KULT
A Rovatból

Majdnem odaveszett egy tűzben, prérifarkasnak tartotta magát, és szemüveg nélkül gyakorlatilag vak – A Jake Gyllenhaal-portré

Sokak szerint neki van a legkifejezőbb szeme Hollywoodban, a színészi szerepekért pedig a testét a végletekig hajtotta. Most az elméje az, ami megviseli.


David Fincher 2007-es Zodiákus című filmjének egyik jelenetében Robert Graysmith, a Jake Gyllenhaal által alakított újságíróból lett amatőr nyomozó bemegy egy barkácsbotlba, ahol megpillantja azt a férfit, akiről úgy véli, hogy korának leghírhedtebb sorozatgyilkosa lehet. Próbál feltűnésmentes maradni, de nem tudja megállni, hogy ne bámulja őt, a tekintete pedig valósággal lyukat éget a képernyőn.

A bámulás Gyllenhaal egyik színészi specialitása. Bilge Ebiri, a Vulture írója szerint a 43 éves színésznek vannak „a legkifejezőbb szemei generációjának minden főszereplője közül”.

Ezt pedig rengeteg filmjében tudta kamatoztani, gondoljunk csak például az Éjjeli féregre (2014), amelynek kedvéért Jake sok kilótól szabadult meg, hogy az amúgy is nagy szemei még nagyobbnak tűnjenek.

Na de kezdjük az elején! Jacob Benjamin Gyllenhaal 1980. december 19-én született Los Angelesben Naomi Foner forgatókönyvíró és Stephen Gyllenhaal filmrendező gyermekeként, vagyis adott volt a filmes közeg, amit persze már egészen kiskorában ki is használt. Nővére, az 1977-ben született színésznő-rendező, Maggie Gyllenhaal szintén világszerte ismert és népszerű. Egyébként svéd és angol származásúak, utolsó, Svédországban született felmenőjük a dédapjuk, Anders Leonard Gyllenhaal volt. Az édesanyjuk, Naomi zsidó, New Yorkban született orosz-lengyelországi askenázi zsidó családban, így Jake is zsidónak tartja magát. Paul Newman és Jamie Lee Curtis a keresztszülei, Newmant egyben a legfőbb szakmai példaképének is tartja.

Már korán, gyermekként bekerült a filmes világba a családja iparághoz fűződő kapcsolatainak köszönhetően. Színészként Billy Crystal fiaként debütált az 1991-es Irány Colorado! című vígjátékban. A szülei viszont azt már nem engedték, hogy szerepeljen a Kerge kacsákban (1992) is, mert ehhez két hónapra el kellett volna hagynia az otthonát. A következő években azonban támogatták őt abban, hogy meghallgatásokra járjon, ám ha kiválasztották őt egy szerepre, azt már nem vállalhatta el. Kivételt képeztek az apja filmjei, így például feltűnt az 1993-as Veszélyes nő című filmben (a nővérével, Maggie-vel együtt), a Gyilkos utcák című sorozat egyik 1994-es epizódjában, vagy a Fű alatt című 1998-as vígjátékban. A középiskola utolsó évét megelőzően az egyetlen olyan projekt, amiben feltűnhetett, az 1993-as Josh és S.A.M. című, kevéssé ismert ifjúsági kalandfilm volt.

Buddhistából problémás tini

A szülei ragaszkodtak ahhoz, hogy Jake nyári munkákat vállaljon, hogy eltartsa magát, így aztán vízimentőként és pincérként dolgozott egy családi barát által üzemeltetett étteremben. Jake szerint a szülei bátorították a művészi önkifejezését is: „Folyamatosan támogattak bizonyos dolgokban, más tekintetben viszont hiányoztak. Határozottan a kifejezésben és a kreativitásban volt mindig is a legjobb a családom” – mesélte Gyllenhaal, aki 1998-ban érettségizett a Los Angeles-i Harvard-Westlake gimiben, majd felvették a Columbia Egyetemre, ahol a nővére már végzős volt, és ahol az édesanyja is diplomázott, itt Jake egyébként keleti vallásokat és buddhista filozófiát hallgatott. A buddhizmus iránti érdeklődése és a jelen pillanatra való nyitottsága pedig meghatározza a színészi munkásságát is. „Azzal szoktam kezdeni, hogy kihúzom a forgatókönyvből a színpadi utasításokat" – mondta – „Mindent, ami előre sugallja, hogyan kellene érezned vagy viselkedned. Van egy jelenet abban a Meryl Streep-filmben, a Veszélyes vizekenben. A családját elrabolják, és egy fickó fegyvert ránt, az első reakciója a fegyver láttán pedig az, hogy elneveti magát. Aztán megrémül. Imádom ezeket a mikrokozmikusan őszinte részleteket.” Két év után azonban Jake abbahagyta az egyetemet, hogy a színészetre koncentrálhasson, de kifejezte szándékát, hogy majd egyszer megszerzi a diplomát is.

A sikerre pedig nem is kellett sokat várni. Az első főszerepét az 1999-es Októberi égboltban játszotta, Joe Johnston (Drágám, a kölykök összementek, Rocketeer, A tűz óceánja, Amerika Kapitány – Az első bosszúálló) rendezésében, amely Homer Hickam Rocket Boys című önéletrajzát dolgozta fel, és amelyben egy nyugat-virginiai tinit alakított, aki egy tudományos ösztöndíjat igyekszik elnyerni, mert nem szeretne szénbányászként tevékenykedni a továbbiakban.

A film pozitív fogadtatásban részesült, és 32 millió dollárt hozott, sokan Gyllenhaal „áttörő alakításaként" jellemezték.

Pedig az igazi áttörés csak két évvel később érkezett. Ez volt a Donnie Darko, Jake második főszerepe, ami ugyan nem lett kasszasiker a 2001-es bemutatásakor, de óriási kultfilmmé vált. A Richard Kelly által rendezett film 1988-ban játszódik, Gyllenhaal pedig egy problémás tinédzsert alakít, akinek látomásai vannak egy 180 centi magas rémnyúlról, Frankről, aki azt mondja neki, hogy a világ a végéhez közeledik.

Siker, gyilkosság, tűzvész

Ezután pedig nem volt megállás, szerzői darabok és blockbusterek egyaránt tarkítják a filmográfiáját. Ő maga a nagy karrierváltást körülbelül 14 évvel ezelőttre teszi, közvetlenül azelőttre, hogy betöltötte volna a 30. életévét. Állítása szerint van az ezelőtt és az ezutáni időszaka. A korai sikereit követően ugyanis a kultikus Donnie Darko és a Heath Ledger mellett nyújtott Oscar-jelölt alakítása után a Brokeback Mountain: Túl a barátságonban, úgy tűnt, a pályája a hollywoodi pénz nyomában lohol. 2010-ben például főszerepet játszott a 200 millió dolláros Disney-videójáték-adaptációban, a Perzsia hercege: Az idő homokjában, illetve egy Viagra-ügynök szerepét is elvállalta a Szerelem és más drogok című romantikus vígjátékban Anne Hathaway oldalán. Gyllenhaal azonban nem volt meggyőződve arról, hogy ő csupán ilyen filmekre jó.

Vett egy nagy levegőt, majd belevetette magát a nagyobb kihívást jelentő, kevésbé nyilvánvalóan közönségbarát filmekbe, kezdve Az utolsó műszak (2012) című elismert, kis költségvetésű krimi-drámával.

A felkészüléshez öt hónapot töltött a Los Angeles-i rendőrség berkeiben, egy alkalommal pedig szemtanúja volt egy gyilkosságnak is egy drogfogás során. Azt mondja, hogy a látszattal kacérkodó élet után a valóság végül ekkor jutott el hozzá.

Az életveszéllyel azonban már korábban is farkasszemet nézett: 2006 decemberében Jake és a nővére, Maggie épp a kaliforniai Invernessben lévő Manka's Inverness Lodge nevű étteremben voltak, mivel ott vakációztak. Az épületre azonban hajnali 3 körül rádőlt egy fa, amely miatt tűz keletkezett. Körülbelül egy tucatnyian voltak az épületben, de szerencsére sikerült mindenkinek kimenekülnie, még mielőtt a nagy szél miatt a tűz mindent elpusztított. A társtulajdonos és sztárszakács Daniel DeLong utólag azt mondta, hogy Jake és Maggie nagyon bátrak és segítőkészek voltak. „Jake például segített kihúzni a dolgokat a tűzből" – tette hozzá.

Egyébként azt sem tudják sokan Gyllenhaalról, hogy nagyon rossz a szeme. Nemrég például bevallotta, hogy szemüveg nélkül gyakorlatilag semmit nem lát, de ez egyáltalán nem zavarja. Sőt, elmondása szerint vannak pillanatok, amikor ez kifejezetten az előnyére válik. „Reggelente, mielőtt felhúzom a szemüvegem, és még nem látok semmit, végre egy kicsit magamban lehetek” – mesélte, a Telegraph-nak korábban pedig úgy nyilatkozott, hogy gyerekként „könnyű célpont volt" az osztálytársai számára, mivel korrekciós szemüveget kellett viselnie, amiért sokan csúfolták. Ugyanakkor rengeteg alakítása során tudott meríteni abból, hogy saját bevallása szerint eléggé érzékeny gyerek volt.

Jake, a prérifarkas

A Gyllenhaal által meghozott döntés/változás pedig egybeesett más változásokkal is az életében. „Sok minden újradefiniálta önmagát. Nem mindegyik volt jó” – mondta egy interjúban. Ott volt például a barátja, Heath Ledger 2008-as halála. Ráadásul a szülei is elváltak. Az azóta készült filmjeiben épp ezért folyamatosan próbára tette magát. A 2015-ös Everesthez három hónapon át forgatott az Alpokban, Izlandon és a Mount Everest alaptáborában, az ugyanebben az évben bemutatott Mélyütés című bokszeposz kedvéért fél évet töltött egy profi edzőteremben, s ahogy fentebb is áll, az Éjjel féreg főszerepéért durván lefogyott.

„Amikor elkezdtem megtanulni a párbeszédeket az Éjjeli féreghez, a szavak és az írásjelek annyira különlegesek voltak, hogy a testem elkezdett bizonyos módon reagálni rájuk. Volt ez az állatos elképzelésem, mintha egy prérifarkas lennék.

Dél-Kaliforniában nőttem fel, és éjszakánként néha hallani lehetett az üvöltésüket, ahogy széttépnek egy ártatlan állatot, ezért gondoltam, hogy a karakteremnek is ilyennek kell lennie. A prérifarkasok mindig betegesnek tűnnek: vékonyak, és őrült tekintetük van, na meg az árnyékban bolyonganak. Rájötten, hogy ez koncepcióként abszolút működik, így ehhez az elképzeléshez alakítottam magam” – mesélte. A változás pedig valóban páratlan lett, sokak szerint Gyllenhaal az Éjjeli féregben nyújtotta élete eddigi legjobb alakítását, és pofátlanság, hogy még csak nem is jelölték érte Oscar-díjra.

Későn jött szerelem

Bár a pletykalapok az évek során keményen próbálták Gyllenhaalt lehetséges partnerekkel összehozni – pl. Natalie Portmannel, Minka Kellyvel, a Mélyütés-beli partnerével, Rachel McAdamsszel vagy Ruth Wilsonnal –, ezek nem voltak igazak, Jake maga pedig azt sugallta, hogy a kemény munka minden hosszabb távú románcának rovására ment. Egy korábbi állítása szerint kétszer-háromszor volt életében szerelmes. „Néha éltem együtt barátnőkkel. A házam pedig mindig nyitva áll a barátaim előtt" – mondta. És majdnem 40 éves koráig tényleg nem volt egy-két évnél hosszabb kapcsolata… 2002-ben kezdett randizni Kirsten Dunst színésznővel, miután a nővére, Maggie, aki Dunsttal együtt játszott a Mona Lisa mosolya című filmben, bemutatta őket egymásnak; végül 2004-ben barátságban szakítottak. 2007-től 2009-ig randevúzott a Kiadatás-beli partnerével, Reese Witherspoonnal, 2010 októberétől 2011 januárjáig, tehát mindössze három hónapig Taylor Swifttel, majd 2013 júliusától decemberéig a modell Alyssa Millerrel járt.

Végül 2018-ban jött a nagy szerelem az akkor 22 éves francia modell, Jeanne Cadieu személyében (Jake ekkor már a 38-hoz közelített), akivel immár hat éve egy alkotnak egy párt, meg nem nevezett források szerint pedig Jake családot is szeretne alapítani Jeanne-nal, merthogy eddig még nem született gyermeke.

Gyllenhaal emellett állítása szerint többet szeretne színházzal is foglalkozni, korábban ugyanis a fiatal brit író, Nick Payne több darabjában is szerepelt. Emellett elkerülhetetlen ambíciói vannak a rendezéssel kapcsolatban is:

„Szeretném nézni, ahogy nálam tehetségesebb emberek játszanak egy jelenetet, és nem kell bemocskolnom azt a saját tehetségtelenségemmel" – mondta egyszer nem kevés álszerénységgel.

És hogy mi a helyzet a munkán túl? „Apám, a svéd egyszer valami gyönyörű dolgot mondott: »Jake, ne felejtsd el, hogy szórakozni is kell!«. Erre én: »Ó, akkor most már rendben vagyok? Eleget tettem?« »Igen, miért ne engedhetnéd el magad?« - mondta nevetve, majd visszarohant a vágószobába, hogy a filmjén dolgozzzon.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tippek első Völgyezőknek: hogyan hozd ki a legtöbbet a fesztiválból, ha még soha nem jártál Kapolcson?
Hol lehet szállást foglalni az utolsó pillanatban? Mit érdemes enni és inni? Mihez kezdj, ha minden koncert véget ért, de még buliznál? Gyorstalpaló tele hasznos infókkal.


Kevesebb mint egy hét múlva, július 19-én kezdődik a 28. Művészetek Völgye, 10 napig ismét Kapolcs, Taliándörögd és Vigántpetend lesz a világ – vagy legalábbis a magyar fesztiválélet – középpontja.

A rengeteg visszajáró mellett minden évben egyre többen vannak azok is, akik első alkalommal fedezik fel a három Balaton-felvidéki települést és a közel 3000 programot, ami ott várja őket július 28-ig. Nekik szól az alábbi cikk.

Utazás/közlekedés

Ha autóval érkezel, figyelj arra, hogy Kapolcson a hivatalos parkolókon kívül sehol nem lehet megállni, ezek pedig kivétel nélkül fizetősek. Érdemes a vigántpetendi ingyenes parkolót használnod, és onnan Csigabusszal továbbmenni. Taliándörögdön szintén ingyenes a parkolás a teljes faluban – ha ide tartasz Veszprém irányából, akkor jobban teszed, ha Pula és Öcs felől közelítesz, így elkerülheted a gyakran kaotikussá duzzadó dugókat Kapolcs központjában.

Vonattal Veszprémig vagy Tapolcáig tudsz utazni, ahonnan rendszeresen indulnak menetrend szerinti járatok Kapolcs felé, valamint bizonyos időközönként ingyenesen használható Csigabuszok is, ennek pontos menetrendjét itt találod.

Ez akár az utolsó pillanatos szállásfoglalást is megkönnyíti, ugyan a fesztivál falvaiban ilyenkor már rég nincsenek szabad szobák, Tapolcán és Veszprémben, valamint a 77-es út menti településeken (ahol kérésre szintén megállnak a buszok) viszont még nem egyet lehet találni. Sátorhelyek pedig gyakorlatilag mindenhol vannak előzetes foglalás nélkül is.

Idén újdonságként közvetlen különjáratok indulnak Budapestről is, az első napon 11 órakor a többi napon pedig 14 órakor. Sőt, ezek visszafelé is közlekednek éjjel 1:30-kor, szóval ha csak egy napra látogatnál el a fesztiválra, és nem szeretnél szállást foglalni, akkor is haza tudsz jutni a fővárosba autó nélkül is.

Fotó: Dohi Gabriella

A fesztiválon belül szintén a délelőtt 30, kora délutántól éjszakáig pedig 15 percenként közlekedő Csigabusszal a legérdemesebb utazni, viszont az esti csúcsidőben – különösen pénteken és szombaton – gyakran elég durva tömegjelenetek alakulnak ki a buszokon és a megállókban, szóval ha át szeretnél jutni egy másik településre, érdemes nem kicentizni a menetrendet a téged érdeklő program kezdete előtt, mert könnyen lemaradhatsz az elejéről.

Alternatíva még a stoppolás, kifejezetten sok jó fej autós szokott lenni, akik szívesen elvisznek megállnak és elvisznek egyik faluból a másikba.

Hol egyél?

Természetesen megtalálhatóak a klasszikus street food bódék is a fesztiválon (lángos, kürtőskalács, hotdog stb.), de ha jót akarsz magadnak, inkább a helyiek által üzemeltetett Kék Abrosz vendéglátóhelyeket próbáld ki. Árban nagyjából ugyanott vannak, a választék viszont sokkal szélesebb – a legtöbb helyen napi menüt kínálnak fogásonként 3-4 lehetőséggel –, és persze autentikusabb is.

Ha csak gyorsan bedobnál valamit két koncert között, ott van a környék abszolút specialitása, a velós pirítós is, ami igencsak megosztja az embereket, de aki szereti, annak minden évben kihagyhatatlan :)

Fotó: Fekete Kristóf Tibor

Programok

A legtöbbször elhangzó jelző a Völggyel kapcsolatban talán az összművészeti – itt gyakorlatilag árukapcsolásként kapod meg a különféle művészeti ágakat, a szervezőknek kifejezetten célja is, hogy aki mondjuk egy Elefánt, egy Beton.Hofi, vagy akár egy Zorán koncert miatt érkezik, annak is táguljon a látóköre, mire hazaindul.

Ugyanannyira igaz ez a komolyzenei programokra, mint az idén minden eddiginél nagyobb számban kitelepülő múzeumokra: érdemes adni nekik egy esélyt akkor is, ha eddig az volt a benyomásod, hogy ez valami nagyon fennkölt és merev dolog, ami távol esik az érdeklődésedtől.

Merj nyitott lenni és kilépni a komfortzónádból! Ha csak a Panoráma Színpad és a Lőtér fellépőit ismered, akkor is érkezz meg már délután, és nézz körbe a többi udvarban: nem egy olyan sztorit hallottunk már, amikor valaki minden előzetes ismeret vagy elvárás nélkül tévedt be mondjuk a Hagyományok Háza Folk Udvarba, ahol aztán magába szippantotta a hajnalig tartó táncház.

Általánosságban is igaz, hogy a Völgyben nem áll meg az élet a koncertek vége után – sőt, bizonyos szempontból akkor kezdődik igazán. Rengeteg helyen bele lehet futni spontán éjszakai örömzenélésekbe, a kapolcsi Királykő kocsma (vagy ahogy mindenki hívja, Cili néni kocsmája) teraszán pedig alig lehet szabad ülőhelyet találni éjjelente.

Érdemes emellett benézni a KenderKertbe és a Petendi Pajtába is, ha táncolni vagy jó zene mellett beszélgetni szeretnél. Szóval hiába érnek véget a hivatalos programok fél1-1 körül, nem kell attól tartanod, hogy nem lesz mit csinálnod, ha még folytatnád a bulizást.

Fotó: Kuti Ákos

A tájékozódáshoz érdemes letöltened a Művészetek Völgye mobilalkalmazást is, akkor nem kell állandóan magaddal cipelned a nyomtatott programfüzetet, se a böngészőben külön megnyitnod minden egyes alkalommal a fesztivál honlapját. Ráadásul még a Csigabuszok aktuális helyzetét is valós időben követheted.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt az Alf gyerekszínésze, Benji Gregory
A később visszavonult sztár az autójában hunyt el, kutyájával együtt. 46 éves volt.


Negyvenhat évesen elhunyt Benji Gregory, akit az Alf című sorozat Brian Tannerjeként ismert meg a világ. Június 13-án találták meg az autójában ülve egy bank parkolójában, az arizóniai Peoriában. Halálhírét most erősítette meg a testvére, Rebecca Pfaffinger a New York Timesnak. A szomorú eseményről az is kiderült, hogy Gregory mellett ült szolgálati kutyája, Hans, aki szintén elpusztult.

Pfaffinger elmondta, hogy a halál pontos okát még vizsgálják, de valószínű, hogy Gregory elaludt az autójában, és a nagy hőségben hőgutát kapott.

Hozzátette, hogy Gregory bipoláris személyiségzavarban és depresszióban szenvedett, és mindkét betegségét kezeltette.

Gregory már nyolcévesen ismert lett, amikor 1986-ban debütált az Alf című sorozatban, ahol a Tanner család legfiatalabb tagját, Brian Tannert alakította. A tévés szerepei között feltűnt A szupercsapatban és az Alkonyzónában is, és filmekben is játszott, például Whoopi Goldberg mellett az 1986-os Spiclik, sipirc című vígjátékban.

2004-ben Gregory visszavonult a színészettől, és a haditengerészetnél vállalt munkát. Élete végéig küzdött a mentális betegségeivel.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Shelley Duvall, a Ragyogás színésznője
A színésznő évekkel ezelőtt beszélt arról, hogy lelkileg és pszichikailag nagyon megviselte a legendás film forgatása. Duvall 75 éves volt.


Csütörtökön 75 évesen elhunyt Shelley Duvall, akit a legtöbben Stanley Kubrick Ragyogásából és a Popeye-ből ismerhetnek. A színésznő álmában halt meg texasi otthonában, cukorbetegség szövődményei miatt. Halálhírét élettársa, Dan Gilroy közölte a The Hollywood Reporterrel.

„Drága, édes, csodálatos élettársam és barátom hagyott itt minket. Túl sokat szenvedett az utóbbi időben, most már szabad. Repülj, gyönyörű Shelley”

– mondta Gilroy, akivel 1989 óta éltek együtt.

Duvall állapota már korábban is aggodalomra adott okot. 2016-ban megjelent a Dr. Phil talkshow egyik epizódjában, ahol elárulta, hogy mentális betegségben szenved. „Nagyon beteg vagyok. Segítségre van szükségem” – mondta akkor.

Mielőtt a kilencvenes évek közepén Hollywoodból Texasba vonult vissza, Duvall virágzó karriert futott be. Sokoldalú és egyedi színésznőként rengeteg filmben játszott, és saját produkciós cégét, a Think Entertainmentet vezette, amely innovatív gyermekműsorokat készített, sztárfellépőkkel. Ezekért a produkciókért két Emmy-díjra is jelölték.

Színészi karrierje Robert Altman filmjeivel kezdődött, olyan alkotásokban szerepelt, mint a McCabe és Mrs. Miller, a Nashville és a Három nő. Utóbbiban nyújtott alakításáért elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál legjobb színésznőnek járó díját.

A legnagyobb sikert Stanley Kubrick horror-klasszikusa, a Ragyogás hozta. A színésznő később elmondta, hogy a forgatás rendkívül megviselte, mivel Kubrick „heteken át napi 12 órán át sírásra késztette”, és számos jelenetet rengetegszer kellett újra felvenni.

Duvall a Ragyogás után még több filmben szerepelt, majd eltűnt a nagyközönség elől, és leginkább a produkciós cégével foglalkozott. Két évtizedes kihagyás után 2022-ben tért vissza a színészethez a The Forest Hills című produkcióban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Scarlett Johansson és Channing Tatum között csak úgy izzik az űr – A Vigyél a holdra az utóbbi idők leglátványosabb romkomja
Valóban leszállt az Apollo-11 a Holdon, vagy csak egy stúdiófelvételt láthattunk? Hollywood két nagy sztárja valóban illik egymáshoz? Mindkét kérdésre választ kapunk a moziban.


Van ugye az a régi összeesküvés-elmélet, miszerint az Egyesült Államok jeles asztronautái, Neil Armstrong és Buzz Aldrin igazából nem is jártak a Holdon, vagyis amit a tévék akkor világszerte élőben sugároztak, az nem volt valós, csupán egy stúdióban korábban rögzített és gondosan megtervezett felvétel. Amit ráadásul nem más rendezett meg, mint A dicsőség ösvényei, a Spartacus, a Lolita és a 2001: Űrodüsszeia című filmekkel már nagy nevet szerzett, valamint az utóbbi kapcsán űrszakértőnek is titulált Stanley Kubrick.

Természetesen mindez nonszensz, számos egyértelmű bizonyíték van arra, hogy Armstrongék leszálltak az Eagle holdkomppal a Föld hű kísérőjének porában. És ha másra nem is, e teória arra mindenesetre jó volt, hogy ez alapján elkészüljön a Vigyél a holdra című film, amelyben Greg Berlanti rendező (Ilyen az élet, Kszi, Simon), az első szkriptes Rose Gilroy forgatókönyvíró (ő a színésznő Rene Russo, valamint az Oscar-jelölt író-rendező, Dan Gilroy lánya) nemcsak azt mesélhetik el, hogy miért volt szükség egy alternatív, stúdióban rögzített holdra szállásra, hanem mindezt még egy aranyos, amolyan „szeretlek-utállak”-szerűen csipkelődős romantikus komédiába is helyezhették. Lássuk, hogyan!

1969-ben járunk, a NASA ezerrel készül az Apollo-11 küldetésére, ám az űrverseny kezdi elveszíteni népszerűségét, hiszen már tombol a vietnámi háború, így a közvélemény szerint sokkal fontosabb dolgokkal kellene most foglalkozni annál, mint hogy ki jut el először a Holdra.

Épp ezért a rejtélyes fejes, Moe Berkus (Woody Harrelson) felkeresi a marketingszakértő Kelly Jonest (Scarlett Johanssont), hogy pörgesse fel újra az érdeklődést a NASA és a küldetés iránt. Kelly neki is látna annak, hogy az unalmas tudományos maszlagot eladja az átlagembereknek, ám a rakétaindító stáb főnöke, Cole Davis (Channing Tatum) – akivel egyébként már egy kocsmai találkozás során fellángoltak köztük a szikrák, bár akkor még egyikük sem ismerte a másikat – hallani sem akar a PR-os hülyeségekről, ezért elindul köztük egy klasszikus, hollywoodi férfi-női adok-kapok, noha természetesen mindenki tudja, hogy egymásnak teremtette őket az ég (vagy az űr).

Ez a felfogás egyébként Berlanti egész filmjére jellemző: egy kicsit olyan, mintha az ötvenes-hatvanas években készült volna, megvan benne ugyanis az a báj és naivitás, ami akkoriban annyira jellemző volt az álomgyári hasonszőrű produktumokra. Ráadásul a filmbeli korszak is stimmel.

Szóval, aki csupán egy ártalmatlan limonádét vár a Vigyél a holdrától, az alapvetően nem lő mellé, de szerencsére a film azért ennél többel is szolgál. Meglepő módon (és a zsáneréhez képest) egész részletesen bemutatja magát a holdra szállást is űrhajóstul, indítórakétástul, holdkompostul, holdastul. (Azért persze ne Az első ember, Az igazak, az Apollo-13 vagy a For All Mankind mélységét és részletességét keressük itt!) Ráadásul a NASA-terepek is hitelesek a tágas terekkel, az irányítótermekkel és a hangárokkal, vagyis elmondható, hogy a Vigyél a holdra az utóbbi évek leglátványosabb romantikus vígjátéka. Ha van ilyen cím.

Persze azért mindezek ellenére továbbra is egy ártalmatlan limonádéról van szó, amely egy pillanatig sem reformálja meg a műfajt (hogy is tenné, amikor a jóleső nosztalgiára játszik), sőt minden bizonnyal annak nagyjai közé sem kerül majd be idővel, ám az kétségtelen, hogy ameddig tart, szórakoztat.

Ebben pedig nagy szerepe van a főszereplő kettősünknek. Scarlett Johanssont és Channing Tatumot eddig nem párosították össze úgy igazán (a Don Jonban és az Ave, Cézár!-ban mindketten feltűntek, de csak külön jeleneteik voltak), pedig kiválóan működik köztük a kémia. Itt is remekül kiegészítették egymást, és kétségtelenül azok a jelenetek vitték a filmet, amelyekben a felszínes parádézást lenéző, s inkább a küldetésre koncentráló, komoly, de nagy szívű, befelé forduló fickó, valamint az izgő-mozgó, a hangot mindenkivel megtaláló, mindent elintéző és mindenben aktív nő energiáit összeeresztették.

Nem mellesleg pedig olyan színészek asszisztálnak nekik, mint a már fent említett Woody Harrelson, valamint a Szeretünk, Raymond sztárja, Ray Romano. Sőt, az alternatív holdra szállást rendező Lance Vespertine-t az Oscar-díjas forgatókönyvíró, Jim Rash (Utódok, Az első igazi nyár), az operatőr Edvardot pedig az Oscar-jelölt operatőr, Dariusz Wolski (A kapitány küldetése, A holló, Az utolsó esély, Dark City, A Karib-tenger kalózai-filmek, Prometheus, Mentőexpedíció stb.) játszották el, ezzel is egy kis extra bennfentes hollywoodi ízt adva az egésznek.

Ha pedig ódzkodna valaki esetleg a magyar szinkrontól, ne tegye, mivel szuperre sikeredett.

Johansson ezúttal is megkapta leggyakoribb hangját, Csondor Katát, aki már a Reszkessetek betörők 3, vagyis 1997 óta szinkronizálja őt, Channin Tatum és Nagy Ervin párosítása azonban még új keletű, mivel csak A gyilkos járatban és Az elveszett városban kaptuk meg őket így együtt (Tatum magyar hangját általában Dévai Balázs vagy Papp Dániel adják), de kiválóan passzolnak. Woody Harrelson és Stohl András már nagyon összeszoktak, Ray Romano pedig Márton Andrást kapta, akit mindig nagyon jó hallani, mivel a kiváló színész e minőségétől 2008-ban nagyjából visszavonult, s azóta csak háromszor lehetett hallani: a 2018-as Könyvklubban, valamint a tavalyi Hidegvérben és a Megfojtott virágokban (Robert De Niro hangjaként).

Mindent összevetve tehát egy nem túl emlékezetes és itt-ott kissé szépelgős, de mindenképpen üdítő romkom lett a Vigyél a holdra, amely egyszerre kedvez az e műfajban fogant klasszikusok rajongóinak, az amerikai űrkutatás megszállottjainak, valamint azoknak, akik egy könnyed, jópofa, feelgood kikapcsolódásra vágynak.

Link másolása
KÖVESS MINKET: