KULT
A Rovatból

Dupla telt ház, 26 ezer ember – érthetetlen, miért ez volt az utolsó Pilvaker

A 10 éves jubileumon minden eddiginél többen voltak kíváncsiak a rapperek által újragondolt versekre, a szervezők mégis közölték, hogy ebben a formában nem lesz folytatás. Mi is ott voltunk az Arénában.


A koncepció szerint évente egyszer, mindig március 15-én megrendezett Red Bull Pilvaker sorsa az utóbbi pár évben elég mostohán alakult: először 2018-ban jelentették be, hogy egy év szünetet tartanak, ami után minden addiginál grandiózusabb show-val, a Papp László Sportarénában térnek vissza.

Ez meg is történt, a 2019-es koncertről azt írtuk: bőven megérte ennyit várni rá, de jó kérdés, innen merre tudnak majd továbbfejlődni. Nos, tervek ugyan voltak bőven, de mint annyi más dolognál, itt is közbeszólt a járvány.

A 2020-as, már elővételben teltházas Pilvakert alig néhány nappal március 15-e előtt kellett lemondani az éppen berobbanó koronavírus-para miatt, ugyan hivatalos korlátozás akkor még pont nem volt, de hamarosan az egész országot lezárták. A tavalyi alkalmat pedig meg se hirdették, hiszen már novembertől teljes rendezvénytilalom volt érvényben.

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy hatalmas várakozások és érdeklődés kísérte az idei, immár második nagy visszatérést. Különösen annak fényében, hogy a szervezők váratlanul bejelentették: ebben a formájában utoljára lesz látható az éppen a 10. születésnapját ünneplő projekt.

Erre aligha számított bárki, hiszen azután, hogy az elmúlt négy évből háromban is elmaradt a show, inkább az lett volna logikus, ha jó előre bebiztosítják a folytonosságot. Nem így történt, de vigaszdíjként most először meghirdettek egy délutáni előadást is az esti mellé, amire szintén minden jegyet elkapkodtak.

Ennek köszönhetően az idei Pilvakert annyi ember látta, mint 2012-től kezdve minden korábbi alkalmat összesen.

A műsorvezető ezúttal az X-Faktorból ismert Miller Dávid volt, aki szokásos túláradó lelkesedését hozta, de azért inkább szerencse, hogy pár konferálást leszámítva nem volt túl nagy szerepe az este folyamán.

Fotó: Somay Márk

Fotó: Pálfi Balázs

A felállás idén nem bővült a 2019-eshez képest, viszont szomorú fejlemény, hogy a 2020-ashoz képest még kisebb is lett: ekkor vették be ugyanis az AWS énekesét, Siklósi Örsöt, aki tavaly tragikusan fiatalon, alig 29 évesen meghalt.

A sors iróniája, hogy így soha nem énekelhette el közönség előtt saját Pilvaker-dalát, de az Itt van az ősz most végre elhangzott: Örs részeit felvételről játszották be, miközben a kivetítőn is látható volt.

Egyébként ott volt mindenki az alapcsapatból: Papp Szabi, Járai Márk, Sub Bass Monster, Lábas Viki, Fluor Tomi, Diaz, Szakács Gergő, Fura Csé, Dipa, Deego, Bom, Eckü, Szivák Zsolt, Meszi, Singh Viki, Kollányi Zsuzsi, Delov Jávor és a Random Trip zenészei, valamint Trokán Nóra, Pálmai Anna, Bánki Beni és Kautzky Armand. Az előadás rendezője, Szabó Simon is kapott egy rövid epizódszerepet.

A színpadképet több dalban fehér ruhás táncosok is színesítették, de a '90-es éveket idéző koreográfia inkább kilógott a produkcióból, mint hozzáadott. Kautzky Armand szavalásai – illetve úgy általában jelenléte –, valamint a még mindig csak 22 éves Bánki Beni által előadott slam viszont legalább akkora sikert aratott, mint a slágerek.

Ami utóbbiakat illeti, a 2 órás műsoridő során most is elhangzott a repertoár java, újításként ezúttal nem a megszokott Feltámadott a tengerrel kezdtek, az a ráadásban kapott helyet a Márciusi ifjakkal együtt.

Fotó: Soós Bertalan

Fotó: Pálfi Balázs

A Pilvaker-dalokban érezhetően elkülönül a népies és a rockos vonal – utóbbi főleg Papp Szabi csatlakozásával vált hangsúlyossá, és egyértelműen sokkal jobban illik ehhez a helyszínhez, mint a hegedűs, népzenés számok.

Természetesen az akusztikus blokk sem maradhatott ki, aminek legerősebb része a Járai Márk által prezentált A XIX. század költői volt, a nézőtéren több ezer magasba emelt, világító telefonnal.

A Pilvakert számos kritika éri amiatt, hogy deklaráltan száműzték a politikát az egész produkcióból, miközben sokak szerint a jelenlegi közhangulatban a fiatalok tízezreire ható fellépőknek kötelességük lenne ilyen módon is állást foglalniuk, pláne március 15-én. Talán valóban így van, mindenesetre az is tény, hogy ezek a dalok teljesen politikamentesen is óriási hatással voltak egy teljes generációra.

Mint az egy konferálásból kiderült, az egyik átértelmezett vers még egy nyolcadikos szöveggyűjteménybe is bekerült, és minden bizonnyal a többi is számos feleletet könnyített meg, hiszen mint azt valószínűleg mindenki tapasztalta, dalszöveget jóval könnyebben jegyez meg az ember, mint tananyagot (lásd még: Belga – Királyok a házban).

Egyelőre semmit nem lehet tudni arról, mi lesz a Pilvaker jövője, de mivel a szervezők úgy fogalmaztak, "jelenlegi formájában" ez volt az utolsó, könnyen elképzelhető, hogy jövőre vagy azután új szereplőkkel felfrissítve térnek vissza.

Ebben lenne is ráció, hiszen csak az elmúlt pár évben annyi fiatal tehetség tűnt fel szinte üstökösként a rapperek között, akikből akár egy ugyanekkora csapatot is össze lehetne rakni. Persze ez alighanem teljesen más irányba vinné el az egészet, de az is biztos, hogy a zömében fiatalokból álló közönség erre is nyitott volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk