KULT
A Rovatból

Nicolas Cage ripacs Drakulája menti ezt a belsőségekben tocsogó komédiát – Renfield-kritika

Leszakadó karok, kiomló zsigerek, kettészakadó testek, lerepülő fejek – nem fogták vissza magukat az alkotók, mégsem az elrettentés volt a cél, hanem a rekeszizmok megdolgoztatása. Így sikerült.

Link másolása

Tavaly is megírtuk már, hogy milyen jó újra a hazai mozikban látni Nicolas Cage-et, mivel A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya előtti tíz éven belül csupán két szerepben tűnt fel a magyar vásznakon (Joe, Snowden). Ennek pedig vélhetően ő maga az oka, azt ugyanis nem hinnénk, hogy az Oscar-díjas színészt ne keresnék meg nagyobb szabású hollywoodi produkciókhoz, Cage azonban olyan filmekre bólint rá, amelyeknek, amellett, hogy a számára kihívást jelentenek, szintén közös jellemzője, hogy nem szokványosak, legalábbis szerinte. Szeretné kitolni a színjátszást eddig kevésbé ismert és látott terepekre, és bár e koncepció nem kevés B-kategóriás borzalmat eredményezett, azért időnként valóban befigyelt néhány abszolút szóra érdemes, bátrabb darab is (pl. Mandy – A bosszú kultusza, Color Out of Space).

A 2021-es független Disznóval pedig annyira jó lóra tett, hogy majdnem Oscar-díjra jelölték érte. Elmondása szerint ez a kedvenc filmje az összes közül, és talán abban is része volt egy kicsit, hogy Cage-et újra felfedezte magának a mozi.

A gigantikus tehetséggel sem mondott csődöt, mivel egy szórakoztató szösszenet volt egy önmagát kellő és vicces öniróniával kezelő Cage-dzsel, illetve egy szintén remek Pedro Pascallal. S lám, egy év sem telt el kettejük közös akciókomédiázása óta, máris itt az újabb széles vásznakra szánt darab, a Renfield, amelyben ráadásul Cage egy olyan karaktert alakíthatott, aki mindig is közel állt a szívéhez: az élőhalott székely nemest, magát Drakula grófot.

Egyébként nem ez az első alkalom, hogy színészünk vámpírkodhatott, hiszen egy korai szerepében, az 1988-as A vámpír csókjában egy olyan fickót alakított, aki meg volt győződve arról, hogy megharapta őt egy vámpír, és ő is kezd élőhalott vérszívóvá alakulni, ezért úgy is viselkedik, noha erről szó sincs. Talán ekkor indult Cage „őrült”, a színészkedést furcsa végletekig vivő hozzáállása, amiről számos mém tanúskodik azóta is.

Most azonban végre száz százalékosan kiélhette magát a Renfieldben, amely Bram Stoker 1897-ben kiadott Drakula című könyvének szereplőit 126 évvel később átrepítette a modern korba, s amelyben a gróf továbbra is nagyon szomjas, ezért szintén halhatatlanná tett szolgájával, Robert Montague Renfielddel (Nicholas Hoult) hozatja magának a szívnivaló áldozatokat. Nemrég ugyanis majdnem halálát lelte egy pappal és egy vámpírvadásszal folytatott harcában, szénné égése utáni lábadozása alatt pedig újfent világleigázó terveket szövöget. Ám nem ő van a sztori fókuszában, hanem a címszereplő Renfield, aki már több mint 100 éve szolgálja gazdáját, és már nagyon kezd tele lenni vele a hócipője. Eljár egy anonim csoportfoglalkozásra is, ahol társ- és kapcsolatfüggőket kezelnek, mivel próbálna szabadulni urától és az általa rákényszerített zsákmányszerzéstől.

Ez volt ugyanis a többek között a Balfékeken, valamint Rick és Mortyn edződött Ryan Ridley forgatókönyvének fő ötlete: hogy Renfield és Drakula viszonyát a modern kor toxikus kapcsolataihoz hasonlítsa, amelyből a szolga éppúgy szeretne kitörni (de képtelen rá), mint egy érzelmileg zsarolt, elnyomott férfi vagy nő manapság.

Megismerjük hát Renfield mindennapi szenvedéseit és áldozathozatalait, de persze senki ne várjon mindettől egy mély, lélektani drámát, bár minden bizonnyal úgy biztosan emlékezetesebb darabról beszélhetnénk. Nem, egy ízig-vérig fantasy-akciófilm-vígjáték kombó pörög a szemeink előtt, amelyben főhősünk némi bogár lenyelése után (szintén Stokertől kölcsönözve) emberfeletti képességekre tesz szert, és bárkit lekaratéz, bármilyen testrészt leszakít, és bármekkorát ugrik, amolyan manapság trendi szuperhősstílusban.

Ehhez pedig épp megfelelő rendezőnek tűnt Chris McKay, aki a LEGO Batman – A filmmel (2017) bebizonyította, hogy ért a humorhoz, A holnap háborújával (2021) pedig az izgalmas akciókhoz és a szépen kidolgozott látványvilághoz is. A Renfieldben ugyanis mindegyikre szükség volt. Hogy végül az új darab mégsem lesz fogható az előbbi kettőhöz, az főként az alapkoncepció hibája.

Még talán az előzetes is azt sugallta, hogy ebben a Drakula-Renfield kapcsolattal kacérkodó sztoriban talán több lesz annál, mint amit végül a mozikban láthatunk: nevezetesen egy teljesen komolyan vehetetlen, a nagyon alapvető nézői ösztönökre építő, túltolt és karikatúraszerű erőszakkal operáló, sőt, néhol már bugyutának is tűnő, ártalmatlan mókánál.

Mert ennyi a Renfield és nem több, ám ennyire sem lenne emlékezetes, ha nem Nicolas Cage alakítaná a gaz grófot. Ő ugyanis tobzódik a sok vicsorgásban, nyakszívásban és öldöklésben, és persze a tőle megszokott módon tolja túl ő is a karaktert, amolyan Cage-esen, de ide épp ez is kellett. Ha jelen van, abszolút uralja a vásznat, a megjelenése, a sminkje (főként a fogai, brrrrr), a hörgései, az acsarkodásai és a világot lenéző mentalitását tükröző arckifejezései vonzzák a tekintetet, és végső soron szórakoztatóvá teszik a Renfieldet.

Persze a másik Nicholasszal (csak itt h betű is van) sincs semmi gond, sőt, Houltnak abszolút lehet drukkolni, hiszen nagyon is szerethető az elnyomott szolga szerepében, és persze csodálatosan csépeli az ellenfeleit különféle leszakított emberi végtagokkal. Rajta kívül pedig a szokásos nagydumás méregzsákot alakító Awkwafina (Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája, Ocean’s 8, Kőgazdag ázsiaiak, A búcsú, Jumanji – A következő szint) színesíti a jók, a gengszterkarikatúra Tedward Lobót játszó Ben Schwartz (a mozis Sonic eredeti hangja) pedig a rosszak táborát.

Minden összevetve a Renfield az a fajta élmény, ami manapság rövidkének számító 93 röpke percével szélvészként száguld át az emberen, s épp ezért a gondolatainknak sem jut idő közben komolyabb elkalandozásokra, ám napokkal később már csak nagyjából Nicolas Cage kiguvadó szemeire és vékony, kihegyezett fogaira emlékszünk majd. Több volt ebben a sztoriban, de egy kellemes agykikapcsolós, vérgőzös, kacagtató akciómenetnek épp megfelelő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: