KULT
A Rovatból

Szabó Benedek: Ma nem tudnám hitelesen azt énekelni, hogy „mégiscsak ezek a legszebb éveink”

A Galaxisok frontembere elárulta, miért vették ki a koncertprogramból a legnagyobb slágerüket, és miért rakott tele egy teljes albumot zongorás balladákkal.


Lehet, hogy rólad álmodtam címmel október elején jelent meg a Szabó Benedek és a Galaxisok negyedik nagylemeze, amely már nem először hoz éles fordulatot a zenekar hangzás- és szövegvilágába, de most talán minden eddiginél nagyobb a különbség.

A korábbi generációs témájú, tábortűzi slágereket álomszerű, lassú folyású dalok váltották fel, amelyekben gitár helyett a zongora kapta a főszerepet.

De vajon mennyire volt merész húzás ez, működni fog-e élőben, és tartós lesz-e az irányváltás, vagy egyszer majd visszakanyarodnak a gyökerekhez? Erről (is) beszélgettünk.

– Négy lemez alatt három teljesen eltérő arcodat mutattad meg. Te ezt útkeresésnek látod, vagy tudatosan nem akartál benne maradni egyetlen skatulyában sem?

– Annyiban útkeresés, amennyiben az élet is az. Én elég rövid ideig vagyok csak képes egy dologgal foglalkozni, utána elkerülhetetlenül megunom. Amit a Galaxisokkal az elején csináltam, azt is nagyon hamar meguntam, így lett a harmadik lemez teljesen más, mint az első kettő – majd a negyedik ismét. Persze van ebben egy kis dac is, nem szeretek belesüppedni kényelmes dolgokba.

Például kifejezetten taszít az a jövőkép, hogy mondjuk 5 év múlva teltház előtt játszunk a Budapest Parkban, olyan embereknek, akik túlnyomó része alig 1-2 slágert ismer tőlünk.

Ezt mindenképp igyekeztem elkerülni, és azt hiszem, a negyedik lemezzel garantáltam, hogy jó darabig nem fog megtörténni.

– Ezzel azért nem sok zenész van így, lássuk be...

– Nem az önsorsrontás a célom, csak szeretnék valahonnan valahová eljutni a Galaxisokkal, és ebbe nem nagyon fér bele, amit az imént felvázoltam. Maga a siker nincs ellenemre, félreértés ne essék, sőt kifejezetten élvezem – de egy határt azért mindenképp szeretnék meghúzni.

A teljes új album:

– Még a lemez megjelenése előtt mondtad többször is, hogy most kell eljönni annak, aki táncolni akar a koncerteken, mert az új dalokra már csak elaludni lehet majd. Ez persze poénosan hangzik, de őszintén: nem félsz, hogy tényleg teljesen le fog ülni a hangulat?

– Komolyan gondoltam, hogy nem lesz nagy tánc, hiszen a mostani turnén eljátsszuk a teljes új lemezt, tehát a repertoár fennmaradó részét is ehhez kell igazítani. Előtérben lesznek a korábbi albumok lassabb számai, főleg az elsőről fogunk sok rég félretett dalt elővenni. Ez már nagyon időszerű volt, hiszen ezt a lemezt nagyon szeretem, a másodikat viszont nem igazán, így arról csak alig lesz valami.

Át fog alakulni a program, ami nem azt jelenti, hogy most már örökre így marad, de egy ideig biztosan. Meglátjuk, hogy reagál majd a közönség.

Szerencsére azt vettem észre, hogy a mi közönségünk kimondottan érdeklődő, jól adaptálódó emberekből áll. Véletlenül sem szeretném őket hülyének nézni, ezért nem gondolom róluk, hogy majd egy másodperc alatt elfordulnak tőlünk.

Biztos lesznek ilyenek is, de ezzel muszáj számolni.

– A zenekar többi tagja hogy fogadta az új irányvonalat? Azonnal támogatták, vagy voltak vitáitok?

– Nem beszélgettünk sokat erről, de úgy tűnt nekem, hogy amikor először megmutattam nekik a számokat tavaly év végén, idén év elején, még kicsit kevéssé voltak lelkesek. A rákövetkező hónapok és a lemezfelvétel során viszont azt éreztem, hogy ez megváltozott, és nekik is megtetszett a koncepció. Szerintem a stúdiózás kezdetére jöttek rá, hogy bár tényleg nagy változás az eddigiekhez kéepst, de egy tök jó lehetőség, hogy kipróbáljunk valami egészen mást, amit zenészként nagyon lehet élvezni.

– Mi vitt téged pont efelé, hogy telerakj egy lemezt lassú, vagy legfeljebb középtempós, zongorás balladákkal?

– Egyszerűen úgy éreztem, hogy azok a témák, amelyekről írni szeretnék, ezt a fajta zenei keretet kívánják meg. Illetve maga a zenei keret, ami a zongora-tanulmányaimból fakadt, szintén ilyen szövegeket kívánt meg. A két dolog kölcsönösen hatott egymásra.

De szerintem egy zenekar pályafutása legyen olyan, mint egy ember élete. Ahogy utóbbi során is váltogatják egymást a teljesen különböző szakaszok, úgy a lemezeknek sem árt, ha időnként erősen különböznek egymástól. A haladás viszont nem feltétlenül egyenes vonalú: simán lehet, hogy egyszer majd visszakanyarodunk egy korábban már érintett tematikához vagy stílusvilághoz. Ez egyelőre nekem is rejtély, és sokkal szórakoztatóbb, mintha ugyanazt a dolgot próbálnánk folyamatosan csiszolni és finomítani.

– A zongorázás teljesen új volt neked, vagy foglalkoztál már vele korábban?

– Teljesen új, bár 11-12 évesen rövid ideig próbálkoztam vele, de egyáltalán sehova nem jutottam.

Két éve, amikor a Focipályákon sétálsz át éjszaka lemezt rögzítettük, még annyira nem értettem hozzá, hogy az Olasz film című szám orgonaszólóját is Sallai Lacinak kellett feljátszania, pedig az összesen 3 akkord.

Aztán 2016 végén elegem lett belőle, hogy jó tíz éve egyáltalán semmi új dolgot nem sajátítottam el, és mivel a zongora régóta szívemnek kedves hangszer volt, elképesztő elánnal vetettem bele magam. Bő másfél éve tanulom, és most már az eredménye is hallható.

– Jelenleg a fő hangszeredként tekintesz rá?

– Ezeknek a tanulmányoknak köszönhetően – és itt most a zongora mellett a zeneelméletre is gondolok, amibe azzal párhuzamosan szintén beleástam magam – elképesztően kinyílt számomra a világ zeneileg. Rengeteget foglalkozom mostanában hangszereléssel, rendszeresen készítek olyan felvételeket otthon, ahol minden hangszeren én játszom.

Gitáron is elkezdtem gyakorolni, ami elég példátlan, utoljára talán 16 éves koromban fordult elő aktívan. Ezt mind a zongoratanulás hozta magával, szóval nem mondanám a fő hangszeremnek, de általánosságban sokkal többet foglalkozom azóta a zenélés technikai részével, ami rendkívül jó érzés.

– A Huszonöt című számot már régóta nem játsszátok, pedig valamikor stabil eleme volt a repertoárnak. Van még olyan dalod, amit ma már nem szívesen veszel elő?

– Nyáron elhagytuk A teljesség felé-t a programból, aminek nem az volt az oka, hogy én dacosan szerettem volna megfosztani a legnagyobb slágerünktől a közönséget.

Sokkal inkább az, hogy nem éreztem jól magam attól, hogy azt éneklem, „akármilyen meglepő, mégiscsak ezek a legszebb éveink”, miközben ez 2018-ban Magyarországon nem gondolom, hogy megállja a helyét. Egyszerűen nem éreztem a magaménak.

Szintén belejátszik, hogy ez a szám a második lemezen volt, és mint az előbb már említettem, a négy közül ezt érzem a legkevésbé erősnek: szerintem zeneileg és szövegileg sem állta ki az idő próbáját.

– Pedig valószínűleg ezekkel a dalokkal tudott a legtöbb ember azonosulni, így a legtöbb új rajongót is ennek köszönhetitek.

– Ez elsősorban A teljesség felé-nek köszönhető, és nagyon hálás vagyok érte, de én személy szerint nem ezt a lemezt akartam megírni annak idején, hanem egy ettől egészen különbözőt. Eredetileg azon lett volna egyébként a Boldoggá akarlak tenni és az Innen el is. Csak aztán különböző magánéleti okok miatt öncenzúrát hajtottam végre, és megírtam helyette A legszebb éveinket, ami kicsit az újrahasznosítása volt az első albumnak, zeneileg sokkal rosszabb megoldásokkal. Visszatekintve én ezt a lemezt egyfajta ökölrázós, tábortűz körül éneklős, kicsit populista és demagóg dolognak érzem, és ezért viszonylag kevés olyan dal van rajta, amit a mai napig szívesen játszom.

– Azért nyugtass meg, hogy nem kell rosszul éreznem magam, amiért szerintem ez igen is egy tök jó lemez...

– Persze, őszintén szólva rohadtul nem kell foglalkozni azzal, hogy egy zenész mit mond a saját lemezéről. Ahogy azzal sem, hogy egy zenész mit mond a világról.

Sokan elkövetik a hibát, hogy azt hiszik, ha valaki értékes dolgokat adott át nekik a lemezei által, az majd az élet más területein is hasonlóan értékes dolgokat oszt meg velük.

Ezért van, hogy rengetegszer kérdeznek nagy megmondónak vélt zenészeket közéletről, párkapcsolatokról, életvezetési tanácsokról, miközben én például tudom magamról, hogy ha kapok egy ilyen kérdést, többnyire csak össze-vissza beszélek.

– Ha már itt tartunk, a zenekari Facebook-oldalt viszont te is elég gyakran használod a saját üzenőfaladként. Ez hogy fér össze?

– Úgy, hogy lehet rám hallgatni, de egyáltalán nem muszáj. Bármennyire is sznob felhangja van, én leginkább egyfajta kultúrmissziónak tekintem az egész zenekar működését. Ez az egyik legjobb dolog számomra a Galaxisokban: az eddig elért közepes ismertségünket arra használhatom, hogy megmutassak olyan dolgokat, amiket nagyon szeretek, de ők még nem feltétlenül ismernek.

Ezért ajánlok nagyon sokszor könyveket és zenéket, illetve ezért háborodok fel nyilvánosan, ha bezár egy általam szeretett és látogatott hely Budapesten.

Ugye, mint tudjuk, Magyarországon ez az ellenállás leginkább bevett módja, ha írsz egy sopánkodó Facebook-posztot, majd elégedetten hátradőlsz, hogy te megtettél mindent.

De komolyra fordítva, erősen gondolkodom egy olyan fesztivál megszervezésében, ahol azok a zenekarok kapnának fellépési lehetőséget, akik pont az említett klubok bezárása miatt szép lassan mindenhonnan kiszorulnak. Nem biztos, hogy erre Budapesten kerülne sor: akár Baján is el tudnám képzelni. Van is már néhány név a fejemben, akiket szívesen meghívnék. Ez most az egyik nagy álmom.

– Mennyire tekintesz hivatásként a zenélésre?

– Nyaranta sokkal inkább, hiszen nagyságrendekkel több koncert van és több pénzt is lehet vele keresni, mint az év többi időszakában. Stabil munkaként ebből adódóan nem tekintek rá, hivatásként viszont talán igen, hiszen ha van olyan dolog az életemben, ami nélkül nem igazán tudnék élni, az a zene. És a hivatás szónak végül is ez a klasszikus definíciója: valami, ami nagyon fontos neked, és amit bármi áron csinálnod kell.

Ugyanakkor nagyon fontosnak tartom azt is, hogy legyen polgári munkám mellette, mert szerintem borzasztóan lehangoló, ha ma Magyarországon valaki nem dolgozik a zene mellett, még akkor is, ha megteheti.

Ez nem egy akkora ország, hogy hónapokra el tudjál menni turnézni, így egyszerűen nem tölti ki annyira az idődet, hogy teljesnek mondhasd az életed.

Ráadásul amellett, hogy zenélek és dolgozom, még nagyon sok más dolog is foglalkoztat. Ilyen mondjuk a prózaírás, bár az utóbbi időben kicsit hanyagoltam, és nem is vagyok biztos benne, hogy a prózám kiemelkedő minőségű. De ettől még szeretek írni és minden bizonnyal fogok is, csak legfeljebb majd nem mutatom meg senkinek.

– Az A38-as lemezbemutató koncertre másfél hónappal hamarabb elfogyott minden jegy, meg is kellett hirdetni egy plusz dátumot. Tavasszal pedig az Akvárium nagytermét is megtöltöttétek. Vannak még megugrandó célok előttetek?

– Szuper dolog, hogy eljutottunk idáig, de pont arra vágyom legkevésbé, hogy elkezdjünk telt házakat számolgatni és egyre agresszívabb kampányokkal még több embert bevonzani. Tök jó, ha sokan vannak a koncertjeinken, de más zenekarokon azt látom, hogy egy idő után ez óhatatlanul a minőség rovására megy. Nem feltétlenül zeneileg, inkább a közönség összetételét tekintve.

Ahogy az elején már említettem, egy Budapest Parkot biztos nem fogsz megtölteni olyanokkal, akik behatóan ismerik a zenekar munkásságát. A jelenlegi közönségünkkel nagyon jó a viszonyunk, ez még pont egy olyan házibuli, amit el tudsz menedzselni – lehet, hogy ez csak az én hülyeségem, de egy adott ponton túl nem szívesen hígítanám tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén a Copacabanán - videón a végeláthatatlan tömeg
Az amerikai popsztár már a főpróbán is színpadra lépett, és különleges pillanatokkal lepte meg rajongóit Rióban.


A CNN beszámolója szerint több mint kétmillióan vettek részt Lady Gaga szombat esti ingyenes koncertjén Rio de Janeiro híres Copacabana strandján.

A szervezők becslése alapján körülbelül 2,1 millióan lehettek kíváncsiak a világsztár fellépésére.

Az eseményt a helyi önkormányzat finanszírozta.

A koncert része volt Lady Gaga Mayhem című új albumát népszerűsítő világkörüli turnéjának. A 39 éves énekesnő a múlt héten Mexikóvárosban adott dupla koncertet.

A leglelkesebb rajongók már szombat reggel sorban álltak, hogy jó helyet találjanak a hatalmas tömegben. Sokan Lady Gaga stílusát idéző jelmezekben érkeztek a koncertre.

A helyszínen már péntek este is történt egy meglepetés:

Gaga váratlanul színpadra lépett a főpróbán, és egy rövid, emlékezetes előadással lepte meg a közönséget.

„Nagyon hiányoztatok” – mondta a tömegnek, majd hozzátette, hogy tudja, ez még csak a próba, de úgy érzi, mintha már el is kezdődött volna a koncert.

A CNN szerint a fellépéssel valószínűleg megdőlt a Copacabana korábbi látogatottsági rekordja, amit Madonna tartott.

(via Telex)

Videó a giga-koncertről:


Link másolása
KÖVESS MINKET: