KULT
A Rovatból

Szabó Benedek: Voltam olyan dacos, hogy azok a hangok, amelyek folyamatosan A teljesség felé-t követelték, elhalkuljanak

Megjelent a Galaxisok hetedik lemeze, a „Minket ne szeress!”, amelyen a zenekar ismét egy teljesen új arcát mutatja meg. Ennek kapcsán beszélgettünk a frontemberrel.

Link másolása

Bő két évvel a Történetek mások életéből és hárommal a Cím nélküli ötödik lemez után adta ki a Galaxisok új albumát, amit az orgonás hangzás dominál és nyolc dal kapott rajta helyet.

Szabó Benedeket a koncepció mellett arról is kérdeztük, tudatosan koncerteznek-e mostanában kevesebbet, és van-e benne rossz érzés azzal kapcsolatban, hogy elég sokan lemorzsolódtak a közönségükből.

– 2020-ban különösen sűrű éved volt dalszerzőként: két lemezen összesen több mint 30 számot hoztatok ki. Mennyire könnyen jöttek ezután az új ötletek?

– Az előző album megjelenése után félig viccesen azt mondtam egy interjúban, hogy 2023-ig semmiképp nem akarok kihozni új Galaxisok-lemezt. Ezt komolyan gondoltam, de a megelőző évek történéseit ismerve valójában magam sem hittem. Legnagyobb meglepetésemre mégis az történt, hogy közel két évig semmiféle, Galaxisokhoz kötődő kreatív tevékenységem nem volt. Bár koncertezgettünk, számokat egyáltalán nem írtam és nem is igazán hiányzott a dolog. A többiek szintén el voltak foglalva az egyéb projektjeikkel. Végül 2021 végén kezdett körvonalazódni bennem az a koncepció, amiből a mostani lemez lett.

– Mit gondolsz utólag a Történetek mások életéből lemezről, megszerette a közönség?

– Azt hiszem, a legutóbbi A38-as koncertünkön, novemberben éreztem először igazán, hogy beérett ez a lemez és tényleg nagyon szereti a közönség azokat a dalokat, amiket játszani szoktunk róla. Mindig kell egy kis idő, amíg egy album elér erre a pontra, a zongorás Lehet, hogy rólad álmodtam esetében is hasonló volt a helyzet, bár ott azért nehezíti kissé a dolgot, hogy nem sok számot tartunk műsoron róla. A hatodikról azonnal elkezdtünk játszani rengeteget, és ezek nagy része a hallgatói statisztikákban is előkelő helyen szerepel.

Ennek nagyon örülök, mert bizonyos szempontból ez a zenekar fő műve, amihez foghatót talán sosem fogunk csinálni. A Covid alatti lezárások olyan körülményeket teremtettek, amelyeket a többségünk aligha kíván vissza, de ezeknek köszönhetően úgy alkothattunk, ahogy addig (és feltehetőleg ezután) soha.

– Van olyan dal a 21 közül, amit ma már tölteléknek érzel és nem biztos, hogy megírnád?

– Nincs. Azon a lemezen azt szerettem leginkább, hogy végre elengedhettem az ösztönös impulzusaimat, amelyek mindig is megvoltak bennem. Én alapvetően szeretek sokat lőni a céltáblára, még akkor is, ha egy része mellémegy. A Történetek mások életéből egy nagyon hullámzó hangulatú, és talán hullámzó színvonalú anyag lett, de számomra pont ezért sokkal izgalmasabb, mint egy aprólékosan összerakott, kompakt, tíz számos album. Kicsit olyan, mint egy álomvilág.

– Szinte közhely veled kapcsolatban, hogy nem igazán érdekelnek a közönség elvárásai: mindig olyan stílusban alkotsz, ami épp foglalkoztat. Az új lemezen van olyasmi, amit másképp csináltál volna, ha ez nem így lenne?

– Soha nem írok úgy, hogy közben arra gondolok, “na, ezt biztos nem fogják szeretni, de nem baj, mert szerintem így jó.” Szerintem az alkotás halála, ha az ember elkezd valamilyen külső szempontrendszer szerint írni. Én mindig hittem abban, amit Umberto Eco is elmondott A rózsa neve utószavában, vagy Thomas Mann a Dr. Faustusban: a közönségünket magunk teremtjük meg, nem egy létező közönségnek írunk.

– Mi lett az album koncepciója?

– A közvetlen előzmény, hogy akkoriban, 2021 végén kezdtem nagyon sok spanyol újhullámot, illetve ‘80-as évekbeli magyar undergroundot hallgatni. Az előbbi érdekessége, hogy a Franco utáni Spanyolországban olyan elképesztő kulturális robbanás zajlott le, aminek köszönhetően rengeteg rétegzenekar került át váratlanul a mainstreambe, és kezdte adni akár főműsoridőben a tévé. Utóbbiak közé pedig például a Kőnigh és a Ciklámen tartozott, ami szerintem egy egészen csodálatos, elveszett életmű a hazai könnyűzenében, vagy a szintén kiváló Cséb 80. A fentiek hatására körvonalazódott bennem szép lassan egy olyan belső szempontrendszer, amire fel tudtam húzni a lemezt. Kezdettől fogva egy rövidebb anyagban gondolkodtam, nem akartam tovább nyújtani annál, mint ameddig természetesen nyújtózkodna.

– Hogy találtál rá az orgonás hangzásvilágra, ami szinte az összes dalt meghatározza?

– Érdekes, hogy bár engem világ életemben lenyűgözött a szintetizátorok világa, és a kedvenc zenéim jelentős részében felbukkan ez a hangzás, a Galaxisok életművében mégse jellemző, hogy túl sok szintit vagy orgonát használtunk volna. Régi adósságot törlesztettünk azzal, hogy csináltunk egy jórészt erre épülő lemezt, amelyen én egyetlen hangot sem játszom gitáron. Nyilván ezt a koncepció is hozta magával, ugyanis volt egy szabályrendszer, amit előre kikötöttem már a demók felvételénél: mindennek úgy kell történnie, ahogyan azt négy ember élőben el tudja játszani.

Tulajdonképpen olyan az egész, mintha próbatermi felvétel lenne, egyetlen plusz sávot sem rögzítettünk hozzá. Emiatt maradtak is benne hibák: ha valami nem volt annyira súlyos, azt inkább úgy hagytuk, a zenében nekem sokkal fontosabb a lendület, mint a tökéletesség.

Eldöntöttük továbbá azt is, hogy Ákos mindössze egyetlen, ‘80-as évekbeli kóruspedált használhat, semmilyen más effektet nem. Ezek a keretek szerintem nagyon jót tettek a végeredménynek.

A teljes új lemez:

– A többiek hozzátettek valamit szerzőként, mint ahogy az előző albumon, vagy ez ismét csak a te műved?

– A hatodik lemez valóban teljesen kollaboratív módon készült, a mostani viszont újra inkább hozzám kötődik. Általában kész demókkal érkeztem a próbákra, ezeken maximum finomítottunk négyesben. Egy kivétel van, az Időtlen idők, ami egyébként szerintem az egyik legjobb dal lett végül. Ez úgy született, hogy utolsó, nyolcadik dalnak egy olyan ötletet vittem le a terembe, ami nem volt jó.

Elkezdtük játszani, de mindannyian úgy gondoltuk, hogy ezt inkább ne vegyük fel. Ezután félig viccesen azt mondtam, hogy jó, akkor írjunk helyette egy másikat.

Végül alig 15 perc alatt tényleg összeállt a dal: Laci elkezdte játszani a szuper basszustémát, Soma dobolt rá valamit, Ákos pedig rájátszott egy fantasztikus, Systers of Mercy-s gitártémát. Egyetlen alkalommal próbáltuk el, pár nap alatt írtam rá egy szöveget, majd egyből fel is vettük.

– A szövegek írása során mi inspirált, voltak-e konkrét élmények előtted?

– Inkább úgy mondanám, hogy a számok javarészében a zene és a koncepció szolgálatába álltak. A szövegek is az imént említett a stílussal, műfaji jellegzetességekkel próbáltak játszani, sok olyan van közöttük, ami egyszerűen csak jól hangzott. Akadnak olyanok, amelyek jelentése számomra is rejtély, viszont nagyon jól illeszkednek a zenéhez.

– Hogyan fog felépülni a koncertprogram ezután?

– Aki az utóbbi pár évben járt a Galaxisok koncertjeire, az tudhatja, hogy 95 százalékban mindig az utolsó pár lemezünk anyagát játsszuk, régebbi dalokhoz nem igazán szoktunk visszanyúlni. Ez most is így lesz, a 8 új dal mindegyike el fog hangzani az összes koncerten, azt pedig majd eldöntjük, a másik 8-10 szám hogyan fog összeállni. Ugyanakkor azzal sem árulok el nagy titkot, hogy a műsor gerincét várhatóan a hatodik lemez adja majd a hetedik mellett.

– A második albumot, aminek alighanem a legtöbb rajongót köszönhettétek annak idején, továbbra sem szeretted meg?

– Nem, de ezen gondolkodni se igazán szoktam már mostanában. Elég sok idő eltelt azóta, és azt hiszem, voltam olyan dacos, hogy azok a hangok, amelyek folyamatosan A teljesség felé-t követelték, elhalkuljanak.

Akinek ez nem tetszett, valószínűleg már lemorzsolódott, és ehhez minden joga megvolt. Akik viszont velünk maradtak és továbbra is követnek bennünket, valószínűleg már ismerik az utat, amin járunk, és jól “domesztikálva” vannak ebből a szempontból.

– Semmilyen rossz érzés nincsen benned azzal kapcsolatban, hogy érezhetően kevesebb ember kíváncsi rátok most, mint a legsikeresebb időszakotokban?

– A zenekar népszerűsége valóban 2017-18 környékén volt a csúcson, ha szerettem volna azt a vasat addig ütni, amíg meleg, megtehettem volna. Részemről meglehetősen tudatos visszahúzódás volt a csigaházba, hogy nem így tettem, mert szerintem a Galaxisok életműve kívülről nézve ha nem is példa nélküli itthon, de nagyon különleges.

Számomra nagyon sokat jelent, hogy ennyire kacskaringós és kísérletező pályát járunk. Szerintem zeneileg is jót tett nekünk, hogy nem akartunk az új magyar alterhősökké válni, ehelyett magmaradtunk egy sokkal önjáróbb úton.

A lemezbemutatót például a Gólyában tartjuk, de nem azért, mert úgy gondoltuk, hogy ennél nagyobb helyet már ne tudnánk megtölteni. Egyszerűen szerettem volna, ha végre egy olyan klubban mutatjuk be az új albumot, ami tökéletesen illeszkedik annak koncepciójába. Ehhez pedig a Gólyánál keresve sem találhattunk volna jobb helyet, még akkor is, ha nyilvánvalóan nem fog mindenki beférni.

– Megélhetés szempontjából támaszkodsz a Galaxisokra?

– Kiegészítésként mindannyian támaszkodtunk, illetve támaszkodunk rá, egzisztenciálisan ugyanakkor soha nem volt létfontosságú. Nálunk mindig mindenki dolgozott a zene mellett, és ez nem egy kényszer, hanem tudatos döntés. A kulcsszó az, hogy semmi sem muszáj: oda megyünk el játszani és olyan lemezeket csinálunk, ahová és amilyeneket épp szeretnénk. Ez a szabadság pedig csakis annak köszönhető, hogy nem ebből élünk.

– Az a benyomásom, mintha egyébként is eléggé takaréklángon működne a zenekar, nagyjából a Covid utáni újraindulás óta. Ez tudatos döntés, vagy felkérésből is kevesebbet kaptok, mint korábban?

– A Covidot követően eleve nagyon kevesen tudtak visszaállni arra a koncertszámra, ami előtte jellemző volt. Csomó hely bezárt, a fesztivállufi is kipukkadt, akik pedig megmaradtak, kétszer meggondolják, kiket hívjanak el. Az viszont, hogy vidéki turnékat vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon takarékon bonyolítunk, tudatos döntés. Nem sokkal a lezárások feloldása után volt egy zenekari találkozónk, ahol arra jutottunk, hogy nem feltétlenül szeretnénk már a klasszikus őszi és tavaszi turnéciklusokat végigcsinálni újra meg újra. Lesz idén tavasszal is néhány vidéki koncertünk, de közel sem annyi, mint régen. A nyári fesztiválokra természetesen elmegyünk, ha hívnak, és szerencsére elég sok helyre hívnak.

– Tavaly óta egy újonnan alakult zenekarnak, a perui chichát játszó Litumának is tagja vagy. Ez mit ad neked a Galaxisokhoz képest?

– Ugyanolyan fontos számomra, mint a Galaxisok, ugyanakkor teljesen más érzés és szerep. A Litumában, bár én alapítottam a zenekart, egyszerűen csak egy nagyon alázatos basszusgitáros vagyok, egyáltalán nem próbálom a kreatív elképzeléseimet ráérőltetni a többiekre. Van egy csodálatos gitárosunk, Tisza Gergő, aki a saját számaink többségéért és a hangzásunkért is felel. Bár mindannyian ismerjük a chichát, mint műfajt, mégis ő az együttes zenei vezetője. Nagyon várom, hogy megjelenjen az első, 4 számos EP-nk, amit még tavaly vettünk fel. Szerencsére koncertezni és egy-két fesztiválra is hívnak már bennünket.

– Cz.K. Sebő zenekarával is fellépsz időnként basszusgitárosként, ott szintén ez a hozzáállásod?

– Ott nagyon sporadikusan játszom, mivel Sebőnek is számos másik projektje van. A triója néha tetszhalott, aztán feléled és olyankor van egy-két koncert, általában tőle függ, hogy mennyi. A dalszerzésbe nála se folyok bele, basszustémák terén ugyanakkor nagyobb fokú autonómiával rendelkezem. Végső soron viszont ez is egy abszolút támogató szerep Somának és nekem, hogy kialakíthatjuk azt a ritmusszekciót, ami Sebő csodálatos számainak a megszólaltatásához kell.

Én nagyon szeretek a háttérbe húzódva zenélni, minél tovább játszottam a Galaxisokban, annál inkább vágytam ilyesfajta szerepre is.

– A Zombie Girlfriendet teljesen félretetted?

– Kezdem úgy látni, hogy a Zombie Girlfriend 7 évente mutat aktivitást, szóval mivel 2018-ban jelent meg utoljára lemezünk, egyelőre még ráérünk… Ez mindig egy változó tagságú projekt volt, ami időről időre feltámadt, persze vannak azért stabil pontjai: például Kádár Eszter, akivel a legrégebb óta zenélek együtt (már amikor épp működik a zenekar), illetve Laci is nagyon régóta benne van. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy lesz egy új album valamikor a közeljövőben, nekem ezek általában impulzusszerűen szoktak jönni. Erőltetni mindenesetre nem szeretném.

– Azon gondolkodtál már, a Galaxisokat merre viszed tovább? Van olyan stílus, amit még nem próbáltál ki, de szeretnél?

– Volt már olyan a Galaxisok történetében, hogy amikor megjelent egy lemezünk, már tudtam, milyen lesz a következő, de most nincs ilyen elképzelésem. Az ugyanakkor megfordult a fejemben, hogy a zenekar pályaívének tökéletes lezárása a szövegközpontú első lemezek antitéziseként egy teljesen instrumentális album lenne. Nem szeretném megijeszteni a közönséget, de könnyen lehet, hogy erre egyszer még sor fog kerülni. Most viszont ha van is koncepció, az annyi, hogy megpróbálunk együtt számokat írni a próbateremben. Úgy érzem, a szintetizátorokban még bőven akad potenciál, szóval könnyen lehet, hogy ezek megmaradnak, de hogy merre visz minket a zene, az egyelőre számomra is rejtély.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: