KULT
A Rovatból

„Menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik” - Füsti Molnár Sándor és hajléktalanszínháza


Link másolása

- Vannak időnként nehéz pillanataitok, alkotói válságaitok?

- Életem egyik legnagyobb alkotói válsága akkor jött el, amikor ki kellett találni a második karácsonyi darabunkat. Áldom az újpesti Szabó Ervin Gyermekkönyvtár dolgozóit, mert amikor sokat dolgoztam, és nehezen tudtuk elhelyezni a gyerekeinket, akkor ott hagyhattam őket a könyvtárban, így jóban lettünk. Egyik ilyen alkalommal nekik meséltem a problémámról, és ők javasolták Dickens Karácsonyi énekét. Az első válaszom határozott nem volt, de aztán addig szenvedtem-kínlódtam, hogy végül belementem.

Aztán mikor elolvastam az első bekezdéseket (máig fejből tudja idézni – M. A.), egyszerre életre kelt bennem a darab, megjelent lelki szemeim előtt az összes játszóm. Végül elementárisan jól sikerült az előadás. Ezzel 2003-ban már országos bronz minősítést szereztünk. Bár furcsán hangzik, de mégis szerencse, hogy ebben a szakmában nincsen könyörület: az, hogy hajléktalanok játszanak, sem ekkor, sem később nem számított.

Ha kellett, építő kritikát kaptunk, ha kellett, összeszidtak bennünket, de mindig a helyére került, amit bármelyik zsűri mondott. Közben a játszókban kialakult egy komoly felelősségérzet is – és innentől ez már szakma is, nem csak játék és művészet.

Mert ha egy hajléktalan emberben kialakul egy érzés, hogy ez az enyém, ehhez nekem közöm van, akkor elkezdi védeni.

Egy csomó olyan dolog alakul ki, amit egy jó csoportdinamika hoz magával. Sosem gondoltam volna, hogy egy ilyet indítok el ezzel az egésszel. Mert az, hogy innen az utca végéig ki tudom rakni az okleveleinket, annyi van, az egy nagyon nagy dolog. De az hogy emberileg mit értünk el, az az igazán komoly. Volt olyan év, hogy 50% felett volt az aránya azoknak, akik emeltebb szintű ellátásba, vagy éppen lakásba vagy családhoz kerültek vissza tőlünk. És ha van, aki megbotlik vagy visszazuhan, az jó eséllyel ide, ebbe a fészekbe fog visszatalálni.

Ha őszinte akarok lenni, nem tudom megmondani, hogy akartam-e én ezt. A hajléktalanszállóra is véletlenül kerültem, eleinte úgy éreztem, nem is biztos, hogy végig bírni fogom, csak a kötelesség vitt be az első napokban. A színpad is tulajdonképpen egy véletlen lehetőségből született, és ez lett az életem, ebben is tanultam tovább.

- Valóban tovább tanultál, sőt, leírtál egy általad az évek alatt kifejlesztett módszert is…

- Nos, ez persze nem úgy történt, hogy Fecske bácsi komolyan, egy íróasztal mögött egyszer csak kidolgozta az indirekt színjátszó technikát… Nagyon sok mindenben azt kell használnom, ami elém kerül. Utólag már tudom, hogyan kell tervezni, minek milyen hozadéka van, de annak idején a játszókkal együtt éltünk meg egy csomó mindent, és velük együtt dolgozódott ki maga a technika. Azt vettem észre, hogy a játszók élete nem csak abban változott meg, hogy szeretnek itt lenni és dolgozni, hanem visszanézve a felvételeket, évről évre láttam a változást a személyiségükben. Másak lettek a megoldásaik, higgadtabbak lettek, jobb lett a konfliktuskezelésük. Szükségünk lett egymásra.

Arra is menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik.

Másképp érvényesítik az érdekeiket, segít az agresszió kezelésében, nevet és mosolyog ott, ahol máskor dühöngve ütött volna. Egy csomó olyan dolgot használ, amit egy szereplő jelleme tanított meg neki. És ez direkt dolog? Természetesen nem. Én nem vágyom a kiváló pszichológiai szakemberek munkáját elvenni, nem is ez a dolgom, én más oldalról közelítem meg a kérdést. A szociális munkát (annak minden válfajával) és a művészetet vegyítem, és ebből lett ez az indirekt színjátszó technika. Ez egy nagyon hosszú munka, igyekszem a szakmával is elfogadtatni a kifejezést vele kapcsolatban: folyamatsegítés. A pszichodrámát, szociodrámát ismerjük: irányítottan, fókuszáltan azonnali segítést jelent, a drámapedagógia is hasonló ehhez. De az indirekt színháztechnikai módszer egyelőre inkább csak külföldön jelenik meg.

- Tulajdonképpen hogyan írnád le a szereped a színpad életében?

- Nekem egyszerre kell rendezőnek és szociális szakembernek lennem. Olyannak, aki nem csak azt ismeri, hogy hogyan kell két kerek mondatot egyformán elmondani, hanem azt is, hogy kihez fordulhat a játszó a bajban. Itt elmosódnak a határok. A szociális szakma alapvetően azt mondja, hogy tartsunk meg határokat, kereteket, távolságot. Nekem azonban rá kellett jönnöm, hogy ebben az esetben ez nem működik. A művészet, amit tolmácsolunk, sokkal nagyobb szabadságot kíván meg. A határok és keretek itt azon a mintán dőlnek el, amit én mint rendező, mint szociális munkás, ad absurdum mint barát mintaként ajánlok fel nekik. A jó szociális munkás mindig minta.

Lőkös Ildikó, a Magyar Színház dramaturgja, aki nagyon sokat zsűrizett bennünket, azt mondta egyszer:

"Fecske, a te sikered egyben a te legnagyobb tragédiád is."

Ha végig gondolod, ez tényleg így van: ha valaki megtalálja a helyét a társadalomban, jó eséllyel már nem lesz a játszóm. (Ellenpélda azért akad.) Ez színpadilag tragédia, de emberileg mindenképp siker.

Az AHA Színpad által elnyert elismerések egy része

- Az Error Fesztivál kapcsán volt már szó a külföldi hajléktalan színpadokról. Lehet tudni valamit arról, hogy hol hogyan működik ez?

- Több olyan európai ország van, ahol a színészet, a szórakoztatás kedvéért játszik a hajléktalan. Ilyen például a Ratten 07 Berlinben, ami úgy alakult, hogy a hajléktalanok nagyon fáztak, behúzódtak egy színházépületbe, és ott egyszer csak elkezdtek játszani. Nagyon szuperül játszanak, de ott nem jelenik meg mögötte az a szociális munka, ami a mi esetünkben. A korábban említett Patrik Krebs a színpadával addig kilincselt és házalt, hogy kapott egy jó színvonalú próbahelyet. A szlovénok viszont példásul családsegítőn keresztül kapnak támogatást. Londonban pedig a Cardboard Citizens már komoly társulattá nőtte ki magát, rendszeresen játszanak kőszínházakban.

- Ha néhány mérföldkövet ki lehet emelni az elmúlt 18 évből, mik volnának azok?

- Ez egy baromi jó utazás, minden egyes pillanatában más és más, mindig újat tanulok. Az egyik nagy mérföldkő mindenképp a Karácsonyi ének. Aztán egy másik ilyen a gyerekek megjelenése: a rendezett körülmények között élőké és az állami gondoskodásban élőké is. Aztán persze Róma, 2006.

XVI. Benedek pápa őszentsége nyilvános audiencián adott áldást magyarul a csoportunkra.

Vagy például a Tankcsapda adományszáma, az Ez az a ház. Egykori rockzenészként földimmel, Lukács Lacival elintéztem, hogy nekünk adják a szám bevezetőjét adományba – ezt azóta is gyakran használjuk, rengeteg áthallása van. De ilyen mérföldkőnek számítanak az első külföldi előadások: amikor a társulat tagjai először látták életükben a tengert, amikor bejártuk Európát, és együtt dolgoztunk külföldi társulatokkal – csehekkel, szlovákokkal, portugálokkal, finnekkel. Az is fantasztikus volt, amikor az ügyünk mellé ismert emberek álltak: Bach Szilvia, Varga Ferenc József, Nádas György, Magyar Attila vagy épp Selmeczi Tibor, akivel rengeteg közös projektünk, fellépésünk volt.

- Amennyi munkát, teendőt eddig megismertünk, ez minimum napi 24 órás feladat - bár ismerve téged, nem tartom kizártnak, hogy neked valahonnan még van pár dugi órád… Viszont említetted már a családod. Ezt az életformát egy családdal hogyan lehet összeegyeztetni?

Mindkét lányom kisgyerek kora óta tagja a színpadnak: a kisebbik rendszeresen énekel fellépéseken, ha úgy adódik, a nagyobbik pedig egy szociálisan nagyon érzékeny pszichológus lett. Vele a mai napig megyünk hajléktalansági prevenciós előadásokat tartani állami gondoskodásban élő gyerekekhez. Nagyon fontos ebben a feleségem szerepe is: nem elég, hogy van egy idióta férje, aki kitalálta, hogy hajléktalanokból csinál egy színházat, hanem mellette közgazdasági, pályázatírási, elszámolástechnikai és szemlélet béli kérdésekben tud támogatni engem. Nélküle rövid úton tönkre mennénk.

- Hogy álltok most, a 18. születésnap után?

Minél szélesebb körben akarjuk terjeszteni a dolgunkat. Támogatást nem könnyű előteremteni. A szociális szakmának jó eséllyel túl művésziek vagyunk, a művészetnek viszont túl szakmaiak. A forrásteremtés a hajléktalan emberek irányába egyébként is igen nehéz és pokoli munkát kíván, nagyon sok minden prioritást élvez velünk szemben. De ha kicsit józan fejjel gondolkozunk, be kell látni, hogy a hajléktalanellátásban elsőbbséget kell, hogy élvezzen egy utcán fagyoskodó ember, mint az, hogy színházat gyártsunk. Függetlenül attól, hogy ez a színpad az én gyerekem, és elég nagy hatékonysággal dolgozunk.

De emellett látjuk azt, hogy más országokban máshogy mennek a dolgok, Portoban például megfér egymás mellett a szociális és a művészeti gondolkodás. Jelen pillanatban sajnos forráshiánnyal küszködünk, és iszonyú kínzó kérdés, hogy megérjük-e a 20. életévét a színpadnak. Hihetetlen, de korábban is volt már rá példa, hogy

maguk a hajléktalanok szálltak be valamicske pénzzel, csak hogy tovább tudjunk működni. Érted ennek az anomáliáját?

A pályázati rendszer és annak változása sem segíti épp a munkánkat, mert nálunk nagyon sok a változó, ami egy pályázat megírásakor nem feltétlenül előny. Valamint a végeredményt sem tudjuk számokkal garantálni.

Azt azért el kell mondjam, hogy bajban ismerszik meg a jóakaró. Szerencsére elég sokszor hívnak a médiába: szerepeltünk a Kossuth Rádióban, a Katolikus Rádióban, tulajdonképpen médiatámogatónknak mondhatom a Tilos Rádiót, ahol a színpad közvetett környezetével is gyakran foglalkozunk. És az én két közvetlen vezetőm és a Magyar Vöröskereszt mögénk állt, így talán nem érzi magát olyan rohadtul egyedül az ember. Jelenleg a P Műhely Egyesület a fenntartónk, aki most egy kicsit megtorpant, mert őket is elérte a kis egyesületekre jellemző forráshiány…

Pánikba nem esem, de kétségtelenül megnyugtató lenne, ha akár csak kisebb támogatók is megjelennének a horizonton.

Időközben megjártuk utunkat, Fecske még összeszedett ezt-azt, elintézett pár dolgot. Pörgött a keze és az agya, mint ahogy mindig szokott. Az interjúban egyedül arra nem szeretett volna vállalkozni, hogy egy-két embert vagy támogatót kiemeljen. Érthető módon, hiszen annyian tettek hozzá ehhez a történethez az elmúlt 18 évben, hogy nehéz senkit nem kihagyni. Sajnos ennyi idő alatt vannak már néhai tagok is, de szerencsére olyanok is, akik a hajléktalan létből való kikerülés okán nincsenek velük. A sorsok változatosak, ami állandó és töretlen az a szenvedély és az optimizmus, ami Fecskéből, és ennek köszönhetően a színpad tagjaiból árad. Az emlékek és az élmények viszik előre a színpadot – komoly igazságtalanság lenne az élettől, ha a nagykorúságból a felnőttkorba anyagiak hiányában nem tudnának átlépni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy tanára brutálisan bánt vele, idősek otthonában volt ápoló, és jó ideig nincstelenként tengődött – Cate Blanchett 55 éves
Csak a főiskola alatt döbbent rá, hogy jól tud színészkedni, és érdekli is ez a világ, azóta pedig nagyjából mindent elért, amit egy színésznő elérhet. Cate Blanchett karrier- és életútja sok feltörekvő szakmabeli számára adhat reményt és motivációt.

Link másolása

Cate Blanchett karrierjében a hollywoodi A-listás színésznőként szerzett hírnév és a sokkal csendesebb színpadi munka ötvöződik. Hatalmas szakmai sikerei és sok-sok éve töretlen népszerűsége azonban nem törölték el annak az emlékét, hogy egykor nincstelen színésznő volt, aki a megélhetésért küzdött. Blanchett mindig is ügyelt arra, hogy megfizesse a tartozását azoknak a színházi közösségeknek, amelyek elindították a karrierjét, és végül világsztárrá tették.

„Szeretem az idős embereket”

Catherine Elise Blanchett 1969. május 14-én született az ausztráliai Melbourne-ben. Édesanyja, June ausztrál volt, tanárként és ingatlanfejlesztőként dolgozott, s akkor találkozott Cate apjával, Roberttel, az amerikai haditengerészet tisztjével, amikor a férfi hajója Melbourne-ben lerobbant. Két hetet töltöttek együtt, majd három éven át szerelmesleveleket váltottak, mielőtt Robert végre visszatérhetett Ausztráliába, ahol ő és June összeházasodtak. Három gyermekük született: Bob, Catherine és Genevieve, ebben a sorrendben.

Cate korai gyermekkora eseménytelenül telt, egészen 10 éves koráig, amikor az apja szívrohamban meghalt, így June-nak egyedül kellett felnevelnie a gyerekeket.

Cate már többször is nyilatkozta, hogy nincs sok emléke a gyerekkoráról, de alkalmanként leírta a család körülményeit Robert halála után: „Apám meghalt, amikor még kicsi voltam, és utána anyámnak elég nehéz dolga volt. Fontos volt számára, hogy minden gyermeke jó oktatásban részesüljön, ezért rengeteget dolgozott, sőt, adósságba is verte magát, hogy ezt ki tudja fizetni.”

A színésznő is igyekezett segíteni a család anyagi terheinek enyhítésében. 14 évesen szélsőséges lépéseket tett annak érdekében, hogy megszerezze első állását: ápolóként dolgozott egy idősek otthonában: „Hazudtam a korommal kapcsolatban, mert jogilag túl fiatal voltam még hozzá. Az általános iskola után mentem oda. A szakács már korábban elkészítette az ételt, én pedig felmelegítettem, felszolgáltam, majd leültem beszélgetni a bentlakókkal, aztán feltakarítottam, elmosogattam, és hazamentem. Igazából élveztem ezt a munkát, és az idős embereket is szeretem. Miután apám meghalt, a nagymamám beköltözött hozzánk, és mindig is hihetetlen kiváltságnak tartottam, hogy egy olyan házban élhettem, ahol három generáció lakott együtt.

Sok embert megrémít az öregség, az, hogy olyan emberek között van, akik alapvetően a végüket járják. Engem viszont ez lenyűgöz.

Csodálatos dolog olyasvalaki körül lenni, aki jól éli az életét.” Cate-nek pedig annyira tetszett ez a munka, hogy még a húszas éveiben is az idősek otthonában dolgozott.

„Nem kerestem pénzt”

Noha a fentiek tükrében a tinédzser Blanchett eléggé komolynak, kiegyensúlyozottnak és józannak tűnik, a személyiségének azért volt egy lázadóbb oldala is. Például megvolt a maga goth és punk korszaka: 15 évesen leborotválta a fejét, ami miatt majdnem kirúgták az idősek otthonából. Cate már sokszor félig extrovertáltként, félig nyárfalevéként jellemezte magát, de a színészet iránti szenvedélye csak főiskolásként jött elő. A Melbourne-i Egyetemre iratkozott be művészettörténet-szakra, ahol aztán elkezdett diákdarabokban szerepelni. Az egyik előadáson a húga a nézőtéren ült, és később azt mondta neki: „Már nem látlak téged a színpadon, csak a karaktert látom." Ez pedig arra késztette Cate-et, hogy fontolóra vegye a színészi karriert.

Végül otthagyta az egyetemet, hogy utazgasson, és éppen Egyiptomban volt egy fitying nélkül, amikor megkapta első mozgóképes szerepét statisztaként a Kaboria című, bokszolókról szóló, 1990-ben bemutatott egyiptomi musical egyik táncjelenetében (elmondása szerint falafelt ígértek neki a szereplésért, szóval elmondhatja magáról, hogy falafelért dolgozott). Ausztráliába visszatérve Sydney-be költözött, és beiratkozott a tekintélyes National Institute of Dramatic Art iskolába. Mint később elmondta, az anyagi helyzete továbbra is bizonytalan maradt: „Sydney nagyon drága város, és amikor kijöttem a színművészeti suliból, egy albérletben laktam, ahol a szobám... nos, volt ugyan ablak, de az egy téglafalra nézett. Nem dolgoztam, nem kerestem pénzt, így amim volt, azt úgy kellett beosztanom, hogy minden második nap meg tudjak inni egy kávét egy kávézóban."

„Brutálisan bánt velem egy rendező”

Ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. Miután 1992-ben lediplomázott, Cate végre elkezdett szerepeket kapni, kezdve egy rangos produkcióban Ausztrália egyik legelismertebb színésze, Geoffrey Rush partnereként: David Mamet Oleanna című színdarabjának sydney-i előadásában. Ezzel egy ötéves színházi időszak vette kezdetét sok népszerű darabbal, valamint alkalmi televíziós munkákhoz is hívták őt. Ez a pár év elmondása szerint időnként kifejezetten kemény volt a számára: „Amikor azt látjuk, hogy a fiatal élsportolók a végsőkig feszítik a testük kapacitását, hogy erősebbek és gyorsabbak legyenek, azt valahogy megértjük, sőt, tiszteljük ezt a folyamatot. És sokan nem fogadták még el, hogy ennek a kreatív művészetekben is meg kell történnie, ha át akarjuk lépni a korlátokat.

És igen, ez egy nagyon is kemény, véraláfutásos élmény lehet. Én magam is átéltem ezt. A karrierem elején volt, hogy brutálisan bánt velem egy rendező a próbateremben.

Mégis hatalmas áttörést értem el emiatt. Hogy őszinte legyek, nem lennék most itt, ha nem történt volna velem ilyesmi.”

A megterhelő tanulási időszak azonban meghozta gyümölcsét: Cate 1997-ben játszotta első nagyobb filmszerepét Bruce Beresford (Az Úr kegyelméből, Miss Daisy sofőrje, Afrika koktél, Az utolsó tánc) Láger az édenkertben című filmjében, egy évre rá pedig már az Oscar-gálán is feltűnhetett, hiszen az 1998-as Elizabeth című történelmi drámában nyújtott alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték (ebben szintén feltűnt régi színházi partnere, Geoffrey Rush). Az Elizabeth után pedig nem volt megállás.

Bár Blanchett talán leginkább A Gyűrűk Ura-trilógia Galadrieljeként nyújtott éteri alakításáról ismert, eddigi két Oscar-díja (a 2004-es Aviátorért és a 2013-as Blue Jasmine-ért), valamint további hat jelölése (Elizabeth, Egy botrány részletei, I’m Not There: Bob Dylan életei, Elizabeth: Az aranykor, Carol, Tár) az ausztrál Oscar-történelem legsikeresebb színésznőjévé teszi.

Ami azonban ennél is figyelemre méltóbb, az a színház iránti töretlen elkötelezettsége. Cate és férje, a drámaíró Andrew Upton 2008-ban a Sydney Theatre Company művészeti vezetői lettek, és egy időre Hollywoodtól is eltávolodtak, hogy csakis a színpadra koncentrálhassanak.

Ez közvetlenül azután történt, hogy Blanchett elérte azt a szakmai bravúrt, hogy ugyanabban az évben két színészi Oscar-díjra is jelölték két különböző filmért (a legjobb női mellékszereplőként az I’m Not There: Bob Dylan életeiért, valamint a legjobb női főszereplőként az Elizabeth: Az aranykorért) ez pedig a díjátadó 96 éves története során mindössze 10 másik színésznek sikerült. A 2008-as Oscar-gála idején már leforgatta az Indiana Jones negyedik részét és a Benjamin Button különös életét, majd közel három évig nem lehetett őt látni mozgóképben, mivel a színi társulatával turnézott a Ványa bácsi és A vágy villamosa című előadásokkal.

„Eltávolítottuk az íróasztalt”

A színházi évek kapcsán pedig Blanchett elárulta, a férjével próbáltak nem szokványos módon hozzáállni a munkához: „Amikor megosztottam a Sydney Theatre Company vezetését Andrew-val, az első dolog, amit tettünk, hogy eltávolítottuk az íróasztalt az irodánkból. Andrew azt mondta: »Ez nem lehet olyan cég, ahol a főnök egy íróasztal mögött ül.« Azért tettük, mert fontosnak tartottuk a szimbólumok erejét. Rájöttünk, hogy ha a fiatal vagy feltörekvő színészek belépnek a terembe, és azt látják, hogy a művészeti vezetők egy íróasztal mögött ülnek, akkor megfélemlítve érezhetik magukat, és ez akadályozza a mély és őszinte beszélgetéseket.”

Csak 2010-ben láthattuk legközelebb Blanchettet a mozikban, méghozzá Ridley Scott Robin Hoodjában, majd jött a Hannah: Gyilkos természet (2011), A hobbit-trilógia első része (2012), majd Woody Allen Blue Jasmine-je, amelyért 2014-ben megkapta a második Oscar-díját, ezúttal már a legjobb női főszerepért, (Az első díját az Aviátor női mellékszerepéért érdemelte ki). A streaming előretörésével a 2020-as években pedig kipróbálta magát tévésorozatokban is a Bevándorlók Ausztráliábannal és a Mrs. Americával, utóbbiért többek között Emmy- és Golden Globe-jelölés is járt neki.

Cate azonban mindemellett méltán híres emberbarátként, humanitáriusként és aktivistaként is. Leginkább az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként tevékenykedik, de számos társadalmi kérdésben is nyilvánosan szót kért, sőt, Hollywood eredendő szexizmusát is kikezdte már: a nemek közötti egyenlőtlenséget, illetve a színésznők családi és szakmai élete összeegyeztetésének nehézségeit hangosan bíráló kritikáival.

Családi idill

A színésznő és a férje, Andrew Upton egyébként Ausztráliában ismerkedtek meg az 1990-es évek közepén, és 1997. december 29-én álltak az oltár elé, vagyis idén ünneplik majd a 27. házassági évfordulójukat. Három vér szerinti fiuk (2001: Dashiell, 2004: Roman, 2008: Ignatius) és egy 2015-ben adoptált lányuk (Edith) van. Blanchett elmondta, hogy a férjével már első fiuk születése óta örökbe akartak fogadni, és végül sikerült ezt a vágyukat is valóra váltani.

Miután közel 10 évig az angliai Brighton volt a család fő otthona, 2006-ban visszatértek a szülőföldjükre, Ausztráliába. Blanchett azzal magyarázta a költözést, hogy állandó otthont szerettek volna a gyerekeiknek, és közelebb akartak lenni a családjukhoz.

Sydney Hunters Hill nevű külvárosában éltek, 2007-ben pedig alaposan felújították az otthonukat, hogy környezetbarátabb legyen. 2015-ben adták el a házukat, majd a következő év elején vásároltak egy 9000 négyzetméteres patinás ingatlant az angliai Crowborough-ban, Kelet-Sussexben, ahol azóta is élnek.

A csapból is ő folyik majd

S hogy miben láthatjuk a közeljövőben az 55. életévébe lépett színésznőt? Szerencsére továbbra is sok mindenben. Idén például a régóta várt, Borderlands című sci-fi-akciófilmben, ami egy népszerű videójáték adaptációja lesz Eli Roth rendezésében, ez augusztus 8-án érkezik majd a hazai mozikba. Még ezelőtt, most májusban, Cannes-ban debütál a Rumours című komédiája, amelyben Blanchett többek között Alicia Vikanderrel és Charles Dance-szel játszik együtt, és ami arról szól, hogy hét gazdag demokrácia vezetője eltéved az erdőben, miközben egy globális válságról szóló nyilatkozatot fogalmaznak meg, majd veszélybe kerülnek, miközben megpróbálják megtalálni a kiutat.

Szintén 2024-ben érkezik az Apple TV+ felületére Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Gravitáció) Disclaimer című sorozata, amiben Blanchett játssza Catherine Ravenscroftot, a televíziós dokumentumfilmes újságírót, akinek a munkája arra épül, hogy feltárja régóta elismert intézmények . A szereplőtársai között lesz egy Oscar-díjas és három Oscar-jelölt színész: Kevin Kline (A hal neve: Wanda), Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása), Kodi-Smit McPhee (A kutya karmai közt) és Lesley Manville (Fantomszál) is. Illetve szintén túl van már Jim Jarmusch új filmje, a Father, Mother, Sister, Brother felvételein is, amelynek története még nem ismert, de azt már tudni, hogy Blanchetten kívül feltűnik még benne Charlotte Rampling és Vicky Krieps is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: