KULT
A Rovatból

Sosem lesz már ugyanolyan a Ricsárdgír – itt az utolsó 5 dal az eredeti felállásban

Az egyik legviccesebb magyar zenekarból valaki nemsokára távozik, de egyelőre titok, melyikük. Addig is készítettek egy új EP-t, amit nálunk lehet először meghallgatni.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. szeptember 04.


Link másolása

Januárban már megjelent itt egy interjú a Ricsárdgírrel, akiket akkor így mutattunk be: "Valószínűleg kevés szórakoztatóbb zenekar lehet náluk Magyarországon. Fellépéseik inkább stand up comedybe oltott performanszokra emlékeztetnek, ettől függetlenül – vagy épp ezért – szinte megőrül a közönség a dalaikra."

A négyesfogat körül azóta is zajlik az élet: túl vannak egy sűrű fesztiválszezonon, nemsokára pedig sorsfordító változáson esnek át. Egyik tagjuk ugyanis úgy döntött, elbúcsúzik a többiektől.

Hogy pontosan kicsoda, azt viszont csak az Akvárium Klubban szeptember 8-án tartott koncertjük legvégén árulják el.

Ennek, valamint a most megjelenő új EP-nek az apropóján kérdeztük Mártondanit, a csapat frontemberét.

– Hogy telt a zenekar idei éve a januári comeback buli óta?

– Egy picit nehezen indult, mert az országos hajtóvadászatunk a zenekar menedzseri posztjára érdekesen alakult. Rengeteg videót kaptunk, fantasztikus emberekkel találkoztunk, végül megtaláltuk a tökéletes menedzsert. Talpraesett volt, nem csak hogy értette, mit szeretnénk, de tele volt kreatív ötletekkel, a mobilja hemzsegett a szervezők kontaktjaitól. Egy hétig volt velünk, aztán kiment külföldre, azóta ott lakik.

Erre szokta Laci szintisünk vigyorogva azt mondani, hogy “Slusszpassz”. Egyszer így szakított vele egy lány, azóta ez ráragadt.

Amúgy fantasztikusan alakult eddig az év, marha sok koncertet adtunk. Volt egy tavaszi turnénk a Bohemian Betyarsszal, a Tour a Barátságon Tour, hála az Úrjézusnak ez nagyon jól sikerült, egyrészt, mert nagyon szeretjük a betyáros srácokat és egyértelműen páratlan itthon, amit alkotnak: nemcsak inspiráló, de egy igazi stresszoldó örömterápia az egész. Másrészt meg olyan helyeken sikerült fellépni, ahova eddig nem volt alkalmunk eljutni. A nyarat végigfesztiváloztuk, és végre sikerült új dalokat írni. Sőt! A TheRicsards Magazinunk is rettentően jól fogyott.

– Mit kell tudni az új EP-ről? Hogy születtek a dalok, van-e tematika, ami összeköti őket?

– Már egy éve megbeszéltük négyen, hogy a harmadik albumnak nagyon vidámnak és bulizósnak kellene lennie. Hiába aposztrofálnak minket vicces zenekarnak, aminek amúgy örülünk mert valóban szeretjük a mókát, az első két albumunk, a Nincsen Sárkány és a The Dark Side of the Moon is elég sötétre sikerült. Míg a Sárkánynál ez ösztönös volt, addig a Dark Sidenál már tudatosan építettük fel így a lemezt.

A harmadik album tematikája tehát a parti lesz, valamiféle kierőszakolt boldogság. Az EP-n is ez a vonal fut végig. Mind az öt dal különböző. Van itt diszkós, mulatós, grungeos, rappes és countrys. Igazi art-fart pop EP lemez, szerintem még szaga is van.

PREMIER – itt meghallgathatod a dalokat:

– Ezen is lesz vajon olyan sláger, ami az undergroundon túl is átüti az ingerküszöböt, mint azt a Mindenki boldog tette?

– Nehéz ezt megjósolni, mi a Mindenki boldognál sem gondoltuk ezt, hiába volt hozzánk képest újszerű a hangzása. Mindig hadilábon álltunk a dallammal, és sosem voltunk teljesen jóban ezzel az egész zenélés hajcihővel sem. Most viszont szerintem meglepetés lehet ez az EP azoknak, akik a Palvinbarbi vagy az Ördögnóra miatt ismernek minket.

Jó, a My Horse az nem. Azzal talán visszatértünk a gyökerekhez. Mármint ott újra gyökerek lehettünk.

Ahogy szépapám mondta mindig a verandán, miközben nyúzta a nyulat a naplementében: “Itt Pesten a hétkerben a verandán nem illik nyulat nyúzni.” Tehát bárki megy is el tőlünk, egy része mindig a Gírben marad, és a Gír is követi. Ezt a végtelen káoszt nem emészti meg könnyen az ember.

– Min múlik, hogy egy számnak angol vagy magyar nyelvű szöveget írtok?

– A magyar szövegek általában hamarabb vannak meg, mint a zene. Az angol szövegek viszont csak utólag íródnak meg, többnyire a zene stílusa határozza meg. Az EP-n két angol nyelvű dal is van, az egyik egy country nóta, amit nehéz lett volna elképzelnünk magyarul. Amúgy nekünk az a kedvenc nótánk az EP-ről, ezért is lett az EP címe a My Horse is going to die :(.

– Nem mindennapi, titkolózós kampánnyal vezetitek fel az egyik tagotok távozását. Miért döntöttetek emellett?

– Nem ez volt a terv, de az a bizonyos illető, aki ugye én is lehetek, nem szerette volna, ha egész nyáron minden buli után szomorúan beszélgetne vele erről valaki.

Így most azt értük el, hogy mind a négy taggal beszélgetnek emberek szomorúan erről. Erre szokta Laci halkan megjegyezni, hogy “epic fail”. Egyszer úgy szakított vele egy lány, hogy csak ennyit mondott neki. Ez szegényben ennyire megragadt.

Amúgy a kampány valamennyire bevált, mert inkább izgalom van az emberekben, mint bánat. Nagyon fontos, hogy a szeptember 8-i koncertünkön jól érezze magát a közönség. A koncert végén jelentjük be, ki hagyja el a zenekart, és megígérhetem, ez a kis show nagyon Ricsárdgíres lesz.

– Hogyan tovább a tagcsere után? Mennyire látjátok ezt fordulópontnak a zenekar életében?

– Talán még sosem történt velünk ekkora fordulópont, mint most. Hosszú évekig ezzel a zenekarral tényleg soha semmi rossz nem történt. Ez most senkinek sem jó, sem annak aki távozik, sem annak aki marad. A maradék három embernek nagyon jó döntéseket kell hoznia a zenekarral kapcsolatban, mert sok fog múlni a negyedik tagon, akit bevesznek.

Mártondani ? Danit Andris hívta a zenekarba gitározni, pedig tudta, hogy Dani csak dobolni tud. Dani Andrishoz hasonlóan kb minden második szentendrei zenekarban megfordult, de egyiket sem érezte az igazinak. Felsorolni is sok lenne, mennyi zenekarban dobolt és reppelt (12 banda). Pár akkord megtanulása után Dani meg is írta az első Gír nótát, a Repülőgépet. Mártondani sok zenekarnak írt szöveget előtte, de itt élhette ki magát igazán. Sokáig nem is merült fel, hogy ő lesz az énekes, sok lány fordult meg a mikrofon előtt, végül Laci, Andris és Bali beszélték rá Danit, hogy ő legyen az énekes, a frontember. A pletykák szerint Mártondani kis túlzással, de 7 napból 6-ot dolgozik vágóként, rengeteg projectben vesz részt íróként is, és idén került moziba az első egész estés film, amit vágott, és idén fejezte be első kisfilmjét is, most pedig a másodikat készíti elő. Ezt fokozni alig lehetne, de ő fokozta. Májusban megszületett a kisfia, Banjo, úgyhogy óriási a boldogság a szerelmével, Fruzsival. Vajon hogyan lehet erre mind ideje egy embernek? Ha a pletykák igazak, akkor ez jogosan veti fel a kérdést: Vajon pont ezért lesz ő, aki szeptember 8-án elbúcsúzik a Ricsárdgírtől? Kiderül az Akváriumban. #ricsárdgír #dontgoplease #akvárium #hair #hairstyle #shongoku #dragonballz #mártondani #singer #HamisÉnekes #badguitarist #sad #happy #gyerehogylegyenmitmesélned2018 #HogyLeszEzután #IgazolványKép #WhoWillGo #ValakiKirepülAFészekből #UramistenMiAFeneVanMár

Ricsardgir (@ricsardgir) által megosztott bejegyzés,

Bali ? Balit Dani hívta a zenekarba, évfolyamtársak voltak az egri egyetemen, később lakótársak is, ott lettek barátok. Bali éppen Szentendrén volt, mikor Süli nem tudott elmenni egy Ricsárdgír próbára. Dani felhívta, hogy ugorjon be ha van kedve. Beugrott és maradt is. Bali azóta rengeteg projectben vesz részt, ő csinálja a sikeres Szőnyi Gardent, mellette pedig két zenekarát, az Aznapot és a Sickpicniket is sok helyre hívják. A Szőnyi miatt pedig idén nyáron nem tudott 4 koncerten részt venni. Ez csak ezt a nyarat érinti vagy valaminek az előjele? Vajon pont ezért lesz ő, aki szeptember 8-án elbúcsúzik a Ricsárdgírtől? Kiderül az Akváriumban. #ricsárdgír #bali #whowillgo #akvárium #Drummerguy #MindenUjjaEgyDobverő #DobverőKezűEdward #bus #WhoIsThisHippi #woodstock #NemAdnádKölcsönAValamidet #orange #creepy

Ricsardgir (@ricsardgir) által megosztott bejegyzés,

– Egy saját film ötletét is bedobtátok nemrég, amihez egy adománygyűjtő bulit is tartottatok. Mennyi jött össze?

– A film forgatókönyve kb. pont az adománygyűjtő parti előtt egy nappal készült el. Először egy 30 perces rövidfilmet akartunk csinálni, de a klip ötletek és a sztori úgy kinőtte magát, hogy 88 oldalas lett végül. Lehetetlennek tűnik a dolog, de bízunk benne, hogy 2020-ig le tudjuk forgatni.

Ha úgy alakul, hogy én távozom a Ricsárdgírből, akkor is én rendezném meg a filmet, ezt megbeszéltük a többiekkel. Persze nem biztos, hogy én megyek, csak úgy mondtam.

Az adománygyűjtésen befolyt összeg negyedére számítottunk csak, szóval végtelenül hálásak vagyunk.

Andris ? Andris már rengeteg szentendrei zenekarban játszott a Ricsárdgír előtt, volt Beatles tribute bandje, rockzenekara és egy bluesbandában is megfordult. Andris a dobos barátjával, Sülivel kezdett zenélni egy edzőteremben. Gitárost kerestek, és Andris a bevált módszer helyett, egy olyan fiút hívott gitárosnak, aki még sosem gitározott korábban, hanem dobolt. Ő volt Mártondani, akivel nagyon jó barátok lettek. Közösen kezdték a dalokat írni, Süli pedig Danit gitározni tanította. Andris hozta a zenekarba Lacit, Esztert és Flórát is. A pletykák szerint Andris szeretne több időt fordítani a Blue Tipsre, az új zenekarára, amit szerelmével Flórával alapítottak. A Blue Tipset egyre több helyre hívják, ami a Ricsárdgíres próbákkal és koncertekkel ütközhet és ütközik is. Hogyan döntött Andris? A srác akinek 3 év alatt 6 zenekara volt, kibírja 10 évig egy bandában, vagy váltani fog? Vajon pont ezért lesz ő, aki szeptember 8-án elbúcsúzik a Ricsárdgírtől? Kiderül az Akváriumban. #ricsárdgír #akvárium #andris #touristguy #dontgo #bassguitar #whowillgo #gyerehogylegyenmitmesélned2018

Ricsardgir (@ricsardgir) által megosztott bejegyzés,

Szintis Laci ? Lacit Andris hívta a zenekarba, ahol még Eszter énekelt és Süli dobolt. Laci mindig cigit kért Andristól Szentendrén, így ismerkedtek össze. Dani félt, hogy Lacival a zenekar elhagyja a punk gyökereket, és átmennek a pop világába. Természetesen nagyobbat nem is tévedhetett Dani, az első közös próbájukat a rendőrség fújta le csendháborításért. Azóta Dani és Laci elválaszthatatlan barátok lettek. Persze a Ricsárdgír ma már mégis inkább popzenekar. Art-Fart pop. A pletykák szerint Laci Ázsiába megy októbertől, mert egy visszautasíthatatlan munkalehetőséget kapott. Vajon pont ezért lesz ő, aki szeptember 8-án elbúcsúzik a Ricsárdgírtől? Kiderül az Akváriumban. Vedd meg az elővételes jegyet, ha van kedved ♥️ #ricsárdgír #szintislaci #akvárium #KiLőtteLeJockeyt #pianoguy #ValakiÖleljeMárMegHogyÜlOtt #pleasedontgo #goodluck #whowillgo #ŐsRicsárdgír #gyerehogylegyenmitmesélned2018 #GoodbyeGirMan

Ricsardgir (@ricsardgir) által megosztott bejegyzés,

– Milyen érdekes vagy agyament dologgal készültök még az őszi/téli szezonra?

– A Ricsárdgírben három ember marad, akiknek az első és legfontosabb dolga a negyedik zenekartag megtalálása lesz. Ezt egy X-Faktor szerű elborult tehetségkutató keretein belül fogják csinálni, ami 4 részes lesz és a YouTube-on majd meg lehet nézni, sőt szavazni is lehet az instagramon. A TheRicsards Magazin őszi különkiadással jelenik meg CD melléklettel, de ami a legfontosabb, hogy a Ricsárdgír film első hat perce is leforog októberben, így gondolom november környékén már mindenki látni fogja, mire lehet készülni a mozival kapcsolatban. Producert is kell találniuk, és meg kell írni a harmadik albumot, amin 15 dal fog szerepelni és januárban jelenik meg.

A tagcsere miatt nem gondolom, hogy lesznek koncertek ősszel, de ki tudja. Lehet, hogy idén a szeptember 8-i koncert az utolsó Pesten. Szóval aki szeretné utoljára látni az eredeti Ricsárdgírt, csapjon le az elővételes jegyekre, mert már nincs sok.

Lesznek meglepetés vendégeink, apácák, operaénekesek, új dalok, régi számok, egyszóval sok mindennel készülünk. Ráadásul az a két zenekar játszik előttünk, akiket nagyon szeretünk, a Halál;orgazmus és a Tudósok, akiknek végtelen sokat köszönhetünk. Nehéz lélekkel lehet lezárni egy ilyen korszakot, ahol négyen együtt nőttünk fel, de biztos vagyok benne, hogy a három megmaradt Ricsárdgíres ügyesen megoldja.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Zack Snyder tovább kínoz minket: itt a Rebel Moon második része, A sebejtő azonban ezer sebből vérzik
Bizony, ez lett a „scargiver” magyar megfelelője: sebejtő. Persze ez a legkisebb gond a filmmel, amely láttán tengernyi fékevesztett ökörség miatt foghatjuk a fejünket, a tavalyi első résznél mégis jobb lett. Mutatjuk, miben.

Link másolása

A kezdetekről, vagyis a Rebel Moon: 1. rész – A tűz gyermekéről netflixes premierje idején, vagyis 2023 decemberében mi is megírtuk, hogy nem az lett író-rendezője, Zack Snyder megváltó filmje. Pedig nagyon ráférne már egy kis üdvösség, hiszen amilyen ütősen indult a karrierje olyan darabokkal, mint a 2004-es Holtak hajnala, a 2006-os 300 vagy a 2009-es Watchmen: Az őrzők, olyan gyorsan ábrándította ki magából addigi rajongóinak többségét a hatalmas katyvasz Álomháborúval (2011), vagy a vérkomolyan vett, és nagy vehemenciával elkészített, ám jókora luftot rugó DC-s szösszeneteivel (Az acélember – 2013, Batman Superman ellen: Az igazság hajnala – 2016, Az Igazság Ligája – 2017), ráadásul a zombizsánerhez való reményteli visszatérése sem sikeredett túl fényesen Az élőhalottak hadseregével.

A csalódások sorozata pedig így olyan hosszú lett, hogy már egy olyan darab kapcsán sem tápláltunk vérmes reményeket az újjáéledésre, mint a Star Wars nyomdokain járó Rebel Moon című űropera.

Sajnos nem is cáfolt ránk Snyder az első résznek kikiáltott A tűz gyermekével, amiben nagyjából minden filmből volt valami nyúlás, amit a direktora életében látott. Alapvetően A hét szamuráj alapszituját turbósította fel vaskos Star Wars-lopásokkal, és még sorolhatnánk, mi minden mással.

Ha pedig már az első etapnál is ilyen komoly gondok adódtak, abban bízni, hogy a négy hónappal később streamingre felpattintott folytatásra (a két filmet természetesen egyszerre forgatták) Snyder hirtelen mindent kijavít, eléggé halott ügy.

Ritkán fordulnak elő csodák, és talán senki sem hökken nagyot, ha azt mondjuk, A sebejtő (ez a magyar cím de fincsi) sem lőtte ki a Rebel Moont sci-fi műfaj halhatatlanjait rangsoroló képzeletbeli listák élére. De nem lett rosszabb, és ez is valami…

A tűz gyermeke sztorija ott ért véget (vagy inkább maradt abba), hogy a Veldt békés népét gabonáért sanyargató gonosz Atticus Noble (Ed Skrein) a Korával (Sophia Boutella) való bunyóban szétzúzódott a sziklákon, így hőseink úgy hitték, megmenekültek, hiszen parancsnok nélkül nincs sanyargatás. Persze tévedtek. A szedett-vedett banda, köztük Kora, Gunnar (Michiel Huisman), Titus tábornok (Djimon Hounsou), Nemezis (Bae Doona), Tarak herceg (Staz Nair) és Milius (Elise Duffy) visszatérnek a Veldtre, hogy meghozzák a jó hírt, miszerint a szorgos hangyáknak nem kell a náci felhangokkal és dizájnnal pöffeszkedő Anyavilág katonáinak átengedni a megélhetésüket és élelmüket, amikor jön az értesítés: Noble nem halt meg, és öt nap múlva ott is van óriás űrhajójával, hogy begyűjtse a gabonát.

Szóval Koráéknak ennyi idejük van felkészíteni a békés farmereket a harcra, plusz kigondolni egy taktikát, amely segítségével legyőzik majd a jókora túlerőt. Ja, és az Anthony Hopkins hangján beszélő, palástot viselő agancsos robot, Jimmy is itt kószál valahol. A sebejtő tehát folytatja A hét szamuráj-A hét mesterlövész-A három amigó-Egy bogár élete-tematikát, amiben a kis közösséget veszélyeztető gonosz hadakat kell néhány bátor hősnek kitessékelnie a faluból.

Viszont, vagy tán épp ezért, annyi hülyeségre ez a terep nem adott alkalmat, mint A tűz gyermekében, ahol a harcosgyűjtés közepette ide-oda csapódtunk, és csak néha csücsültünk le egy kis dombra egy szusszanás erejéig.

Oké, hülyeségre Snydernél mindig lehet számítani, így most is kapunk olyan jeleneteket, mint pl. amikor a királygyilkosságos puccshoz az élőben ott játszó csellókvartett szolgáltatja rendíthetetlenül, egy pillanatra sem kizökkenve szerepéből a zenei aláfestést, vagy amikor azt látjuk, hogy Noble gigantikus űrhajójának van egy gigantikus kazánháza, amelyben emberek lapátolják a kemencékbe (vagy mikbe) a szenet (vagy mit). Igen, ezzel megy az űrhajó. (Vagy ezzel fűtenek?) És nem gépek végzik a melót, hanem emberek... A Rebel Moonnak kétségkívül van némi steampunkos beütése, na de azért abban is van egy határ…

Az viszont mindenképp A sebejtő számlájára írandó, hogy az akciók ezúttal jobban sikerültek, A tűz gyermeke ugyanis ebben is harmatgyengének számított. A Veldten játszódó ostrom kétségkívül a filmduó legjobb akcióit foglalja magába, Kora és Gunnar pedig ezalatt becsempészik magukat Noble hajójára, hogy belülről robbantsák fel a fenevadat, s itt is találunk megkapó csörtéket.

Na de körülbelül ennyi az a pozitívum, amivel A sebejtő szolgálhat, mivel a karakterek szintjén ezúttal is falakba ütközünk.

Egy csomót mesélnek magukról (hiszen van egy jelenet, amelyben egy asztalnál ülnek hőseink, és szépen sorban mindenki elmeséli a háttérsztoriját, amit persze meg is mutat Snyder, szóval ez is letudva), mégsem ismerjük meg őket igazán, a drámájuk hatástalan marad, és ha meg is hal valaki (márpedig A hét szamuráj alapján nem élheti túl mindenki a kalandot), nem valószínű, hogy krokodilkönnyeket hullatunk majd érte.

Aki pedig azt hitte, hogy mivel A sebejtő a két film közül a második, így végre megnézhetjük Koráék sztorijának lezárását, nos, annak korai volt az öröme. Kapunk egy minifinálét, az igaz, de még sok minden van itt hátra, Snyder tehát valóban arra a merényletre készül, hogy Star Wars-méretű franchise-á dúsítsa vérszegény sci-fi-eposzát. Alig várjuk…

Link másolása
KÖVESS MINKET: