KULT
A Rovatból

Majkáék veszélybe sodortak egy barátságot? - Megnéztük az X-Faktort

Internetsztár, Manuel-epigon és szlovák duó is szerencsét próbált a tehetségkutatóban, Andi pedig alig győzte elhajtani a hódolókat.


Nincs megállás, itt a harmadik válogató, amely a duók és a Tóth Andi rajongók jegyében telt. Rögtön az elején Majka és Gáspár Laci hosszas fejtegetésbe bonyolódott arról, hogy nagyon rossz sem tud akárki lenni, az már művészet, ahhoz tehetség kell.

Szeretném hinni, hogy csak vicceltek, de azért mérget nem vennék rá.

Azt nem lehetett elsőre eldönteni, Miki a kamionos melyik kategória lesz, de az biztos, hogy pár perc alatt óriási hangulatot csinált, és körbeudvarolta a négy mentort.

Aztán elkezdett énekelni, és véget ért a szerelem. Valkusz Milán megint nagyon komolyan vette magát, olyannyira, hogy magázta a vidám kamionsofőrt, ami nekem amúgy szimpatikus. Tudom, a nyelvészek szerint a magázódás szép lassan ki fog kopni a nyelvünkből, de amíg megvan, használjuk nyugodtan. Nem ciki.

Mikit hazaküldték, elismerve, hogy remek showman. Gáspár Laci pedig ismét megvilágosodott, és levezette, hogy a trash akkor jó, ha közben mégis képviselsz valami értéket, különben csak bohóckodsz. Kár, hogy nincs időm, szívesen visszanézném néhány bohóckodását, hogy vajh, mi is volt benne az érték, amit képviselt. A műsor bevételein kívül persze.

Mindig érdekes, amikor olyan versenyző érkezik az X-be, aki már valaki, tehát elért bizonyos ismertséget, de többre vágyik. Ilyen volt régebben Nemazalány (aki a tábort már nem vállalta), vagy Mardoll. Idén Henn érkezett, aki a Sandela című számával nagyot robbantott a neten.

Érdekes ez a netes ismertség. A Sandela 5,5 millió megtekintés körül jár a „tubuson”, ennek ellenére Majka és Gáspár Laci nem hallott még Hennről, ahogy én sem. Lehet, ez generációs probléma, mert Andi és Milán rögtön felismerte.

A vélemények nagyjából egy irányba mutattak: az őstehetség megvan, de még sok munka és tanulás kell, hogy igazán ütős, színpadképes előadóvá váljon a fiatal srác. Ezzel együtt megkapta a négy igent.

Érdekes lesz, mire megy majd a Táborban. Mert vannak előadók, akik nem annyira jók még, viszont maguknak olyan dalt írnak, ami passzol az adottságaikhoz, hitelesen és élvezhetően el tudják énekelni. És ezzel, ha tényleg tehetségesek, egész soká eljuthatnak.

Feltéve, ha túlélik a Tábort, az egyetlen olyan fordulót, ahol kötelezően valamiféle feldolgozást kapnak feladatul.

Czingáber Kristóf „Ráber” tudatosan építi a karrierét. A Két világ között című dala – és most idézem Kristófot – „a magyar könnyűzenei ipar nagyjaihoz is eljutott.” Lehet találgatni, kik a magyar könnyűzenei ipar nagyjai. Nekem olyan nevek villantak fel elmémben, mint Presser Gábor, Lovasi András esetleg Tóth Vera, vagy Zséda.

De tévedtem, manapság a „könnyűzenei ipar nagyjai” Desh és Manuel. Köszönjük, Kristóf. (A felfigyelés amúgy kommentelést és like-ot jelent.)

Kristóf hadarós rapben utazik, mint annak idején Alee, csak neki már sikerült annyira felpörgetni a nyelvét, hogy konkrétan egy szót nem lehet érteni belőle. De cserébe legalább az éneklős részek hamisak.

Pozsonyi Nórának megnyugvást ad a zene. Nyilván azért, mert nem hallja magát. Viccet félretéve, az nagyon jó, ha valaki otthon foglalkozik valamiféle művészettel, és az jobbá teszi az életét.

De ez tipikusan az az eset, amire azt kell mondani, hogy csinálja, de otthon, a négy fal között.

A Poisont énekelte, és amikor oda ért, hogy „poison running through my veins” azaz méreg áramlik az ereimben, óhatatlanul arra kellett gondolnom, hogy „halljuk”.

Volt Manuel-hasonmás is, aki az ugyanolyan ruháktól és frizurától várja, hogy ugyanolyan karriert fusson be, mint a volt X-Faktor versenyző. Nem fog. (Igaz, szerintem Manuelnek sem kéne semmiféle karriert befutnia a zeneiparban.)

De legalább találó dalt választott: Úr Isten! És tényleg.

A kárpátaljai születésű Ferkó Emília Veronika Tiszaújfaluból érkezett, mivel itt él a családja a háború kitörése óta. Mint elmondta, több tanár is le akarta beszélni az éneklésről, de ő nem adta fel.

Baljós felvezető, de azért sejteni lehetett, hogy egy határon túlról érkezett magyar lányt, aki hosszasan beszélt arról, milyen nehéz a helyzetük Ukrajnában, nem égetnének be.

A szerethető, szimpatikus 21 éves lány egy ukrán dalt dolgozott át a saját szájízére. Szép pillanatot okozott, nem lehetett kérdés, hogy továbbjut.

Hajdúgyüre Dorka és Hajdúgyüre Sára az „énekes ikrek”, ahogy a falujukban hívják őket amióta beszélni tudnak, énekelnek. Családjuk biztatására indultak. Bár kétpetéjű ikrek, teljesen egyforma a hangjuk. 14 évesek, nem rosszak, de még sokat kell tanulniuk. Három nemmel, de biztató szavakkal távoztak.

Ezután a mentorok azon merengtek, hogy milyen jó lenne végre egy jó duett. Ilyen előrevetítés után nyilvánvaló volt, hogy duók következnek. Nem jók, de duók. Ne is vesztegessünk betűt rájuk, hiszen csak azért volt rájuk szükségük, hogy megágyazzanak a Gergi X Puskás rapduónak.

Drámai helyzet ált elő, a mentorok úgy látták, hogy Gergiben van tehetség, de csak őt vinnék tovább, „Puskás” nem elég jó. A fiúk kicsit tanakodtak, de Puskás meggyőzte Gergit, hogy vállalja, menjen tovább. Így végül az immár szólóvá vált produkció kapott 4 igent. Reméljük, hogy nem sínyli meg a barátságuk.

Csak remélni lehetett, hogy ennyi elvetélt próbálkozás után már jók következnek.

Lari és Max Whitney Houston I Wanna Dance With Somebodyját énekelte, Derek és Peat Valmart, de legalább nem az Úr Istent, az Exatul X Kepsz saját rapszámot hozott, a szlovák Duo Melody Kovács Katit. Náluk nagy volt a tét, mert a pasi azt ígérte az énekesnőnek, hogy ha megnyeri az X-Faktort, feleségül veszi. Egy lépést tettek a lagzi felé, hiszen az imént felsoroltak mind 4 igent kaptak.

Kiemelendő Borsos Anna és Lévai Dávid, akik 2022-ben külön-külön már jártak az X-Faktorban, mindketten a székes feladatnál estek ki. Most egyesített erőkkel tértek vissza, és jól tették. Ők is simán továbbjutottak.

Peterpos és Leo jó forma volt, de a rapszámuk annyi trágárságot tartalmazott, hogy az RTL kimerítette az évi sípoláskvótáját, és a következő negyedévi tartalékhoz is hozzá kellett nyúlniuk kicsit.

A mentoroknak nagyon tetszett, őrültek, új vonal, de Majka figyelmeztette őket, hogy ha továbbjutnak, vegyék magukat komolyan. Szerintem nem fogják. Tegyük hozzá, szerencsére.

A következő egyvelegbe Andi hódolóit válogatták össze. Sajnos a zenei ízlésük nem olyan jó, mint hölgyek terén, reméljük, az udvarlási képességeik is jobbak az énektudásuknál.

A pasik után jöttek Andi hölgyrajongói, mert ilyenek is vannak. Sajnos ők is elvéreztek, pedig Andi egyik dalát énekelték.

Egyébként nem tudom, megfigyeltétek-e, de azok, akik a mentorok dalát választják, többnyire kiesnek.

A következő próbálkozó, Attila 2021-ben azért jött az X-Faktorba, hogy megkérje kedvesét, Melanie-t, oldja fel a tiltását a Facebookon. Happy end: Melanie feloldotta a tiltást, megbocsátott, és újra összejöttek.

Attila most sütivel érkezett, amit Andinak hozott. Tik-tok-rajongói bíztatására szakított Melanie-val, gondolta, bepróbálkozik a mentorhölgynél. Vele nem szakítana, mint Melanie-val.

Majka szerint Andit meg lehet hódítani egy jó énekléssel. Lehet, hogy így van, de ezt most nem tudtuk meg. Andi a süti és az udvarlás dacára nemet mondott. Majka és Laci mindent megtett, hogy tovább juttassák Attilát, de Milán megacélozta magát, és megkegyelmezett Andinak. Attila nem adta magát könnyen, végül Miller Dávidnak kellett lekísérnie a színpadról.

A 17 éves Zilincki Nóra Hannának is Andi a kedvenc mentora, Tina Turnertől hozta a Proud Maryt, és kirántotta a lassan, de biztosan unalomba fúló adást a középszer mocsarából. A mozgásában volt még némi betanultság, de ha van ígéretes sztáralapanyag, hát ő az.

Laci és Milán tökéletesnek látta, Andi és Majka úgy gondolta, van még mit tanulni, de minimális. A 4 igen viszont egy pillanatig sem volt veszélyben, így hát a harmadik válogató valóban a csúcson ért véget.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem készültél fel rá, mennyire be fog rántani: A bennem lakozó fenevad az év egyik legfeszültebb meglepetése!
Claire Danes és Matthew Rhys párosa olyan feszültséget teremt, amitől még a kanapén is kiegyenesedsz. A bennem lakozó fenevad első pillanattól kezdve beszippant, és az évadzáró után is a nézővel marad.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. november 17.



A bennem lakozó fenevad már a legelső jelenetével érzékelteti, hogy valami egészen nyugtalanító történetbe csöppenünk: a cold openben történik valami szörnyű, amit még nem értünk teljesen, de azonnal odaragaszt a képernyő elé. Gabe Rotter, aki az X-akták rebootja óta nem rukkolt elő komolyabb projekttel, most visszatér, és nagyon úgy tűnik, hogy nem aprózta el.

A sorozat nem csupán egy jól összerakott pszichothriller, hanem a Netflix egyik legkellemesebb meglepetése is idén.

Ez leginkább az egészen kiváló színészgárdának köszönhető: Claire Danes, Matthew Rhys, Natalie Morales és Brittany Snow ezek nem kis nevek egy sorozathoz képest, némelyik egyedül is képes lenne eladni egy sorozatot.

A történet középpontjában Agatha Wiggs áll, akit Claire Danes a tőle megszokott intenzitással formál meg. Aggie sikeres írónőként próbál boldogulni, vagyis inkább csak próbálna, mert jelenleg egy makacs alkotói válság gyötri. Hiába a karrier, hiába a hírnév, a Pulitzer-díj, az ihlet makacsul kerüli őt, az anyagi helyzet pedig egyre feszültebbé válik.

Az okokra hamar fény derül: Aggie és párja súlyos tragédián mentek keresztül, elvesztették a gyermeküket.

Ez a veszteség olyan mélyen beette magát a nő tudatába, hogy szinte minden döntését, minden rezdülését befolyásolja. A sorozat ezt a lelki törést nem túlmagyarázva, mégis rendkívüli érzékenységgel mutatja be, miközben lassan, de határozottan építi fel Aggie mentális instabilitását.

A helyzetet tovább bonyolítja, amikor a szomszédságba beköltözik egy titokzatos, módos üzletember, Nile Jarvis. Matthew Rhys játéka egyszerre visszafogott és dermesztő, már az első jeleneteiben érezni rajta azt a fajta sötét vibrálást, ami végig ott lüktet a karakterében.

Nem csoda, hogy Aggie figyelmét hamar felkelti, pláne akkor, amikor megtudják a nézők, hogy Jarvis első felesége rejtélyes körülmények között eltűnt.

Mindenki Jarvist gyanúsította, de olcsón megúszta. Most egy új környékre költözött, ám a lakók egyre hangosabban suttognak arról, hogy talán gyilkosság történhetett, Aggie képzelete pedig már ettől is lángra kap. A sorozat ügyesen meglovagolja ezt a kettősséget: vajon tényleg valami szörnyűség történt, vagy ez csupán egy gonosz pletyka. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlenül érezzük furának a pszichésen megtört író és a hírhedt üzletember kapcsolatát.

A készítők nem húzzák az időt, nem játszanak felesleges találgatósdit: hamar elhintik a fontos információkat, mégis minden epizód után marad bennünk egy kis feszültség, egy apró kérdőjel, amitől muszáj tovább néznünk.

A hangulat szinte kézzel tapintható, szinte már hitchcocki megoldásokkal él: lassan építkező feszültség, groteszkül hétköznapi pillanatok és mentális instabilitás.

Claire Danes alakítása ebben kulcsfontosságú. Pontosan azt a törékeny, mégis elszánt, a saját bűntudatával küzdő karaktert hozza, amitől nemcsak megértjük Agatha motivációit, de együtt is élünk vele. Matthew Rhys pedig pazar kontraszt: egyszerre megnyerő és ijesztő, mintha minden mosolya mögött bújna egy második, sötétebb jelentés. Rhysnek igazi jutalomjáték Danes mellett gonoszkodni.

Kettejük dinamikája annyira feszült és kiszámíthatatlan, hogy már a második részre teljesen odabilincseli a nézőt. A két karakter között kibontakozó verbális párbajok és sejtelmes félmondatok a sorozat legerősebb pillanatai közé tartoznak.

A Homeland színésznője és a Foglalkozásuk: amerikai színésze nagyon jó párosnak bizonyul.

Az is remek húzás, hogy Jarvis gyakorlatilag „könyörög” Aggie-nek, hogy írjon róla, ez egyszerre abszurd, nyugtalanító és fenyegető, mintha egy ragadozó kedvesen invitálná magához az áldozatát.

A széria végig lendületes marad, nincs üresjárat, a cselekmény pedig kellően izgalmas ahhoz, hogy ne csak egy újabb rejtélysorozatnak érezzük. A dráma kellően mély, emiatt sokkal többet kapunk.

Ez egy olyan történet, amely folyamatosan arra késztet, hogy megkérdőjelezzük a szereplők szándékait, és néha még a saját ítéletünket is.

Bár a finálé talán nem üt akkorát, mint amilyet a felvezetés ígér, ez a kisebb súlytalanság korántsem rontja el az összképet. Ez egy jó sorozat volt, nem bántam meg, hogy megnéztem.

A bennem lakozó fenevad azok közé a szériák közé tartozik, amelyeket jólesik végignézni, majd utána is kicsit elidőzni rajtuk.

Egy feszült, hangulatos thriller, amelynek két főszereplője annyira erős jelenlétet hoz, hogy képes önmagában működtetni az egész sztorit.

Nem sajnáltam érte egyetlen percet sem, és bár biztos akad több apróbb hibája, összességében kifejezetten ajánlott darab mindenkinek, aki szereti a lélektani, lassan kibontakozó, mégis folyamatosan pulzáló sorozatokat. Gratula a Netflixnek, néha megérdemlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET: