkészítéséhez, kezdve a törpökével.

A hegymélyi királyságukat, Khazad-Dúmot is az elmúlás veszélye fenyegeti, ezért nekik is nagy szükségük lesz a gyűrűkre, amelyek egyúttal talán újra kibékíthetik egymással a konok III. Durin királyt (Peter Mullan) és fiát, IV. Durin herceget (Owain Arthur). Vagy csak még nagyobb szakadékot képez köztük… Az új részek egyik nagy meglepetése pedig egy olyan karakter bemutatása, akit eddig mozgóképen nem láthattunk, noha igen fontos tényezője Középföldének: Bombadil Tomáról van szó, akit a Daniel Craig-féle Bond-filmek Tannere, Rory Kinnear (Londoni rémtörténetek, Kódjátszma, Ők, A diplomata, A zászlónk halált jelent) alakít, és akit még Peter Jackson is kihagyott a trilógiájából, mivel a jelenléte a sztori szempontjából nem volt fontos. Na talán majd most…

A hatalom gyűrűi 2. évadának eddigi történései tehát pontosan abban a szellemben zajlanak, amit az 1. évadból megszokhattunk: itt-ott belassul, de a sok-sok színes karakter, a fantasztikus, továbbra is a mozifilmekével vetekedő látványvilág és az epizód végi cliffhangerek fenntartják a figyelmet. Az kétségtelen, hogy nem szabad elvakult módon, Tolkien minden egyes leírt sorát szentírásnak venni (főként, hogy alapvetően új sztoriszálakat alkottak a készítők), elég, ha hagyjuk, hogy Középfölde idén is beköltözzön az otthonainkba, és elvarázsoljon szórakoztatóan szerteágazó akcióival, fordulataival és varázslatos karaktereivel.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Egy baleset miatt ment férjhez, és túl szép volt Mária Magdolnának – Monica Bellucci 60 éves
Szegény családból jött, ügyvéd akart lenni, majd letarolta szépségével és tehetségével Európát, Amerikát és a világot.


Bár egyik első szerepét a Francis Ford Coppola-féle 1992-es Drakulában játszotta a címszereplő egyik menyasszonyaként, az még egy kicsi szerep volt, szóval a nézők többsége csak később jegyezte meg a nevét és őt magát. Például az 1997-es francia Dobermannban, ami itthon is a mozikba került (1998 áprilisában), az első nagyobb figyelem és reflektorfény azonban akkor vetült rá, amikor eljátszotta Giuseppe Tornatore Maléna című 2000-es filmjének főszerepét (Koltai Lajos Oscar-jelölt operatőri munkájával). Majd jött a Farkasok szövetsége, az Asterix és Obelix: A Kleopátra-küldetés, a Visszafordíthatatlan, A Nap könnyei, a Mátrix-filmek és A passió, Bellucciból pedig egy szép nagy nemzetközi sztár lett pár éven belül. De kezdjük az elején!

Jogi álmok

Monica Anna Maria Bellucci 1964. szeptember 30-án született Olaszországban, az umbriai Citta di Castello nevű kisvárosban. Annak ellenére, hogy az orvosok korábban azt állították, hogy az édesanyja, Brunella Briganti meddő, csodával határos módon mégis teherbe esett, szóval Monica születése már önmagában csodaszámba menő eseménynek számított.

Ő volt a szülők egyetlen gyermeke, a család pedig szerény körülmények között élt. Anyja művész volt, apja, Pasquale Bellucci pedig a mezőgazdaságban dolgozott: borászattal, valamint zöldség- és gyümölcstermesztéssel foglalkozott. Monica szülői háza mellett volt egy állattartó telep, a kislányt pedig a szülők már ötéves korától elkezdték bevonni a mezőgazdasági munkákba, hogy minél előbb megértse, milyen fontos a felnőttek segítése. Monica így jó ideig a szüleivel együtt dolgozott, ez az élet azonban nem elégítette ki a kalandvágyát.

Amikor egy nap elkísérte a szüleit a városba palántákat vásárolni, megcsodálta a színes és csábító reklámtáblákat és a rajtuk látható tökéletes szépségű modelleket. Arról álmodozott, hogy olyan lesz, mint ők, de sajnos az idáig vezető út nem volt olcsó, a szülők nem engedhették meg maguknak.

Monica így már egészen fiatalon megértette, hogy a család anyagi helyzetének javításához szüksége lesz egy megfelelő iskolai végzettségre. Így hát feléledt benne a tanulás iránti szenvedély, és elhatározta, diplomát szerez. Monica kitűnt a tanulmányaiban, mert meg volt győződve arról, hogy másképp nem lehet sikereket elérni, csak szorgalommal. A jogtudomány érdekelte, így e világ felé fordult, ügyvéd szeretett volna lenni. Tizennyolc évesen felvették őt a Perugiai Egyetem jogi karára. A felsőoktatás azonban szintén nem volt olcsó mulatság, így, hogy pénzt szerezzen a tanulmányaihoz, kezdetben pincérnőként vállalt munkát egy helyi pizzériában. Aztán adódott egy lehetőség, hogy kipróbálja magát modellként.

A milánói modellkedés

Citta di Castellóban korlátozottak voltak a lehetőségei a modellkedés terén, ott nem tudott elég pénzt keresni ezzel. Ezért a szülei elé állt azzal, hogy Milánóba akar költözni az ügyvédi karrier reményében.

A nagyvárosi élet persze teljesen más volt, mint amihez addig hozzá volt szokva. Egy kis szobában kellett meghúznia magát, ráadásul megosztva egy bevándorlóval. Itt is elkezdett pincérkedni az egyik helyi kávézóban. Ekkor döbbent rá, hogy ügyvédi karriert befutni egy olyan városban, ahol ekkora a verseny e téren is, szinte lehetetlen. Ezért inkább elkezdett modellmunkákat keresgélni. Nem is kellett sokat várnia, míg szerződést kötött vele az Elite Model Management, egy ottani vezető modellügynökség. Monica elkezdett utazgatni a világban, elsősorban Párizsba és New Yorkba, s egyre népszerűbb divatmodell lett.

Több divatmagazinban is megjelentek a róla készült fotók, az első jelentős áttörés Monica anyagi helyzetében pedig azután következett be, hogy a Dolce&Gabbana márkának pózolt.

A 2000-es évek elejére (ekkor már színésznőként is egyre ismertebb volt) Monica Belluccit nemcsak Olaszországban, hanem számos más európai államban is imádták és megbecsülték. Neves globális ruhamárkák hívták meg, hogy vegyen részt legújabb kollekcióik bemutatóin, és folyamatosan újságírók nyüzsögtek körülötte. A modellkarrierje csúcsát 2004-ben érte el, az Ask Men's magazin szerint ekkor már a világ 100 legszebb nője között szerepelt, és több hollywoodi szépséget is maga mögé utasított.

A teste minden porcikáját használja

Monica kb. 1990-től, tehát 25-26 éves korától vetette bele magát a filmiparba. Debütáló szerepét a Családi élet című 1991-es tévéfilmben játszotta, de ebben még szinte észrevétlen volt. Későbbi elmondása szerint azonban akkor úgy gondolta, hogy ez még csak a kezdet, és rádöbbent, hogy a filmekben való szereplést legalább annyira élvezi, mint a fényképezőgépek előtti pózolást.

Rögtön a Családi élet után szerepelt még néhány filmben (pl. La riffa, Húzd meg, ereszd meg!), de egyik sem hozott neki nagy sikert, a gázsija is csekély volt, és nem figyeltek fel rá a rendezők. Így első jelentősebb áttörését a színészi karrierjében a Drakula jelentette, amelybe maga a nagy Francis Ford Coppola hívta meg őt. Na itt már felfigyeltek rá. A Drakula után Monica egymás után kapta a felkéréseket, s rövid időn belül olyan filmekben szerepelt, mint a Hógolyó (1995), a Szerelmi fészek, a Mennyire kívánsz? (1996), vagy a József című minisorozoat (1995).

Először a La riffában dobta le magáról a textilt, amit azóta több film kedvéért megtett. Tény, hogy büszke a testére, és soha nem félt megmutatni azt. „A testem nagyon fontos számomra! Az arcom, a karom, a lábam, a kezem, a szemem, minden. Mindent használok, amim van” – mondta.

Az 1996-os Szerelmi fészekért kapta addigi legnagyobb elismerését színésznőként, Cézár-díjra (a francia Oscar) jelölték a legígéretesebb fiatal színésznő kategóriában. Nem mellesleg e film forgatásán ismerkedett meg későbbi férjével, Vincent Cassellel is, akivel később még számos közös projektjük volt (pl. Visszafordíthatatlan, Farkasok szövetsége, Dobermann, Kémek között). A Maléna-beli szerepével pedig erősen tudott azonosulni. „Tudom, mit jelent egy olyan helyről származni, ahol mindenki ismer mindenkit, és amikor az utcán sétálva a férfiak folyton téged bámulnak, a nők pedig féltékenyek rád. Jól ismerem az érzést” – nyilatkozta.

Túl szép volt Mária Magdolnának

De jöttek az angol nyelvű filmek is, mint például a Meggyanúsítva 2000-ben (Gene Hackman és Morgan Freeman partnereként), vagy Bruce Willis mellett a 2003-as A Nap könnyei, hogy aztán elcsípjen egy mellékszerepet a kor egyik legfőbb mozgóképes fenoménjában, a Mátrix-franchise-ban. A Wachowski tesók a második (Újratöltve) és a harmadik (Forradalmak) részekben adták neki a Neóékat segítő Persephone szerepét.

A kasszasiker-sorozata aztán folytatódott Mel Gibson A passiójával (2004), amiben Mária Magdolna szerepét játszotta.

Gibson bevallotta, komoly próbatétel elé állította a stábot, hogy megpróbálják őt nem vonzóvá tenni, és hogy a keresztre feszítési jelenetnél például folyamatosan sarat kellett rá szórniuk, hogy tompítsák lenyűgöző szépségét.

Hozzátette, komolyan elgondolkodott azon, hogy ne Belluccit válassza a szerepre, mivel szinte túl szép volt Mária Magdolnának. Monica úgy vélte, hogy A passió forgatása egy spirituális utazásra vitte őt, noha ő maga nem keresztény. „Ha van valami, amiben hiszek, akkor az egy titokzatos energia, az, ami az óceánokat mozgatja az árapályok idején, az, ami egyesíti a természetet és a benne élő lényeket” – mesélte erről.

Persze A passió után sem volt megállás, később még olyan hollywoodi filmekben tűnt fel, mint pl. az Utál a csaj (2004), a Grimm (2005), a Golyózápor (2007), a Pippa Lee négy élete (2009), A varázslótanonc (2010), a 2015-ös Spectre – A Fantom visszatér (amiben egyébként ő lett minden idők legidősebb Bond girlje, 51 évesen), a Gyilkos memória (2022), vagy legutóbb Tim Burton új kasszasikere, a Beetlejuice Beetlejuice. Közben persze egy pillanatra sem feledkezett meg Európáról, így folyamatosan vállalt francia és olasz filmszerepeket is.

Bellucci elmondása szerint sosem a lehetséges kasszasiker miatt választotta a szerepeit. Olyan filmekre bólintott rá, amelyekben hitt, legyen szó nagy költségvetésű projektről vagy független szerzői műről. S persze az sem ártott a nemzetközi karrierjének, hogy folyékonyan beszél angolul, olaszul és franciául.

Baleset után esküvő

Monica eddig élete során kétszer volt házas. Első férje a fotós Claudio Carlos Basso volt, akivel 1990-ben álltak az oltár elé, de a házasságuk mindössze négy év után véget ért. Majd, ahogy fentebb írtuk, a Szerelmi fészek forgatásán ismerte meg Vincent Casselt. Állítólag eleinte nem kedvelték egymást. Monica arrogánsnak és beképzeltnek tartotta a francia színészt, aki pedig azt hitte Bellucciról, hogy csak egy butácska modell, semmi több.

Kölcsönös ellenszenvük azonban végül erős érzelmeknek adta át a helyét. Vincent összesen háromszor kérte meg Monica kezét, aki háromszor utasította vissza. Egészen addig, amíg Cassel balesetet nem szenvedett...

Monica megrémült, hogy elveszíti a kedvesét, és beleegyezett a házasságba, az esküvőt pedig 1999-ben tartották meg. Első lányuk, Deva 2004-ben jött a világra, Monica ekkor már 40 éves volt. Majd hat évvel később életet adott a második lányuknak, Leoninak is. „Az első gyermekem születése előtt nem álltam készen arra, hogy anya legyek. Nem álltam készen valami olyan hihetetlenül nagy dologra, ami örökre megváltoztatja az életemet” – mondta erről.

Ő és Vincent 14 éven át alkottak sokak által csodált sztárpárt. 2013-ban azonban már egyre több helyütt írták meg, hogy küszöbön áll a szakítás. Végül botrányok nélkül, csendben, békésen váltak el, egyes újságírók szerint pedig Monica az azerbajdzsáni üzletemberrel, Telman Ismailovval folytatott viszonya miatt került sor a válásra. A színésznő később a nála 8 évvel fiatalabb francia színésszel, Gilles Lellouche-sal élt párkapcsolatban, majd 2017 és 2019 között a szintén francia művésszel, Nicolas Lefebvre-rel randevúzott, köztük még nagyobb volt a korkülönbség, összesen 18 év.

Monica párja jelenleg az amerikai sztárrendező, Tim Burton (66), akivel 2022-ben szerettek egymásba, s aki rögvest szerepet adott neki új filmjében (ez mondjuk jellemző rá, színésznő szerelmeit mindig belepakolja a saját rendezéseibe), ő alakítja Beetlejuice halott exfeleségét, a bosszúra szomjazó Delorest a Beetlejuice Beetlejuice-ban.

Olasz lány, tehát szeret enni

Bellucci büszke arra, hogy európai színésznő, aki Amerikában is dolgozhat. Európai érzékenysége pedig erősen megmutatkozik a szépségéhez való hozzáállásában. „Én mindent megeszek, és nem akarok sovány lenni, az nem nekem való! Nem vagyok ráfixálva a soványságra. Tisztelem a természetességet” – mondta erről. S bár szeret Párizsban élni, azért hiányzik neki a spagetti földje, hiszen továbbra is olasznak tartja magát: „Úgy tekintek magamra, mint bármelyik olasz lányra, mert minden annyira olaszos számomra. Például az is, hogy szeretek enni.”

Monica szerencsére 60 évesen sem mutatja a lassulás jeleit. Továbbra is modellkedik és színészkedik.

Egyik legnagyobb vágya az volt, hogy együtt dolgozhasson egyik példaképével, Robert De Niróval, ez az álma pedig 2011-ben teljesült, amikor mindketten szerepeltek a Manuale d'am3re című olasz filmben.

Monica Bellucci egy független szépség, aki nem akar filmsztár lenni. Ahogy ő mondja: „Én csak egy színésznő vagyok. Nem a szépségről, a bájról vagy az érzéki megjelenésről van szó, sokkal inkább a színészetről. Ez az, ami engem foglalkoztat, és ez tesz boldoggá.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A Megasztár egy félig kihűlt popzenei lábvíz, sorban szórták ki a versenyzőket a zsűritagok
Lehet, velem van a baj, de a Megasztár második válogatója rémesen unalmas volt. Az, hogy kevés volt a kiemelkedő hang, egy dolog, de egyéniségek sem nagyon akadtak, vagy legalábbis nem tudták érdekesen bemutatni őket. És sajnos ez a zsűrire is igaz.


A zsűri ma elővette a szigorú arcát.

„Ma öt embernél több nem mehet tovább” közölte Papp Szabi. Mivel a zsűri öttagú, azt hittem, hogy akkor ezzel vége is a műsornak, de hiába reménykedtem.

Roland bá az artistaképzőben tanár, a növendékei gyűrűjében érkezett, és lényegében egy bohócszámot hozott. Kicsit élvezetesebb lett volna, ha Papp Szabi nem érzi kötelességének, hogy mindent kommentáljon, és ha Roland bá nem süt el gagyi szóvicceket. Például hozott egy vekni kenyeret, hogy lekenyerezze a zsűrit.

A vicces előjáték után nem túl borzalmasan elénekelte az All By My Self című dalt. A zsűri megköszönve és elismerve a produkciót, ami „színfolt”, nemet mondott, mert szerintük a Megasztár nem erről szól.

Más versenyzők is próbálták ajándékkal elnyerni a zsűri kegyeit, de Tajti Evelin Réka szerencsére nem a belga csoki miatt jutott tovább. Billie Holidayt énekelt, Rúzsa Magdi egyik kedvencét. Engem is megmelenget, ha valaki ismeri és szereti a régi nagy klasszikusokat. Ez egyre ritkább manapság.

Megérkezett Mercédesz is, „a falu influenszere”, aki cukrász és finom tortát hozott a zsűrinek.

Az tök jó, hogy tud sütni, mert énekelni nem. Ráadásul Amy Winehouse-t választott, hogy még inkább megnehezítse a saját dolgát.

Az aranyos Harkály Szilveszter virágot hozott Magdinak. Tarkant énekelt törökül, ami annyiból jó, hogy kevesen hallják, ha rossz a kiejtése. Marsalkó Dávidnak tetszett, hogy Szilveszter beleadott mindent, és jó hangulatot csinált, de a dal erősebb volt az előadásnál. Virág ide vagy oda, hazaküldték.

Horváth Fanni, aki könyvelő, saját horgolású, levendula illatú illatpárnákat hozott.

A levendulának sokféle jótékony hatását ismerik. De sajnos énekhangot nem tud csinálni.

Kicsit déja vu érzése lehetett a zsűrinek, amikor megérkezett Jankovics Klaudia aki szintén könyvelő, és ugyancsak horgolt ajándékkal érkezett, de ő már táskát hozott Magdinak. Janis Joplint énekelt, és valamivel jobban teljesített elődjénél, mert ő kapott még egy esélyt. Örömében még Ördög Nórát is megajándékozta.

A 19 éves Mónus Benjámin igyekezett lyukat beszélni a zsűritagok hasába, remek saleses vagy politikus lenne. De a Megasztárban sajnos még mindig énekelni kell.

Váraljai Dominik meglehetősen visszafogott figurának tűnt, és hát nem szántotta fel a stúdiót, de azért elég jól énekelt. Mondjuk, kicsit aggasztó, hogy kiderült, minden zsűritagnak utánanézett. A zsűritagok ezt csibészségnek találták, szerintem inkább creepy. De majd meglátjuk.

A szülész-borász nőgyógyász Gilbert Balázs saját dallal érkezett: Kell a bor. Mindenképp tudok azonosulni ezzel az üzenettel. A zsűri is, mert tovább engedték. Lehet, az is közrejátszott, hogy Balázs mindenkit meghívott a Tokaj-hegyvidékre borozni.

Tigli Hande Tímea is szereti a rossz szóvicceket (Hogy hívják a lukas tojások őrét? Tojás lik őr), de nagyot énekelt, ezért továbbengedték.

Hasenfracz Bernadett azok közé tartozik, aki már nagyon sokat énekelt mások mögött a hátsó sorban vokalistaként, de szeretne előrébb lépni. Megkapta az esélyt, továbbjutott.

Nem hallgathatom el, hogy a műsornak ezen a pontján kezdtem visszasírni az X-Faktort. Kicsit egyhangúvá vált a struktúra: jön egy énekes, akiből jó, ha fél percet bevágnak. Ha jó, némi kedveskedéssel tovább engedik, ha rossz, ugyancsak kedvesen elküldik.

De nem hallhatunk igazán érdekes énekléseket, nincs vicces interakció, az egész olyan, mint egy félig kihűlt, popzenei lábvíz.

Az biztos, ahhoz képest, hogy szigort ígértek, futószalagon tolták a versenyzőket a középdöntőbe. Hogy írjak ebből cikket?

Még Tilla sem tudta feldobni a hangulatot, igaz, nem is kapott sok feladatot, néha elbeszélgetett a sorukat váró versenyzőkkel, de nem erőltette meg magát.

Kökény Bernát Roland névrokona dalát hozta. Elbizonytalanította a zsűrit, nem tudja magabiztosan kezelni a hangját, bár van benne potenciál. Szabi volt az egyetlen, aki próbált valamennyire következetes maradni, és nemmel szavazott, de négy igennel Roland tovább jutott.

Várady Melani Rudabányáról érkezett, 9 éves kora óta énekel, és cigányul énekelte az Ederlezit. Ez a dal Emir Kustrica Cigányok ideje című filmjében vált híressé, és aki olyan öreg, mint én, emlékezhet arra is, hogy annak idején ez volt Rúzsa Magdi talán legemlékezetesebb előadása a Megasztárban. Melani felnőtt a feladathoz.

Papp Szabit nem győzte meg teljesen, mert nem látott benne többet, de végül ő is megadta magát. Caramel viszont már a Sziget világzenei színpadán látta Melanit – a többiek felvilágosították, hogy már nincs olyan.

Kiss Gergő meglehetősen eredeti felfogásban adta elő az Ain’t No Sunshine-t, némi beatboxszal dobta fel az örökzöld slágert, de az se volt valami ütős, énekben pedig még annál is gyengébb volt.

Nem tudom, mennyire jó ötlet Fullánk becenéven érkezni egy zenei műsorba, hiszen ez a név már meglehetősen jól bejáratott brand a pop bizniszben, legalábbis az angol változata. De különösebben nem kell aggódni, mert nem valószínű, hogy a világ – vagy akár az ország – bármely színpadára felengednék az úriembert.

Pintér Pétert az anyósa nevezte be a versenyre, korábban már Gájer Bálinttal és Soltész Rezsővel is lépett fel együtt. Papp Szabival és Caramellel nem fog. Rúzsa Magdinak bejött, de hiába.

Bulyáki Ferenc már az első évadban is szerepelt, akkor Nagy Edmondot választották helyette. Caramel nem ismerte fel, pedig, mint kiderült, egymás után léptek fel 2016-ban egy halfesztiválon. Charlie-dalt hozott, de elég erőtlen volt, és abban is elfáradt. A zsűrit nagyon megosztotta, végül 3 nemmel elküldték. Bulyáki a backstage-ben kicsit morgott, hogy nála sokkal képzetlenebb hangú énekes mondott rá nemet. Ilyen ez a popszakma.

A This is a Man’s World sem tartozik a könnyű nóták közé. Nem csak azért, mert hangi adottságok kellenek hozzá, de nehéz ízlésesen előadni. Arnóczky Noéminak – aki egész életében énekesnő volt – utóbbi nem sikerült. Tele volt fölösleges díszítésekkel, néha a hang is bizonytalan volt.

A zsűri is így látta, Papp Szabi szerint annyira részletgazdag volt, hogy közben elveszett a lényeg.

„Annyira modoros volt az egész, és közben kicsit félelmetes is volt” fogalmazott Caramel.

Marics Petinek komikus volt, de Magdi szerint énekileg rendben volt. Ezúttal Marsalkó Dávid lett a mérleg nyelve, és ő nemmel szavazott, mert összességében nem tetszett neki a produkció. Szerintem érdemelt volna még egy kört, és a tehetségkutatás egyik feladata, hogy meglássa a potenciált. De ha nem, hát nem.

Csincsak Tiffany Kishegyesről érkezett, Rúzsa Magdi földije, és Duffy Mercyjével beénekelte magát a középdöntőbe.

Sipos Melinda debreceni anyuka, „a buli közepe”, Oláh Ibolyát énekelt nem túl jól. Papp Szabi kritikájára szegény el is sírta magát. Végül neccesen, de továbbjutott. Nem tudom, hogy valaki, aki az első nemre elsírja magát, való-e erre a pályára. (Na jó, tudom: nem.)

Ezzel beindult a „Szabi, a genya” rovat, mert Piskor Lola Melodinak – aki amúgy a Youtube-on is megtalálható – ismét egyedül ő mondott nemet. Szabi az egyetemista Pénzváltó Lizát is hazaküldte volna, de csak ő, és utána még sokakat. Próbált következetes maradni ahhoz, hogy akiben nem látják a Megasztárt, azt küldjék haza.

Szalontai Debóra Ivett A jó nő című dallal jó bulit csinált, de nem volt meg benne a „dög”, a kor, a tapasztalat, ami kellett volna a dalhoz.

Végre a zsűri nem vitatkozott: egyértelmű nemmel szavaztak.

Rúzsa Magdi azt javasolta, mostantól csak azokat engedjék tovább, akikben mindenki azt gondolja, hogy megvan a Megasztár. Ezért sorban szórták ki a versenyzőket, olyanokat is, akik korábban simán továbbjutottak volna. Mint például a műszempilla-építő Feka Gina, aki Cserháti Zsuzsát énekelt.

Persze ahogy ezek a műsorok fel vannak építve, sejthettük, hogy egyszer csak jönni fog AZ IGAZI.

Aztán végre jött Maxi, aki Kállay-Saunders András vokalistája, és pánikbetegséggel küzdve érkezett a Megasztárba, hogy elénekelje a Say Something című dalt. Annyira jó volt, hogy nem is szabdalták összevissza a produkciót a vágóasztalon. Öt igent kapott.

Nehéz lett volna ezt fokozni, szerencsére meg sem próbálták. Ennyi fért bele mára.

Őszintén remélem, hogy jövő hétre magára talál végre a műsor.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Nagyon tehetséges vagy, de ne legyél tróger!” – Megnéztük az X-Faktor 4. válogatóját
Volt bibliai művésznév, alanyi költő is a mentorok elé lépett, de akadt olyan versenyző is, aki korábban már felléphetett a Wellhello koncertjén, és olyan is, aki nemes egyszerűséggel a boldogságot keresi.


Kovács Zoltán „Zákeusnak” 2021-ben a Táborban ért véget az X-Faktor, a mentorok azzal küldték haza, hogy énekeljen dallamosabb számokat. Zákeus a bevezetőjében biztosított minket, hogy megfogadta a tanácsot. Ez egy örök dilemma: ha van egy stílusod, mondandód, kell-e, lehet-e azon módosítani azért, hogy nagyobb sikert arass, vagy hiteltelenné válsz?

Érdekelne Zoltán becenevének a története. Zákeus a bibliai vámszedő, aki felmászott a fügefára, hogy jobban lássa Jézust, és a Megváltó aznap az ő házában szállt meg. Egy ilyen név intellektualitást sugall, de aztán sokszor kiderül, hogy valami végtelenül egyszerű és profán magyarázat áll mögötte.

A dal szerencsére megerősítette az intellektuális vonalat. Majka rájött, hogy ő az online térből már ismeri a srácot és a dalt is. Tóth Andi szerint Zákeus nagyon jól ki tudta fejezni az előadásával a dalt. 4 igennel tovább jutott.

Bodács Judit képzőművész, éneklés nélkül élni se tudna. Apukája figyelt fel tehetségére, de tanulni sosem tanult énekelést. Az ilyesmi ritkán jelent jót. Még választást is engedte a mentoroknak, hogy mit szeretnének hallani tőle. Két dalt hozott: az Aerosmithtől a Dude-ot, és a Napóleon Boulevardtól a Júlia nem akar a földön járni-t. Némi tusakodás után Majka győzött és Júlia.

„Ha szívből jön a hang és megfelelő hozzá a tánc, akkor tökéletes lesz a produkció” – vallja Judit, de sajnos az a helyzet, hogy a hangnak mégiscsak leginkább a hangszálakból kell jönnie, ha az nincs rendben, a szív kevés.

Gáspár Laci egy idő után leintette, és kérte az Aerosmith-dalt is, nem tudom, mire számított. A színpadi jelenlét rendben volt, de semmi más. Ennek ellenére Laci mindent elkövetett, hogy tovább jutassa a hölgyet. Többszörösen átírta a szabályokat, Majka helyére behívta Pápai Jocit, és engedte, hogy Judit második ráadásként elénekelje a Noxtól a Százszor ölelj még! című slágert.

Végül mindenki jól járt, kivéve szegény Juditot: jó sok műsoridőt el lehetett tölteni, és tovább se jutott.

A következő perceket kicsit felpörgették, összemixelve érkeztek a versenyzők. Például az ukrajnai Tronko Alina, aki annak ellenére nagyon jó volt, hogy Spice Girlst énekelt. A Wannabe azon dalok egyike, ami nálam már eleve -10 pontot jelent. Kivéve, ha a Post Modern Jukebox verzióról beszélünk, de persze itt ez fel sem merült.

Kiemelném még Balogh Jánost, aki az X-Faktor történetének egyik legjobb válaszát adta.

Amikor Valkusz Milán megkérdezte „Mi szeretnél lenni?”, nemes egyszerűséggel annyit felet: „Boldog”.

Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a boldogságot az X-Faktorban kell keresni, de mindenképp drukkolok.

Az egyik szünetben Andi feltette a kérdést, hogy „Mióta van ennyi rapper?”. Amire Laci kifejtette, hogy csak pár éve. Mindenki rapelni akar, mert azt hiszik, hogy ahhoz annyira nem kell zenei tehetség.

„Akkor most szólunk, hogy de” – vonta le a konklúziót Andi.

Németh Krisztián Kevinnek a zene segít feldolgozni a nehéz érzelmeket. Az övé idén az X-Faktor egyik legkeményebb sztorija. Öt éves volt, amikor az anyukája otthagyta az ovi előtt. Szó szerint. Kapott egy telefont, azt mondta, bemegy valamiért a boltba, és többé nem jött vissza. Ezután a nagymamája nevelte. Sajnos ő már nem élhette meg, hogy unokája az X-Faktorban szerepel.

Kevin bizonyítani jött az X-Faktorba, és ez sikerült neki. Lacinak pedig sikerült megfogalmazni az X-Faktor versenyzők ars poetikáját:

„Nagyon tehetséges vagy, de ne legyél tróger!”

Falvédőre vele!

Miután egymás után több remek produkciót láthattunk-hallhattunk, sejteni lehetett, hogy meglesz ennek a böjtje. Az X-Faktor nem hagyja sokáig, hogy jól érezd magad. A büntetés ezúttal Béla, a fogatlan amszterdami DJ személyében érkezett. „DJ Full” előadta, hogy ő repülővel és limuzinnal érkezett, viszont akkora lyuk tátong az alsó fogsorán, ami mindenképp felvet kérdéseket. De politikailag egyik sem lenne korrekt, úgyhogy ne firtassuk.

Hogy DJ-nek milyen, azt nem tudom, de hogy énekelni nem tud, az egészen biztos.

Ezután futószalagon jöttek a futóbolondok. Ditti életének a K-pop adott új értelmet. Bele sem merek gondolni, milyen élete lehetett addig. Érdekes volt a bácsi, aki a meditációs technikáját próbálta népszerűsíteni, aztán ott volt Viktor, aki nem szólt egy k…va szót sem – a produkció közben sem, ugyanis táncolt, ami nyilván kimondottan előnyös egy énekes tehetségkutatóban. A zsűri gyorsan kiszórta a nemeket, és roboghattunk tovább.

A nagykátai Pendrive fejében kicsit rendet kéne vágni. „Azért hordok napszemüveget, hogy ne a személyiségemmel foglalkozzanak… Amellett az imidzsemnek is jót tesz, hogy napszemüvegben vagyok a színpadon.”

A személyiség és az imidzs azért egy iciri-picirit összefügg. A Dust Bunnies on the Floor című saját dalt hozta.

Az biztos, hogy ilyet még nem hallottam, de ezt nem panaszként mondom.

Ennek ellenére Milán szerint Pendrive új stílust teremtett. Laci is nagyon belelkesedett. Andi viszont nemet mondott. Majkára maradt a döntés, aki nagyon hezitált. Végül Miller Dávid és Pápai Joci nyomása kellett, hogy Majka megadja magát. Tóth Andi pedig megjegyezte:

„A művészet az tág, de nem ennyire tág.”

Mostantól ez lesz a mottóm.

Miklós Vivien belekóstolt a színészkedésbe, de inkább az éneklésben látja a jövőjét. Miután elénekelte nekünk Olivia Rodrigo Driver’s Lincence című számát, mi is. Van még mit tanulnia, de ez a lány még nagyon sokra viheti, van ötlete, ízlése, és hangja is. Repült a 4 igen.

Sárközi Rolandot a zenész nagypapája tanítgatta. Roland nem aprózza el, meg szeretné nyerni az X-Faktort. Tesz is érte. Demjén Ferencet énekelni nagy bátorság, mégis csak az ország egyik legjobb énekeséről és legismertebb hangjáról van szó. Laci nagyon tehetségesnek tartja Rolandot, de őszintén megmondta neki, hogy ízléstelenül énekelt, telerakta hajlításokkal, ami egész egyszerűen fölösleges. (És amit egyébként a nagypapája is mondott neki.) Majka épp ezért nemet mondott, de a három mentortársa erős ejnyebejnyével továbbjuttatta a táborba. A srác szerencsére alázatosan fogadta a bírálatot és megígérte, hogy tanul a hibákból.

Czeglédi Ágnes alias Czeglady korábban a Wellhellónak vokálozott, akik később meghívták, hogy lépjen fel velük az arénás koncertjükön. Billy Eilish dallal jutott tovább.

Kicsit kínos pillant volt, amikor megjelent a színpadon Ösi Ronni, aki arról (nem) híres, hogy Majoros Hajni Csak rázd fel című klipjében rappelt. Majka nem hogy nem ismerte meg, de szemmel láthatóan gőze sem volt az egészről. Ennek ellenére igennel szavazott.

Deffent GyörgyiGunstól a Wellcome to the Junglet énekelte atomosan, ő is 4 igent kapott.

Kecskés Tamás Erdélyből érkezett, saját verseit zenésíti meg. Legnépszerűbb dala a Youtube-on a Napszemcsi. A címből azért talán sejthető, hogy nem egy Kaláka színtű produkcióra kell gondolni.

Szó szerint idézném alanyi költőnk egy sorát, ez alapján mindenki elhelyezheti őt az Uhrin Benedek-Lovasi András skálán:

„Elég nehezen döntöm ezt el, hogy veled szemezzek, vagy a fenekeddel.”

Bulinak jó volt, az tény, Majka, Laci, Dávid és Milán is a színpadra sietett táncolni. Megint Andi mondta ki a kulcs mondatot: „Magic Mike újratöltve.” A jó bulit értékelték a mentorok, és továbbjuttatták Tamást.

A temesvári Császár Tímea neve dacára nem nagyon tud magyarul. Legalábbis ezt állítja magáról. Pedig szépen beszélt magyarul, de aztán átváltott inkább angolra. Kicsit hiányolom, hogy a műsorkészítők nem érezték fontosnak rávilágítani, mi az oka annak, hogy egy magyar nevű temesvári lány nem tud jól magyarul, azért ennek van némi hírértéke.

Aztán elkezdte énekelni a House of the Rising Sunt, és többé semmi más nem érdekelt. Szerelmes vagyok, élő showba vele, nyerje meg. Kár, hogy az X-Faktorban nincs golden buzzer. Sajnos az adás és a prudkciók már csak az RTL+-on érhetőek el, de aki teheti, nézze vissza Timi produkcióját.

A negyedik adás nekem kicsit lötyögősebbnek tűnt a korábbiaknál. Nem voltak olyan történetívek benne, mint korábban. De hallhattunk legalább 3-4 olyan énekest, akik komolyan esélyesek az élő show-ra. Tulajdonképpen én már szívesebben nézném a tábort, de arra egyelőre még várnunk kell.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
VIDEÓ: Olyan előzetese lett az Azahriah-filmnek, hogy tuti látni akarjuk
Izgalmas és látványos is az első trailer, de a film műfajának meghatározása nem lesz egyszerű feladat. A naptárba november 28-át kell bevésni.


Nagy meglepetés érte Azahriah rajongóit: kiderült, hogy november 28-tól látható a mozikban a népszerű énekes életéről készült film. A projektet teljes titokban kezdték el hónapokkal ezelőtt, és most végre az előzetes is megjelent hozzá.

Áprilisban robbant a hír, hogy Magyarország egyik legnagyobb sztárjáról, Azahriah-ról forgatnak egy filmet, amely az ő életútját mutatja be. Mindezt nagy felhajtás nélkül készítették, és most Mi vagyunk Azahriah címmel kerül be az idei mozis premierek közé.

A filmet Mazzag Izabella rendezi, a forgatókönyvet Előd Máté írta, míg az operatőri munkákért Polhodzik Ádám felel. A gyártásvezető Zsiga Dorottya, a line producer Tóth Anna, a koproducer Mártonffy Zoltán. A film készítésében Azahriah menedzsmentje, a Supermanagement és a forgalmazó Színfolt Film is részt vett, Lévai Balázs producer vezetésével.

A hivatalos előzetesben látványos koncertfelvételek is helyet kaptak, így a rajongók már most ízelítőt kaphatnak abból, mi vár rájuk a vásznon. Azahriah pedig nem is késlekedett, azonnal megosztotta az izgalmas hírt a közösségi oldalain:

„Megérkezett az előzetes! Mi Vagyunk Azahriah – November 28-tól a mozikban” – írta az énekes a videóhoz.

A rövid videó alapján egyelőre nincs könnyű dolga annak, aki a leghallgatottabb magyar énekesről szóló film műfaját szeretné meghatározni, az első előzetes mindenesetre itt van:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk