KULT
A Rovatból

„Nem lehet street foodként fogyasztani az igazi értékeket” – Kurutz Márton filmtörténész a régi moziról

Láttad? – hangzott el sokszor még az internet előtti korszakban egy moziélmény kapcsán, amelyekből akár társadalmi, vagy nemzedéki vita is kialakulhatott. A 3. Budapesti Klasszikus Film Maraton előtt beszélgettünk.


A régi mozi iránti szenvedélyről, az értékközvetítésről beszélgettünk Kurutz Márton filmtörténésszel, a Magyar Nemzeti Filmalap - Filmarchívum igazgatóság munkatársával.

-Hogyan jutott el egy, az 1960-as évek végén született fiatalember a régi filmek iránti szenvedélyig?

-A század elején született nagymamám egy orvosprofesszor lánya volt. A Blaha Lujza téren laktak, és dédapám a Nemzeti Színház számos színészének volt a háziorvosa. Nagymamám imádott színházba, moziba járni, zsúrozott, pletykálkodott, élte az akkori jómódú polgárlányok életét. Ezeket az élményeket vitte tovább egész életén keresztül, nosztalgiával gondolt ezekre az időkre, és rengeteget mesélt nekem róla. Egyre jobban a rabjává váltam ezeknek a történeteknek és rájöttem, hogy rengeteg dokumentum itt-ott fellelhető azokról az emberekről és dolgokról, amikről ő mesélt nekem. Ezek közül a legplasztikusabb a film volt.

Először a két világháború közötti játékfilmek kezdtek érdekelni, aztán a 80-as évek végén, amikor idekerültem a Filmarchívumba, rögtön megismerkedtem az összes többi műfajjal: híradófilmekkel, dokumentumfilmekkel, rövidfilmekkel, amatőr- és reklámfilmekkel. Minden érdekelt ebből a korszakból. Később kicsit lazult az időkeret és átcsaptam a háború utáni időszakra. Engem a filmtörténet körülbelül addig a pontig érdekel, amíg meg nem születtem. A magyar filmnek mindenfajta hátterét kutatom, elsősorban is a gyártás történetét. Szerencsém volt, mert ezeknek a háború előtti filmkészítőknek sok legendás alakjával találkozhattam is, ha másképp nem rokonokkal, özvegyekkel, manapság már inkább csak unokákkal. Így alakult ki bennem a kép arról, hogy a magyar film hogy született meg, milyen körülmények között zajlottak az elő vetítések, hogyan működtek a filmgyárak egészen az államosításig.

A lelkesedésem arra ösztönzött, hogy ezt meg is osszam másokkal. Szerencsére találkoztam olyan emberekkel, akik szintén e kultúra iránt elkötelezettek.

Legyünk őszinték: még a 80-as években is bizonyos fokig lenézték a két háború közti filmkészítést. Azt tartották, hogy leszámítva olyan filmeket, mint a Hippolyt, a Meseautó, az Emberek a havason, esetleg a Halálos tavasz, az egész korszak filmtermése érdektelen. Én kezdettől fogva sokkal többet láttam benne, és utólag kiderült, hogy igazam volt.

Amikor elindítottam a Hangosfilm.hu című weboldalt, páran megkerestek, azóta is együtt gyarapítjuk ezt az adatbázist. Szerkesztőtársaim, Kis Judit és Deák Tamás kutatásainak köszönhetően olyan színészek, filmes alkotók kerültek így napvilágra, akiknek korábban a létezéséről sem tudtunk.

Radványi Géza: Zárt tárgyalás, 1940

-Pedig ha jól megfigyeljük ezeket a filmeket, amelyek mostanában gyakran feltűnnek a Duna TV-ben, láthatjuk, hogy vérprofi módon alkották meg őket: remek rendezők, operatőrök dolgoztak bennük és sok olyan színész, akik, ha nem magyarnak születnek, megállták volna a helyüket a világban.

-A 30-as években a magyar filmgyártás ott volt a világ élvonalában. És az 50-es, 60-es években ugyancsak fantasztikus filmek készültek még, mert a háború előtti munícióból táplálkoztak, hiszen akkoriban kezdte pályáját Keleti Márton, Bán Frigyes, Gertler Viktor, az operatőrök közül Eiben István, Hegyi Barna, vagy a zeneszerzők: Fényes Szabolcs, Polgár Tibor, és jött az új generáció, amely tanult tőlük és bekapcsolódott a munkába.

-Az idei 3. Budapesti Klasszikus Film Maraton több olyan nagy magyar alkotó előtt tiszteleg, akik világhírnévre tettek szert. Közülük tán Kertész Mihály a legismertebb a Casablanca, vagy a Robin Hood miatt, és film is készült róla a közelmúltban. De mit kell tudnunk Rózsa Miklósról, azon kívül, hogy ő írta a Ben-Hur vagy a Bagdadi tolvaj zenéjét?

-Rózsa Miklós világhírű zeneszerző volt, aki itthon nem alkotott. Egy cipőgyáros fia volt, aki elhagyni kényszerült a hazáját. Szerencséje volt, hiszen a legnemzetközibb műfajt művelte, amelyben a nyelvtudás nem számított. Ilyen szempontból Kertész Mihálynak is könnyebb volt, mert „csak” rendeznie kellett, pedig híresen rosszul tudott angolul. Rózsa és a szintén a programban szereplő Kozma József nagyon gazdag gyökerekkel rendelkező zenei világot vittek magukkal, a magyarokba bekódolt érzelmekkel. A programban szerepel Hitchcock Elbűvölve című filmje, amelynek álomjelenetét Salvador Dalí tervezte, és Rózsáé a hátborzongató zene.

Gyakran elfeledkezünk arról, hogy ezek a világhírességeink voltaképpen elmenekültek Magyarországról. Kertész Mihály 1919 nyarán, még a Tanácsköztársaság idején csalódottan hagyta el az országot. Aztán megrendezte az osztrák film egyik legnagyobb alkotását, a Szodoma és Gomorrát, amelytől majdnem becsődölt az osztrák filmipar, és innen ment tovább Hollywoodba. Kellett neki és a többieknek is az a hely, ahol ki tudnak bontakozni. Nem tudjuk, mi lett volna Rózsával vagy Kozmával, ha itthon maradnak. Miközben ott volt Fényes Szabolcs, aki ugyanolyan zseniális alkotó, mint az említettek, de neki minden igyekezete ellenére sem sikerült kikerülnie a nagyvilágba. De említhetném Petrovics Emilt vagy Ránki Györgyöt, akik rengeteget tettek a magyar filmzenei hagyományok megőrzéséért.

-Az idei Klasszikus Film Maraton fókuszában éppen a film és a zene áll.

-Két nagyon összetartozó kifejezési eszközről van szó, a filmtörténet során rengeteg formája volt, és ezekből a találkozásokból igazi csodák jöttek létre.

-Rengeteg olyan élményünk van, hogy ha megszólal már látott film zenéje, azonnal lelki szemeink előtt látjuk a képeket is, legyen szó a most újra látható Ének az esőben-től A Jó, a Rossz és a Csúfon át az Easy Riderig. Biztosan lesznek olyan nézők, akik jól ismerik ezeket a dallamokat, rádióból vagy akár telefon-csengőhangokból, és most rakják össze magukban a zenét és a képet.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Lépni fogunk” - üzente Pogány Indulónak a drogügyi kormánybiztos
Horváth László szerint a rapper a Sziget nagyszínpadán nyíltan droghasználatra buzdított. A politikus úgy véli, ez nem művészi szabadság, hanem bűnrészesség, és lépéseket ígér.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 09.



Horváth László drogügyi kormánybiztos a Facebookon osztott meg egy felvételt Pogány Induló szigetes koncertjéről. Úgy fogalmazott, lépéseket terveznek, mert szerinte a zenész nyíltan népszerűsíti a droghasználatot.

A rapper a Sziget nagyszínpadán a szokásos kérdésével fordult a közönséghez: „Szívtatok ma rendesen?” Horváth László szerint ezzel „drogkereskedőknek épít piacot, miközben ezzel jól is keres”, így szerinte nem számíthatnak rá a kábítószer elleni küzdelemben.

A kormánybiztos úgy látja, Pogány Induló pénteki koncertjén egyértelművé vált, hogy a jól fizető showbiznisz része a tudatos drogpromóció.

„Hiába próbáltuk, az értelmes szó nem volt elég. Lépni kell, ezt nem hagyhatjuk ennyiben. És lépni is fogunk”

– üzente.

Pogány Induló, polgári nevén Szirmai Marcell, korábban is többször került vitába a drogügyi kormánybiztossal, aki szerint a zenész számaiban is nyíltan népszerűsíti a droghasználatot. „Ez már nem művészi szabadság, sokkal inkább bűnrészesség” – írta róla egy korábbi bejegyzésében.

A rappert gyulai fellépése után a város fideszes polgármestere védte meg, mondván, aggasztó és a hetvenes éveket idézi, ahogy támadják. Horváth László ezt követően is posztolt róla, és helyeslően osztotta meg azt a véleményt, hogy a rappert cenzúrázni kellene, mert rossz üzeneteket közvetít.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Brutális látvány, orgia a színpadon és egy táncoló erdei banya – Ilyen volt a Sziget negyedik napja
A Sziget fesztivál negyedik napján Anyma szórakoztatta a Nagyszínpad előtt összegyűlt több tízezres tömeget, a hangsúly nem a zenén volt, azonban olyan élményben volt részünk, amilyenben korábban még soha.


A rettenetes hőség ellenére nem állt meg a buli a Szigeten, sőt! 2025. augusztus 9-én két teljesen futurisztikus produkciót láthattunk és bátran állíthatjuk, hogy sosem fogjuk elfelejteni ezt a szombat estét. Érezhető, hogy a napszemüvegek egyre inkább odaszegeződnek a fesztiválozók arcára, de az energia nem lankad. Este negyed nyolckor lépett a Nagyszínpad deszkáira FKA Twigs, és egy olyan erotikus műsort nyomott le, hogy még a közönség is megdöbbent.

FKA Twigs egy brit énekesnő, dalszerző és táncos. Karrierjét táncosként kezdte, és olyan előadók klipjeiben szerepelt, mint Jessie J, vagy Ed Sheeran. 2012-ben kezdett el saját dalokat kiadni, első albuma pedig 2014-ben jelent meg, a kritikusok pedig nem győzték dicsérni az elektronikus pop-R&B lemezt. Bár a 36 fokban csak a nézőtér negyede telt meg, a brit énekesnő nem zavartatta magát, teljes erőbedobással adta elő egyórás műsorát, amely nem szűkölködött a vizuális elemekben.

Akárcsak a Ponyvaregényben, itt is fejezetekre volt bontva az előadás. Az első, az Act I: Practice volt, ahol az énekesnő pillanatok alatt megszabadult ruháitól, és egy alternatív pinceszínház erotikus koreográfiájába kezdett bele szintén fehérneműre vetkőzött táncosai kíséretében.

Ölelgették, simogatták egymást, négykézláb végigmásztak a színpadon, és egy vonaglós, lovaglós jelenetnek is szemtanúi lehettünk.

Tulajdonképpen egy soft-pornó előadást kaptunk, amit az emberek egy része nagyon élvezett, a többiek pedig nem igazán tudták hova rakni az élményt.

A második felvonás az Act II: State of Being volt, amely az Eusexua című dallal kezdődött, és a Girl Feels Good-dal végződött. A műsorban helyet kapott egy táncszünet is, ami alatt Twigs felkészülhetett lélekben a harmadik epizódra, amely az Act III: The Pinnacle of Human Experience névre hallgatott. A lassabb, érzelmesebb dalokat a koncert végére tartogatta, mi pedig ennél a pontnál konstatáltuk, hogy valóban egy jó énekesnőt látunk és hallunk. Gyönyörűen adta elő a Home With You-t, a Two Weeks-et és a záróakkordként funkcionáló, kötelező slágert, a Cellophane-t. A siker nem maradt el, hatalmas ováció követte a produkciót, amit amíg élünk, nem felejtünk el.

Ez egy másik univerzum

A főműsoridőhöz közeledve egyre jobban megtelt a Nagyszínpad előtti tér, egészen pontosan egy tűt sem lehetett volna leejteni negyed 10-kor, amikor megjelent a színpadon Anyma. Az olasz-amerikai dj óriási névnek számít az elektronikus zene világában. Őszintén bevallom, nem a dalait vártam, hanem a látványt, és ezzel nem voltam egyedül. A house és techno műfajokban tevékenykedő előadó teljesen lenyűgözte a fesztiválozókat. Tökéletes műsort nyomott, ráadásul úgy válogatta meg a számokat, hogy a sintér-technot kedvelők és a lötyögős EDM szerelmesei is élvezzék a bulit. A zenéről sokkal többet nem lehet mondani, a látványról viszont annál inkább.

Amit láttunk, az a szórakoztatóipar magasiskolája. Irgalmatlan lóvé van a produkcióban, amit nem fukarkodtak beleölni a technikába. A folyamatos animáció, ami a háttérben ment, teljesen lenyűgözte a nagyérdeműt.

Láthattuk a szokásos techno-robotot, ami betörte a kivetítőt, egy futurisztikus női arcot, amit temérdek kéz fogdosott, valamint egy erdei boszorkány szerű rémet, ami pont úgy verette a zenére, mint a közönség.

Anyma tökéletes példája annak, hogy hova tudott fejlődni az elektronikus zene és a színpadtechnika. A tökéletes ütemben felcsapó lángok, a kivilágított asztal a dj pult alatt, a lézershow és az egészen káprázatos animáció egy teljesen más univerzumba repítette a közönséget. A zenei érték vitatható, de az összélmény nem. Soha rosszabb bulit!

A Sziget fesztivál a végéhez közeledik, de még rengeteg érdekes, izgalmas és egyedi előadó van hátra, többek közt az egyik legnagyobb név, Post Malone és a zárónap utolsó headlinere, Chappell Roan. Mi pedig ott leszünk, megnézzük, és beszámolunk róla, hogy mit alkotnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kid Cudi egy olyan versenyen lett második, amin csak ő indult
A Sziget fesztivál harmadik napján eredetileg ASAP Rocky szórakoztatta volna a közönséget, az amerikai rapper azonban lemondta koncertjét. A szervezők igyekeztek legjobb tudásuk szerint pótolni a sztárfellépőt, azonban elég csúnyán mellényúltak.


Kid Cudi a kétezres évek végén üstökösként robbant be a zeneiparba Day ’n’ Nite című dalával, amit rögtön követett egy szerződés Kanye West kiadójával. Első albuma, a Man on The Moon: The End of Day 2009-ben jelent meg és a fiatal rappert pillanatok alatt a csúcsra repítette. Ugyanabban az évben megjelent David Guettával közös dala, a Memories, ami azóta is himnuszként funkcionál az elektronikus zene világában. Érdekes, hogy az amerikai rapper-énekes karrierjének mennyire jót tettek a dj-k, ugyanis másik legnagyobb slágere is egy lemezlovashoz köthető. Pursuit of Happiness című dala eleve népszerű volt, azonban a Steve Aoki által remixelt változat lett a házibulik kötelező kelléke.

Kid Cudi szigetes fellépésének végére tartogatta a két gigaslágert, előtte azonban szinte semmi sem történt a Nagyszínpadon. A 41 éves Cudi a melankolikus rap úttörője volt, jóval mélyebb témákról énekelt, mint korábban a hiphopon belül bárki – ám ebből most szinte semmi sem derült ki. Ennyire jelentéktelen előadást rég nem láttunk ilyen volumenű rendezvényen. Még az első nap elhasalt Charli XCX-et is sikerült alulmúlnia.

Mintha meg sem történt volna

Kerestem a hibát magamban, a közönségben, a technikában, a fesztiválban, de végül Kid Cudiban találtam meg. Ekkora haknit nem hiszem, hogy valaha láttam. A rapper a buli elején kisétált a kifutó végére azzal az ürüggyel, hogy közelebb legyen a közönségéhez, majd megállt és szinte a teljes koncert alatt ott maradt. Egymást váltották a silányabbnál silányabb dalok, amit karaoke-szerűen végignyomott az általa preferált öt négyzetméteres körben. Bátran kijelenthetjük, hogy

ennél energiátlanabb produkciót még nem nagyon láttunk főműsoridőben a Nagyszínpadon.

A bőrkabátban, fehér pólóban és horgásznadrágban parádézó Cudi végig mosolygott, kedvesen beszélt a közönséghez, de a teljesítménye sajnos egy nagy nulla volt. A hangosítás sem volt a helyzet magaslatán, pedig őszintén szólva nem annyira nehéz belőni egyetlen mikrofont a zenei alaphoz képest. Hol halk volt az ének, hol túl hangos, de nagyrészt elveszett a masszában, ami a hangfalakból szólt.

Ha már zenei élményt nem kaptunk, legalább vizuálisan odatehették volna magukat, de a teljesen indokolatlan pillanatokban felcsapó füstön és az alapvető fényeken kívül semmi sem történt. A teljesen jellegtelen produkciót egyébként a közönség is faarccal nézte végig, a három slágert ugyan óriási ováció követte, de az inkább a nosztalgiának szólt, mintsem a mostani előadásnak. Levontuk a következtetéseket: Kid Cudi egy átlagos, jellegtelen, párslágeres előadó, aki a kötelező köröket lefutja, de semmi eredetit, izgalmasat, vagy értékeset nem tud produkálni a színpadon. Személy szerint ideges lettem volna, ha ASAP Rocky miatt vettem volna meg a jegyet és ezt kapom cserébe. Nem volt jó deal. Kid Cudi egy olyan versenyen lett második, amin csak ő indult.

Az idei Sziget rendkívül változatos programmal készült, hatalmas nevek érkeznek nap mint nap a hajógyárira, és bár eddig a három napból kettőn leszerepeltek a nagyszínpados headlinerek, kíváncsian várjuk a folytatást, hiszen vannak még nyulak abban a bizonyos cilinderben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Post Malone többet ivott a koncertje közben, mint a közönség, de így is eszelős bulit csapott a Szigeten
A Sziget fesztivál idei programjának egyik kiemelkedő eleme volt Post Malone vasárnapi koncertje. Az amerikai énekes hatalmas bulit varázsolt, amiben ő is olyan jól érezte magát, hogy egyik pohár követte a másikat.


Hónapokkal ezelőtt, amikor a Sziget Fesztivál bejelentette az idei év előadóit, Post Malone-ra mindenki felkapta a fejét. Egyesek szeretik, mások kevésbé, azonban szinte mindenki ismeri. Malone jelenleg 30 éves, korábbi önmagához képest lefogyott, és úgy néz ki, mint egy telefirkált iskolapad. Ja, és iszik. Nem is keveset.

Az énekes Austin Richard Post néven látta meg a napvilágot New Yorkban, 1995-ben. 20 éves volt, amikor berobbant a zeneiparba, White Iverson című dala teljesen letarolta a SoundCloud-ot, majd később a Youtube-ot is. Malone igazi rádiós divatzenét gyártott, ám nemrégiben teljesen más irányba indult el. 2024-ben adta ki F-1 Trillion: Long Bed című albumát, ami egy 27 dalos country-lemez. Láttunk már olyat a világtörténelemben, hogy valakinek nem igazán sült el jól a megújulás, és a közönség negatív visszajelzést adott, ám itt ilyenről szó sincs! Malone jobb formában van, mint valaha és még a dalai is jobbak lettek.

Vasárnap este negyed 10-kor cigarettával és egy pohár sörrel a kezében megjelent a Sziget Fesztivál Nagyszínpadán az énekes, aki látványosan nem tudta eldönteni, hogyan öltözzön fel a bulira. A ruházata pont olyan volt, mint a zenéje: félig country, félig divatpop. Malone csizmát viselt, farmernadrágot és egy nagy csatos övet. Ez eddig abszolút country, azonban ehhez felcsapta CeeDee Lamb kék Dallas Cowboys mezét, ami inkább a mostani divat irányába vitte az összképet. A mez aztán a koncert közben lekerült, de annyi tetoválása van az énekesnek, hogy olyan volt, mintha lenne alatta még egy mez. Hogy a vizuális élményt még jobban megdobja, az egész fogsora ezüst volt, ő pedig erre büszkén, végig vigyorogta a bulit.

Slágerek és sörök

A zenei élmény is vegyes volt, játszottak régi slágereket és új dalokat is. Nyilvánvalóan az olyan szerzemények kapták a legnagyobb ovációt, mint a rockstar, a Sunflower, vagy a Circles, de a friss zenéket is jól fogadta a többtízezres tömeg. Post Malone koncertje alatt egy tűt sem lehetett volna leejteni a színpad előtt, rengetegen voltak kíváncsiak az előadóra, aki folyamatosan hálálkodott. Shawn Mendes mellett Malone a második főműsoridős fellépő, aki zenekarral érkezett és mivel nagyon jól szól az idei Sziget, végre hallhattuk, hogy mennyi energia van egy élőzenés produkcióban. A gitárok, a hegedű, a dob, mind sokkal élvezetesebbé tették a bulit.

Ha megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, akkor azt válaszolnám, hogy Post Malone sörhordó embere. A fickónak biztosan nem kell konditerembe járnia, mivel szinte

számonként rohangált be a színpadra, kezében az ikonikus amerikai házibulik alapvető kellékével, a piros pohárral.

Hogy hatszor vagy nyolcszor kapott-e egy új sört, azt nem tudom, de így is elég szépen fogyasztott nettó másfél óra alatt. Természetesen nem itta meg az egészet, általában csak belekortyolt, majd letette a színpad valamelyik pontjára, hogy ott melegedjen és fénysebességgel szénsavmentessé váljon.

A nagyjából 90 perces koncert elejétől a végéig élvezetes volt, olyan előadót láthattunk, aki látványosan nagyon szereti, amit csinál, és kifejezetten jó is benne. Hibátlanul énekelte a dalokat, remekül kommunikált a közönséggel, és bár általában elöl állt a kifutón, a hátul zenélő bandával is megvolt az összhang. A színpadkép nagyon jól nézett ki, a kellékek és a középső ledfal animációi egy amerikai benzinkútra repítettek minket, ahonnan aztán bármerre mehetünk a teletankolt pickuppal. A színpadon volt útjelzés, lámpaoszlopok, emelvény a zenészeknek és az elmaradhatatlan Posty Co. logó. Természetesen egy ekkora produkció pirotechnikát is bőven használ, néha felcsaptak a lángok, máskor kisebb tűzijátékot láthattunk, de akadt egy kis füst is itt-ott. És persze nem csak azért, mert Malone rá-rágyújtott koncert közben.

Összességében egy kifejezetten jó, hangulatos, profi koncertet láthattunk, egy nem mindennapi főhőssel a középpontban. Reméljük nem kell újabb hat évet várni, hogy ismét láthassuk.

A Sziget a végéhez közeledik, már csak egy nap van hátra, de rendkívül izgalmas előadók lépnek még színpadra, mi pedig ott leszünk, hogy megnézzük őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET: